Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te vanhemmat, kenen lapset huutaa ja riehuu jatkuvasti

Vierailija
06.08.2026 |

Kertokaa mulle, miksi te ette kiellä niitä lapsianne? Meillä asuu seinänaapurina äiti kahden pojan kanssa; vanhempi menee nyt ykköselle ja nuorempi on jotain 5v. Ollaan pari vuotta nyt kuunneltu kun huudetaan suoraa huutoa aamusta iltaan, huudetaan kirosanoja, juostaan niin että jytinä kuuluu, riehutaan ihan älyttömästi, kiipeillään autojen katoilla jne. Ja äiti vaan hymistelee, että ”älähän nyt Nasu-Petteri”

Mulla on itselläni 4 poikaa ja niistä ei ikipäivänä ole lähtenyt tuollaista meteliä kuin näistä kahdesta lähtee joka saakelin päivä. Olen jo harkitsemassa muuttoa. Mikä vaivaa, kun ei lapsia enää kasvateta? Mikä?

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on itsellänikin kaksi lasta, alakouluikäisiä, mutta en kerta kaikkiaan käsitä niitä vanhempia, ketkä ei eväänsä lotkauta, vaikka lapsensa riehuu ja huutaa jne. Mä luulen, että kyse on siitä, että sellaiset vanhemmat ovat tottuneet jatkuvaan riehumiseen ja huutoon, eivätkä kerta kaikkiaan reagoi siihen, eivätkä ymmärrä, että sellaiseen menoon tottumattomille tuo on aivan kamalaa.

Jos minun lapseni aloittavat moisen, laitan heidät kyllä heti hiljaiseksi. Meillä ei kotona yleensä koroteta ääntä, joten jos minä edes parin sekunnin huudahduksen (kuten "Nyt loppu!") ajaksi korotan ääntäni vihaisesti, lapseni kyllä reagoivat siihen ja hiljenevät. Koska se on poikkeuksellista meillä, että joku todella suuttuu. 

Mutta jos perheessä kokoajan huudetaan, ei lapsetkaan tietysti reagoi yhtään mihinkään vanhemman komentoon tms., eikä ole mitään tapaa tehdä komentamisesta tehokkaampaa, kun huutaminen on jo ihan normaali tila.

On siis varmaan vaikea korjata tilannetta jälkikäteen, jos lapset ja aikuiset on jo tottuneet jatkuvaan huutoon. Ihan pienestä asti pitäisi pitää huoli, että huutaminen ja riehuminen ei ole normaalia.

Ei millään pahalla mutta ei tuo teidän ääripääkään kuulosta ihan normaalilta tai tavoiteltavalta.

Mikä vika? Lapseni ovat oikein aktiivisia, sosiaalisia, hyväntuulisia. Ei heillä ole tarvetta juosta ympäri huushollia riehumassa, kun heillä on paljon urheiluharrastuksia, missä purkaa energiansa. Heillä on paljon kavereita molemmilla. Ihan on normaalia menoa.

Ei normaaliin menoon kuulu jatkuva huutaminen kotona (sellainen huutaminen, mikä kuuluu naapuriin asti ja jatkuvasti häiritsee naapureita). Ei ole tarvetta olla jatkuvasti huutamassa, kun pienestä asti on opeteltu keskustelemaan asioista ihan normaalisti, eikä huutamalla. 

En todellakaan ole mikään "koska minä sanon niin" -vanhempi, vaan osaan perustella asiat lapsille ja he pärjäävätkin hyvin koulussa jne., koska osaavat ajatella, mikä oikeasti käy järkeen positiivisessa mielessä, eivätkä vain riehu ja huuda siten, että ilmapiiri olisi jatkuvasti negatiivinen.

jos minä edes parin sekunnin huudahduksen (kuten "Nyt loppu!") ajaksi korotan ääntäni vihaisesti, lapseni kyllä reagoivat siihen ja hiljenevät. Koska se on poikkeuksellista meillä, että joku todella suuttuu. 

Ei ole normaalia ettei lapsiperheessä suututa. Suuttuminen on normaali tunne ja sen kieltäminen haitallista. Ei ole normaalia että lapset pelkäävät kun hieman korotat ääntäsi. 

Minähän nimen kirjoitin, että kun korotan ääntäni. Eli toki suuttumisia tapahtuu meilläkin. Mutta se ei ole jatkuvaa eikä pitkäkestoista. Eli ei ole normaalia. Nyt kun lapset on jo kouluikäisiä, se ei missään nimessä ole edes päivittäistä. Ei kerta kaikkiaan ole mitään tarvetta joka päivä jostain suuttua. Miksi ajattelet, että pitäisi joka päivä olla jotain tuollaista, tai että jatkuva naapuriin kuuluva huuto-riehuminen olisi normaalia?

Eivätkä lapset pelkää. Mutteivät myöskään ole tottuneet siihen, että huutaisin jatkuvasti, joten jos korotan ääntäni, ymmärtävät, että nyt on jotain poikkeuksellista, esim. että nyt meni heiltä yli, ja ymmärtävät lopettaa moisen toiminnan. Jos huutaisin kokoajan, kuten jotkut tekee, ei lapset varmasti reagoisikaan mihinkään, kun ovat niin tottuneet huutamiseen.

Vierailija
122/131 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on suuri merkitys sille miten vanhemmat käyttäytyvät. Lapset ovat lapsia ja opettelemassa tätä maailmaa. Mutta jos vanhemmat eivät kiellä riehumista ja huutamista, niin pidän koko perhettä epämiellyttävänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut äidit eivät osaa enää puhua lapsilleen. Sen sijaan että sanoisivat, että ole hiljaa, ne pitävät sitä ihmeellistä suhinaa. Ssssssshhhh sssshhhh!! Ja se ei auta mitään. Olin kesällä pitkällä junamatkalla ja yksi äiti suhisi lapselleen koko ajan, eikä lapsi reagoinut siihen mitenkään. Tuntikausia vaan ssssshhhh sshhhh shhh.

Suhina on kyllä ihmeellistä. Itse katselin tuoretta äitiä vauvansa kanssa. Vauva parkui, kuten niiden tapana on, äiti heilutti vaunuja raivokkaasti sähisten.

Kukaan lapsi koko tunnetussa maailmanhistoriassa ei ole koskaan rauhoittunut sihinästä.

Ne rauhoittuu hyräilystä, lähinnä siksi että hyräily stimuloi hyräilijän kiertäjähermoa ja pidentää hengitystä, hyräilijä rauhoittuu ja lapsi rauhoittuu sitten. 

Kaikenlaiset sihinät ja suhinat käy kyllä kieltämiseen: itse käytän koirille sellaista terävää sähähdystä kieltosanana, toimii paremmin kuin ei. Ne tajuaa sähähdyksen vaistomaisesti, kai niillä on jossain solumuistissa kaikki esikoirien kohtaamat kissat.

Kyllähän lapsen hiljentämiseen voi käyttää vaikka piip-sanaa, jos se on merkki lapselle että nyt hiljaa, ja hän tottelee sitä.

Se suhina on lapselle vaan viesti, että pitäis muka olla hiljaa mutta en kyllä ole koska voin huutaa.

Vierailija
124/131 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva enää nykyään suostuu vanhemmaksi kun vaatimusta tuutataan vaatimuksen perään joka suunnalta. Ei Ile mitenkään palkitsevaa puuhaa kun asiantuntijaa työntyy joka lävestä kertomaan näkemyksiään.

Ei ole lakia joka velvoittaisi kuuntelemaan asiantuntijoita.

Vierailija
125/131 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on itsellänikin kaksi lasta, alakouluikäisiä, mutta en kerta kaikkiaan käsitä niitä vanhempia, ketkä ei eväänsä lotkauta, vaikka lapsensa riehuu ja huutaa jne. Mä luulen, että kyse on siitä, että sellaiset vanhemmat ovat tottuneet jatkuvaan riehumiseen ja huutoon, eivätkä kerta kaikkiaan reagoi siihen, eivätkä ymmärrä, että sellaiseen menoon tottumattomille tuo on aivan kamalaa.

Jos minun lapseni aloittavat moisen, laitan heidät kyllä heti hiljaiseksi. Meillä ei kotona yleensä koroteta ääntä, joten jos minä edes parin sekunnin huudahduksen (kuten "Nyt loppu!") ajaksi korotan ääntäni vihaisesti, lapseni kyllä reagoivat siihen ja hiljenevät. Koska se on poikkeuksellista meillä, että joku todella suuttuu. 

Mutta jos perheessä kokoajan huudetaan, ei lapsetkaan tietysti reagoi yhtään mihinkään vanhemman komentoon tms., eikä ole mitään tapaa tehdä komentamisesta tehokkaampaa, kun huutaminen on jo ihan normaali tila.

On siis varmaan vaikea korjata tilannetta jälkikäteen, jos lapset ja aikuiset on jo tottuneet jatkuvaan huutoon. Ihan pienestä asti pitäisi pitää huoli, että huutaminen ja riehuminen ei ole normaalia.

Ei millään pahalla mutta ei tuo teidän ääripääkään kuulosta ihan normaalilta tai tavoiteltavalta.

Ehkä sinun käsityksesi normaalista on hämärtynyt, koska minusta tuo kuulosti hyvin normaalilta.

t. eri

Vierailija
126/131 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mulle, miksi te ette kiellä niitä lapsianne?

Oletkohan jotenkin yksinkertainen? 

Kiellämme viisivuotiasta huutavaa ja riehuvaa lastamme satoja kertoja päivässä. Eipä siihen nyt vaan kieltäminen auta, kun tämä itse päättää mitä tekee. Todella omapäinen ja todella ylivilkas lapsi, joka tykkää huomiosta ja pahennuksesta. Ei tässä auta kuin odotella että aikuistuu ja toivottavasti saa vähän järkeä.

Riittävän tuntuvat rangaistukset huudosta niin huuto vähenee. Kaikkien lasta kohdalla löytyy kyllä joku rangaistus mitä ne pelkäävät. Riehumiseen auttaa myös ihan suora fyysinen estäminen minkä käyttöä ei pidä arastella. Jos et itse pysty pitämään lasta otteessa silloin kun tarvitaan niin käytä valjaita tai salpaa ovi.

Kyseinen ihmistaimi reagoi korvia viiltävällä huutamisella ja riehunnalla/paiskonnalla kaikkeen kieltämiseen, rajoittamiseen tai pettymykseen. Ei ole mitään toimivaa rangaistusta paitsi fyysinen väkivalta, mutta sitä nyt ei voi käyttää. Valjaat ja salvat särjetään tai yrittäessä satutetaan itseä ja huuto on kovaa koko ajan. Kiitos vinkeistä, mutta ei nyt löytynyt toimivaa konstia.

Vierailija
127/131 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia pitää kieltää esimerkiksi kiipeämästä naapurin auton katolle. 😃

Toinen juttu, että vilkkaat lapset tarvitsevat juoksemista ja vauhdikkaita leikkejä joka päivä. Heillä pitää olla jokin luvallinen paikka siihen.

Vierailija
128/131 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiellämme viisivuotiasta huutavaa ja riehuvaa lastamme satoja kertoja päivässä. Eipä siihen nyt vaan kieltäminen auta, kun tämä itse päättää mitä tekee. Todella omapäinen ja todella ylivilkas lapsi, joka tykkää huomiosta ja pahennuksesta. Ei tässä auta kuin odotella että aikuistuu ja toivottavasti saa vähän järkeä.

Riittävän tuntuvat rangaistukset huudosta niin huuto vähenee. Kaikkien lasta kohdalla löytyy kyllä joku rangaistus mitä ne pelkäävät. Riehumiseen auttaa myös ihan suora fyysinen estäminen minkä käyttöä ei pidä arastella. Jos et itse pysty pitämään lasta otteessa silloin kun tarvitaan niin käytä valjaita tai salpaa ovi.

Kyseinen ihmistaimi reagoi korvia viiltävällä huutamisella ja riehunnalla/paiskonnalla kaikkeen kieltämiseen, rajoittamiseen tai pettymykseen. Ei ole mitään toimivaa rangaistusta paitsi fyysinen väkivalta, mutta sitä nyt ei voi käyttää. Valjaat ja salvat särjetään tai yrittäessä satutetaan itseä ja huuto on kovaa koko ajan. Kiitos vinkeistä, mutta ei nyt löytynyt toimivaa konstia.

Tuskin olet kokeillut kaikkia rangaistuksia. Kannattaa myös hankkia tukevammat valjaat ja tukevammat salvat. 5-vuotias ei ole mikään lihaskimppu vaikka tarvitseekin eri välineet kuin taapero.

Vierailija
129/131 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sä annat tän taimen terrorisoida ympäristöään, koska olet itse ihan kädetön ja kyvytön vanhemmaksi?

Vierailija
130/131 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei fyysisiä keinoja voisi muka käyttää?

Omani sai pienenä autismiinsa liittyviä kohtauksia, joiden aikana huusi täysillä poissaolevana. Kevyt läpsy kasvoille palautti takaisin tähän maailmaan välittömästi. 

Vinkin sain nimettömältä nettiryhmäläiseltä, joka kertoi että keino on sangen yleinen erityisten vanhempien keskuudessa, mutta siitä ei tietenkään puhuta ääneen nykyään. Puhe ei mene perille tuollaisessa tilassa olevalle, fyysinen kipuaistimus herättää. 

Näidenkään lasten ei tarvitse antaa tehdä omasta tai muiden elämästä kärsimystä. En minäkään voinut antaa omani huutaa yötä vasten. 

Vierailija
131/131 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten annat periksi?

Voi luoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme