Miten voisi olla kaunis ja tyylikäs vanhempana naisena eli 65+ iässä? Millaisia erilaisia vanhan naisen tyylejä?
Jos olet vanhempi nainen ja tyylikkyys ja kauneus on sinulle tärkeää ja sulla on tietoinen tyyli niin millainen se on? Tai jos olet vielä nuorempi, esim. alle 50 v nainen, niin oletko jo miettinyt millaisen tyylin otat vanhempana? Huom! tämä on positiivinen aloitus vanhenemisesta eli ihan turha tulla ämpyttämään jotain sosiaalisen-oikeudenmukaisuuden kakkaa tänne!
Kommentit (157)
Jokainen näyttää hyvältä siinä tyylissä mikä omalle persoonalle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuttaisin tyyliäni? En tosiaankaan aio muuttaa mitään vain sen takia, että täytän 65.
N55
Heti tuli sama ajatus. Mä olen jo 62, enkä ole suunnitellut että kolmen vuoden kuluttua pitäis sitten ilmeisesti polttaa farkut ja tennarit.
Sinun tapauksessasi ei mitenkään.
Niin, sinä olet punkero haahka.
Vierailija kirjoitti:
pysyy vähän tietoisena muodista. Tantta tulee siitä, että pukeutuu ja meikkaa kuten nuorena.
Vrt. 50-luvulla oli lyhyehköt hiukset papiljoteilla. Sama tyyli vanhoilla vanhentaa.
Joo ja ei. Minä tanttautuisin nopeasti jos nyt vajaa viisikymppisenä alkaisin käyttämään Marimekon, Nanson tms isokuosisia ja väljiä vaatteita, hankkisin voimakaskehyksiset silmäsasit ja isot värikkäät puuhelmet kaulaani.
Hiustyyliä muuttelen, välillä villit kiharat ja värjäänkin vaihtelun vuoksi. Hoidan itseäni, liikun paljon ja painokin normaali. Sanottu, että vartalokin upea, vaikka sitä peittelen väljillä tunikoilla. Farkuista tuskin luovun, vaikka ostinkin juuri pari mekkoa.
Vierailija kirjoitti:
Klassisia ja tyylikkäitä vaatteita. Punavuoressa ja Eirassa näkee huoliteltuja ja upeita vanhempia naisia.
Varakkuudella on tietenkin merkitystä.
Ei välttämättä. Jos on tyylitajua, vaatteet voi ostaa vaikka kirpparilta.
Liika yrittäminen vanhentaa. Ei liikaa meikkipohjaa, meikkivoiteita, primereita yms. Kosteusvoiteita, ja kuultavaa esim. aurinkopuuteria tai poskipunaa hieman. Ei varjostuksia. Itse ihailen ruotsalaista meikkityyliä, luonnollinen. Meikkiä ei välttämättä tarvitse lainkaan. En käytä lainkaan meikkiä, tehotippoja ja kosteusvoiteita käytän. Samoin kasvoöljyä yöksi. Aurinkosuojakert. voide. Vaatteet joko mustat tai valkoiset/ luonnonvalk. housut. Yläösa väljähkä hyvin laskeutuva materiaali, yksivärinen hillitty sävy. Vihreäsävyisessä paidassa voi olla pientä kuviota. Kengät matalapohjaiset mustat, huolettoman trendikkäät. Laukku yleensä musta nahkalaukku( voi olla ruskeakin), ja kesällä olkilaukku. Ei korvakoruja, ei rannekoruja. Korvakorut vain erityisissä tilaisuuksissa jos silloinkaan. Hiukset olkapäille luonnolliset. Ei föönia, ei kihartimia. Runsaasti hoitoainetta. Joskus kun innostun voin laittaa jonkin värikkään turkoosin paidan. Väreinä musta, luonnonvalk. vihreän sävyt, ehkä terrakotan tai maanläheiset sävyt, turkoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo nelkytvuotiaasta alkaen ostanut vaatteita loppuiän käyttöön. Saa nähdä, miten sitten mahtuvat kaikki iän karttuessa. Nyt olen 52-vuotias. Sellaista ajatonta ja laadukasta pienellä tvistillä ostan. Pidän esim. epäsymmetrisistä leikkauksista. Ei haittaa, onko rouvamaista vai ei. En yritä olla nuorekas vaan tyylikäs. Oma tyyli lähtee laadusta, väriyhdistelmistä, leikkauksista, materiaalista ja ennen kaikkea hoikasta vyötäröstä, jota koetan ylläpitää.
Joo, mutta vaikka ne vaatteet olisi oikeasti ajattoman tyylikkäitä ja sun vyötärö pysyisi edelleen hoikkana, ne vaatteet lakkaavat olemasta tyylikkäitä SUN päällä kun sun selkäranka lyhenee (Tapahtuu väistämättä siinä 60-70 iän välissä) ja rinnat ja takapuoli pienenee (Tapahtuu jo seuraavan 10 vuoden sisään jos nyt olen 52 vaikka miten treenaisit.) ja nuo vaatteet ei enää vaan istu SINULLE samalla lailla kuin nelivitosena.
Häh? Kun selkäranka lyhenee, tulee takeista vähän lyhempiä ja pusero tungetaan syvemmälle housuihin. Ehkäpä ongelma tulee sitten vastaan tyköistuvissa mekoissa.
Se että itse viihtyy ja tuntee omakseen tyylinsä on aina hyvä lähtökohta. Jos ei viihdy jossain tyylissä niin se näkyy ulospäin. Tyylejä on erilaisia maalaisromanttisesta minimalistiseen ja kaikkeen siltä väliltä. Jos pitää tyylistään niin ei kannata luopua siitä. Tärkeintä on hoitaa ihoa kosteusvoiteilla ja hiuksia.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ainakaan yritä näyttää väkisin vanhalta naiselta äläkä myöskään väkisin ikäistäsi nuoremmalta. Moni on jämähtänyt vielä 65 v. täytettyään ja vanhempanakin kampauksensa js muun ulkonäkönsä sekä pukeutumisensa suhteen sille tasolle minkä ikäisenä on omasta mielestään näyttänyt hyvältä ja nyt se sitten lähinnä näyttää muitten silmissä jokseenkin koomilliselta ja joskus vähän säälittävältäkin. 65 täyttänyt ja vaikka 100 vuotiaskin nainen voi pukeutua kuitenkin harkitusti nuorekkaisiinkin vaatteisiin ja näyttää hyvältä. 92 v. ystäväni on edelleen farkkutyttö ja se tyyli sopiikin juuri hänelle.
Samaa mieltä. Ajan mukaan pukeutuen. Olen paljon nuorempi, mutta esimerkiksi päivittänyt farkkuni tämän hetken trendeihin. En käytä enää pillejä kuten nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pysyy vähän tietoisena muodista. Tantta tulee siitä, että pukeutuu ja meikkaa kuten nuorena.
Vrt. 50-luvulla oli lyhyehköt hiukset papiljoteilla. Sama tyyli vanhoilla vanhentaa.Joo ja ei. Minä tanttautuisin nopeasti jos nyt vajaa viisikymppisenä alkaisin käyttämään Marimekon, Nanson tms isokuosisia ja väljiä vaatteita, hankkisin voimakaskehyksiset silmäsasit ja isot värikkäät puuhelmet kaulaani.
EHkä mutta ne samat marimekot ja puuhelmet oli meilläkin ihan ok silloin ysärillä ja 200luvun taitteessa. Itsellänikin on vielä laatikossa pentikin kaulakoruja, jokapoikapaitoja ja joku unikkokuosin mekko, jota pidin iltapukuna 2000-luvun alussa. Eli se, mitä joskus aikanaan voitiin käyttää, ei toimi enää.
