Koirat kaupoissa ja kahviloissa yleistyvät – Mila, 7, joutuu ottamaan lääkkeet tuplana
Vois ihmiset vähä ajatella, mihin niitä rakkejaan mukaansa ottavat
Kommentit (111)
Hah, meidän K-Marketissa oli ensin koirakielto, ja sitten sinne tuli koirakärryt.
Koira on ihmisen paras ystävä, se on ollut apunamme ja seuranamme jo kymmeniätuhansia vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Ei empatiakyvyttömät ajattele kuin itseään ja sitä rakkiaan, sehän on ihmisen asemassa oikein, enää puuttuu vaan torvisoittokunta ja punainen matto näille rakeille.
Enää on vaikea löytää kahvilaa, ravintolaa yms paikkaa jossa koirat ei olis tervetulleita, niitä saa tuoda jopa vaateliikkeeseen jossa koiran karva ja hilse tarttuu vaatteisiin ja allergikko saa pahoja oireita sit jos jotain vaatetta siellä sovittaa.
Ethän sinäkään kykene tuntemaan empatiaa eläinrakkaita ihmisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin. Minullakin on koira-allergia. Allergiareaktioon riittää että kaupassa on koiranomistajia ilman koiria. Heidän vaatteensa, missä on koirapölyä riittää laukaisemaan kohtauksen. Syön jatkuvasti allergialääkkeitä että voin asioida ihan normi paikoissa ja astmapiippu on aina mukana. Kerran unohtui ja meinasi henki lähteä. Onneksi kauppaan sattui toinen allerginen, jolta sain ensiapua.
Hajusteallergikot otetaan paremmin huomioon tässä yhteiskunnassa.
Jos sulla on noin paha allergia, niin ei toiset sille mitään voi ja joudut vaan kärsimään. Vai miten ajattelit, että ne koiranomistajat putsaa ne koirapölyt vaatteistaan ennen kaupoille lähtöä?
Tuohan otti vaan osaa keskusteluun vertaustuella, eli "ymmärrän hyvin"kun jo pelkkä vaate saa kohtauksen aikaan. ...Ei kukaan ole vaatinutkaan koiranomistajia kulkemaan suljetuissa tiloissa säilytettävissä erityishaalareissa kaupassa käydessään, vaan että ne koirat pois sieltä kaupoista ja kahviloista jne. Samaa mieltä, t: koiranomistaja
PS. En ikinä veisi koiraani mihinkään kauppaan tai kahvilaan, kirjastoon tai vastaaviin, ajattelen allergisia. En myöskään koskaan ole päästänyt koiraani "tervehtimään tai nuuskuttamaan" ketään, ennen kuin katson tilanteen, saako vai ei. Tervettä järkeä vaan...
Viimeiseksi myös kommentoi: "Hajusteallergikot otetaan paremmin huomioon tässä yhteiskunnassa."
Mua jäi kiinnostamaan, että miten lemmikkienomistajien sitten pitäisi ottaa ne superallergiset huomioon.
Niin, koska ne koirat päästetään sinne kauppoihin jne. Hajusteallergikkoja ei mielestäni oteta huomioon, menet sitten konserttiin tai palaveriin, ärrälle tai bussiin, niin aina joku löyhkää kuin parfyymikauppa. Missään ei lue mitään hajustekieltoja, en ole ainakaan nähnyt.
Tuohon on hyvin vaikeaa laatia lakia, kun se hajun aste on mahdotonta määritellä. Joku suihkugeelin tuoksu saattaa olla jollekin jo ärsyke. Koirien allergiaa aiheuttava hilse, karvat ja haju jne. sen sijaan on konkreettista.
Nyt on kuitenkin kyse koirista kaupoissa ja muualla minne ne eivät kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oon aina rakastan koiria, mutta oon alkanut nyt viime vuosina miettiä, että niitä ei oikeasti pitäisi olla edes olemassa. Ihmisen jalostama olio, joka ei selviäisi luonnossa, kuin nelijalkainen lapsi. Useimmat koirat kärsivät väärissä käsissä koko elämänsä ja elämä on muutenkin hyvin outoa.
Miksei koirien anneta vain kuolla sukupuuttoon ja kielletä niiden lisääntyminen?
Jossain määrin samaa mieltä. Tietenkin ne ovat ihania, mutta tämä maailma ei ole eläimille hyvä paikka. Kuten artikkelin nainenkin taas tehnyt tämän saman virheen kuin niin moni perhettä perustamassa vasta oleva, ottaa sen koiran ensin siihen. Sitten joudutaan antamaan pois, kun tulee näitä allergikkoja perheeseen. En kieltäisi lisääntymistä, mutta kieltäisin koiranäyttelyt ja rodunjalostamisen. Siksihän koirillakin on enenevässä määrin terveysongelmia, varsinkin noita hengitysongelmia, astmaa ja allergioita. Lääkityksetkin on samoja kuin ihmisillä.
