Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuolleen ihmisen postit

Vierailija
10.08.2026 |

Ostimme asunnon kuolinpesältä. Yhä edelleen, vuoden kuluttua asunnon ostosta kuolleelle tulee meidän osoitteeseen postia. Olen ilmoittanut asiasta useasti Postille - ei auta,  olen ilmoittanut kirjeiden lähettäjille (mikäli se kuoresta käy ilmi)  - ei auta, olen palauttanut Postille - ei auta. 

Kuolinpesän osakkaiden yhteystietoja minulla ei ole, asuntokaupat tehtiin välittäjän kautta.

Onko neuvoa mitä pitäisi tehdä? Heitänkö roskiin jatkossa?

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu välittäjälle. Hänen kuuluu selvittää pesän osakkaat ja hänhän myös tietää kuka kauppakirjan allekirjoitti. 

Vierailija
42/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUS voisi tarkistaa niistä omista tiedoistaan, kuka oli merkitty vainajan lähiomaiseksi ja suunnata laskut sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kauppakirjan allekirjoittajan nimen, mutta se on todella tavallinen - tyyliin Esko Korhonen. Ei siinä mitään osoitetta ollut.

ap

Vierailija
44/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain äidin kuolinpesän veroilmoituksen monta vuotta kuolinpesän jakamisen jälkeen. Tuli oikeaan osoitteeseen, koska asuin samassa paikassa, mutta silti - kuolinpesä oli jo jaettu ja verohallinnon olisi minun mielestäni sen pitänyt tietää. Sitten neljännen tuollaisen kirjeen jälkeen vihdoin soitin verohallintoon ja kysyin, miksi näitä vielä tulee. Puhelimesta vastasi näsäviisas ääni, että täytyy erikseen heille ilmoittaa kuolinpesän jakamisesta, eivät he muuten voi sitä tietää. 🙄

Tämä oli vuonna 2016, toivottavasti asiat ovat edes nyt muuttuneet, kymmenen vuoden jälkeen. 

Miten niin näsäviisaasti? Mistä ne siellä muuten voi tietää että olette pesän jakaneet loppuun jos ette ole edes jakokirjaa verottajalle toimittaneet? En saa kiinni että miten ajattelit jonkun automaation asian hoitavan eli mikä sinusta olisi se triggeri joka homman automaattisesti pistää pakettiin.

Vierailija
45/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama ongelma. Olin yhteydessä asuntoa myyneeseen henkilöön (kuolinpesän osakas) ja sovimme että hän käy joko hakemassa postit tai lähetän ne hänelle. Tämä tieto näkyy asunnon kauppakirjassa, koska myyjällä on 5 vuoden vastuu asunnon virheistä.
Siltikin sitä postia vaan tuli, vaikka tämä henkilö ilmoitti monta kertaa kaikille tahoille kuolinpesän uuden osoitteen. Ei vaan mennyt tieto jakeluun. Myös postille oli ilmoitettu kuolinpesän uusi osoite.

Vierailija
46/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kauppakirjan allekirjoittajan nimen, mutta se on todella tavallinen - tyyliin Esko Korhonen. Ei siinä mitään osoitetta ollut.

ap

Jaa. No se välittäjä ainakin tietää loputkin tiedot ja voi ainakin välittää viestisi, jos ei suoraan suostu tietoja sinulle antamaan.

Ei tää nyt mikään Sherlock-tason mysteeri ole.

Vierailija
47/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jaa. No se välittäjä ainakin tietää loputkin tiedot ja voi ainakin välittää viestisi, jos ei suoraan suostu tietoja sinulle antamaan.

Ei tää nyt mikään Sherlock-tason mysteeri ole.

Ei ole mysteeri, vaan ärsyttää. Itse en saa mistään juuri postia, 80% luukusta tulevasta on jonkun kuolleen mummukan.

ap

Vierailija
48/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä postia tulee noin pitkän ajan kuluttua? 

S-pankki, HUS, Elisa, Helsingin kaupunki...

Eikö esim. HUS tai kaupunki reagoi, jos ilmoitat sinne, että osoite on väärä.

No, olen ilmoittanut. Ei auta.

Ja luulisi että HUS tietäisi potilaansa kuolleen?

Vainajan laskut pitää kuitenkin maksaa. 

tuskin random asunnon ostanut jotain kuolleen laskuja makselee

No mistä ihmeestä se laskun lähettäjä kuolinpesän oikean osoitteen tietäisi jos sinne ei sitä kukaan ilmoita?

Vierailija
49/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HUS voisi tarkistaa niistä omista tiedoistaan, kuka oli merkitty vainajan lähiomaiseksi ja suunnata laskut sinne.

Eihän nämä aina ole sama asia. esim olen äitini kontakti HUSissa, mutta hänen miehensä hoitaa lasku yms kotiasiat.

Vierailija
50/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan teet rikoksen, jos viskot postit roskiin. Palautat kirjeet postille ja kuoreen kirjoitat "ei asu tässä osoitteessa". On postin tehtävänä varmistaa, että kirjeet viedään oikein perille.

Onko sillä niin väliä jos postin saaja on kuollut. Pitäisikö toimittaa hautausmaalle vai minnen kun posti ei näytä osaavan hoitaa hommaansa.

Vierailija
51/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kauppakirjassa pitäisi näkyä myyjän nimi?

Vierailija
52/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan teet rikoksen, jos viskot postit roskiin. Palautat kirjeet postille ja kuoreen kirjoitat "ei asu tässä osoitteessa". On postin tehtävänä varmistaa, että kirjeet viedään oikein perille.

Onko sillä niin väliä jos postin saaja on kuollut. Pitäisikö toimittaa hautausmaalle vai minnen kun posti ei näytä osaavan hoitaa hommaansa.

Kuo-lin-pe-säl-le. Usko nyt.

Vierailija
53/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos avusta ja neuvoista. Kerään postia hetken aikaa, laitan kuoreen, lähetän huoneistokeskuksen Tuomakselle. Sen jälkeen jos postia tulee, paiskaan roskiin.

ap

Vierailija
54/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiomaisen kuolinpesä oli varaton, paperit asianmukaisesti täytetty ja silti ulosotto muistutteli itsestään vuosien päästä. Selitys oli, että kokeiltiin olisiko varoja tullut. Kiitos lisästressistä vain 

Vierailija
55/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kauppakirjassa pitäisi näkyä myyjän nimi?

nimi on, mutta ei yhteystietoja. kerrottiin jo aiemmin.

Vierailija
56/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että sihteerillä tai laskuttajalla ei ole oikeus katsoa tarkempia tietoja kun se on kielletty. Jos laskua ei makseta  nin se menee ulosottoon mutta tuskin siitä tulee laskua kun rahoja kinuava taho ei tiedä perikunnan osoitettaa tai ketä siihen kuuluu. 

Vähän samaan tapaan joku autojonne ajaa perikunnan autoa eikä ole maksanut yhtäkään pysäköintivirhemaksua kun hän ei sitä autoa omista ja lasku menee omistajalla eli perikunnalle joista ei ole mitään tietoa missään.

Vierailija
57/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Postia ei kiinnosta mikään, jakavat kirjeitä mihin sattuu.

Eihän se postin vika ole, jos kuolinpesä ei ole älynnyt ilmoittaa uutta osoitetta. Posti jakaa postin osoitteen perusteella.

Kuolleen ihmisen osoitetta? 

Vierailija
58/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi helpompaa, jos kuolinpesä olisi pakko jakaa ja lakkauttaa määräajassa. 

Vierailija
59/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heittäisin roskiin, ei yli vuoden kuolleena ollut kaipaile kirjeitään?

Mutta kuolinpesä saattaa kaivata. Posti vastuuseen asiasta, ehdottomasti.

Vierailija
60/89 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Postia ei kiinnosta mikään, jakavat kirjeitä mihin sattuu.

Eihän se postin vika ole, jos kuolinpesä ei ole älynnyt ilmoittaa uutta osoitetta. Posti jakaa postin osoitteen perusteella.

Kuolleen ihmisen osoitetta? 

Pitäisikö vaan ilmoittaa malliin:

Hietaniemen hautausmaa

Hietaniemenkatu 20
00100 Helsinki

Alue 03

Kortteli 025

Rivi 13

Paikkanumero  00070

Kekkosen hauta on kyseisessä paikassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme