Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut työttömät saatte aikanne kulumaan?

Vierailija
12.08.2026 |

Olen ollut nyt kohta vuoden työttömänä. Alku oli kivaa, kun sai levätä, ja oin varmaan levon tarpeessakin. Mutta nyt alkaa tuntua, että en saa päivisin aikaani kulumaan oikein millään, eikä mikään tunnu enää mielekkäältä. Pitäisi olla jokin harrastus tai meno. 

Harrastus saa vähän maksaakin, jos ei nyt aivan mahdottoman kallista ole. Ilmaiset harrastukset tai menovinkit voivat olla ihan ok myös. Ei kuitenkaan kannata ehdotella tyyliin leipäjonoissa seisoskelua, pullojenkeruuta tai muuta epätoivoista. En pysty samaistumaan siihen jengiin mitä niissä jonoissa näkee. 

Mitä te muut työttömät teette päivisin, jotta aika kuluu ja elämässä säilyy mielekkyys? Antakaa parhaat vinkit!

Kommentit (155)

Vierailija
101/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

APlla pahat tilanteet päänupin kanssa, ja olen miettinyt onko mussa autismin piirteitä, oonko masentunut, jossain pitkittyneessä uupumuksessa, ADHD, vai pelkästään selkärangaton vätys. Kaupassa saan käytyä, mutta se on oikeastaa ainut asia mitä saa elämässäni tehtyä, kaikki muu on pakkopullaa. Päässä jokin hälytilanne koko ajan V saattaa kestää 3-4 tuntiakin ennenkuin pääsen sängystä ylös keittämään kahvia ja syömään jotain. Selailen lähinnä puhelimella vauvan, tiktokin, threadsin ja instagramin väliä aivot offlinessa. Myös tekoälyn avulla tulee luettua kaikenlaista kiinnostavaa mutta täysin turhaa. Puhelin on käytännössä kasvanut kouraan ja tulee selattua aivan helvetisti tätä. Mitkään elokuvien, sarjojen, TV, pyörällä ajaminen, kävely, ihmisten parissa oleminen ei tunnu enää onnistuvan ilman puhelinta. Tuota samaa joutavanpäiväistä doomscrollaamista tulee tehtyä käytännössä koko ajan. Yrittänyt välillä olla ilmankin, mutta käsi vain hakeutuu heti taskuun. Toisena ongelmana on tullut, että mikään ei oikein kiinnosta, mistään ei saa semmoisia vanhanajan "kiksejä" ja kaikki on jotenkin jäänyt. Olin vielä aikaisemmin suhteellisen aktiivinen, tuli käytyä salilla, lenkillä, jaksoin panostaa terveellisen ruokaan, kunnon uniin ja yleiseen hyvinvointiin. Nykyään mikään noista ei juuri kiinnosta, painoa tullut pienessä ajassa toistakymmentä kiloa ja tätä tahtia homma jatkuu. Yllättäen fyysisesti on aivan paska olla, ja huomaan miten asia henkisestikin kaivertaa. Alkon käyttö lisääntynyt myös ja krapulat meinaavat kestää helposti sinne torstai-perjantai akselille. Koitin myös uusia urheilulajeja, mutta ei ja kamppeet jäivätkin hyvin nopeasti pölyyntymään. Oon maastopyöräillyt, hommannut sukset, pienen patikkaretken tehnyt. Koittanut pelata piupau pelejä, mutta ei jaksa ja tuntuu että pää räjähtää kun avaa jonkin uudemman pelin, battlepassia, skinejä, dlc, päivä ja viikkotehtäviä. Kokoajan jotakin ja kaipanaa pelejä, mikä käynnistettiin, pelattiin ja suljettiin. Simppeliä. Ennen myös kullit ja niiden ropeltaminen kiinnosti kovasti vaan ei sekään nykyisin.

Vierailija
102/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun ulkomailla, täällä tuen ehtona on kolmen työpaikan haku viikottain. Eli hakemuksia tekemällä päivät kuluvat, työttömyyskorvaus on ihan kelvollinen ( n. 800 €/viikko), mutta sitä maksetaan vain puoli vuotta minkä jälkeen tulee olla töissä vuosi jotta voi saada korvausta uudemman kerran. 

Mitäs rahaa sitten voi saada siellä  jos kukaan työnantaja ei palkkaa eikä enään saa sitä työttömyyskorvausta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on auto käytettävissä ja bensa- tai sähkörahaa, voi kiertää ympäri Suomen kuvaamassa kirkkoja. Niitä on paljon erilaisia, hienoa arkkitehtuuria, paljon helmiä.

Vierailija
104/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan pöyristynyt. En tiennyt että työttömyyttäkin pitää suorittaa tietyllä tavalla, mm. jättämällä tekemättä itselle mieluisia asioita!

Tietysti saa tehdä itselle mieluisia asioita, mutta kyllä, jos on työkykyinen kuuluu niitä kokoaikatöitä hakea ja työnhakuvelvoitehan on 4 paikkaa kuukaudessa.

Kukaan ei saa työpaikkojen hakemiseen menemään noin paljon aikaa kuin kuvittelet. Älä liioittele. Kyllä siinä välissä ehtii pitkästyä tai harrastaa ihan jokainen.

Jos on valmiit muokattavat pohjat ja pyytää AIlta tarvittaessa vähän jeesiä, niin yhden  hakemuksen tekemiseen kaikkineen 10-30 minuuttia. Kuukaudessa siis max 2h. 

T Pitkäaikaistyötön

Vierailija
105/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde opiskelemaan alalle jossa parempi työllisyys. 

Hmm, enpä tiedä. Omalla alallani on ollut tähän asti hyvin töitä. Olen ensimmäistä kertaa lähes 30 vuoteen työttömänä. Uskoisin, että kyllä niitä töitä taas tulee, kunhan talous ensin nousee. Jatkan toistaiseksi vain työnhakua, ja yritän saada aikani kulumaan. 

Ap.

Eli olet yli 50 v. ? Vaaravyöhykkeessä siis. Sinuna opiskelisin jotain ajankohtaista, että voit sanoa työnantajalle päivittäneesi osaamistasi. 

Voisi olla järkevää. Ehkä jokin tekoälykoulutus. 

Vierailija
106/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on auto käytettävissä ja bensa- tai sähkörahaa, voi kiertää ympäri Suomen kuvaamassa kirkkoja. Niitä on paljon erilaisia, hienoa arkkitehtuuria, paljon helmiä.

Ei pienituloisilla onneksi ole muuta käyttöä rahalle, kuin polttaa savuna ilmaan ajellen ympäri Suomea. Muita loistavia ideoita?

Vierailija
107/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työttömänä 60+ ja samalla anssilla + ovella. Olin tehnyt töitä vuosikymmenet ja ansainnut mielestäni vapaat. Tein osa-aikaa, nautin. Nyt on eläke ok. Ymmärrän hankaluudet nuoremmille, mulla meni ok. Olin laskelmoinut noin. Oma tahto.

Vierailija
108/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, minäkin olin tänä kesänä kuukauden Italiassa Toscanassa autolomalla kuumia lähteitä bongailemassa! 

Vierailija
109/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

APlla pahat tilanteet päänupin kanssa, ja olen miettinyt onko mussa autismin piirteitä, oonko masentunut, jossain pitkittyneessä uupumuksessa, ADHD, vai pelkästään selkärangaton vätys. Kaupassa saan käytyä, mutta se on oikeastaa ainut asia mitä saa elämässäni tehtyä, kaikki muu on pakkopullaa. Päässä jokin hälytilanne koko ajan V saattaa kestää 3-4 tuntiakin ennenkuin pääsen sängystä ylös keittämään kahvia ja syömään jotain. Selailen lähinnä puhelimella vauvan, tiktokin, threadsin ja instagramin väliä aivot offlinessa. Myös tekoälyn avulla tulee luettua kaikenlaista kiinnostavaa mutta täysin turhaa. Puhelin on käytännössä kasvanut kouraan ja tulee selattua aivan helvetisti tätä. Mitkään elokuvien, sarjojen, TV, pyörällä ajaminen, kävely, ihmisten parissa oleminen ei tunnu enää onnistuvan ilman puhelinta. Tuota samaa joutavanpäiväistä doomscrollaamista tulee tehtyä käytännössä koko ajan. Yrittänyt välillä olla ilmankin, mutta käsi vain hakeutuu heti taskuun. Toisena ongelmana on tullut, että mikään ei oikein kiinnosta, mistään ei saa semmoisia vanhanajan "kiksejä" ja kaikki on jotenkin jäänyt. Olin vielä aikaisemmin suhteellisen aktiivinen, tuli käytyä salilla, lenkillä, jaksoin panostaa terveellisen ruokaan, kunnon uniin ja yleiseen hyvinvointiin. Nykyään mikään noista ei juuri kiinnosta, painoa tullut pienessä ajassa toistakymmentä kiloa ja tätä tahtia homma jatkuu. Yllättäen fyysisesti on aivan paska olla, ja huomaan miten asia henkisestikin kaivertaa. Alkon käyttö lisääntynyt myös ja krapulat meinaavat kestää helposti sinne torstai-perjantai akselille. Koitin myös uusia urheilulajeja, mutta ei ja kamppeet jäivätkin hyvin nopeasti pölyyntymään. Oon maastopyöräillyt, hommannut sukset, pienen patikkaretken tehnyt. Koittanut pelata piupau pelejä, mutta ei jaksa ja tuntuu että pää räjähtää kun avaa jonkin uudemman pelin, battlepassia, skinejä, dlc, päivä ja viikkotehtäviä. Kokoajan jotakin ja kaipanaa pelejä, mikä käynnistettiin, pelattiin ja suljettiin. Simppeliä. Ennen myös kullit ja niiden ropeltaminen kiinnosti kovasti vaan ei sekään nykyisin.

Et taida olla oikeasti Ap :-)

Vierailija
110/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala opiskella jotain kieltä kansanopistossa.

Vierailija
111/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyrvän saaminen tuleen.. Uhka vai mahdollisuus? Huomenna olis siis tarkotus ekaan kertaan antaa blow job pojalle tyttönä.. Mul on melkoisen isot tisut ja ajelin mun hävyn karvat pois niin että poikaa kiihottaa se kun näytän mun karvattoman innie pimpparin sille.. Aion hyväillä palleja ja iso paljaita tisuja samalla kun teen "sitä".. Kannattaako tisut rasvata? Vai hieronko suoraan pimpparin nesteitä tisuihin niin että saan niihin feronomeita? Entä jos imen väärin??

Ota kiinni partnerin munasta niin että kassi ja muna ovat kahden sormen ympäröimat, nostat ja käännät ne ylös pitäin kiinni, aseta itsesi jalkoväliin matalalle niin että saat asetettua rintakehäsi vähän välilihan yläpuolelle, nojaa rintakehällä kiveksien pohjaa vasten niin että pysyvät sinun ja partnerisi kehon välissä. Voit nyt tuoda itsesi ylemmäs nojaten koko painollasit kassien ja peeniksen päällä. Idea on saada ne kiveksen muljahtamaan niin kovaa kuin mahdollista, näin ollen takaat täyden stimulaation.

Vierailija
112/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyrvän saaminen tuleen.. Uhka vai mahdollisuus? Huomenna olis siis tarkotus ekaan kertaan antaa blow job pojalle tyttönä.. Mul on melkoisen isot tisut ja ajelin mun hävyn karvat pois niin että poikaa kiihottaa se kun näytän mun karvattoman innie pimpparin sille.. Aion hyväillä palleja ja iso paljaita tisuja samalla kun teen "sitä".. Kannattaako tisut rasvata? Vai hieronko suoraan pimpparin nesteitä tisuihin niin että saan niihin feronomeita? Entä jos imen väärin??

Älä mieti, ei Anteroa edes kiinnosta, hoidat vaan homman, otat rahat ja häivyt. Loppupäivän teet OF, niin ihan ok tulot yhdelle päivälle. Sama seuraavana päivänä jne. Mikä ihana elämä🥰

Vierailija
113/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse herään 7:ltä. Katson, että lapset syö aamupalat ja jos on muutakin erityistä niin autan. Ovat koulussa/eskarissa. Välillä vien/haen eskarin, riippuu lähteekö mies toimistolle vai onko etänä. Tämän jälkeen teen ruokia joka toinen päivä(näitä syödään aina 2päivää), pyykkiä, siivousta ja kerta päivään käyn lenkillä. Lapsia alkaa palata 12-> kotiin ja autan läksyissä ja muuta. Illat menee lasten harrastukset yms. Kesä oltiin mökillä ja talvella ollaan yksi pidempi loma lämmössä ja vkl usrin kylpylässä tai laivalla. En tarvitse töitä enkä kaipaa ja en usko työllistyvänä, mutta teen sen mitä työkkäri käskee.

Vierailija
114/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen päivän uutiset, teen arkisia askareita, kahvittelen kaverin kanssa ja olen av:lla.

Vierailija
115/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

haen töitä, siihen meneekin pari päivää viikossa, kun räätälöin hakemuksen ja CV:n kuhunkin paikkaan erikseen. Ehkä turhaa työtä kun ei vielä ainakaan ole tulosta tuottanut.

Muun ajan opiskelen, luen muuten vain kaikkea kiinnostavaa, harrastan kavereiden kanssa musiikkia, pelaan, päivitän erästä wikiä, laitan ruokani raaka-aineista asti itse (säästää rahaa samalla), ulkoilen, ja kun ei ole varaa oikein mitään ostaa niin korjaan vaatteita tai kursin vanhoista kasaan uusia. Nyt on tekeillä välikausitakki kulahtaneista farkuista leikkaamistani ehjemmistä kankaankohdista.

Jos työttömänä pitkästyttää, niin miten olette ajatelleet sitten selvitä, kun olette eläkkeellä?

Vierailija
116/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantarelleja ja marjoja kerätessä. Menkää hyvät ihmiset metsään. Ehtii siellä luukussa hapantua sitten talvella.

Vierailija
117/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka mitä. Toi ei todellakaan ole ongelma. 

Wau, niin kuin mitä?

Ai siis mitä tehdä? Ulkoile, käy pyöräretkellä, kävelyllä eri kaupunginosissa, luontopoluilla. Talvella hiihto tietysti.  Mieti joku teema tai kohde vaikka pyöräretkelle, kysy tekoälyltä jos et keksi. Lue kirjoja, opettele laittamaan ruokaa. Katso netistä ilmaiset näyttelyt, konsertit, keskustelutilaisuudet. Tutustu paikkakuntasi historiaan, käy katsomassa siihen liittyviä paikkoja. Katso vanhoja elokuvia, kirjastosta voi lainata. Poimi marjoja ja sieniä. Tee käsitöitä. 

Tässä ensimmäiset viidessä sekunnissa mieleen tulleet. 

Kiitos näistä, listahan on pitkä ja kyllä näitä kaikkia voi tehdä, mutta mikä saisi tekemisen tuntumaan mielekkäältä? Voisin kokeilla tekoälyltä kysymistä, jos vaikka keksisi retkelle jonkin teeman tai kohteen, kiitti vinkistä. 

Ap. 

Jostain netistä löytyy retkihaaste: joka viikolle eri teema.

Vierailija
118/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla oikeasti Ap :-)

Lähtisitkö kanssani savenvalantakurssille?

Vierailija
119/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein hyvin, kiitos kysymästä. oopiskelen mielenkiintojani, hoidan kodin ja lemmikit, ulkoilen ja nautin. tulen tuskin ihan heti työllistynään joten olen päättänyt nauttia vapaa-ajasta.

Vierailija
120/155 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kaikenlaista. Ei toki 8 tuntia päivässä tuu tehtyä mitään hyödyllistä, mutta jotain kuitenkin. Käyn kolmessa eri liikuntaryhmässä viikottain. Siinä menee yhteensä 6 tuntia. Sitten ulkoilutan kahden tuttavan koiraa silloin tällöin. Menee ehkä keskimäärin viikossa 3 tuntia. Valmennan yhtä nuorta uimaria. Lähivalmennukseen menee kolmisen tuntia viikossa, mutta omalla ajallani hoidan asiaa varmasti toisen mokoman eli 6 tuntia yhteensä.

Sitten käyn vähän jutustelemassa tuttujen ja puolituttujen kanssa. Noin kaksi kertaa viikossa kirjastossa ja sitten kertaalleen yhdessä kahvilassa/pubissa.

Ihan aktiivinen elämä on. Kiitos hyvälle terveydelle.

Ikää 54v. Nyt 3,5 vuotta työttömänä yhteen menoon. Tyydyn vähään, ei hätää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä