Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuolleen ihmisen postit

Vierailija
10.08.2026 |

Ostimme asunnon kuolinpesältä. Yhä edelleen, vuoden kuluttua asunnon ostosta kuolleelle tulee meidän osoitteeseen postia. Olen ilmoittanut asiasta useasti Postille - ei auta,  olen ilmoittanut kirjeiden lähettäjille (mikäli se kuoresta käy ilmi)  - ei auta, olen palauttanut Postille - ei auta. 

Kuolinpesän osakkaiden yhteystietoja minulla ei ole, asuntokaupat tehtiin välittäjän kautta.

Onko neuvoa mitä pitäisi tehdä? Heitänkö roskiin jatkossa?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ne mitään tärkeitä enää ovat.

Maksamattomia laskuja. 

Vierailija
22/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Postia ei kiinnosta mikään, jakavat kirjeitä mihin sattuu.

Eihän se postin vika ole, jos kuolinpesä ei ole älynnyt ilmoittaa uutta osoitetta. Posti jakaa postin osoitteen perusteella.

Postille olen ilmoittanut useita kertoja, että ko. henkilö on kuollut eikä kukaan kuolinpesän osakas asu ko. osoitteessa. Olen ilmoittanut asian kirjallisesti ja puhelimitse (maksulliseen asiakas"palveluun")

Postin asiakaspalvelu - Suomen suurin vitsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamattomia laskuja. 

Kuollut niitä tuskin maksaa

Vierailija
24/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan teet rikoksen, jos viskot postit roskiin. Palautat kirjeet postille ja kuoreen kirjoitat "ei asu tässä osoitteessa". On postin tehtävänä varmistaa, että kirjeet viedään oikein perille.

Kuinka kauan laki velvoittaa minua olemaan vastuussa postista, jota jaetaan omistamaani asuntoon vastoin tahtoani?

Lain mukaan niin kauan kuin postia asuntoosi tulee. Sitä ei kuitenkaan tarvitse viedä postiin. Riittää, että palautat kirjeet postilaatikkoon "ei asu tässä osoitteessa" -merkinnän kanssa.

Ikuisesti?

Laissa ei ole mitään määräaikaa.

Vierailija
25/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä postia tulee noin pitkän ajan kuluttua? 

S-pankki, HUS, Elisa, Helsingin kaupunki...

Eikö esim. HUS tai kaupunki reagoi, jos ilmoitat sinne, että osoite on väärä.

No, olen ilmoittanut. Ei auta.

Ja luulisi että HUS tietäisi potilaansa kuolleen?

Ei kuolema vapauta erääntyneistä laskuista. Ne kuuluvat kuolinpesälle.

Vierailija
26/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamattomia laskuja. 

Kuolinpesältä peritään tietenkin.

Vierailija
27/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kauppakirjassa näy jonkin kuolinpesän edustajan allekirjoitus? Hänen yhteystietonsa voi selvittää.

Vierailija
28/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain äidin kuolinpesän veroilmoituksen monta vuotta kuolinpesän jakamisen jälkeen. Tuli oikeaan osoitteeseen, koska asuin samassa paikassa, mutta silti - kuolinpesä oli jo jaettu ja verohallinnon olisi minun mielestäni sen pitänyt tietää. Sitten neljännen tuollaisen kirjeen jälkeen vihdoin soitin verohallintoon ja kysyin, miksi näitä vielä tulee. Puhelimesta vastasi näsäviisas ääni, että täytyy erikseen heille ilmoittaa kuolinpesän jakamisesta, eivät he muuten voi sitä tietää. 🙄

Tämä oli vuonna 2016, toivottavasti asiat ovat edes nyt muuttuneet, kymmenen vuoden jälkeen. 

Vierailija
29/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamattomia laskuja. 

Kuolinpesän on perityllä omaisuudella niistä vastuussa. Olisi pitänyt selvittää perunkirjoituksen yhteydessä. 

Vierailija
30/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heittäisin roskiin, ei yli vuoden kuolleena ollut kaipaile kirjeitään?

Ei roskiin, palauta Postiin ja merkitse osoite vääräksi!

Vierailija
31/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie ne virheelliset postit jonkun naapurin luukkuun niin ongelma ei ole enää sinun.

Vierailija
32/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräät jonnekin kaapin perukoille ja viet pari kertaa vuodessa postin oranssiin pönttöön.

Laki käsittääkseni vain kieltää hävittämästä, mitään aikarajaa virheellisesti jaettujen eteenpäintoimitukselle ei ole.

Vierailija
33/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainajan laskut pitää kuitenkin maksaa. 

Vierailija
34/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli vielä noin seitsemän kuukautta edellisen henkilön pois muuttamisesta hänen postiaan. Olin aina ilmoittanut kun hänen postia tuli postilaatikkoon ja hän kävi ne hakemassa sieltä ja sanoin joka kerta että pitää tehdä osoitteenmuutos noihin paikkoihin joihin se ei selkeästikään ole tehty. Sanoi aina että joo kyllä on tehty osoitteenmuutos mutta jostain syystä postia vain tuli muutamasta paikasta minun laatikkoon. Sitten kyllästyin ja aloin laittamaan hänen postinsa roskiin. Meni muutama viikko ja tämä entinen asukas soitti että onko hänen posti on tullut meille sanoin että ei ole enää tullut että hyvä kun olet saanut vihdoin postisi käännettyä oikein. Tämän jälkeen postia ei tullut enää . Kirje jonka heitin pois oli maksua tarjoavan yrityksen lasku, mitä näitä firmoja nyt on en muista kun tästä on jo niin kauan.

Vierailija
35/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan velvoita sinua olemaan Postiin tai kirjeiden lähettäjiin yhteydessä?

Suomessa on olemassa postisalaisuus, jonka perusteella ei saa hävittää tai tuhota toisten kirjeitä, eikä saa avatakaan. Nimenomaan velvoittaa olemaan Postiin tms. yhteydessä. Kerran pitäisi riittää. Hän on velvollisuutensa tehnyt. 

Vierailija
36/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin yhteydessä välittäjään, jos hänen kauttaan saisi yhteystiedot tai välitettyä tiedon posteista.

Ei kuulu kiinteistönvälittäjälle. Dvv eli Digi- ja väestötietovirasto on se, joka pitää rekisteriä kaikista mahdollisista kansalaisen elämään liittyvistä asioista. En tiedä, voiko ulkopuolinen sinne tällaisesta ilmoittaa. 

Vierailija
37/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakirjan liitteenä olet saanut perukirjan ja sukuselvitykset, joista pesän osakkaat näkyvät. 
Jos sulla ei niitä ole, pyydä ne välittäjältä. 

Vierailija
38/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meille tulee väärää postia, niin siirrän ne naapurin laatikkoon. Sen tiukkapipoisimman, joka varmasti toimittaa postit perille tai postiin ihan vaan sielunsa pakosta.

Vierailija
39/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainajan laskut pitää kuitenkin maksaa. 

tuskin random asunnon ostanut jotain kuolleen laskuja makselee

Vierailija
40/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin yhteydessä välittäjään, jos hänen kauttaan saisi yhteystiedot tai välitettyä tiedon posteista.

Ei kuulu kiinteistönvälittäjälle. Dvv eli Digi- ja väestötietovirasto on se, joka pitää rekisteriä kaikista mahdollisista kansalaisen elämään liittyvistä asioista. En tiedä, voiko ulkopuolinen sinne tällaisesta ilmoittaa. 

Pakko niissä kiinteistönvälittäjän papereissa on näkyä joku tieto myyvistä osapuolesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän