Koirat kaupoissa ja kahviloissa yleistyvät – Mila, 7, joutuu ottamaan lääkkeet tuplana
Vois ihmiset vähä ajatella, mihin niitä rakkejaan mukaansa ottavat
Kommentit (784)
Vierailija kirjoitti:
Otan kohtuudella huomioon muiden tarpeet. Mutta koira on perheen lemmikkijäsen, ja sellaisenakin oikeutettu kulkemaan mukana.
Joissain on vain totuttu kohtelemaan eläimiä ylipäätään raaásti, eikä haluta hyväksyä meidän ymmärtävää uhtautumistamme eläimiin.
Ei suinkaan kaikki ole pahoin allergisia. Harva taitaa olla esim. sianlihalle allerginen, mutta niihin on samanlainen karsastus.
Me allergisetkin olemme perheenjäseniä. Nyt me emme pääse mihinkään mukaan, koska sinun eläinperheenjäsenesi on meitä tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen allerginen lapsille ja lapsiperheille, milloin saadaan kahviloita joihin lapsia ei saa tuoda?
Mene baariin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän liioiteltiin taas, ei niitä koirakahviloita Helsingissäkään nyt joka kulmalla ole, vaikka oletettavasti siellä niitä eniten luulisi olevan. Että kyllä tällä artikkelin naisella valinnanvaraa on valita, mihin kahvilaan menee. Mistähän olivat tämän henkilön 'uutiseen' löytäneetkään.
Samaa shittiä päivästä toiseen uutiset.
Fazerin kahviloihin saa tuoda koiria, ja esim. Runeberginkadun Fazerilla asiakas joutuu tarjottimineen kulkemaan kieli keskellä suuta, jotta ei kompastuisi niihin.
Ja sinun on ängettävä juuri sinne missä ne koirat ovat?Onko se ainoa kahvila kun et voi muualle mennä?
Se saattaa olla ainoa matkan varrella tai muut voivat olla täynnä. Aika moneen paikkaan saa nykyään viedä lemmikin, joten allergisille on aika vähän vaihtoehtoja tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Koira-allergia on psyykkinen sairaus. Sen huomaa ihan jo tätä ketjua lukiessaan. Ainoa sairaus, joka alkaa oireilla koiran näkemisestä. Jos koiraa ei ole näkyvissä, kaikki menee ihan hyvin.
Mun oireet tulevat ennen kuin edes huomaan, että naapuripöydän alle on piilotettu koira. Sitten ihmettelen, miksi nenäonteloa kirvelee ja kutittaa ja nielu turpoaa. Eihän edelliselläkään kerralla samassa pöydässä tullut mitään oireita. Sitten selviää, että siellä oli koira piilossa niin, etten nähnyt sitä.
Verikokeessakin muutan allergia näkyy. Eli ei ole psyykkinen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allergiaa sairastavan ei pidä syyllistää ja vastuuttaa muita sairaudestaan.
Me olemme täysin terveitä, jos te ette tuo eläinpölyä lähellemme. Eli meidän sairastumisemme on juurikin teidän syytänne.
Tyypillinen esimerkki allergisista,minä-minä ja minä.Sinun sairaus on sinun ja vain sinun ongelma ja sinun tulee elää sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Suurimpaan osaan kaupoista ei edes pääse koiran kanssa. Mikseivät allergiset voi käyttää näitä kauppoja ja olla valittamatta niistä muutamasta kaupasta mihin koiranomistajat voivat mennä lemmikkinsä kanssa? Eihän koko yhteiskuinta voi pyöriä yksittäisten ihmisten sairauksien ympärillä. Muillakin täytyy olla oikeus omannäköiseen elämään.
Ainakin Jyväskylässä lähes koko keskusta on täynnä näitä "tervetuloa lemmikkiystävät" -tarroja kauppakeskusten ja liikkeiden ovissa. Myös keskustan ulkopuolella olevat kauppakeskukset ovat valtaosin lemmikit sallivia. En siis voi käydä juuri missään, jos en halua saada loppupäivän kestävää kohtausta pikavisiitistä.
Eli olen eri mieltä tuosta, ettei mukan suurimpaan osaa saisi mennä koiran kanssa. Suurimpaan osaan nimenomaan saa mennä lemmikin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme täysin terveitä, jos te ette tuo eläinpölyä lähellemme. Eli meidän sairastumisemme on juurikin teidän syytänne.
Tyypillinen esimerkki allergisista,minä-minä ja minä.Sinun sairaus on sinun ja vain sinun ongelma ja sinun tulee elää sen mukaan.
Miksi sinä et ota muita ihmisiä huomioon? Aina mainostetaan, kuinka koiranomistajat ovat muita empaattisempia, mutta tässä kohtaa näkee, ettei se pidä ollenkaan paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan kohtuudella huomioon muiden tarpeet. Mutta koira on perheen lemmikkijäsen, ja sellaisenakin oikeutettu kulkemaan mukana.
Joissain on vain totuttu kohtelemaan eläimiä ylipäätään raaásti, eikä haluta hyväksyä meidän ymmärtävää uhtautumistamme eläimiin.
Ei suinkaan kaikki ole pahoin allergisia. Harva taitaa olla esim. sianlihalle allerginen, mutta niihin on samanlainen karsastus.
Me allergisetkin olemme perheenjäseniä. Nyt me emme pääse mihinkään mukaan, koska sinun eläinperheenjäsenesi on meitä tärkeämpi.
Voi mitä uhriutumista.Nyt pitää istua kotona kun kaikki kauppakeskukset ja kahvilat ja ravintolat ovat 24/7 täynnä pöytien alla piileskeleviä koiria.Niin varmaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei empatiakyvyttömät ajattele kuin itseään ja sitä rakkiaan, sehän on ihmisen asemassa oikein, enää puuttuu vaan torvisoittokunta ja punainen matto näille rakeille.
Enää on vaikea löytää kahvilaa, ravintolaa yms paikkaa jossa koirat ei olis tervetulleita, niitä saa tuoda jopa vaateliikkeeseen jossa koiran karva ja hilse tarttuu vaatteisiin ja allergikko saa pahoja oireita sit jos jotain vaatetta siellä sovittaa.
Ethän sinäkään kykene tuntemaan empatiaa eläinrakkaita ihmisiä kohtaan.
Vaikka olisi kuinka empaattinen, allergia ei silti häviä. Eli miten haluaisit meidän allergisten huomioivan sinut?
Vierailija kirjoitti:
On mullakin koira eikä ole ikinä käynyt mielessä raahata sitä kauppaan tai ravintolaan.
Sama täällä, elukat ei kuulu kauppoihin tai ravintoloihin. Meillä olisi kyllä pari poniakin. Saiskos sellasenkin sitten ottaa mukaan kauppareissulle?
Vierailija kirjoitti:
Niin no mun sisko saa allergisen reaktion kalan hajusta. Siis hengenvaarallisen anafylaktisen reaktion. Eli pitäisikö kalan myyminen ja valmistaminen nyt kieltää tämän vuoksi kaikkialta?
Äitini saa taas päänsäryn tuoksuista. Esim Ikeassa viimeinen osasto on tuoksukynttilät ja joudumme lähes juoksemaan sen läpi, kun käymme ikeassa.
Tyttäreni on kirjolla ja hänelle äänet/melu on sietämättömiä esim ostoskeskuksessa tai vaatekaupoissa käyminen on äärettömän ahdistava kokemus hänelle. Pitäisikö siis sammuttaa musiikit kaikista kaupoista tämän vuoksi ja muutenkin olla hiljaa?
Kalatiskiä ei ole kaikissa kaupoissa, oikeastaan harvoissa on.
Tuskinpa siihen kalaan hän pakkauksen läpi reagoi.
On myös kauppoja ja ostoskeskuksia missä ei soiteta musiikkia.
Monesti kaupoissa voi kiertää ne meikkiosastot ja muut missä on vahvoja tuoksuja.
Kun se koira on jollain kaupassa mukana sä et voi yhtään varautua siihen missä se tulee vastaan, etkä voi vältellä kontaktia samalla tavalla kuin niihin tuoksukynttilöihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiralliset voisivat käyttää tosiaan kotiinkuljetusta, niin piskiä ei tarvitse viedä kauppaan, jos se ei osaa olla yksin kotona.
Mikä on vaikeinta tajuta ? Jos menet esimerkiksi kesällä matkalle tai vaikka mökille, käydään matkalla kaupassa ja koiraa ei voi jättää autoon, kun saa lämpöhalvauksen. Ei pärjää kotona viikkoa
Koira voi käydä sillä aikaa puolisosi kanssa kävelemässä. Ethän sinä yksin ole liikkeellä. 😁
Meillä tehdään ostokset yhdessä. Eikä sillä koiralla ole siellä mustalla asvaltilla juuri yhtään viileämpää kävellä. Vain koirattomat ehdottaa jotakin näin piip…
No jos oikein avuttomasta pariskunnasta on kyse, niin ostokset tehdään AINA yhdessä ja koira vielä auttelee. 🤭
Kiitos vain kuvauksestasi, meissä ei ole mitään avutonta, eikä ostoksiakaan tehdä aina yhdessä.
Sen sijaan toimitaan yhdessä, kun ollaan menossa mökille kesäkuumalla, koira odottaa kuumassa parkkihallissa (ei tietenkään jätetä autoa aurinkoon) ja mökille viedään useammaksi päiväksi paljon ruokaa kerralla. Kassalla on pakattavana kaksi-kolme isoa markettikassia. Siksi meitä on kaksi, ettei joku älykääpiö pääse taas tällä palstalla vinkumaan, että kauppojen kassoilla hidastellaan pakkaamisen kanssa. Sehän tuntuu nyt olevan toinen maailman suurin ongelma koirien lisäksi.
Mieti nyt kovasti, miten selvisit ennen koirakärryjen aikaa. Mieti, Mieti.
EI meidän koira siellä kaupassa ole mukana vaan odottaa autossa. Eikä se edes mahtuisi mihinkään koirakärryyn. Mutta jäkättäkää nyt vaan siitä ilosta, että saatte ymmärtää tahallaan asiat väärin.
Miten se siellä autossa voi olla, eikö kuole kuumuuteen? Miksi edes trollaat täällä?
Ei aina ole helle ja ilmastointi on myös olemassa, usein parkkihallissa on viileää.
No hyvä, että tulit vihdoin järkiisi.
Monet ulkolaiset haisee niin vahvoille hajusteille, että pitää koko liike tuulettaa, niiden jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi mitä uhriutumista.Nyt pitää istua kotona kun kaikki kauppakeskukset ja kahvilat ja ravintolat ovat 24/7 täynnä pöytien alla piileskeleviä koiria.Niin varmaan
No suunnilleen noin. Täällä on pari paikkaa, joihin voin mennä, mutta niihinkin ihmiset kävelevät koiransa kanssa sisään, joten joko otan riskin tai jään kotiin.
Miksi koiranomistaja uhriutuu toisten allergiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, enkä jaksa tätä varten selvittää tilastoja, ovatko lemmikkikoirat ja lemmikit yleensä lisääntyneet viime vuosina ja vuosikymmeninä. Nyt en tarkoita esim. metsästyskoiria tai maalaistalon kissoja, jotka pitävät hiiret loitolla. Mutta olen miettinyt, että syntyvyyden alenemisella ja lemmikkikoirien lisääntymisellä on yhteys. Nuoret aikuiset eivät perusta perhettä eli "hanki" lapsia, vaan ottavat mieluummin koiran. Sitten näitä koiria viedään mukana paikkoihin, joihin aiemmin otettiin pieni lapsi mukaan - eli kahviloihin, ruokakauppoihin jne. Tästä tulee ikäänkuin uusi normaali, ja aletaan vaatia sitä, että se koira pitää saada ottaa mukaan joka paikkaan. Kohta kai tilanne on se, että koiria on mukana lääkärissä, kampaamossa jne. kun se pikku-Fifi ei pärjää pienessä kerrostaloasunnossa sen aikaa, kun omistaja on vapaa-ajan menoissaan. Töihin kun koiria harvemmin saa ottaa mukaan, mutta onhan toki ns. toimistokoiratkin alkaneet lisääntyä. Meilläkin jossain vaiheessa, ennen etätöiden lisääntymistä, koirien omistajat alkoivat ehdotella, että eikö olisi kiva, kun välillä joku ottaisi koiran mukaan töihin, niin muut saisivat tauolla rapsutella, voisi käydä välillä lyhyellä happihyppelyllä kun käyttää koiran ulkona jne.
Eli siis ajattelen, että tämä on jossain määrin laajempi yhteiskunnallinen ilmiö, että koirien mukanaoloa joka paikassa normalisoidaan huomioimatta sitä, että kaikki eivät edes pidä koirista, ja koirat alkavat korvata lapsen "hankinnan".
Tota normalisoida sanaa käytetään negatiivisessa merkityksessä, kun asialle halutaan antaa jotain poliittista painoarvoa. Ei eläintenpito ole normalisoitunut. Jos ne elävät kerrostaloissa eivätkä pääse missään vaiheessa toteuttamaan luonnollisia viettejään, juosta vapaana, käydä uimassa, syödä ruohoa, jne. mitä normalisointia se on. Monilla se koira on myös ainoa kaveri, ja silloin on kivempi mennä kahvilaan koiran kanssa, kuin istua yksin pöydässä ja näplätä kännykkää. Monet koirat tuntevat eroahdistusta, ja alkavat yksin ollessaan kerrostaloissa haukkua. Se häiritsee naapureita. Siksikin monet kaupungissa ottavat koiran mukaan. Yksi eroahdistusta lievittävä keino on ottaa toinen koira, ja niinhän ne koirat sitten lisääntyvät.
