Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koirat kaupoissa ja kahviloissa yleistyvät – Mila, 7, joutuu ottamaan lääkkeet tuplana

Vierailija
04.08.2026 |

Vois ihmiset vähä ajatella, mihin niitä rakkejaan mukaansa ottavat

Kommentit (784)

Vierailija
661/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole koiraa, mutta tätä ketjua lukiessa vaikuttaa siltä, että suurin syy siihen, ettei koiria haluta kauppoihin, ei olekaan allergia vaan puhdas koiraviha. Varmasti on ihmisiä, joilla on vakavia koira-allergioita, mutta tässä keskustelussa tuntuu korostuvan enemmän koirien yleinen lyttääminen kuin ne terveysseikat: niitä haukutaan likaisiksi, rakeiksi, ja jopa vaarallisiksi, eikä niitä nähdä lainkaan muiden perheenjäseninä. 

Vierailija
662/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira on ihmisen paras ystävä, se on ollut apunamme ja seuranamme jo kymmeniätuhansia vuosia. 

Höpö höpö, tämän on ihmisvihaaja kommentti. Koirasta on nykymaailmassa enemmän haittaa kuin hyötyä. Joku metsästys, opas tai turvallisuutta ajatellen hankittu koira voi olla ihan ok, muttei omaksi iloksi hankittu. Vaikka nämä voi muka masentunutta auttaa. Ihminen pärjää hyvin ilman koiria ja varsinkin kissoja. 

Pärjättäisiin ilman sinuakin. Varmasti. 

Varmaan, mutta siitä olisi aika vähän hyötyä verrattuna siihen että päästäisiin kaikista koirista eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin. Minullakin on koira-allergia. Allergiareaktioon riittää että kaupassa on koiranomistajia ilman koiria. Heidän vaatteensa, missä on koirapölyä riittää laukaisemaan kohtauksen. Syön jatkuvasti allergialääkkeitä että voin asioida ihan normi paikoissa ja astmapiippu on aina mukana. Kerran unohtui ja meinasi henki lähteä. Onneksi kauppaan sattui toinen allerginen, jolta sain ensiapua.

Hajusteallergikot otetaan paremmin huomioon tässä yhteiskunnassa. 

Miten sinä olet selvinnyt aikuisikään?? Sinähän olisit kuollut jo ala-asteelle, kun jollakulla luokassa on lemmikki.

Tiesitkö muuten, että Clint Eastwood on pahasti allerginen hevosille. Sitten mieti niitä kaikkia elokuvia, jotka teki hevosten kanssa.

Saattoi olla stunt ratsastamassa, jos kerran mies ei itse voinut sitä tehdä.

Vierailija
664/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tutkimusten mukaan perheissä, joissa on koiria tai muita lemmikkejä, on vähemmän allergioita. Ja onhan paljon tutkimuksia, joiden perusteella lenmikkiperheiden lapsilla on parempi vastutuskyky. 

Vierailija
665/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimpaan osaan kaupoista ei edes pääse koiran kanssa. Mikseivät allergiset voi käyttää näitä kauppoja ja olla valittamatta niistä muutamasta kaupasta mihin koiranomistajat voivat mennä lemmikkinsä kanssa? Eihän koko yhteiskuinta voi pyöriä yksittäisten ihmisten sairauksien ympärillä. Muillakin täytyy olla oikeus omannäköiseen elämään.

Kauppaan voi mennä ilman koiraa. On onnistunut vuosikymmenet, niin miksi se yhtäkkiä ei onnistuisi? Koiran vieminen kauppaan, kahvilaan tai yhtään minnekään julkiseen sisätilaan ei ole mikään oikeus. Eikä sen pidäkään olla. Ihmiset on etusijalla.

Ei varmaan kannata ottaa sitä koiraa, jos ei voi puolen tunnin kauppareissun ajaksi sitä jättää kotiin. Ihmiset on täysin uusavuttomia nykyään.

Totta, koiran vieminen kauppaan ei ole oikeus (pl. tietyt avustajakoirat). Se on  etuoikeus, jonka jotkut kauppiaat haluavat tarjota.

Niin, tässä lienee kyse siitä pitäisikö sellaista etuoikeutta voida tarjota. Mielestäni ei pitäisi. Koiria eikä muitakaan lemmikkejä ei saisi päästää ruokakauppoihin.  Sen pitäisi olla ihan lakiin kirjattuna.

Niinpä. Ennen se olikin. Ei ihmisillä silloin ollut ongelmaa olla ottamatta koiria mukaan joka paikkaan. 

Opas- ja avustajakoirien sijasta julkisiin paikkoihin on mahdollista saada henkilökohtainen avustaja (ihminen), joten koirat eivät ole välttämättömiä heillekään.

Vierailija
666/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allerginen on nyt saanut huomiota monen sivun verran. Ihan alkaa saada tässä allergiaoireita. 

Vierailija
667/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on koira. Jos ihminen haluaa koiraansa samaistua niin on ittekin vähä-älyinen.

Vierailija
668/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole koiraa, mutta tätä ketjua lukiessa vaikuttaa siltä, että suurin syy siihen, ettei koiria haluta kauppoihin, ei olekaan allergia vaan puhdas koiraviha. Varmasti on ihmisiä, joilla on vakavia koira-allergioita, mutta tässä keskustelussa tuntuu korostuvan enemmän koirien yleinen lyttääminen kuin ne terveysseikat: niitä haukutaan likaisiksi, rakeiksi, ja jopa vaarallisiksi, eikä niitä nähdä lainkaan muiden perheenjäseninä. 

Taisit lukea eri ketjua kuin minä. Tässä ketjussa on nyt pyydetty ihmisoikeuksia takaisin myös koira-allergisille. Koiran pitäminen saati sen vieminen kauppaan ei ole ihmisoikeus, mutta ihmisen osallistuminen yhteisöönsä on.

Vierailija
669/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran paikka ei ole kaupungissa, kaupassa tai kahvilassa. Koira tarvitsee lajille tyypillistä aktiivista toimintaa. Pitäisi kieltää kokonaan koirat kaupoissa ja kahviloissa. Hygienia riski ne on ja aiheuttaa allergiaa. 

Pesetkö kätesi ja peppusi? Uisko hikisissä saunavaatteissa tai kotiboxereissa? Käytätkö kemikaaleja? Et ole koiraa kummempi. 

Koira on onnessaan kun saa rypeä kurassa, tonkia tunkioita, syödä paskaa jne..

Ei minulla kyllä ole moisia intohimoja.

Vierailija
670/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika poikkeuksellisen allerginen jos saa kohtauksen siitä, että koira on kävellyt samassa tilassa. 

Luulen että on  kyllä korvien välissä tuollainen allergia. Ja jos on noin allerginen, ei voi julkisiakaan käyttää koska niissä kulkee ihmisiä joilla lemmikkejä ja ne pölyt kulkevat vaatteiden mukana.

Noin allergisia on harvassa ja ehdottomasti vahvoilla lääkkeillä joutuu elämään oli jossain julkisessa paikassa elukoita tai ei.

Vierailija
671/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tutkimusten mukaan perheissä, joissa on koiria tai muita lemmikkejä, on vähemmän allergioita. Ja onhan paljon tutkimuksia, joiden perusteella lenmikkiperheiden lapsilla on parempi vastutuskyky. 

Minä olin lapsena vaikka minkä eläinten kanssa tekemisissä, mutta olen silti nykyään niille allerginen. Eli vaikka tilastot sanoisivat mitä, aina on yksittäistapauksia.

Lisäksi allerginen ei hanki lemmikkiä, joten hänen lapsensa, joilla on mahdollisesti sama allergiataipumus perittynä, eivät siksi altistu eläimille lapsina.

Vierailija
672/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milan vanhemmat nyt heti paikalla hankkimaan lapselleen hyvän siedätyshoidon. Hopihopi.

Vierailija
673/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allerginen on nyt saanut huomiota monen sivun verran. Ihan alkaa saada tässä allergiaoireita. 

Emme me halua huomiota, vaan mahdollisuuden normaaliin elämään. Niin kauan, kun noita lemmikit tervetuloa -kylttejä on edelleen joka toisen yrityksen ovessa, välillä useammankin, meillä on syytä puhua asiasta.

Vierailija
674/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika poikkeuksellisen allerginen jos saa kohtauksen siitä, että koira on kävellyt samassa tilassa. 

Luulen että on  kyllä korvien välissä tuollainen allergia. Ja jos on noin allerginen, ei voi julkisiakaan käyttää koska niissä kulkee ihmisiä joilla lemmikkejä ja ne pölyt kulkevat vaatteiden mukana.

Noin allergisia on harvassa ja ehdottomasti vahvoilla lääkkeillä joutuu elämään oli jossain julkisessa paikassa elukoita tai ei.

Juuri siksi näihin julkisiin tiloihin ja kulkuvälineisiin ei pitäisi saada viedä eläimiä. Ne on rakennettu ihmisiä varten ja nyt osa ihmisistä ei voi niitä käyttää vain siksi, että toiset tuovat sinne mukanaan itse valitun lemmikkinsä.

Vierailija
675/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira on koira. Jos ihminen haluaa koiraansa samaistua niin on ittekin vähä-älyinen.

Älykkäämpi sinua joka tapauksessa. Sekä omistaja että koiransa. 

Vierailija
676/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tähän on menty kun maassamme alkaa saada jalansijaa ne joiden uskonto sanoo koiran olevan saastainen..... 

Vierailija
677/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allergiaa sairastavan ei pidä syyllistää ja vastuuttaa muita sairaudestaan.

Me olemme täysin terveitä, jos te ette tuo eläinpölyä lähellemme. Eli meidän sairastumisemme on juurikin teidän syytänne.

Tyypillinen esimerkki allergisista,minä-minä ja minä.Sinun sairaus on sinun ja vain sinun ongelma ja sinun tulee elää sen mukaan.

Ja tässä on tyypillinen esimerkki minä-minä-asenteesta vammaisia kohtaan vammattomalta ihmiseltä, joka ei osaa huomioida yhdenvertaisuutta. 

Vierailija
678/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milan vanhemmat nyt heti paikalla hankkimaan lapselleen hyvän siedätyshoidon. Hopihopi.

Siedätys on erittäin raskas prosessi ja myös kallis. Se ei myöskään paranna allergiaa. Erityisesti koirasiedätys on tehoton, sillä koirat ovat geneettisesti niin erilaisia keskenään. Voit siis siedättyä yhdelle koiralle, mutta saada edelleen voimakkaita oireita toisesta.

Itse olin koko kolmen vuoden siedätyksen ajan todella sairas, nielu koko ajan turvoksissa eli minulla oli hengitysvaikeuksia 24/7 kolme vuotta putkeen. En laittaisi omaa lastani tuollaiseen kidutushoitoon, kun vika on toisten ihmisten valinnoissa eikä lapsessa.

Vierailija
679/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin lapsena vaikka minkä eläinten kanssa tekemisissä, mutta olen silti nykyään niille allerginen. Eli vaikka tilastot sanoisivat mitä, aina on yksittäistapauksia.

Lisäksi allerginen ei hanki lemmikkiä, joten hänen lapsensa, joilla on mahdollisesti sama allergiataipumus perittynä, eivät siksi altistu eläimille lapsina.

Sama. Itse asuin maatilan vieressä ja kävin siellä usein, eikä se suojannut minua allergioilta. Pahiten olen allerginen niille eläimille, joiden seurassa vietin eniten aikaa lapsena.

Vierailija
680/783 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on niin, että sairaan tulee sopeutua ympäristöönsä, eikä toisinpäin. Apua saa lääkäreiltä, ei koiranomistajilta.

Ympäristöä ei saa saastuttaa niin että ihmiset sairastuvat siitä.