IS Nyt suomalainen saunakin piti pilata, koska joku häpeää pientä penistään
Iltalehden toimittaja puolustaa sitä, että uimahallien saunoihin saa mennä uimapuvussa, koska alastomuus voi kuulemma ahdistaa ihmisiä, jotka häpeävät esimerkiksi rintojaan tai pientä penistään.
Siis oikeasti.
Suomessa on saunottu alasti vuosisatoja. Siinä ei ole ollut mitään seksuaalista eikä tarkoituksena ole ollut esitellä kenellekään yhtään mitään. Päinvastoin sauna on ehkä viimeisiä paikkoja, joissa ihmisen vartalolla ei ole ollut mitään väliä.
Mutta vuonna 2026 tämäkin pitää ilmeisesti määritellä ongelmaksi, koska joku saattaa kokea epämukavuutta.
Tämä tuntuu olevan nykyajan perussääntö: mitään omaa epävarmuutta ei tarvitse enää opetella käsittelemään. Sen sijaan kaikkien muiden pitää muuttaa käytöstään, sääntöjä ja lopulta koko kulttuuria, jotta kenellekään ei vain tulisi hetkeksikään epämukava olo.
Ja tietenkin perinteisen saunakulttuurin puolustajat kuitataan jutussa Simpsonien pilvelle raivoaviksi ukoiksi. Kätevää. Ensin muutetaan vanha tapa ja sitten nauretaan niille, jotka kysyvät miksi.
Mitä seuraavaksi?
Pukuhuoneisiin yksityiskopit kaikille, koska joku saattaa nähdä toisen ihmisen vartalon? Suihkuihin uimapuvut? Saunaan puhelimet, jos joku kokee olonsa turvattomaksi ilman niitä?
Jos ei halua olla alasti yhteisessä saunassa, se on täysin ymmärrettävää. Mutta miksi siitä seuraa automaattisesti, että juuri suomalaisen saunakulttuurin pitää muuttua?
Vai onko nyky-Suomessa jo lähtökohtaisesti väärin ajatella, että joskus myös yksilö voisi sopeutua yhteiseen tapaan eikä aina päinvastoin?
Kommentit (409)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan kantis. En minä erityisemmin haluaisi olla ilkosillaan saunassa - tai missään muuallakaan- ventovieraiden ihmisten kanssa. En myöskään haluaisi jynssätä intiimejä paikkoja ja rakoja avoimissa suihkuhalleissa kaikkien nähden. Miksi saunan*tsien on niin vaikea ymmärtää että ihan supisuomalainen ihminen saattaisi olla häveliäs ja kaivata hiukan yksityisyyttä? Asiasta ei saa edes puhua tai leimataan joka lailla ja vaikka miksi.
Olen ratkaissut tämän omalta osaltani niin etten käytä uimahalleja. Ne on nyt vapaasti nakuintoilijoiden käytössä vaikka veroeuroni heille mainiosti kelpaavat harrastusta rahoittamaan. Uin luonnonvesissä ja saunon kotona tai ulkomailla missä saa luvan kanssa saunoa uimapuvussa ja missä suihkut ovat suljettavan oven takana.
Oletko miettinyt mistä häveliäisyytesi johtuu? Miksi kaipaat yksityisyyttä esim. peseytymiseen vaikka näet ympärillä muiden tekevän ihan samaa asiaa ilman näkösuojia? Onko itsetuntosi erityisen huono, onko sinua häväisty ulkonäön takia lapsena tai myöhemmin? Kannattaisiko lähestyä omaa itseä ja kehollisuuttaan myötätuntoisemmin ja yrittää ajatella, että ei ole sen huonompi kuin muutkaan, vaan itse asiassa esim. saunatiloissa tasan samanarvoinen kuin kaikki muutkin? Ja hyväksyä, että siellä ei kukaan ole sinua kyyläämässä?
Minun itsetuntoni on niin hyvä että hyväksyn luontaisen tarpeeni yksityisyyteen vaikka toisin kovasti painostetaan. Miksi sinun on niin vaikea sitä hyväksyä, mikä sinun traumasi on? Kukaan ei ole häväissyt minua enkä häpeä kehoani. En vaan halua olla alasti vieraiden ihmisten keskellä.
Tämä on useimmille muille kansallisuuksille itsestään selvää. Suomessa sitä pitää pyydellä anteeksi, selitellä ja vakuutella että olen ihan ok, ei ole traumaa mutta haluaisin pitää uikkarit päälläni pliis. Aika naurettavaa.
Suomalaiseen saunaan kuuluu alastomuus, ja jos olet suomalainen ja kasvanut tässä kulttuurissa, ymmärrät asian aivan varmasti. Esim. Saksassa olen kuullut, että heidän saunakulttuuriinsa ei välttämättä kuulu alastomuus, mutta heidän saunoissaan ei myöskään esim. heitetä löylyä.
Miksi suomalaisen saunakulttuurin pitäisi olla sellainen kuin sinun mielestäsi on luontaista, vaikka suomalaisille kyse ei ole luontaisesta eikä perinteisestä tavasta? Ajatteletko olevasi jotenkin parempi kuin me muut suomalaiset, jotka on jo pienestä pitäen opetettu saunomaan alasti? Suhtautumisesi alastomuuteen ei ole luonteva enkä itse ymmärrä miksi häpeilet itseäsi, jos sinua ei ole häväisty? Miksi luulet ketään kiinnostavan sinun vartalosi suomalaisessa saunassa? Tirkisteletkö siellä itse toisia?
Ei kuulu. Olen eri, mutta 100% suomalainen ja koko ikäni täällä asunut. Minun saunakulttuuriini ei kuulu alastomuus vieraiden ihmisten kanssa. Alastomuus vieraiden kanssa ei ole luontaista tai perinteistä minulle eikä muutenkaan kaikille suomalaisille, vaikka niin kovasti intät.
No sitten kuulut pieneen vähemmistöln koska pitkän ikäni aikana en ole tavannut suomalaista perhettä jossa saunotaan uimahousut päällä. Kysymys kuuluukin, miksi suuren enemmistön tulee tässäkin alistua vähemmän tahtoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jätän uimapuvun sallivat saunat lopullisesti mielensä pahoittaville, koska heidän tahtonsa mukaan kaikki muukin tässä epäonnistuneessa onnelassa pyörii niin saavat verhoutua mun puolesta saunassa jatkossa vaikka mustaan jätesäkkiin.
Aika dramaattinen tulkinta tilanteesta. Kukaan ei ole viemässä sinulta mahdollisuutta saunoa alasti, vaan kyse on siitä, että myös uimapuku halutaan sallia niille, jotka sitä haluavat käyttää.
On vähän erikoinen ajatus, että jos muut saavat saman mahdollisuuden valita itse, se olisi jotenkin sinulta pois. Sinä saat verhoutua tai olla verhoutumatta aivan kuten ennenkin, mutta muiden ei tarvitse tehdä samaa valintaa kuin sinä.
Ja tuo ”mustaan jätesäkkiin” menee jo vähän yli. Uimapuvun käyttäminen ei ole mielensä pahoittamista eikä mikään kannanotto saunakulttuuria vastaan. Se on vain uimapuvun käyttämistä.
Jos sun oma saunomisen nautinto riippuu siitä, että kaikkien muidenkin täytyy olla alasti, silloin ehkä kannattaa kysyä itseltään, kumman tässä oikeastaan pitäisi joustaa.
Saunassa on tähän asti oltu tasa-arvoisesti kaikki alasti ja miehet ja naiset erikseen joten kun osa alkaa vetämään ne uimapuvut päälle niin se normalisoi sen, että saunassa kuuluu olla jotain päällä ja silloin perinteisesti saunova on se kummajainen. Älä siis tule saarnaamaan mulle joustamisesta-, tasa-arvosta ja siitä, että tämä ei ole multa pois. Ei ehkä sinun idealistisessa mielessäsi, mutta käytännössä kyllä. Saatte vapaasti normalisoida vaatteet julkisiin saunoihin ja minä hakeudun sinne missä niin ei tehdä.
Se että uimapuku on sallittu, ei tarkoita sitä että alastomuus olisi kielletty. Sinä voit edelleen saunoa alasti, vaikka joku toinen on uimapuvussa. Tasa-arvo ei tarkoita sitä, että kaikkien pitää olla samalla tavalla, vaan sitä että ihmisillä on mahdollisuus osallistua samoilla ehdoilla.
Ja tuo ajatus siitä, että uimapuvun käyttäjä ”normalisoi vaatteet” ja tekee alasti saunovasta kummajaisen, on juuri sitä vastakkainasettelua, jota tässä ei tarvittaisi. Miksi uimapuku pitäisi nähdä vaatimuksena eikä yhtenä sallittuna vaihtoehtona?
Jos sinulle on tärkeää, että kaikki saunovat alasti, sinulla on toki oikeus hakeutua saunaan, jossa se on sääntönä. Mutta silloin kyse on omasta mieltymyksestäsi siihen, millainen saunan pitää olla, eikä siitä, että muiden pitäisi luopua omasta tavastaan osallistua.
Minusta saunan olennaisin asia on edelleen saunominen, eikä se mitä toisella on päällään.
Saunassa on kuse peseytymisestä. Saunassa yleensä hikoillaan. Miten saat itsesi pestyä saunan jälkeen uikkarit päällä? En usko hetkeäkään, että joku alastomuutta kammoava kuorii nahkean uikkarinsa pois päältä käydäkseen suihkussa ennen altaaseen menoa. Enkä usko sitäkään, että uikkari päällä peseydyttäisiin kovin kummoisesti.
Tässä taitaa nyt mennä sauna ja suihku vähän iloisesti sekaisin. Uimapuvun käyttäminen saunassa ei tarkoita, että siinä pitäisi peseytyä tai että uimapuku pitäisi pitää päällä suihkussa.
Uimapuku voi olla saunassa päällä ja peseytymisen voi aivan hyvin hoitaa normaalisti suihkussa ilman uimapukua ennen uintia. Ei tämä ole mikään vaikea yhtälö.
Ja jos uimahallissa on tarkoitus peseytyä ennen altaaseen menoa, niin silloin peseydytään. Ihmisen hygienia ei muutu huonommaksi vain siksi, että hän on saunassa käyttänyt uimapukua.
En myöskään ymmärrä tuota ”en usko hetkeäkään” -argumenttia. Se, mitä sä kuvittelet muiden tekevän, ei ole kovin vahva todiste siitä, mitä he oikeasti tekevät. Jos uimahallin säännöt edellyttävät peseytymistä ilman uimapukua, niitä noudatetaan. Jos taas uimapuvun käyttäminen saunassa on sallittu, silloin se on sallittu.
Ja oikeastaan tässä toistuu sama ongelma kuin monissa muissakin kommenteissa: yritetään keksiä uimapuvulle ongelma, vaikka todellinen kysymys on paljon yksinkertaisempi. Voiko ihminen saunoa uimapuku päällä ja peseytyä asianmukaisesti? Tietenkin voi.
Voi, mutta ei tee niin. Liian mutkikas proseduuri. On silminnäkijähavainnot tästä. Ei peseytymisestä, vaan siitä että mennään suoraan saunasta altaaseen ja taas takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju kertoo taas aika paljon suomalaisista miehistä ja etenkin persuista.
Heti kun joku nainen sanoo, ettei halua olla ventovieraiden miesten edessä alasti, alkaa hirveä ulina "suomalaisen kulttuurin tuhoamisesta". Aivan kuin suomalaisuuden tärkein peruspilari olisi oikeus nähdä uimahallissa tuntemattomien naisten tissejä.
Ja tietenkin samat keski-ikäiset miehet, jotka valittavat päivästä toiseen naisten ulkonäöstä, lihavuudesta ja "rupsahtamisesta", ihmettelevät nyt täysin vilpittöminä, mistä naisten kehopaineet mahtavat tulla.
Persuille tämäkin saadaan varmaan vielä käännettyä kansalliseksi hätätilaksi: ensin vietiin bensiiniauto, sitten lihansyönti ja nyt viimeisenä ihmisoikeutena viedään uimahallin nakusauna.
Ehkä suomalainen mies selviää tästäkin.
Oletko henkisesti jotenkin vajaa kun näet persuja tässäkin. Pysy sinä kotona jos et voi sopeutua enemmistön tahtoon. Jotain rajaa tulee vähemmistön rajattomille vaatimuksille asettaa.
Kyllä se minusta on aina ollut epämukavaa saunoa alasti tuntemattomien ja välillä tuttujenkin kesken. Alastomuus on kyllä asia johon ei pidä ketään pakottaa eikä siihen liittyvistä epämukavuuksista tarvitse kenenkään päästä yli.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ajatellaan tarkemmin että miten ja missä seurassa suurin osa suomalaisista on aikojen saatossa saunonut, niin eiköhän se ole ollut omassa saunassa, oman perheen kesken. Yleisiä saunoja oli kaupungeissa jossa pienissä asunnoissa ei ollut mahdollisuutta omiin saunoihin. Muut saunoivat kotonaan tuttujen ihmisten kanssa.
Eli se argumentti että on suomalainen traditio olla aina saunassa alasti ventovieraiden kanssa on aika ohut. Yleensä omassa saunassa ei vieraita ihmisiä ollut, ja jos vieraita tuli, heille tarjottiin aina mahdollisuus käydä omalla porukalla saunomassa.
Ehkä kirjoittelijat ovat nuoria tai kaupunkilaisia eivätkä oikein tunne sitä todellista saunakulttuuria.
Olet aivan ulalla suomalaisesta saunaperinteestä. Suomalainen lenkkisauna -perinne on elänyt vuosikymmeniä ja elää edelleen, missä on saunottu yhdessä ilman mitään uima-asuja ja pyyhkeitä.
Ja mitä syvemmälle saunakulttuuriin ja perinteeseen mennään, niin sitä enemmän siellä on alastomuutta ja vähemmän uima-asuja. Eli se mitä itse kutsut saunakulttuuriksi, onkin sinun oman perheesi ja sukusi kulttuuria. Eikä sitä toki sovi väheksyä, mutta se ei kerro mitään suomalaisesta saunakulttuurista ja -perinteestä.
Muistanko oikein että Tynkkynen vietteli Allaninsa Raatin uimahallin tiistain iltavuorolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina sitten pitää hyväksyä muutos koska "pieni muutos vaan". Tällä pystyy nakertaa koko suomalaista perinnettä pala palalta.
Mikä ihmeen suomalainen perinne tässä katoaa???
Käykö teidän perhe omassa saunassa uimahousut jalassa?. Niinpä.
Tälläkin palstalla kirjoittelee aika usein ilmiselvästi jotain itänaapurin agentteja, mutta enemmän kyllä ärsyttää tällaiset kummajaiset, jotka ihan sujuvalla suomella selittävät mustaa valkoiseksi. Jos heidän perheessä ja kotipaikkakunnalla on saunottu vaatteet päällä (mitä vahvasti epäilen), se ei todellakaan ole mikään yleinen suomalainen kokemus. Sama kun joku väittäisi, että kahvipöydässä pitää jäähdyttää kahvi ennen tarjoilemista, koska heidän mummansa teki niin. Ja jos haluaa juoda kahvinsa kuumana, niin lämmittää sitten mikrossa, vapaa maa, kun eihän siitä ole kenellekään mitään haittaa. Kahvia se silti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan kantis. En minä erityisemmin haluaisi olla ilkosillaan saunassa - tai missään muuallakaan- ventovieraiden ihmisten kanssa. En myöskään haluaisi jynssätä intiimejä paikkoja ja rakoja avoimissa suihkuhalleissa kaikkien nähden. Miksi saunan*tsien on niin vaikea ymmärtää että ihan supisuomalainen ihminen saattaisi olla häveliäs ja kaivata hiukan yksityisyyttä? Asiasta ei saa edes puhua tai leimataan joka lailla ja vaikka miksi.
Olen ratkaissut tämän omalta osaltani niin etten käytä uimahalleja. Ne on nyt vapaasti nakuintoilijoiden käytössä vaikka veroeuroni heille mainiosti kelpaavat harrastusta rahoittamaan. Uin luonnonvesissä ja saunon kotona tai ulkomailla missä saa luvan kanssa saunoa uimapuvussa ja missä suihkut ovat suljettavan oven takana.
Oletko miettinyt mistä häveliäisyytesi johtuu? Miksi kaipaat yksityisyyttä esim. peseytymiseen vaikka näet ympärillä muiden tekevän ihan samaa asiaa ilman näkösuojia? Onko itsetuntosi erityisen huono, onko sinua häväisty ulkonäön takia lapsena tai myöhemmin? Kannattaisiko lähestyä omaa itseä ja kehollisuuttaan myötätuntoisemmin ja yrittää ajatella, että ei ole sen huonompi kuin muutkaan, vaan itse asiassa esim. saunatiloissa tasan samanarvoinen kuin kaikki muutkin? Ja hyväksyä, että siellä ei kukaan ole sinua kyyläämässä?
Minun itsetuntoni on niin hyvä että hyväksyn luontaisen tarpeeni yksityisyyteen vaikka toisin kovasti painostetaan. Miksi sinun on niin vaikea sitä hyväksyä, mikä sinun traumasi on? Kukaan ei ole häväissyt minua enkä häpeä kehoani. En vaan halua olla alasti vieraiden ihmisten keskellä.
Tämä on useimmille muille kansallisuuksille itsestään selvää. Suomessa sitä pitää pyydellä anteeksi, selitellä ja vakuutella että olen ihan ok, ei ole traumaa mutta haluaisin pitää uikkarit päälläni pliis. Aika naurettavaa.
Suomalaiseen saunaan kuuluu alastomuus, ja jos olet suomalainen ja kasvanut tässä kulttuurissa, ymmärrät asian aivan varmasti. Esim. Saksassa olen kuullut, että heidän saunakulttuuriinsa ei välttämättä kuulu alastomuus, mutta heidän saunoissaan ei myöskään esim. heitetä löylyä.
Miksi suomalaisen saunakulttuurin pitäisi olla sellainen kuin sinun mielestäsi on luontaista, vaikka suomalaisille kyse ei ole luontaisesta eikä perinteisestä tavasta? Ajatteletko olevasi jotenkin parempi kuin me muut suomalaiset, jotka on jo pienestä pitäen opetettu saunomaan alasti? Suhtautumisesi alastomuuteen ei ole luonteva enkä itse ymmärrä miksi häpeilet itseäsi, jos sinua ei ole häväisty? Miksi luulet ketään kiinnostavan sinun vartalosi suomalaisessa saunassa? Tirkisteletkö siellä itse toisia?
Ei kuulu. Olen eri, mutta 100% suomalainen ja koko ikäni täällä asunut. Minun saunakulttuuriini ei kuulu alastomuus vieraiden ihmisten kanssa. Alastomuus vieraiden kanssa ei ole luontaista tai perinteistä minulle eikä muutenkaan kaikille suomalaisille, vaikka niin kovasti intät.
No sitten kuulut pieneen vähemmistöln koska pitkän ikäni aikana en ole tavannut suomalaista perhettä jossa saunotaan uimahousut päällä. Kysymys kuuluukin, miksi suuren enemmistön tulee tässäkin alistua vähemmän tahtoon?
Et tajunnut, puhutaan perheestä joka saunoo yhdessä. Kyllä minua kyrsisi, jos esimieheni istahtaisi uimahallin saunassa munasillaan viereeni, tai naapuriin äsken muuttanut Muhammed kyhnäisi lauteilla reidessä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se minusta on aina ollut epämukavaa saunoa alasti tuntemattomien ja välillä tuttujenkin kesken. Alastomuus on kyllä asia johon ei pidä ketään pakottaa eikä siihen liittyvistä epämukavuuksista tarvitse kenenkään päästä yli.
Aina voi jäädä pois saunasta. Sinne ei ketään pakoteta.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ajatellaan tarkemmin että miten ja missä seurassa suurin osa suomalaisista on aikojen saatossa saunonut, niin eiköhän se ole ollut omassa saunassa, oman perheen kesken. Yleisiä saunoja oli kaupungeissa jossa pienissä asunnoissa ei ollut mahdollisuutta omiin saunoihin. Muut saunoivat kotonaan tuttujen ihmisten kanssa.
Eli se argumentti että on suomalainen traditio olla aina saunassa alasti ventovieraiden kanssa on aika ohut. Yleensä omassa saunassa ei vieraita ihmisiä ollut, ja jos vieraita tuli, heille tarjottiin aina mahdollisuus käydä omalla porukalla saunomassa.
Ehkä kirjoittelijat ovat nuoria tai kaupunkilaisia eivätkä oikein tunne sitä todellista saunakulttuuria.
Yleisiä saunoja on ollut kaupungeissa aina. Ei kaikilla ole ollut mahdollisuutta omaan saunaan. On ollut firmojen saunojakin. Taitaa olla nykyään nuo kokoasiat tulleet niin merkitseviksi, että pitää peitellä. Läskejähän ei saa piiloon kuin burkalla. Vai voisko ottaa tunikat käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten pitäisi ymmärtää, että on vain hienoa, että turistit, m*ahanmuuttajat ja ulkomaalaiset haluavat tutustua suomalaiseen saunaan. Ei kannata takertua siihen, tapahtuuko tutustuminen uimahousuissa, pyyhkeen kanssa tai burkassa. Tärkeintä kai on, että he tahtovat tutustua suomalaiseen kulttuuriin?
Älkää siis tuputtako omia pinttyneitä tapojanne, vaan olkaa ylpeitä siitä, että joku edes haluaa tututustua niihin teidän pinttyneisiin tapoihin.
Eikö niin?
Ai suomalainen ymmärtäisi nenäänsä pidemmälle? Ei tietenkään. Hän on sitä mieltä, että vain hänen tapansa nauttia saunasta on se oikea ainoa tapa.
Eläköön suomalainen junttius!
Nyt kun uudistetaan raikkaasti suomalaista saunaperinnettä, niin eikö samalla voitaisi sopia, että saunassa ei olisi yli 50 astetta lämmintä, koska minulle tulee epämukava olo kun tulee hiki. Eikä meillä kotonakaan juuri saunaa tuon kuumemmaksi lämmitetty, niin pitää kelvata kaikille 50-asteinen sauna. Jos tuntuu viileältä, niin voi sitten vaikka hypellä lämpimikseen.
Vierailija kirjoitti:
Muistanko oikein että Tynkkynen vietteli Allaninsa Raatin uimahallin tiistain iltavuorolla?
Vihervassari median valheita että Tynkkynen on homo! Olen nähnyt videon jossa Tynkkynen nuole pimpsuraa! Että se siitä homoudesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina sitten pitää hyväksyä muutos koska "pieni muutos vaan". Tällä pystyy nakertaa koko suomalaista perinnettä pala palalta.
Mikä ihmeen suomalainen perinne tässä katoaa???
Käykö teidän perhe omassa saunassa uimahousut jalassa?. Niinpä.
Tälläkin palstalla kirjoittelee aika usein ilmiselvästi jotain itänaapurin agentteja, mutta enemmän kyllä ärsyttää tällaiset kummajaiset, jotka ihan sujuvalla suomella selittävät mustaa valkoiseksi. Jos heidän perheessä ja kotipaikkakunnalla on saunottu vaatteet päällä (mitä vahvasti epäilen), se ei todellakaan ole mikään yleinen suomalainen kokemus. Sama kun joku väittäisi, että kahvipöydässä pitää jäähdyttää kahvi ennen tarjoilemista, koska heidän mummansa teki niin. Ja jos haluaa juoda kahvinsa kuumana, niin lämmittää sitten mikrossa, vapaa maa, kun eihän siitä ole kenellekään mitään haittaa. Kahvia se silti on.
Tämä on ollut se suomalainen erikoisuus. Mutkaton ja seksualisoimaton suhtautuminen kehoon siellä missä alastomuus on luontevinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alastomina olemme yhdenvertaisia, nyt sitten miljonäärit saa tulla saunaan kalleissa Bossin ja Armanin yms. speedoissaan ja köyhä kansanosa tulee virttyneissä ja kulahtaneissa uikkareissaan.
Sinulla taitaa olla melko huono itsetunto, jos se romuttuu jo toisen ihmisen uimahousuista?
Tuossa nyt on vielä joku järki, mutta että jonkun itsetunto ei kestä alastomana peseytymistä.
Millä tavalla siinä on järki, että jonkun itsetunto murenee toisen ihmisen uimahousuista? Selitä nyt ihmeessä niin että jokainen meistä ymmärtää?
Hygienia hygienia hygienia. On vastuutonta olla epähygieeninen yleisissä uimahalleissa. Jos ei kestä, pitää olla poissa.
Pitäisin sitä hygieenisempänä että lauteita koskettaa uimahousut kuin jonkun paljas perse ja muut vehkeet.
Pefletit ei kuulu suomalaiseen saunaperinteeseen! Silti niitä ja kaikenmaailman laudeliinoja näkee yhtenään saunoissa. Ainoa hyväksyttävä saunan lisävaruste on pillunpäre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi jäädä pois saunasta. Sinne ei ketään pakoteta.
Yksinään saunominen onkin parasta.
Hyvät suomalaiset. Katsokaa mitä länsi on tehnyt teille.
Ensin vietiin Nokia. Sitten markka. Sitten halpa sähkö. Nyt viimeinen kansallinen omaisuus: ALASTON SAUNA.
Samaan aikaan Brysselissä miehet istuvat varmasti uimahousut jalassa ja nauravat kun suomalainen maksaa 9 euroa oluesta ja kyselee saako omassa saunassa olla ilman housuja.
Venäjällä tällaista keskustelua ei tarvittaisi. Sauna lämmitetään, vodka avataan ja kukaan ei tarvitse 14-sivuista EU-direktiiviä siitä näkyykö perse vai ei.
Herätkää Suomi ennen kuin seuraavaksi löylykin kielletään ilmastosyistä.
Terveisin täysin tavallinen suomalainen Raimo, 53, Kouvola
Uimahalli ja sen pukutilat ja sauna on mitä parhaita paikkoja opetella pois noista epävarmuuksistaan ja etenkin lapsille hyvää kehokasvatusta.
Siellä näkee jos jonkinlaista mummoa ja tätiä ja riippuvaa tissiä ja mahamakkaraa joita ei mediassa näe koskaan. Miesten puolella on varmasti sama. Huomaa, että suurin osa ihmisten vartaloista on ihan tavallisia.
Harvoja paikkoja josta lapsi oppii tervettä kuvaa alastomuudesta.
Sekasaunojahan on lopulta aika harvassa, niihin ei mitenkään väkisin eksy ja niissä kyllä uimapuvut sallitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten pitäisi ymmärtää, että on vain hienoa, että turistit, m*ahanmuuttajat ja ulkomaalaiset haluavat tutustua suomalaiseen saunaan. Ei kannata takertua siihen, tapahtuuko tutustuminen uimahousuissa, pyyhkeen kanssa tai burkassa. Tärkeintä kai on, että he tahtovat tutustua suomalaiseen kulttuuriin?
Älkää siis tuputtako omia pinttyneitä tapojanne, vaan olkaa ylpeitä siitä, että joku edes haluaa tututustua niihin teidän pinttyneisiin tapoihin.
Eikö niin?
Ai suomalainen ymmärtäisi nenäänsä pidemmälle? Ei tietenkään. Hän on sitä mieltä, että vain hänen tapansa nauttia saunasta on se oikea ainoa tapa.
Nyt kun uudistetaan raikkaasti suomalaista saunaperinnettä, niin eikö samalla voitaisi sopia, että saunassa ei olisi yli 50 astetta lämmintä, koska minulle tulee epämukava olo kun tulee hiki. Eikä meillä kotonakaan juuri saunaa tuon kuumemmaksi lämmitetty, niin pitää kelvata kaikille 50-asteinen sauna. Jos tuntuu viileältä, niin voi sitten vaikka hypellä lämpimikseen.
Jokainen saunoo niin kuin parhaaksi katsoo. Kuten totesin, ei ole yhtä oikeaa tapaa saunoa.