ToTosin marimekolla on muutama malli, jotka on omasta mielestäni kyllä ihan käyttökelposia nykyäänkin. Silkkipaitoja ja neuleita. Ei ne kaikki ole kukkakuosista puuvillaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraan somessa ranskalaisia naisia, heillä on tyyliä esim Philippine Leroy-Beaulieau, 63 v.
Katsoin tämän ig-tilin mutta en lämmennyt. Ei ole sellainen mun tyylinen koska Suomessa ei vaan voi näyttää tuolta. Suomalainen hiuslaatu ei enää vanhempana ole noin hyvä useimmilla, kun ei ole nuorempanakaan. Etsin sellaisen "esikuvan" jonka matkiminen ei ole ihan mahdotonta.
Sitten voi käyttää tuuhennoksia.
Kuka viitsii vaivautua? Ainakaan 60 kymppinen.
Sellainen jota kiinnostaa hiukset tarpeeksi paljon. Niitä saa klippeinäkin, ei vaadi paljoa. Pidennykset on sitten eri juttu, niihin menee enemmän rahaa ja aikaa.
Emily in Paris-sarjassa Sylvietä esittävä Philippine Leroy-Beaulieu on mun tyyli-ikonini Olen viisikymppinen perheellinen uranainen.
Mä en ole mitenkään miettinyt itselleni uutta tyyliä vanhemmalla iällä vaan mun tyylini on elänyt ja muokkautunut itsestään sen mukaan mikä itsestä tuntuu missäkin iässä hyvältä ja sivusilmällä muotia ja trendejä seuraten.
Vanhimmat edelleen käytossä olevat vaatteeni ovat varmaan 20+ vuotta vanhoja, yhdistelen niitä vain eri tavoin nyt viisikympisenä kuin kolmekymppisenä.
Muita tyylikkäitä 50+ naisia on mm
Kristin Scott-Thomas
Michelle Obama
Michelle Yeoh
Helen Mirren
Jane Fonda
Monica Bellucci
Isabelle Huppert
Ines de la Fressange
Cate Blanchett
SJP
Jennifer Aniston
Viola Davis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iästä huolimatta, mutta varsinkin kolmenkympin jälkeen, jos haluaa näyttää tyylikkäältä kannattaa ostaa vain hyvin istuvia vaatteita. Vartalon malli ei ole ongelma , vaan se, että se usein puetaan huonosti istuviin vaatteisiin, eikä näky miellytä omaa silmää. Säkit voi jättää perunoille ja itse pitää ryhdikkäitä vaatteita, jotka antavat ryhtiä olemukseen. Osta vaatteita, joita voi helposti yhdistellä, niin aina on satavarma asu. Nahkakengillä ja asusteilla viimistelet tyylin. Äläkä unohda hoidettuja hiuksia.
Jos huolestuttaa mummoutuminen, niin kannattaa unohtaa tyypilliset mummovetimet, kuten kuviolliset röhnöttävät trikoopaidat ja caprihousut. Jos taas pelkää näyttävänsä epätoivoisesti nuorekkuutta esittävältä, hylkää trendivaatteet, kuten kroppaa haastavat farkut ja muodottomat housut sekä selkeäti teni-iän kanssa flirttailevat vaatteet.
Yleensä ihminen joko on tyylikäs tai ei, iästä huolimatta. Jos sinulla on kiva tyyli nelikymppisenä, on se sinulla myös kuusikymppisenä. Aina voi tietenkin oppia ja harva meistä ei ole joskus sortunut virhearvioihin.
Just tää. Eri vartalotyypit tarvitsevat ihan eri vaatteet näyttääkseen hyvältä. Jos naapurin ritvalla on jakkupuku ja näyttää hyvältä ap.l voi sopia paremmin pillifarkut ja neule. Tai toisin päin. Eli sellainen että ostan tällaiset kun hänelläkin on ei toimi.
Pillifarkut ei sovi tällä hetkellä kellekään. Mutta tuskin koskaan yli kuusikymppisenä, vaikka olisi treenattu kroppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo nelkytvuotiaasta alkaen ostanut vaatteita loppuiän käyttöön. Saa nähdä, miten sitten mahtuvat kaikki iän karttuessa. Nyt olen 52-vuotias. Sellaista ajatonta ja laadukasta pienellä tvistillä ostan. Pidän esim. epäsymmetrisistä leikkauksista. Ei haittaa, onko rouvamaista vai ei. En yritä olla nuorekas vaan tyylikäs. Oma tyyli lähtee laadusta, väriyhdistelmistä, leikkauksista, materiaalista ja ennen kaikkea hoikasta vyötäröstä, jota koetan ylläpitää.
Joo, mutta vaikka ne vaatteet olisi oikeasti ajattoman tyylikkäitä ja sun vyötärö pysyisi edelleen hoikkana, ne vaatteet lakkaavat olemasta tyylikkäitä SUN päällä kun sun selkäranka lyhenee (Tapahtuu väistämättä siinä 60-70 iän välissä) ja rinnat ja takapuoli pienenee (Tapahtuu jo seuraavan 10 vuoden sisään jos nyt olen 52 vaikka miten treenaisit.) ja nuo vaatteet ei enää vaan istu SINULLE samalla lailla kuin nelivitosena.
Häh? Kun selkäranka lyhenee, tulee takeista vähän lyhempiä ja pusero tungetaan syvemmälle housuihin. Ehkäpä ongelma tulee sitten vastaan tyköistuvissa mekoissa.
Tyköistuvissa mekoissa se tuntuu ensimmäisenä ja selvimmin, mutta kyllä se tuntuu takeissa ja puseroissa ja housuissakin, kun se vaatteen vyötärö ei enää ole siilä kohtaa sinua, missa se on aikaisemmin ollut. Silloin esim takkiin jää selkään pussi ja housut pussittaa takapuolesta ja edessä yläreidestä. Eikä ole esim rintalaskoksetkaan usein pysy oikealla korkeudella - siinä usein tuntuu selkärangan kokoonpainumisen lisäksi myös se, että rinnat itsekin alkaa roikkua vähän alempana. Ei se siis riitä, että työnnetään paidanhelma syvemmälle pöksyihin.
Suomalaiset naiset ovat yleensä hapannaamoja. Eivät saa mun aa ja p ill u menee entistä huonommaksi. Kannattaa antaa miehille auliisti, hymy levenee ja yhä enemmän saa kyr sy kkä ä ja pi ll u pysyy kunnossa. Yli 60-kymppisetkin naiset voivat saada kunnon jormaa nuoremmiltaan.
Kannattaa seurata sen verran muotia että voi toisinaan päivittää esim meikkiä ja kampausta.
Mun ystäväporukkaan kuuluu 8 naista, ollaan kaikki 53-56-vuotiata ja meillä on keskenämme tosi erilaiset tyylit ja elämäntilanteet, yhdellä on alakouluikäisiä lapsia, yksi viettää villiä sinkkuelämää ja yksi on jo isoäiti.
Mutta ainoa jonka pukeutumiseen tulee kiinnitettyä huomiota on se joka on jämähtänyt 90-luvun alkuun tyylinsä kanssa. Se että spagettiolkainmekko, maiharit ja ohuiksi nypityt kulmat olivat kuuminta hottia silloin kun itsekin oltiin kuumia kissoja, ei saa keski-ikäistä naista näyttämään ikinuorelta vaan päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä se selkäranka mitenkään oleellisesti, senttitolkulla, lyhene.
Vrt. 50-luvulla oli lyhyehköt hiukset papiljoteilla. Sama tyyli vanhoilla vanhentaa.