Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö puolisot laita mitään ruokaa tms valmiiksi kun toinen tulee kotiin töistä?

Vierailija
10.08.2026 |

Juttelin päivällä muutaman muun kanssa yliopiston ruokalassa. Minä laitan poikkikselle aina jotain lämmintä syötävää kun hän tulee kotiin varsinkin yövuorosta. Voi olla joku sämpylä minkä hän sitten sitten voi lämmittää mikrossa. Samoin kun on aikainen herätys niin on aamupuuro, vesi ja maito valmiiksi jääkaapissa. Ei tarvitse kun kiehauttaa ja lisätä hiutaleet niin hetken päästä pääsee syömään.
Kaksi muuta ihmetteli sitä. Niiden mielestä se ei kuulu heille. Miten te muut teette?

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä valmistan muutaman päivän välein jääkaappiin suurehkon määrän ruokaa. Tästä voi sitten valitsemalla tyylillään lämmitellä kun on nälkä.

Vierailija
82/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kun on aikainen herätys niin on aamupuuro, vesi ja maito valmiiksi jääkaapissa. Ei tarvitse kun kiehauttaa ja lisätä hiutaleet niin hetken päästä pääsee syömään."

Nyt meni yli ymmärryksen. Mikä pointti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee välillä vuorotellen sen mukaan kuinka olemme töissä. Pääsääntöisesti minä kuitenkin laitan ruoat, mutta vaimo ehdottaa mitä laitan. Tykkään laittaa ruokaa, mutta olen huono päättämään mitä laitan.

Yhteisillä vapailla kokkaillaan yhdessä. Tai no, oikeastaan sekin menee siten, että minä kokkaan ja vaimo toimii maistajana, DJ:nä ja seuranaisena.

Vierailija
84/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kumppani on taapero.

Vierailija
85/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkaan itselleni ja puolisolle ja hän syö yleensä sitten myöhemmin kun tulee töistä ja ottaa osan vielä evääksi. Sämpylän osaa ottaa itse kaapista, samoin sen maidon. 

Sitä paitsi lasiin kaadettu maito saattaa kerätä sivumakuja yön aikana jääkaapissa, ei kovin hyvä idea siis. 

Vierailija
86/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun lapsi oli hoidossa ja 1-2 lk, mä hoidin aamulla lapsen tarhaan/kouluun ja mies haki kotiin. Silloin pääsin töistä tullessani aina valmiiseen pöytään. Olihan se toisaalta aika kivaakin. Toisaalta milloin oli perunamuusissa sipulia tai joku muu suunniteltu lemppariruokani muuttunut toiseksi.

Nykyisin kun lukiolainen kulkee itsekseen, tullaan miehen kanssa kotiin samaan aikaan, mä useimmiten kokkaan. Päivällinen tehdään kaikille, muuten jokainen laitaa aamu-, ilta- ja välipalanssa milloin ja miten haluaa.

Vierailija
87/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen välttänyt tuota nykyisessä suhteessa parhaani mukaan. "Poikkikselle" jos alkaa piiaksi, ei siitä pestistä pääse ikinä eroon. Kohta se kuolee täyden jääkaapin ääreen, jos ei laita naaman eteen. Been there done that. 

Niin tämä. 36v yhteiseloa takana ja tilanne on se, että mulle tullaan kertomaan kun vessan roskis on täynnä... ei ajatustakaan, että itse tyhjentäisi sen. Ja siis ihan työelämässä ollaan molemmat, oltu kaikki nämä vuodet. ehkä (jotenkin) tän ymmärtäisin, jos olisin ollut kotirouvana, mutta kun tosiaan en ole ollut.  Mutta meillä tämä alkoi vasta laten synnyttyä, siihen saakka mieskin osasi sentään jotain kotihommia.

Meillä miehen kotityöosaaminen palautui maagisesti, kun lapset muuttivat omilleen. Ilmeisesti lapsiperhern kotityöt kuuluivat äidille, mutta kotityöt kahden aikuisen taloudessa ovat yhteisiä. Jännää.

Tätä kehitystä valitettavasti meillä ei ole ainakaan vielä näkynyt.. toki kuopus vielä asuu kotona, että jos sit kun hänkin muuttaa pois?

Vierailija
88/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kumppani on epäsäännöllisessä vuorotyössä.

Vierailija
89/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin tällöin voi tehdä pieniä arkisia rakkauden tekoja, mutta sen on oltava molemminpuolista. Päätyminen palkattomaan kyökkipiian rooliin passaamaan saamatonta kumppania on taas jotain ihan muuta.

Vierailija
90/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vesi ja maito valmiiksi jääkaapissa"

Mahtavaa. Ei tarvitse poikkiksen avata vesihanaa. 

Vierailija
91/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kumppani on epäsäännöllisessä vuorotyössä.

Unohdit jatkaa: eikä voi siksi ottaa itse vettä aamupuuroonsa. 

Vierailija
92/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi sanoi että hänen mennessä aikoinaan naimisiin ei olisi tullut kuulonkaan että mies tekee kotitöitä tai tekee ruokaa. Niin tämän ketjun kommentteja kun lukee niin on ne ajat muuttuneet kun miehetkin tekee ruokaa. Meillä mies ei kyllä tee ruokaa kuin ehkä 2 kertaa vuodessa vaikka osaa kyllä laittaa ruokaa, jouluna hän paistaa kinkun tms. Olisihan se mahtavaa jos olisi puoliso kuka osallistuisi tasapuolisesti ruoanlaittoon. Meillä minä käyn kaupassa, teen ruoat, siivoan ja pesen pyykit.

Vierailija
93/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kokkaa kellä on nälkä. meillä ei ole sukupuolittain jaettuja kotitöitä, kuuluvat ihan jokaiselle aikuiselle. teen mielelläni enemmän kun työni on kevyempää mutta en ole mieheni piika.

Vierailija
94/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista aikuisista jo pois kotoa muuttaneista lapsistani olen huomannut että he tai monet heidän kavereistaan eivät ole kiinnostuneet ruoanlaitosta. Syövät vaan ehkä joskus jossain opiskelija ravintolassa lounaan tai ostavat kaupasta jotain valmista ja illalla sylvät ehkä jonkun leivän tai ei sitäkään kun pitää pysyä laihana. Ruoanlaitto ei monella nykynuorella ole prioriteeteissä kärkisjoilla. Eräs sukulaisnuori sanoi syöneen lounaan ja se oli raejuustoa.

Vierailija
95/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi sanoi että hänen mennessä aikoinaan naimisiin ei olisi tullut kuulonkaan että mies tekee kotitöitä tai tekee ruokaa. Niin tämän ketjun kommentteja kun lukee niin on ne ajat muuttuneet kun miehetkin tekee ruokaa. Meillä mies ei kyllä tee ruokaa kuin ehkä 2 kertaa vuodessa vaikka osaa kyllä laittaa ruokaa, jouluna hän paistaa kinkun tms. Olisihan se mahtavaa jos olisi puoliso kuka osallistuisi tasapuolisesti ruoanlaittoon. Meillä minä käyn kaupassa, teen ruoat, siivoan ja pesen pyykit.

Ukkosi vaihtaa renkaat ja ajaa nurmikon, just. Olet lapanen.

Vierailija
96/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies laittaa ruuan valmiiksi melkein joka arkipäivä. Hän on aikaisemmin kotona, minä kokkaan niinä päivinä kun olen etänä, eli keskimääriin kerran viikossa. 

Vierailija
97/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa mies ehdotti että alkaisin ajamaan nurmikonkin.

Vierailija
98/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen välttänyt tuota nykyisessä suhteessa parhaani mukaan. "Poikkikselle" jos alkaa piiaksi, ei siitä pestistä pääse ikinä eroon. Kohta se kuolee täyden jääkaapin ääreen, jos ei laita naaman eteen. Been there done that. 

Niin tämä. 36v yhteiseloa takana ja tilanne on se, että mulle tullaan kertomaan kun vessan roskis on täynnä... ei ajatustakaan, että itse tyhjentäisi sen. Ja siis ihan työelämässä ollaan molemmat, oltu kaikki nämä vuodet. ehkä (jotenkin) tän ymmärtäisin, jos olisin ollut kotirouvana, mutta kun tosiaan en ole ollut.  Mutta meillä tämä alkoi vasta laten synnyttyä, siihen saakka mieskin osasi sentään jotain kotihommia.

Meillä miehen kotityöosaaminen palautui maagisesti, kun lapset muuttivat omilleen. Ilmeisesti lapsiperhern kotityöt kuuluivat äidille, mutta kotityöt kahden aikuisen taloudessa ovat yhteisiä. Jännää.

Ei meillä ole kyllä miehen kotityöosaaminen palautunut lasten muutettua omilleen, edelleen teen meillä kaikki kotityöt ja ollaan molemmat työssä käyviä.

Vierailija
99/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa mies ehdotti että alkaisin ajamaan nurmikonkin.

Hyi olkoon.

Jättäisin tuollaisen ukon ennen kuin ehtisi edes aloittaa seurustelua saati, että muuttaisin yhteen.

Yök.

Vierailija
100/103 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin meilläkin, lisäksi teen lumityöt. Kauppaan en puolisoa päästä, en halua syödä halvinta mahdollista kuraa. Ruokaa puoliso välillä tekee. Mulla ei ole varaa antaa puolison hoitaa pyykkejä, sillä on joku pakkomielle venyttää trikoovaatteet leveyssuuntaan eikä pituussuuntaan, lisäksi se laittaa lapsen silkkivillat 60 asteen pesuun.

Siivoaminen taas on jäänyt mulle kun puoliso on tässä vuosien varrella rempannut talon, huoltanut autot, tehnyt polttopuut, lämmittänyt takat ja vaikka mitä muuta, lisäksi maksaa puolet yhteisistä kuluista.

Mä luulen että kumpikin on jakoon tyytyväinen vaikkei mikrovalmiita sämpylöitä toiselle tehdäkään.