Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hemmettiä? Tänään tuli taloyhtiön tiedote joka sanoo että 1.10.2026 lakimuutoksen takia koko talo muuttuu savuttomaksi??!!

Vierailija
04.08.2026 |

En muka saa mennä enää parvekkeelleni polttamaan, vaikka olen tässä jo 11 vuotta asunut, eikä mun sopparissa mainita mitään tupakointikiellosta. Eihän tää nyt näin voi mennä? Googlasin tota lakia, mut eihän ne ton perusteella voi kieltää vanhojen asukkaiden tupakointia??!!

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estääkö sisällä asunnossa tupakoinnin?

Ei, mutta nykyinen sopimuksesi/yhtiöjärjestys voi sen jo kieltää. 

Vierailija
22/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahaa poltella niitä paskakääreitä, niin luulisi olevan varaa myös ostaa omakotitalo isolla tontilla jostain korvesta ja poltella siellä itselleen keuhkosyöpä ilman, että altistaa naapureitaan savuille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointikielto on "ongelma" vain niille ihmisille joilla on "ongelma" tupakan kanssa. Sama juttu pätee myös alkoholiin. Alkoholin myyntirajoitukset ovat "ongelma" vain niille ihmisille joilla on "ongelma" alkoholin kanssa.

Itse en ole koskaan polttanut enkä juonut itseäni humalaan. Säästän paljon rahaa, terveys on parempi, fyysinen suorituskyky parempi, henkinen suorituskyky parempi JA saan vielä vahingoniloa siitä kun päihteidenkäyttäjät itkevät julkisuudessa. "Miks mä en voi polttaa tupakkaa omalla parvekkeella? Yhyy! Miks mä en voi ostaa alkoholia lähikaupasta keskellä yötä vaikka Alepa on auki 24h vuorokaudessa? Yhyy!"

Tupakan orjat ja alkoholin orjat voivat muuttaa pois Suomesta. Tervemenoa jonnekin Afrikkaan missä lainsäädäntö on lepsu ja viranomaiset helposti lahjottavissa. 💵💰

Vierailija
24/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki on laki. Perustuslain mukaan ihmisiä ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan, mutta näinhän juuri tehdään, kun pientaloissa saa polttaa tupakkaa missä vaan, mutta kerrostaloissa vain siihen erikseen osoitetulla paikalla. Tupakkasäännös on selkeästi ristiriidassa perustuslain 6. pykälän mukaisen yhdenvertaisuusperiaatteen kanssa, mutta minkäs teet! Poliitikot säätävät lait, ja kai tiedät, mitä siitä seuraa.

Tupakointi ei ole ihmisoikeus. 🤣

Mutta sinun naapureillasi on lain mukaan (Suomen perustuslaki) oikeus elää omassa kodissaan ilman häiriötä. Sinun tupakointisi estää naapureita (astmaatikkoja, aistiyliherkkiä) käyttämästä omaa parvekettaan. Sinun tupakkasi käry pilaa naapureiden hengitysilmaa. Sinä voit muuttaa asumaan jonnekin korpeen (homeinen mökki) missä SAAT tupakoida sisällä. 

Vierailija
25/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisella on tuohon aika vähän sanomista. Osakkaana olisit voinut vaikuttaa päätöksiin.

Tuo ei ole taloyhtiön laki. Se koskee jatkossa kaikkia.

Ei ole sellaista lakia, ikävä kyllä.

"Sosiaali- ja terveysministeriö esittää tupakkalakiin asuntoyhteisöjen tupakointikieltosääntelyä koskevia merkittäviä muutoksia. Lakiluonnos on lausuntokierroksella 10.6.2026 saakka, ja laki tulisi toteutuessaan voimaan 1.1.2027. Jatkossa taloyhtiö voisi itse päättää tupakkalain 79:n mukaisista parveke- ja käyttöpihatupakointikielloista sekä asuintilan sisäosaan määrättävästä tupakointikiellosta. Kiellot koskisivat myös poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita sekä sähkötupakkaa. Kunnan viranomaisen kieltoa ei enää tarvittaisi."

Tarkoittaa käytännössä kieltoa.

Ymmärtääkseni näin on jo voitu tehdä yhtiökokouksen päätöksellä. Mikä siis muuttuu? Olen itse osakas.

Vierailija
26/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkään parveketupakoijan pahin painajainen, joutuu kävelemään tontin rajojen ulkopuolelle tupakalle. Ai kun kauheaa!

Vierailija
27/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen päätäntävalta taloyhtiöllä tässä asiassa. Mikään ei muutu.

Vierailija
28/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se muuttuu, että aiemmin kaupunki on ollut se joka asettaa ja valvoo kieltoa. Nyt on valmis laki joka kieltää, ei tarvitse erikseen hakea kieltoa.

Vierailija
29/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se tupakoinnin lopettaminenkaan järin vaikeaa ole. Minä lopetin 40 vuoden sauhuttelun 5 v. sitten. Julkiselta sain reseptin vieroituslääkkeisiin, joita en sitten voinut kuitenkaan pahoinvoinnin takia syödä kuin puolikkaan tabletin yhden sijasta päivässä, mutta meni se silläkin. Tupakoinnin lopettamiseen minua motivoi paitsi terveys niin myös rahan säästyminen; poltin noin 300 euron edestä kuukaudessa enkä uskallla edes ajstella kuinka paljon sauhuttelin rahassa mitattuna taivaan tuuliin 40 vuoden aikana.

Tupakointi on siitä mielenkiintoinen laji, että jos samalla summalla ostaa kuukausittain rahastoa, on elämä sitkuttamista. Mutta kun sen laittaa tupakkaan, niin elää tässä ja nyt ja nauttii elämästä.

No, ei tässä kannata liikaa valintojaan harmitella, mutta säännöllisellä sijoittamisella tupakkirahat olisivat tehneet mitä todennäköisemmin vähintään kymmenien tuhansien eurojen potin ja todennäköisesti puhuttaisiin sadoista tuhansista.

Vierailija
30/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se muuttuu, että aiemmin kaupunki on ollut se joka asettaa ja valvoo kieltoa. Nyt on valmis laki joka kieltää, ei tarvitse erikseen hakea kieltoa.

Sanotaanko tuossa muka, että 1.1.2027 Suomen KAIKKI taloyhtiöt muuttuvat savuttomiksi sisällä ja ulkona? Ei sanota ei.

Vierailija
31/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on rahaa poltella niitä paskakääreitä, niin luulisi olevan varaa myös ostaa omakotitalo isolla tontilla jostain korvesta ja poltella siellä itselleen keuhkosyöpä ilman, että altistaa naapureitaan savuille!

Sulla on hieman vaillinainen logiikka. Tupakkaan menevä raha kun vähentää käytettävissä olevaa varallisuutta, ei suinkaan lisää sitä.

Vierailija
32/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinulla on varaa tulla torille huutamaan nimelläsi ja naamallasi tämä sama ylevä ränttisi? 

Vierailija
33/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röökin orjat, sorron yöstä nouskaa! 🎼🎶🎵🎶

Lopettakaa tupakointi niin pääsette irti orjuudestanne. Itsepähän aloititte röökaamisen. Kukaan ei pakottanut aloittamaan.

Tupakan valmistajat ja myyjät nauravat teille.Moni ihminen on rikastunut (tullut miljonääriksi) tupakkayrityksen osakkaina tai johtajina. Hyvin harva näistä miljonääreistä on itse tupakan orja. He ymmärtävät, miten bisnes toimii. Myydään tupakkaa hölmöille ihmisille, saadaan heidät koukkuun ja lypsetään heiltä rahat pois. Jos hyvin käy, niin tupakkamies kuolee syöpään ennen eläkeikää. Ei siis tarvitse maksaa eläkettä hänelle. 😆

Vierailija
34/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös niiden omistusasujien pitänyt jatkossa saada itse päättää polttavatko oman asuntonsa parvekkeella?

Vierailija
35/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röökin orjat, sorron yöstä nouskaa! 🎼🎶🎵🎶

Lopettakaa tupakointi niin pääsette irti orjuudestanne. Itsepähän aloititte röökaamisen. Kukaan ei pakottanut aloittamaan.

Tupakan valmistajat ja myyjät nauravat teille.Moni ihminen on rikastunut (tullut miljonääriksi) tupakkayrityksen osakkaina tai johtajina. Hyvin harva näistä miljonääreistä on itse tupakan orja. He ymmärtävät, miten bisnes toimii. Myydään tupakkaa hölmöille ihmisille, saadaan heidät koukkuun ja lypsetään heiltä rahat pois. Jos hyvin käy, niin tupakkamies kuolee syöpään ennen eläkeikää. Ei siis tarvitse maksaa eläkettä hänelle. 😆

Hyvin olet osannut nauttia elämästäsi muiden kautta. Toivottavasti jatkossa saat jatkaa samaa rataa.

Vierailija
36/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan talouden kannalta on ensiarvoisen tärkeää että jatkat kirkkaiden viinojen  juomista parvekkeellasi. 

Vierailija
37/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo kaiken näiden (parveke)tupakoijien moraalista muita kohtaan kun heti ollaan vaan vähättelemässä uutta lakia ja etsimässä kiertoteitä miten välttää kieltoa.

Pskoja ihmisiä.

Vierailija
38/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitan jatkossa kaikesta oikeasta ongelmasta Suomessa, olen ilmeisesti elänyt liian suvaitsevaa, hyväksyvää ja armeliasta elämää. Taidanpa ryhtyä hieman vielä suoremmaksi ja röyhkeämmäksi, on ainakin varaa siihen.

Vierailija
39/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät kyykkyyn.

Vierailija
40/48 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllä hyvä esimerkki miten pskoja ihmisiä ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi