Mitä hemmettiä? Tänään tuli taloyhtiön tiedote joka sanoo että 1.10.2026 lakimuutoksen takia koko talo muuttuu savuttomaksi??!!
En muka saa mennä enää parvekkeelleni polttamaan, vaikka olen tässä jo 11 vuotta asunut, eikä mun sopparissa mainita mitään tupakointikiellosta. Eihän tää nyt näin voi mennä? Googlasin tota lakia, mut eihän ne ton perusteella voi kieltää vanhojen asukkaiden tupakointia??!!
Kommentit (101)
Meidän vuokratalossa kyllä Tupakka sauhuaa joka parvekkeella. Huonolla ilmalla myös sisällä. Mikäköhän estää tätä jatkuvasta? Soitanko 112 kun näen sauhuttelijan vai? Kuka valvoo asiaa. Enpä taida viitsiä sanoa mitään kun ei se kuitenkaan auta.
Meillä on kaupungin vuokratalossa merkitty tupakointikielto järjestyssääntöihin (heti kun talo valmistui) ja sama kielto on erikseen mainittu kaikkien asukkaiden vuokrasopimuksiin. Röökaajat häädetään ulos talosta.
Hyvä, että uusi laki koskee myös vanhempia taloyhtiöitä. Tupakointikielto voidaan määrätä koko taloon siitä huolimatta, vaikka yhtiöjärjestys / järjestyssäännöt / vuokrasopimuksen ehdot olisivat 100 vuotta vanhat.
Apua, en jaksa käydä ulkona. Mulla on heikot jalat
Entäs jos sitä lappua ei tule?
Talon järjestyssäännöt sanoo edelleen, että sisällä kielletty ja muuten "ei suositella".
Talo on täynnä vanhuksia, jotka asuneet vuosia ja taas vuosia niin kummallista olis alkaa heitä kiusaamaan.
Taas yksi lisä askel pohjois-korean suuntaan. Tai oikeastaan jo olemme sama maa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaupungin vuokratalossa merkitty tupakointikielto järjestyssääntöihin (heti kun talo valmistui) ja sama kielto on erikseen mainittu kaikkien asukkaiden vuokrasopimuksiin. Röökaajat häädetään ulos talosta.
Hyvä, että uusi laki koskee myös vanhempia taloyhtiöitä. Tupakointikielto voidaan määrätä koko taloon siitä huolimatta, vaikka yhtiöjärjestys / järjestyssäännöt / vuokrasopimuksen ehdot olisivat 100 vuotta vanhat.
Jääkö valvonta naapurikyylien kontolle vai miten se tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Tupakointikielto on "ongelma" vain niille ihmisille joilla on "ongelma" tupakan kanssa. Sama juttu pätee myös alkoholiin. Alkoholin myyntirajoitukset ovat "ongelma" vain niille ihmisille joilla on "ongelma" alkoholin kanssa.
Itse en ole koskaan polttanut enkä juonut itseäni humalaan. Säästän paljon rahaa, terveys on parempi, fyysinen suorituskyky parempi, henkinen suorituskyky parempi JA saan vielä vahingoniloa siitä kun päihteidenkäyttäjät itkevät julkisuudessa. "Miks mä en voi polttaa tupakkaa omalla parvekkeella? Yhyy! Miks mä en voi ostaa alkoholia lähikaupasta keskellä yötä vaikka Alepa on auki 24h vuorokaudessa? Yhyy!"
Tupakan orjat ja alkoholin orjat voivat muuttaa pois Suomesta. Tervemenoa jonnekin Afrikkaan missä lainsäädäntö on lepsu ja viranomaiset helposti lahjottavissa. 💵💰
Miksi kaikki "minä itsehän en ikinä"-ihmiset on niitä vittumaisimpia?
Valtiokaan ei ikinä tule kieltämään kun saa niin massiiviset korvaukset niistä.
Ei tuo tekstisi kuulosta ainakaan mitenkään "henkisesti" sivistyneen ja terveen ihmisen puheelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisella on tuohon aika vähän sanomista. Osakkaana olisit voinut vaikuttaa päätöksiin.
Tuo ei ole taloyhtiön laki. Se koskee jatkossa kaikkia.
Ei ole sellaista lakia, ikävä kyllä.
"Sosiaali- ja terveysministeriö esittää tupakkalakiin asuntoyhteisöjen tupakointikieltosääntelyä koskevia merkittäviä muutoksia. Lakiluonnos on lausuntokierroksella 10.6.2026 saakka, ja laki tulisi toteutuessaan voimaan 1.1.2027. Jatkossa taloyhtiö voisi itse päättää tupakkalain 79:n mukaisista parveke- ja käyttöpihatupakointikielloista sekä asuintilan sisäosaan määrättävästä tupakointikiellosta. Kiellot koskisivat myös poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita sekä sähkötupakkaa. Kunnan viranomaisen kieltoa ei enää tarvittaisi."
Tarkoittaa käytännössä kieltoa.
Miten niin muka, jos kerran "jatkossa taloyhtiö voisi itse päättää"?
Koska:
"Esitetty muutos on merkittävä. Tällä hetkellä yhtiö voi päättää esimerkiksi parveketupakointikiellosta vain kaikkien osakkaiden suostumuksin. Lakiluonnoksessa ehdotetaan päätösvaateen keventämistä siten, että kiellosta voitaisiin päättää 2/3 määräenemmistöpäätöksin. "
Luuletko löytyvän taloyhtiön, missä enemmistö haluaa parvekkeella poltettavan?
Juu ei varmasti löydy. Kyllä asia on niin, ettei kukaan joka ei itse polta, halua haistella sitä tupakankäryä, joka parvekkeella poltettaessa väistämättä tupruaa myös naapureiden puolelle. Sorry vaan tupruttelijat!
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi lisä askel pohjois-korean suuntaan. Tai oikeastaan jo olemme sama maa.
Suomihan on kyttääjien ja valittajien maa.
Baareissa tupakointi on kielletty. Etelän maissa silti ihmiset tupruttelevat baareissa kuten ennenkin.
Kuka polttaa tupakkaa enää? Kyllä saa aika heikkolahjainen olla. Röökiaski maksaa yli kymmenen euroa ja sillä vitullisella hinnalla saat itelles korkeintaan keuhkosyövän. Hyvä diili?
Vierailija kirjoitti:
Laki on laki. Perustuslain mukaan ihmisiä ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan, mutta näinhän juuri tehdään, kun pientaloissa saa polttaa tupakkaa missä vaan, mutta kerrostaloissa vain siihen erikseen osoitetulla paikalla. Tupakkasäännös on selkeästi ristiriidassa perustuslain 6. pykälän mukaisen yhdenvertaisuusperiaatteen kanssa, mutta minkäs teet! Poliitikot säätävät lait, ja kai tiedät, mitä siitä seuraa.
KKO:n sauhuttelijatuomariko siellä kirjoittelee? Uskokaa nyt jo, että tupakointi ja tupakansavu on terveydelle vaarallista eikä suuri enemmistö enää halua olla tekemisissä tupakkatuotteiden kanssa. Siksi lakia muutettiin kun yrititte änkyröidä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tyhmä ei osaa pitää huolta omasta ja muiden terveydestä (passiivinen tupakointikin on vaarallista), niin tyhmää pitää kieltää tekemästä hidasta im:aa. Myöskään naapurille annettu tahdonvastainen eutanasia passiivisen savun muodossa ei ole sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Apua, en jaksa käydä ulkona. Mulla on heikot jalat
Sairaanahan se körssittely on todella kannatavaa! Elämä lyhenee entisestään ja elämänlaatu senkun laskee, kun Lapasen suosio. Making things Petter!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisella on tuohon aika vähän sanomista. Osakkaana olisit voinut vaikuttaa päätöksiin.
Tuo ei ole taloyhtiön laki. Se koskee jatkossa kaikkia.
Ei ole sellaista lakia, ikävä kyllä.
"Sosiaali- ja terveysministeriö esittää tupakkalakiin asuntoyhteisöjen tupakointikieltosääntelyä koskevia merkittäviä muutoksia. Lakiluonnos on lausuntokierroksella 10.6.2026 saakka, ja laki tulisi toteutuessaan voimaan 1.1.2027. Jatkossa taloyhtiö voisi itse päättää tupakkalain 79:n mukaisista parveke- ja käyttöpihatupakointikielloista sekä asuintilan sisäosaan määrättävästä tupakointikiellosta. Kiellot koskisivat myös poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita sekä sähkötupakkaa. Kunnan viranomaisen kieltoa ei enää tarvittaisi."
Ymmärtääkseni näin on jo voitu tehdä yhtiökokouksen päätöksellä. Mikä siis muuttuu? Olen itse osakas.
Aikaisemmin jokaisen osakkaan on pitänyt kannattaa tätä. Yksikin erimielinen osakas on estänyt tupakointikiellon.
Ei pidä paikkaansa. Yhtiökokouksessa enemmistöpäätös riittää. Jos yhtiökokoukseen osallistuu vaikkapa 11 osakasta, 6 ääntä riittää.
Tupakointi on juntinnäköistä ja pahanhajuista. Älä savuta muita jos haluat keuhko-ahtaumataudin tietoisesti. Varsinkaan parvekkeella. Tupakkipaikat on sitä varten taloyhtiöissä ja hyvä niin. Suurin osa nykyisin haluaa nauttia ulkoilmasta ja kukistaan parvekkeillaan ilman itsekästä hajupommia.
Miettikää kun tantat soittaa poliisille kun naapuri tupakoi parvekkeella🤣 Sen puhelun haluaisin kuulla🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki on laki. Perustuslain mukaan ihmisiä ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan, mutta näinhän juuri tehdään, kun pientaloissa saa polttaa tupakkaa missä vaan, mutta kerrostaloissa vain siihen erikseen osoitetulla paikalla. Tupakkasäännös on selkeästi ristiriidassa perustuslain 6. pykälän mukaisen yhdenvertaisuusperiaatteen kanssa, mutta minkäs teet! Poliitikot säätävät lait, ja kai tiedät, mitä siitä seuraa.
KKO:n sauhuttelijatuomariko siellä kirjoittelee? Uskokaa nyt jo, että tupakointi ja tupakansavu on terveydelle vaarallista eikä suuri enemmistö enää halua olla tekemisissä tupakkatuotteiden kanssa. Siksi lakia muutettiin kun yrititte änkyröidä.
Niin ovat polttomoottoriautot terveydelle haitallisia päästöineen, mutta niin vaan sitä saa ajaa autoa välittämättä ihmisten terveydestä.
Eihän nyt hemmetti voi yksipuolisesti muuttaa jo tehtyä sopparia
ap
Aikaisemmin jokaisen osakkaan on pitänyt kannattaa tätä. Yksikin erimielinen osakas on estänyt tupakointikiellon.