Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äh, onko mitään toivoa saada vyötäröläski vähenemään vaihdevuosi-ikäisenä

Vierailija
10.08.2026 |

Syön terveellisesti, liikun säännöllisesti. Käyn kuntosalilla pari kertaa viikossa ja muina päivinä jotain aerobista liikuntaa: kävelyä, pyöräilyä, jumppaa. En juurikaan syö herkkuja, karkkeja tai pikaruokaa. Syön kasviksia. Nukun riittävästi.

BMI on normaalin rajoissa, mutta hivuttautuu pikku hiljaa ylemmäs. Vyötärö on ainoa paikka, mihin läskiä kertyy ja vyötärönympärys onkin pari-kolme vaatekokoa isompi kuin muu kroppa. Onko oikeasti mitään toivoa saada viisikymppisenä enää vyötäröä takaisin alkamatta syömälakkoon tai ryhtymättä bodariksi? 

Kommentit (463)

Vierailija
361/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kunnon liikuntaa (esim uiminen uimahallissa, lenkkeily, kävely.......) ja vähemmän ruokaa ! Maailman helpoin ja varmin tapa laihtua kaiken ikäisillä. Ei se hetkessä tapahdu tietenkään. Ajan kanssa. Mitä useammin liikut kunnolla, ei vaan kotona muutaman metrin verran päivään aikana ja syöt vähemmän ja Max 3 X päivä, laihtuu. Etkö herkuttelee, kuin Max kerran viikossa. Roskaruokaa Max kerran viikossa. 

Vierailija
362/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaastossa ei ole mitään rajua: annoskoot ovat isoja, rasvalla ja proteiinilla korvataan puuttuva hiilari. Se että ollaan syömättä ei ole mitään rajua myöskään.

Rajya on jokin tyhmä vesi-kevytjuusto-näkkäri dieetti jota joskus hölmöläiset harrastivat. Ja voi sitä nälän määrää. Tiedän kun olen tuolla itsenä nuorena laihana pitänyt, aivan järkkyä nyt ajatella sitä 

Kyllä on rajua olla syömättä, vaikka on nälkä. Minulle ainakin, en sinusta sitten tiedä. Vähemmännrajua syödä siihen nälkään vaikka sitten raejuustoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vhh, keto. Pitkäjännitteisesti.

Syön kaikkea, myös hiilareita. Täysjyvä käytössä, en syö valkoista, paitsi vehnäjauho, jota esim. kastikkeessa käytän. Olen laihtunut 5kg kuukaudessa. Liikun säännöllisesti ulkoillen. Askelia päivässä vähintään 10 000. Kuntosalilla en käy, jumppaan kotona. Ikää 55v, paino 60kg. Tavoite 58kg. 

Vierailija
364/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemuksia onnistumisesta?

On, laitoin just viestiä, että kuukaudessa lähteny 5kg ja kaikki läski pois vyötäröltä. Sen unohdin mainita. Kiinteytysjumppaa kotona.

Vierailija
365/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vhh, keto. Pitkäjännitteisesti.

Syön kaikkea, myös hiilareita. Täysjyvä käytössä, en syö valkoista, paitsi vehnäjauho, jota esim. kastikkeessa käytän. Olen laihtunut 5kg kuukaudessa. Liikun säännöllisesti ulkoillen. Askelia päivässä vähintään 10 000. Kuntosalilla en käy, jumppaan kotona. Ikää 55v, paino 60kg. Tavoite 58kg. 

Nestettä enin osa lähteneestä painostasi.

Vierailija
366/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukaudessa jos kaksi kiloa rasvaa irtoaa niin se on jo varsin niukka ja tiukka dieetti.

Vierailija
367/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositellaan hidasta laihtumista juuri siksi että paino ei lähtisi lihaksista joita on työlästä kasvattaa etenkin vanhempana.

Vierailija
368/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaastossa ei ole mitään rajua: annoskoot ovat isoja, rasvalla ja proteiinilla korvataan puuttuva hiilari. Se että ollaan syömättä ei ole mitään rajua myöskään.

Rajya on jokin tyhmä vesi-kevytjuusto-näkkäri dieetti jota joskus hölmöläiset harrastivat. Ja voi sitä nälän määrää. Tiedän kun olen tuolla itsenä nuorena laihana pitänyt, aivan järkkyä nyt ajatella sitä 

Kyllä on rajua olla syömättä, vaikka on nälkä. Minulle ainakin, en sinusta sitten tiedä. Vähemmännrajua syödä siihen nälkään vaikka sitten raejuustoa.

Tuohonhan se siedätys perustuu, siihen että malttaa odottaa.

Silloin kun söin ylihiilareita nälkä oli ennen lounasaikaa aamupuuron jälkeen, jossa oli raejuustoa ja marjoja. Nälkäsignaali ei ole jotain pysyvää, mutta jos tuntuu väärältä ja pahalta niin sitten ei pidä tehdä sellaista. Tässä voisi käyttää mukavuusalue-käsitettä, syömisten rutiinien muutoksessa voi vaikka alkaa kyllästyttää siemennäkkäri ja sitten on keksittävä muuta.

Vierailija
369/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiilarit minimiin ja painoa alas muutama kilo. Jo pelkästään hiilarit (myös ne kasvikset!) aiheuttavat vatsan pömpötystä. Pätkäpaasto on myös tehokasta rasvanpoltossa. Pidä yksi paastopäivä viikossa (30 - 36 tuntia). Salitreenisi ei taida olla kovin tehokasta, sitäkin kannattaa säätää.

Älä nyt puhdasta paskaa jauha. Kasvikset eivät auheuta vatsan pömpötystä ellei ole yliherkkä esim. palkokasveille. Hiilarit ovat elimistölle välttämätön energianlähde. Siksi urheilijat syövät reilusti hiilareita. Pelkällä proteiinilla ei jaksa. 

Urheilija kuluttaa ne hiilarit urheillessaan. Peruspirkko ei tarvitse moista lisäenergiaa muuhun kuin vatsarasvan kasvattamiseen.

Helpoin onkin vhh jossa on hiilareita mutta paljon vähemmän. Keto on sitten se missä ei ole käytännössä yhtään.

Varmaan jokaiselle variaatiolle löytyy innokkaita puolestapuhujia.

Keto on yksi vhh:n alalaji. Ei ne ole mitään eri asioita.

On se syömisessä aika iso ero mitä voit vhh:lla syödä.

Siis etkö sä oikeesti tajua. Keto kuuluu vhh-ruokavalioon. Ei keto ja vhh ole mitään eri ruokavalioita. Vhh:ssa on muitakin alalajeja, se riippuu hiilareitten määrästä.

Vierailija
370/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonikorvaushoito on sulattanut vatsarasvaa merkittävästi terveiden elintapojen ja maltillisen kalorimäärän kanssa. Nyt tajuan, mitä tarkoitetaan menopaussivatsalla - siis tiedätte sellaiset naiset joilla on tikkumaiset jalat ja valtava tynnyrimäinen yläosa. 

Vartalon malli tulee geeneistä eikä siihen pysty hirveän paljon vaikuttamaan. Tuttavista löytyy noita iso maha, tikkujalat naisia, joilla ei ole ylipainoa. Moni keski-ikäinen mies on täysin samaa vartalomallia.

Pallomainen yläosa linnunjalkoineen on omena-vartalotyyppi.

Vartalotyypit on tunnistettavissa jo nuorena ilman ylipainoa. 

Vierailija
371/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä ellei tosiaan vedä itseään ihan kuivaksi rasvojen osalta, mikä taas johtaa naaman rupsahtamiseen. Se vaan on niin, että kun naishormonit vähenee, niin rasva ohjautuu miestyyppisesti vyötärölle, ei enää tisseihin, takapuoleen ja reisiin. 

Eikä sitä rasvaa siis tarvitse olla mitään suurta prosenttimäärää, että on jo ns. menopaussimaha. Itsellänikin on, olen 165 cm, 53 kg, treenaan salilla kahdesti viikossa ja juoksulenkki 2 kertaa viikossa. Olin tiimalasin mallinen nuorena, nykyään pötkylä pienellä kaljamahan poikasella. Eipä tuo haittaa, olen vaan opetellut pukeutumaan niin että ongelma peittyy.

Omg jos näilläkin painoilla tulee se saakelin maha. Olen samoissa mitoissa, teen painotreeniä ja kehonpainotreeniä kotona ja kunto hyvä. Nyt olen 40v ja maha vielä litteä (vaikka ylimääräistä nahkaa hieman jäi synnytyksistä) ja painajaiseni on, jos yhtäkkiä tulee se "mummomaha". Äidilleni tuli joskus yli 60v.

Aika hyvin on asiat, jos pahin painajainen on normaali vanheneminen. Kuusikymppisillä on vähän paksu keskivartalo, se siitä. Ei ole järkevää mullistaa elämäänsä ikävällä tavalla ihan normaalin ikään kuuluvan muutoksen vuoksi.

Sen sijaan voisi kyseenalaistaa esimerkiksi sen havainnon perustan, missä yli 80cm vyötärönympärys on terveydelle vaarallinen. Siis epäilemättä se väestötasolla liittyy lähestyvään kuolemaan, kun juuri kellään yli 60-vuotiaalla ei ole alle 80 cm vyötäröä ja nuorena monella on. Mutta eihän se lähestyvä kuolema siitä kaikkoa, jos ryhtyy yliankaralle dieetille. Naisilla vyötärönympärys kasvaa 50->65 iässä. Samaan aikaan kasvaa monen sairauden riskikin (miehillä myös).

Sitä näkyy kaiken ikäisiä joilla ei ole minkäänlaista ylikuormaa keskellä. Siis sitä mistä nyt ketjussa puhutaan. Kyllä jokainen jolla on ns mahalaukku tietää miten ärsyttävä se on ja miksei siitä saisi haluta päästä eroon.

Vierailija
372/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä ellei tosiaan vedä itseään ihan kuivaksi rasvojen osalta, mikä taas johtaa naaman rupsahtamiseen. Se vaan on niin, että kun naishormonit vähenee, niin rasva ohjautuu miestyyppisesti vyötärölle, ei enää tisseihin, takapuoleen ja reisiin. 

Eikä sitä rasvaa siis tarvitse olla mitään suurta prosenttimäärää, että on jo ns. menopaussimaha. Itsellänikin on, olen 165 cm, 53 kg, treenaan salilla kahdesti viikossa ja juoksulenkki 2 kertaa viikossa. Olin tiimalasin mallinen nuorena, nykyään pötkylä pienellä kaljamahan poikasella. Eipä tuo haittaa, olen vaan opetellut pukeutumaan niin että ongelma peittyy.

Omg jos näilläkin painoilla tulee se saakelin maha. Olen samoissa mitoissa, teen painotreeniä ja kehonpainotreeniä kotona ja kunto hyvä. Nyt olen 40v ja maha vielä litteä (vaikka ylimääräistä nahkaa hieman jäi synnytyksistä) ja painajaiseni on, jos yhtäkkiä tulee se "mummomaha". Äidilleni tuli joskus yli 60v.

Aika hyvin on asiat, jos pahin painajainen on normaali vanheneminen. Kuusikymppisillä on vähän paksu keskivartalo, se siitä. Ei ole järkevää mullistaa elämäänsä ikävällä tavalla ihan normaalin ikään kuuluvan muutoksen vuoksi.

Sen sijaan voisi kyseenalaistaa esimerkiksi sen havainnon perustan, missä yli 80cm vyötärönympärys on terveydelle vaarallinen. Siis epäilemättä se väestötasolla liittyy lähestyvään kuolemaan, kun juuri kellään yli 60-vuotiaalla ei ole alle 80 cm vyötäröä ja nuorena monella on. Mutta eihän se lähestyvä kuolema siitä kaikkoa, jos ryhtyy yliankaralle dieetille. Naisilla vyötärönympärys kasvaa 50->65 iässä. Samaan aikaan kasvaa monen sairauden riskikin (miehillä myös).

Sitä näkyy kaiken ikäisiä joilla ei ole minkäänlaista ylikuormaa keskellä. Siis sitä mistä nyt ketjussa puhutaan. Kyllä jokainen jolla on ns mahalaukku tietää miten ärsyttävä se on ja miksei siitä saisi haluta päästä eroon.

Ei ketjussa puhuta ylikuormasta vaan vyötäröläskistä. Sitähän voi olla ihan normaalivartaloisella. Kuorma viittaa siihen, että on jo merkittävää painoa kannettavaksi. Ihan kilokin ihon päällä olevaa, sinänsä vaaratonta löysää just vyötäröllä koetaan tärkeäksi kauneusvirheeksi.

Vierailija
373/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hyvin vartalotyyppi yleensä säilyy vanhetessa? Varmaan kaikilla vyötärö levenee jonkin verran, mutta ei kai päärynä/ tiimalasi kuitenkaan yleensä muutu omenaksi tai tasapaksuksi? Mulla on ainakin niin leveä lantio suhteessa vyötäröön, että jotenkin vaikea kuvitella, että vyötäröstä tulisi yhtä leveä.

Vierailija
374/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn power pilateksessa ja salilla, vatsalihakset näkyy ja on vyötärö. Tosin kroppa on tiimalasin mallinen luonnostaan.

Suosittelen pilatesta, sillä saa oikeasti hyviä tuloksia. Ruokavalio kuntoon, syö riittävästi mutta oikein.

N51

Vierailija
375/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hyvin vartalotyyppi yleensä säilyy vanhetessa? Varmaan kaikilla vyötärö levenee jonkin verran, mutta ei kai päärynä/ tiimalasi kuitenkaan yleensä muutu omenaksi tai tasapaksuksi? Mulla on ainakin niin leveä lantio suhteessa vyötäröön, että jotenkin vaikea kuvitella, että vyötäröstä tulisi yhtä leveä.

Ainakin minulla päärynä on säilynyt vaikka kiloja on vanhemmiten kertynyt jonkin verran myös vyötärölle. Edelleen istuvien housujen löytäminen on vaikeaa. Jos housut ovat reisistä ja takapuolesta sopivat, on vyötärö aivan liian iso.

Vierailija
376/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaimu.

Vierailija
377/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulla päärynä on säilynyt vaikka kiloja on vanhemmiten kertynyt jonkin verran myös vyötärölle. Edelleen istuvien housujen löytäminen on vaikeaa. Jos housut ovat reisistä ja takapuolesta sopivat, on vyötärö aivan liian iso.

Mulla myös  on päärynävartalo säilynyt, mutta enää ei ole niin isoja ongelmia housujen löytämisessä kuin ennen, sillä vyötärö on kasvanut ihan kunnolla. Lantio on silti selkeästi vyötäröä muhkeampi. Valitettavasti rinnatkin ovat kasvaneet. Päärynä olen silti. Tiimalasi en voi olla kapeiden hartioiden takia. 

Vierailija
378/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskin ylipaino se ongelma. Naama on venähtänyt viidessä vuodessa.

Kaikki riippuu ja roikkuu. Ikääntyminen nopeutui kohdunpoiston jälkeen ja kaduttaa aivan kauheesti et suostuin siihen

Vierailija
379/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin nuorena tiimalasi 99-74-99. Muistan, koska ompelin vaatteita.

Nyt 58 v olen noin 107-90-107. Tasapaksumpi.

Pituus 176.

Vierailija
380/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvaimu.

Kilot tulevat takaisin jos ei muuta elintapoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi