Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äh, onko mitään toivoa saada vyötäröläski vähenemään vaihdevuosi-ikäisenä

Vierailija
10.08.2026 |

Syön terveellisesti, liikun säännöllisesti. Käyn kuntosalilla pari kertaa viikossa ja muina päivinä jotain aerobista liikuntaa: kävelyä, pyöräilyä, jumppaa. En juurikaan syö herkkuja, karkkeja tai pikaruokaa. Syön kasviksia. Nukun riittävästi.

BMI on normaalin rajoissa, mutta hivuttautuu pikku hiljaa ylemmäs. Vyötärö on ainoa paikka, mihin läskiä kertyy ja vyötärönympärys onkin pari-kolme vaatekokoa isompi kuin muu kroppa. Onko oikeasti mitään toivoa saada viisikymppisenä enää vyötäröä takaisin alkamatta syömälakkoon tai ryhtymättä bodariksi? 

Kommentit (463)

Vierailija
341/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonikorvaushoito on sulattanut vatsarasvaa merkittävästi terveiden elintapojen ja maltillisen kalorimäärän kanssa. Nyt tajuan, mitä tarkoitetaan menopaussivatsalla - siis tiedätte sellaiset naiset joilla on tikkumaiset jalat ja valtava tynnyrimäinen yläosa. 

Mitä korvaushoitoa käytät?

Vierailija
342/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähes saman ikäinen. Sain vyötärön takaisin ja 10 kg pois ihan vaan syömällä suositusten mukaan ja lisäämällä kyseiseen vatsan seutuun kohdistuvia jumppaliikkeitä. 

Ruokavaliomuutoksista suurimmat oli sokerin ja vaaleiden jauhojen pois jättäminen. 

Älä valitse sellaisia kuureja, joita et voi noudattaa. Jos pidät ruisleivästä niin älä jätä sitä kokonaan pois, vaan mieti mitä jatkossa laitat sen päälle. 

En minäkään paljoa viljoja syönyt, aamuisin puuron ja päivällä ruispala-eväsleivät. Mutta näiden lisäksi sitten tuli kuin huomaamatta pulla siellä, nachot täällä. Ja luulin maissikakkuja terveellisiksi, vielä mitä.

Toisaalta paino pysyi noinkin pitkään normaalin sisällä, maharasva on vaan reilussa viidessä vuodessa kasvanut.

Eihän kaikki käytä alkoa mutta makeat maistuvat jne. Olemme kaikki syömistemme ja juomistemme summa. Yksi minkä totesin tyhmäksi tuotteeksi oli cappuccinojauhe. Samoin myslin jätin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään toivoa, itse en vain laihdu vaikk olen muuttanut ruokavaliota ja jättänyt herkut kokonaan pois, kokoajan turvotusta sen jälkeen kun siirryin vegaaniruokavalioon

No ei ihmekään, että turvottaa. Miksi ihmeessä lähdit tuohon vegaanisekoiluun?

Ala syömään ravitsevaa ruokaa, niin laihtumistakin tapahtuu.

Hmm, itsellä ikää 52, ja aloitin KoKaRu-ruokavalion (vegaaninen, joka ei sisällä pitkälle prosessoituja ruokia eikä lisättyä rasvaa) vaihdevuosivaivojen takia. Kyseiset vaivat hävisivät noin kuukaudessa ruokavaliolla, ja vähitellen painokin on tippunut 86 kilosta 63 kiloon, mikä on minulle normaalipaino. Ja olo on ihan uskomattoman hyvä ja energinen koko ajan. Ilmeisesti eri ihmisille vaan sopii eri jutut ruokavaliossa. 

Mullakin oli tosin pieni muutaman viikon sopeutumisaika mahalle, siinähän täytyy suolistoflooran muuttua aika paljon että mun entisestä lihaa + perunaa/pastaa ja vähän kasvista ruokavaliosta siirrytään erittäin runsaskuituiseen kasviruokavalioon. Jokuse viikon pieretti ja vatsa oli löysällä. Sitten sopeutui.

Vierailija
344/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään toivoa, itse en vain laihdu vaikk olen muuttanut ruokavaliota ja jättänyt herkut kokonaan pois, kokoajan turvotusta sen jälkeen kun siirryin vegaaniruokavalioon

Hmm, itsellä ikää 52, ja aloitin KoKaRu-ruokavalion (vegaaninen, joka ei sisällä pitkälle prosessoituja ruokia eikä lisättyä rasvaa) vaihdevuosivaivojen takia. Kyseiset vaivat hävisivät noin kuukaudessa ruokavaliolla, ja vähitellen painokin on tippunut 86 kilosta 63 kiloon, mikä on minulle normaalipaino. Ja olo on ihan uskomattoman hyvä ja energinen koko ajan. Ilmeisesti eri ihmisille vaan sopii eri jutut ruokavaliossa. 

Mullakin oli tosin pieni muutaman viikon sopeutumisaika mahalle, siinähän täytyy suolistoflooran muuttua aika paljon että mun entisestä lihaa + perunaa/pastaa ja vähän kasvista ruokavaliosta siirrytään erittäin runsaskuituiseen kasviruokavalioon. Jokuse viikon pieretti ja vatsa oli löysällä. Sitten sopeutui.

Sairasta touhua.

Vierailija
345/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta touhua.

Paljon sairaampaa se että tietää syövänsä ja juovansa roskaa eikä pysty tekemään asialle mitään.

Minäkin kielsin vuosia ettei tässä väsytä muu kuin tylsä työ ja paska maailma, mutta onneksi viisastuin. Tai nöyrryin.

Vierailija
346/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiilarit minimiin ja painoa alas muutama kilo. Jo pelkästään hiilarit (myös ne kasvikset!) aiheuttavat vatsan pömpötystä. Pätkäpaasto on myös tehokasta rasvanpoltossa. Pidä yksi paastopäivä viikossa (30 - 36 tuntia). Salitreenisi ei taida olla kovin tehokasta, sitäkin kannattaa säätää.

Älä nyt puhdasta paskaa jauha. Kasvikset eivät auheuta vatsan pömpötystä ellei ole yliherkkä esim. palkokasveille. Hiilarit ovat elimistölle välttämätön energianlähde. Siksi urheilijat syövät reilusti hiilareita. Pelkällä proteiinilla ei jaksa. 

Urheilija kuluttaa ne hiilarit urheillessaan. Peruspirkko ei tarvitse moista lisäenergiaa muuhun kuin vatsarasvan kasvattamiseen.

Vierailija
347/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvamaksa

Vierailija
348/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää nykymenossa on se ettei enää puhuta laihdutuskuureista vaan elämäntapamuutoksista. Joiden tulisi muodostua uusiksi tavoiksi. Ja voi hyvin muuttaa vaikka vain yhden asian.

Itse koetin jättää joku vuosi alkoholin mutta en löytänyt puhtia jatkaa pitkään. Nyt tämän pätkäpaasto-vhh:n myötä tuntuu paljon helpommalta ainakin luopua viikottaisesta tavasta korkata jotain.

Vierailija
349/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiilarit minimiin ja painoa alas muutama kilo. Jo pelkästään hiilarit (myös ne kasvikset!) aiheuttavat vatsan pömpötystä. Pätkäpaasto on myös tehokasta rasvanpoltossa. Pidä yksi paastopäivä viikossa (30 - 36 tuntia). Salitreenisi ei taida olla kovin tehokasta, sitäkin kannattaa säätää.

Älä nyt puhdasta paskaa jauha. Kasvikset eivät auheuta vatsan pömpötystä ellei ole yliherkkä esim. palkokasveille. Hiilarit ovat elimistölle välttämätön energianlähde. Siksi urheilijat syövät reilusti hiilareita. Pelkällä proteiinilla ei jaksa. 

Urheilija kuluttaa ne hiilarit urheillessaan. Peruspirkko ei tarvitse moista lisäenergiaa muuhun kuin vatsarasvan kasvattamiseen.

Helpoin onkin vhh jossa on hiilareita mutta paljon vähemmän. Keto on sitten se missä ei ole käytännössä yhtään.

Varmaan jokaiselle variaatiolle löytyy innokkaita puolestapuhujia.

Vierailija
350/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä ellei tosiaan vedä itseään ihan kuivaksi rasvojen osalta, mikä taas johtaa naaman rupsahtamiseen. Se vaan on niin, että kun naishormonit vähenee, niin rasva ohjautuu miestyyppisesti vyötärölle, ei enää tisseihin, takapuoleen ja reisiin. 

Eikä sitä rasvaa siis tarvitse olla mitään suurta prosenttimäärää, että on jo ns. menopaussimaha. Itsellänikin on, olen 165 cm, 53 kg, treenaan salilla kahdesti viikossa ja juoksulenkki 2 kertaa viikossa. Olin tiimalasin mallinen nuorena, nykyään pötkylä pienellä kaljamahan poikasella. Eipä tuo haittaa, olen vaan opetellut pukeutumaan niin että ongelma peittyy.

Omg jos näilläkin painoilla tulee se saakelin maha. Olen samoissa mitoissa, teen painotreeniä ja kehonpainotreeniä kotona ja kunto hyvä. Nyt olen 40v ja maha vielä litteä (vaikka ylimääräistä nahkaa hieman jäi synnytyksistä) ja painajaiseni on, jos yhtäkkiä tulee se "mummomaha". Äidilleni tuli joskus yli 60v.

Aika hyvin on asiat, jos pahin painajainen on normaali vanheneminen. Kuusikymppisillä on vähän paksu keskivartalo, se siitä. Ei ole järkevää mullistaa elämäänsä ikävällä tavalla ihan normaalin ikään kuuluvan muutoksen vuoksi.

Sen sijaan voisi kyseenalaistaa esimerkiksi sen havainnon perustan, missä yli 80cm vyötärönympärys on terveydelle vaarallinen. Siis epäilemättä se väestötasolla liittyy lähestyvään kuolemaan, kun juuri kellään yli 60-vuotiaalla ei ole alle 80 cm vyötäröä ja nuorena monella on. Mutta eihän se lähestyvä kuolema siitä kaikkoa, jos ryhtyy yliankaralle dieetille. Naisilla vyötärönympärys kasvaa 50->65 iässä. Samaan aikaan kasvaa monen sairauden riskikin (miehillä myös).

Vierailija
351/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten tästä keskustelusta tulee mieleen, onko yleisissä suosituksissa ravitsemuksesta, liikunnasta ja kehon mitoista otettu edes huomioon sitä, että keho muuttuu keski-iässä. Kaikki tuo itsensä kurittaminen, jota on neuvottu tekemään, lähtee oletuksesta että nainen pysyy samanlaisena koko aikuisikänsä. Kuitenkin hormonitoiminnassa tapahtuu keski-iässä liki yhtä suuri mullistus kuin teini-iässä, ja kehon toiminta muuttuu tosi monella tavalla. Enkä tarkoita, että lihavuus olisi missään iässä ”vain hyväksyttävä”, se on ihan eri asia. 

Kun tavoite on epärealistinen ja keskittyy itsensä kurittamiseen ja kontrollointiin, menettää sen vapauden jonka on juuri saamassa elämässään.

Tämä. Kerta kaikkiaan tämä.

Miksi ei saisi kuusikymppisenä olla kuusikymppisen kroppa?

Vierailija
352/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpoin onkin vhh jossa on hiilareita mutta paljon vähemmän. Keto on sitten se missä ei ole käytännössä yhtään.

Keto on yksi vhh:n alalaji. Ei ne ole mitään eri asioita.

Vierailija
353/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten tästä keskustelusta tulee mieleen, onko yleisissä suosituksissa ravitsemuksesta, liikunnasta ja kehon mitoista otettu edes huomioon sitä, että keho muuttuu keski-iässä. Kaikki tuo itsensä kurittaminen, jota on neuvottu tekemään, lähtee oletuksesta että nainen pysyy samanlaisena koko aikuisikänsä. Kuitenkin hormonitoiminnassa tapahtuu keski-iässä liki yhtä suuri mullistus kuin teini-iässä, ja kehon toiminta muuttuu tosi monella tavalla. Enkä tarkoita, että lihavuus olisi missään iässä ”vain hyväksyttävä”, se on ihan eri asia. 

Kun tavoite on epärealistinen ja keskittyy itsensä kurittamiseen ja kontrollointiin, menettää sen vapauden jonka on juuri saamassa elämässään.

Tai vaikka 35-vuotiaana keski-ikäisen naisen vartalo? Jo tuon ikäisenä naisilla keskimäärin vaikeutuu lasten saanti luonnollisesti ja hormonitasot muuttuvat. 

Vierailija
354/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIIT-treeni tai pätkäpaasto 

Vierailija
355/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keto on yksi vhh:n alalaji. Ei ne ole mitään eri asioita.

On se syömisessä aika iso ero mitä voit vhh:lla syödä.

Vierailija
356/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai vaikka 35-vuotiaana keski-ikäisen naisen vartalo? Jo tuon ikäisenä naisilla keskimäärin vaikeutuu lasten saanti luonnollisesti ja hormonitasot muuttuvat. 

Missä tässä ketjussa on tavoiteltu nuoren vartaloa? Ei tasan missään.

Vierailija
357/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan kohta 54v ja vaihdevuodet ovat just toivottavasti pahimmillaan. Vyötärönympärys ylitti 80cm ilman uutta painonnousua juuri ihan äskettäin. Paino nousi pari kolme vuotta sitten, nyt onneksi painonnousu on hidastunut. Toivon, että loppunut, mutta eihän siitä ole takeita. Käytän korvaushoitoa, se auttaa kyllä paljon, mutta ei se silti mitenkään kokonaan poista vaihdevuosia.

Tässä tilanteessa en missään nimessä aloita mitään rajua dieettiä tai tee muitakaan isoja ylimääräisiä elämänmuutoksia. Suhtaudun itseeni lempeästi, muutosta on tässäkin jo enemmän kuin tarpeeksi. Olen reagoinut painonnousuun vähentämällä annoskokoa maltillisesti ja poistamalla lihottavimmat ylimääräiset asiat kokonaan ruokavaliostani. Sipsejä tai jäätelöpakkauksia ei ole enää täällä näkynyt.

Olen lisännyt myös päivittäistä askelmäärää ja ruvennut käymään lyhyesti punttisalilla pari kertaa viikossa. Siellä teen tiiviisti ilman taukoja isot lihasryhmät läpi, ojentajan perään koukistaja, ylävartalosarajan jälkeen alavartalosarja, kaksi kierrosta ja 5-6 laitetta käyntikerralla, ja ne sitten mahdollisimman isoilla painoilla. Välillä jumppaan musiikin tahtiin, lähinnä dynaamisia venytyksiä ja kiertoliikkeitä.

Ei tämä minua nuoremmaksi muuta, mutta säilyttää toivottavasti terveyden. Ehkä eläkkeelle jäädessä voi aloittaa punttisrutiinin, jossa käytetään enemmän aikaa asiaan. Jos huvittaa.

Vierailija
358/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääntymisikäiset voivat tehdä oman paastoketjun jos haluavat. Minua ei kiinnosta vähääkään enää kuukautis- tai lisääntymisasiat, sori vaan.

Vierailija
359/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastossa ei ole mitään rajua: annoskoot ovat isoja, rasvalla ja proteiinilla korvataan puuttuva hiilari. Se että ollaan syömättä ei ole mitään rajua myöskään.

Rajya on jokin tyhmä vesi-kevytjuusto-näkkäri dieetti jota joskus hölmöläiset harrastivat. Ja voi sitä nälän määrää. Tiedän kun olen tuolla itsenä nuorena laihana pitänyt, aivan järkkyä nyt ajatella sitä 

Vierailija
360/463 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritin 3 kertaa kryohoitoja eli kylmäimua jonka piti sulattaa mahaläskiä, ja kävin 10 kertaa EMS-hoidoissa minkä pitäisi vastata tuhansia vatsalihasliikkeitä per kerta. Sellainen mikä antaa sähköiskuja mahan alueelle.

Lähti vain 1 cm vyötäröstä mutta melkein 2 500 euroa lompakosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän