Kuolleen ihmisen postit
Ostimme asunnon kuolinpesältä. Yhä edelleen, vuoden kuluttua asunnon ostosta kuolleelle tulee meidän osoitteeseen postia. Olen ilmoittanut asiasta useasti Postille - ei auta, olen ilmoittanut kirjeiden lähettäjille (mikäli se kuoresta käy ilmi) - ei auta, olen palauttanut Postille - ei auta.
Kuolinpesän osakkaiden yhteystietoja minulla ei ole, asuntokaupat tehtiin välittäjän kautta.
Onko neuvoa mitä pitäisi tehdä? Heitänkö roskiin jatkossa?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postia ei kiinnosta mikään, jakavat kirjeitä mihin sattuu.
Eihän se postin vika ole, jos kuolinpesä ei ole älynnyt ilmoittaa uutta osoitetta. Posti jakaa postin osoitteen perusteella.
Kuolleen ihmisen osoitetta?
Näin on. Mekin ilmoitimme yli kolme vuotta sitten kuolleen henkilön osoitteenmuutoksen. Kuolinpesän osoitemuutos ei ollut kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä postia tulee noin pitkän ajan kuluttua?
S-pankki, HUS, Elisa, Helsingin kaupunki...
Eikö esim. HUS tai kaupunki reagoi, jos ilmoitat sinne, että osoite on väärä.
Tai että henkilö on kuollut. Pankithan saavat tuon tietoonsa alta aikayksikön, jotta tietävät laittaa tilit kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos te olette ostaneet asunnon suoraan kuolinpesältä niin mikset katso kauppakirjasta kuolinpesänhoitajan yhteystietoja ja soita hänelle ja ilmoita että posteja tulee edelleen virheellisesti asuntoon ja olet kyllä asiasta ilmoittanut eteenpäin mutta muutosta asiaan ei tule.
Ap sanoi: ostettiin välittäjän kautta. Kuolinpesän yhteystietoja ei ole.
Höpö höpö. Kyllä myyjän tiedot kauppakirjassa näkyy. Hehän ovat laillisesti vastuussa myymästään kiinteistön kunnosta vielä seuraavat 5 vuotta, joten ostaja saa kyllä myyjän tiedot.
Kyseessä ei ole kiinteistö - vaan huoneisto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos avusta ja neuvoista. Kerään postia hetken aikaa, laitan kuoreen, lähetän huoneistokeskuksen Tuomakselle. Sen jälkeen jos postia tulee, paiskaan roskiin.
ap
Kuolinpesälle voi tulla postia jopa 2 vuotta, vaikka kuolinpesä on jaettu ja siitä tehty kaikki ilmoitukset asiallisesti.
Pankkitilit suljettu? Kännykkä suljettu ja laskut maksettu? Samoin myös hoitoon liittyvät laskut maksettu? Kuolinvuoden veroilmoitus tehty? Pesänjako ilmoitettu verottajalle?
Ja siltikö tulee virallista postia?
Kenties verottaja? Myyntivoitto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postia ei kiinnosta mikään, jakavat kirjeitä mihin sattuu.
Eihän se postin vika ole, jos kuolinpesä ei ole älynnyt ilmoittaa uutta osoitetta. Posti jakaa postin osoitteen perusteella.
Kuolleen ihmisen osoitetta?
Näin on. Mekin ilmoitimme yli kolme vuotta sitten kuolleen henkilön osoitteenmuutoksen. Kuolinpesän osoitemuutos ei ollut kelvannut.
Muuttiko kuollut johonkin osoitteeseen?
Olisiko helpointa tehdä osoitteen muutos niin posti menee jonnekin muualle. Ainakin viranomaisposti luulisi menevän uuteen osoitteeseen heittämällä.
Kuolleen posti käännetään taivaaseen tai helvettiin. Kysy postista. Siellä tietävät käytännön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan teet rikoksen, jos viskot postit roskiin. Palautat kirjeet postille ja kuoreen kirjoitat "ei asu tässä osoitteessa". On postin tehtävänä varmistaa, että kirjeet viedään oikein perille.
Kuinka kauan laki velvoittaa minua olemaan vastuussa postista, jota jaetaan omistamaani asuntoon vastoin tahtoani?
Lain mukaan niin kauan kuin postia asuntoosi tulee. Sitä ei kuitenkaan tarvitse viedä postiin. Riittää, että palautat kirjeet postilaatikkoon "ei asu tässä osoitteessa" -merkinnän kanssa.
Mä ilmoittelin joka paikkaan että tänne tulee väärän ihmisen postia, juuri nuo edellämainitut ja Nordea. Aikani palauttelin niitä noin kuten ohjeistat, mutta kun mikään ei auttanut, laitoin roskiin. Ei ole kyselyjä tullut, eikä enää niitä postejakaan. Pari vuotta jaksoin tuota palauttelua.
Tuosta syystä mä lopetin joulukorttiautomaattina olemisen. Kuulemma ilahduttaa ihmisiä, jos ei ole hetkeen nähnyt. Mä lähetin joulukortteja ihmisille (äitini pyynnöstä), joita en ole koskaan nähnyt. En edes tiennyt, keitä ovat.. sukua vaiko joku random tuttu äidille. :D Ei se nyt hirvee rahallinen ponnistus ollut, kun Tiimarista kortti kirjoitus.
Jossain vaiheessa aloin miettimään järjellisyyttä. Ei mun tarvii maksaa sitäkään, kun en tiedä edes koko ihmistä. :D Loppu lähetykset ja äiti närkästy hetkeksi.