Mitä hemmettiä? Tänään tuli taloyhtiön tiedote joka sanoo että 1.10.2026 lakimuutoksen takia koko talo muuttuu savuttomaksi??!!
En muka saa mennä enää parvekkeelleni polttamaan, vaikka olen tässä jo 11 vuotta asunut, eikä mun sopparissa mainita mitään tupakointikiellosta. Eihän tää nyt näin voi mennä? Googlasin tota lakia, mut eihän ne ton perusteella voi kieltää vanhojen asukkaiden tupakointia??!!
Kommentit (48)
Laki on laki. Se astuu tuolloin voimaan. Voithan kokeilla, mitä seuraa, jos et noudata sitä.
Vierailija kirjoitti:
Laki on laki. Se astuu tuolloin voimaan. Voithan kokeilla, mitä seuraa, jos et noudata sitä.
Mikä laki? Laki on se mitä sopimuksessa lukee
Semmosta se on.Nyt vaan tupakkapaikalle polttamaan.
Vuokralaisella on tuohon aika vähän sanomista. Osakkaana olisit voinut vaikuttaa päätöksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisella on tuohon aika vähän sanomista. Osakkaana olisit voinut vaikuttaa päätöksiin.
Tuo ei ole taloyhtiön laki. Se koskee jatkossa kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sellaista lakia, ikävä kyllä.
Lain mukaan tupakointi on sallittua jos se on erikseen mainittu vuokrasopimuksessa. Voit esittää sen lisäämistä soppariin, jos se ei vielä ole siellä.
Laki on sopparien yläpuolella niiden noudattamishierarkiassa. Paree vain sopeutua siihen, että käryyttelysi loppuu parvekkeella 1.10.
Laki on laki. Perustuslain mukaan ihmisiä ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan, mutta näinhän juuri tehdään, kun pientaloissa saa polttaa tupakkaa missä vaan, mutta kerrostaloissa vain siihen erikseen osoitetulla paikalla. Tupakkasäännös on selkeästi ristiriidassa perustuslain 6. pykälän mukaisen yhdenvertaisuusperiaatteen kanssa, mutta minkäs teet! Poliitikot säätävät lait, ja kai tiedät, mitä siitä seuraa.
Estääkö sisällä asunnossa tupakoinnin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sosiaali- ja terveysministeriö esittää tupakkalakiin asuntoyhteisöjen tupakointikieltosääntelyä koskevia merkittäviä muutoksia. Lakiluonnos on lausuntokierroksella 10.6.2026 saakka, ja laki tulisi toteutuessaan voimaan 1.1.2027. Jatkossa taloyhtiö voisi itse päättää tupakkalain 79:n mukaisista parveke- ja käyttöpihatupakointikielloista sekä asuintilan sisäosaan määrättävästä tupakointikiellosta. Kiellot koskisivat myös poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita sekä sähkötupakkaa. Kunnan viranomaisen kieltoa ei enää tarvittaisi."
Tarkoittaa käytännössä kieltoa.
Jos joku yleislaki on asiasta tullut, niin sitten on vaan tumpattava se tupakka. Ja taloyhtiölläkin taitaa olla valtaa omia lakejaan muutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sosiaali- ja terveysministeriö esittää tupakkalakiin asuntoyhteisöjen tupakointikieltosääntelyä koskevia merkittäviä muutoksia. Lakiluonnos on lausuntokierroksella 10.6.2026 saakka, ja laki tulisi toteutuessaan voimaan 1.1.2027. Jatkossa taloyhtiö voisi itse päättää tupakkalain 79:n mukaisista parveke- ja käyttöpihatupakointikielloista sekä asuintilan sisäosaan määrättävästä tupakointikiellosta. Kiellot koskisivat myös poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita sekä sähkötupakkaa. Kunnan viranomaisen kieltoa ei enää tarvittaisi."
Miten niin muka, jos kerran "jatkossa taloyhtiö voisi itse päättää"?
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan tupakointi on sallittua jos se on erikseen mainittu vuokrasopimuksessa. Voit esittää sen lisäämistä soppariin, jos se ei vielä ole siellä.
Itse asiassa vuokranantaja ei voi sitä itse sallia, jos yhtiöjärjestyskin kieltää tupakoinnin:
26 a (16.6.2026/531)Tupakointikielto
Poltettavaksi tai muutoin kuumennettavaksi tarkoitetun tupakkatuotteen käyttäminen huoneiston sisätiloissa, huoneistoon kuuluvalla parvekkeella taikka muussa huoneistoon liittyvässä yksityisessä sisä- tai ulkotilassa on kiellettyä. Vuokranantaja voi kuitenkin antaa luvan tupakkatuotteen käyttämiseen näissä tiloissa edellyttäen, että muu lainsäädäntö, viranomaisen antama määräys tai yhtiöjärjestyksen määräys ei sitä kiellä tai estä.
Mitä 1 momentissa säädetään tupakkatuotteen käyttämisestä, koskee myös tupakkalain (549/2016) 73 :ssä tarkoitettujen tuotteiden polttamista ja käyttämistä.
L:lla 531/2026 lisätty 26 a tulee voimaan 1.10.2026.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin muka, jos kerran "jatkossa taloyhtiö voisi itse päättää"?
Koska:
"Esitetty muutos on merkittävä. Tällä hetkellä yhtiö voi päättää esimerkiksi parveketupakointikiellosta vain kaikkien osakkaiden suostumuksin. Lakiluonnoksessa ehdotetaan päätösvaateen keventämistä siten, että kiellosta voitaisiin päättää 2/3 määräenemmistöpäätöksin. "
Luuletko löytyvän taloyhtiön, missä enemmistö haluaa parvekkeella poltettavan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä laki? Laki on se mitä sopimuksessa lukee
Itseasiassa juuri päinvastoin - sopimus joka rikkoo lakia ei ole pätevä. Eli vaikka siinä vanhassa sopparissasi nimenomaisesti lukisi että saat tupakoida parvekkeellasi niin enää et saa.
Vierailija kirjoitti:
Laki on laki. Perustuslain mukaan ihmisiä ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan, mutta näinhän juuri tehdään, kun pientaloissa saa polttaa tupakkaa missä vaan, mutta kerrostaloissa vain siihen erikseen osoitetulla paikalla. Tupakkasäännös on selkeästi ristiriidassa perustuslain 6. pykälän mukaisen yhdenvertaisuusperiaatteen kanssa, mutta minkäs teet! Poliitikot säätävät lait, ja kai tiedät, mitä siitä seuraa.
Tuo laki koskee asumisyhteisöjä eli kaipa erillistaloyhtiötkin voivat tupakoinnin kieltää niin halutessaan. Ihan yhdenvertaistahan tuo on - koskee kaikkia asumisyhteisöjä yhtä lailla. Jos se o ongelma niin voi muuttaa omakotitaloon käryttelemään.
Ei se tupakoinnin lopettaminenkaan järin vaikeaa ole. Minä lopetin 40 vuoden sauhuttelun 5 v. sitten. Julkiselta sain reseptin vieroituslääkkeisiin, joita en sitten voinut kuitenkaan pahoinvoinnin takia syödä kuin puolikkaan tabletin yhden sijasta päivässä, mutta meni se silläkin. Tupakoinnin lopettamiseen minua motivoi paitsi terveys niin myös rahan säästyminen; poltin noin 300 euron edestä kuukaudessa enkä uskallla edes ajstella kuinka paljon sauhuttelin rahassa mitattuna taivaan tuuliin 40 vuoden aikana.
öyhöyhöyh!!!! Vastatkaa nyt joku!!!
ap