KOIRAT PITÄÄ KOULUTTAA! Eroahdistus ei ole missään geeneissä pysyvästi, vaan siitä pääsee eroon, kun jaksaa olla pitkäjänteinen. Omani koulutin myös siihen, ettei räkytä kun ovikello soi, vaan tulee kuonolla tökkäämään. Naapurit kiittivät kerran, kun ei koskaan kuulu mitään häiritsevää meiltä. En ole edes mikään ammattilainen, maallikkojärki riittää tähän asiaan. Koira on eläin, jolle pitää olla omat normit ja niiden pitoon säännöt, ei mikään kamu mihinkään kahviloihin tai kauppaan.
Aseta koiralle normit? Mutta sehän on eläimen normalisointia, lapsillehan normeja asetetaan. Koira ei ymmärrä psykologiaa, sitä joko palkitaan tai rangaistaan. Et voi tehdä kumpaakaan, jos et ole paikalla.
Niin, käytösnormit, jotka sille opetetaan koulutuksella. Ja hyvin oleellinen on juuri tuo, että se kuono pysyy haukunnalta kiinni, kun ollaan yksin siellä kotona. Hyvin on onnistunut.
Toinen on se, että pöydältä ei mennä ottamaan ruokaa. Ja sekin toimii, voin jättää ruokapöytään mitä vaan, koira ei mene ottamaan. Se jopa jättää osan ruuastaan syömättä kun tulee kylläiseksi, mikä on aika harvinaista. Lisäksi pitää yhden päivän viikossa niin, ettei halua syödä mitään. Eläinlääkärin vuotuisissa tarkastuksissa saa aina kiitettävän arvosanan kunnostaan.
Ja kyllä, se on onnellinen koira, iloinen, aktiivinen ja ihmiseen luottava ja ihmisrakas, ottaa kontaktia, ei ole arka tai pelokas, vaan todella rohkea ja puolustaakin hyvin tiukissa tilanteissa.
Älä ala jankuttaa koirien koulutuksista ohi aiheen, koiria ei tule viedä ruokakauppoihin!
Tuo kouluttaminen jää monelta hoitamatta oman koiransa osalta, kun sen annetaan elää kuin metsässä ja haukkua kerrostalossa, marketissa, lounasravintolassa jne.
Jotenkin lapsellisen naurettava ajatus kouluttaa koira niin ettei se hauku. Totta kai koira haukkuu kun se on koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsön pöpsön. Aika paljon täällä kulkee siitepölyallergisiakin. Joskus on vain otettava lääkkeet, että pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä et ota muita ihmisiä huomioon? Aina mainostetaan, kuinka koiranomistajat ovat muita empaattisempia, mutta tässä kohtaa näkee, ettei se pidä ollenkaan paikkaansa.
Minä en vie koiraani ikinä kahviloihin eikä muuallekaan sisätiloihin mutta tämä allergisten jatkuva valitus ja toisten määräily saa todellakin vihaamaan heitä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katos, kuspää. MinäMinä ja mun kapinen puudeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no mun sisko saa allergisen reaktion kalan hajusta. Siis hengenvaarallisen anafylaktisen reaktion. Eli pitäisikö kalan myyminen ja valmistaminen nyt kieltää tämän vuoksi kaikkialta?
Äitini saa taas päänsäryn tuoksuista. Esim Ikeassa viimeinen osasto on tuoksukynttilät ja joudumme lähes juoksemaan sen läpi, kun käymme ikeassa.
Tyttäreni on kirjolla ja hänelle äänet/melu on sietämättömiä esim ostoskeskuksessa tai vaatekaupoissa käyminen on äärettömän ahdistava kokemus hänelle. Pitäisikö siis sammuttaa musiikit kaikista kaupoista tämän vuoksi ja muutenkin olla hiljaa?
Kalatiskiä ei ole kaikissa kaupoissa, oikeastaan harvoissa on.
Tuskinpa siihen kalaan hän pakkauksen läpi reagoi.
On myös kauppoja ja ostoskeskuksia missä ei soiteta musiikkia.
Monesti kaupoissa voi kiertää ne meikkiosastot ja muut missä on vahvoja tuoksuja.
Kun se koira on jollain kaupassa mukana sä et voi yhtään varautua siihen missä se tulee vastaan, etkä voi vältellä kontaktia samalla tavalla kuin niihin tuoksukynttilöihin...
Tuoksukynttilöiden ohi voi myös kulkea pidättäen hengitystään. Itse teen noin, kun joudun hakemaan jotakin pesuainehyllyvälistä. Saan nimittäin oireita hajusteista. Nuo tuotteet ovat aina samassa paikassa, joten pystyn hoitamaan asian ihan hyvin. Sen sijaan allergisen voi olla vaikea ennakoida, milloin pitää vetää syvään henkeä ja sitten pidättää hengitystä.
Ei aina ole helle ja ilmastointi on myös olemassa, usein parkkihallissa on viileää.