Uskon myös, että eläinlääkäreillä esim. on paljon enemmän tietoa siitä, mistä lemmikkien lisääntyneet astmat ja allergiat ja esim. lähivuosina lisääntyneet haimatulehdukset johtuvat. Pitäisihän heidän tietää, kun ovat eläinlääkäriksi lukeneet.
Täällä yksi eläinlääkäri. Onhan niille lisääntyneille allergioille moniakin teorioita olemassa. Haimatulehduksiin taas liittyy lisääntynyt ylipaino ja liika rasva ruokavaliossa. Ennen ei myöskään osattu diagnosoida haimatulehdusta yhtä tehokkaasti.
En tiedä, enkä jaksa tätä varten selvittää tilastoja, ovatko lemmikkikoirat ja lemmikit yleensä lisääntyneet viime vuosina ja vuosikymmeninä. Nyt en tarkoita esim. metsästyskoiria tai maalaistalon kissoja, jotka pitävät hiiret loitolla. Mutta olen miettinyt, että syntyvyyden alenemisella ja lemmikkikoirien lisääntymisellä on yhteys. Nuoret aikuiset eivät perusta perhettä eli "hanki" lapsia, vaan ottavat mieluummin koiran. Sitten näitä koiria viedään mukana paikkoihin, joihin aiemmin otettiin pieni lapsi mukaan - eli kahviloihin, ruokakauppoihin jne. Tästä tulee ikäänkuin uusi normaali, ja aletaan vaatia sitä, että se koira pitää saada ottaa mukaan joka paikkaan. Kohta kai tilanne on se, että koiria on mukana lääkärissä, kampaamossa jne. kun se pikku-Fifi ei pärjää pienessä kerrostaloasunnossa sen aikaa, kun omistaja on vapaa-ajan menoissaan. Töihin kun koiria harvemmin saa ottaa mukaan, mutta onhan toki ns. toimistokoiratkin alkaneet lisääntyä. Meilläkin jossain vaiheessa, ennen etätöiden lisääntymistä, koirien omistajat alkoivat ehdotella, että eikö olisi kiva, kun välillä joku ottaisi koiran mukaan töihin, niin muut saisivat tauolla rapsutella, voisi käydä välillä lyhyellä happihyppelyllä kun käyttää koiran ulkona jne.
Eli siis ajattelen, että tämä on jossain määrin laajempi yhteiskunnallinen ilmiö, että koirien mukanaoloa joka paikassa normalisoidaan huomioimatta sitä, että kaikki eivät edes pidä koirista, ja koirat alkavat korvata lapsen "hankinnan".
Koska täällä on niin ymmärtäväisiä koiranomistajia, niin toivottabasti ymmärtävät yhtä hyvin vaikka itkevät lapset lentokoneessa. Täysin normaalia
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin. Minullakin on koira-allergia. Allergiareaktioon riittää että kaupassa on koiranomistajia ilman koiria. Heidän vaatteensa, missä on koirapölyä riittää laukaisemaan kohtauksen. Syön jatkuvasti allergialääkkeitä että voin asioida ihan normi paikoissa ja astmapiippu on aina mukana. Kerran unohtui ja meinasi henki lähteä. Onneksi kauppaan sattui toinen allerginen, jolta sain ensiapua.
Hajusteallergikot otetaan paremmin huomioon tässä yhteiskunnassa.
Ikävää, et voi sitten vierailla kenenkään ystäväsi luona tai kutsua kylään, jos hän ollut joskus samassa tilassa koiran kanssa. Koiran pölyä voi mennä myös vaatekaappiin, jotten vaatteiden vaihtokaan ei auta.
Onko se vain koiran pöly, vai aiheuttaako kissa saman reaktion? Kun kissat on unohtunut tästä keskustelusta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska täällä on niin ymmärtäväisiä koiranomistajia, niin toivottabasti ymmärtävät yhtä hyvin vaikka itkevät lapset lentokoneessa. Täysin normaalia
En lennä, etten lisää osaltani päästöjä ilmakehään. Myös lapsiperheet voisivat rajoittaa lomalentojaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri niiden lentokoneessa itkevien lapsien takia koiria tuleekin saada ottaa mukaan normaaliin elämään ja vaikka kauppaan. Miksi vain sen vanhemman elämänvalinnoista tulee muiden kärsiä eivätkä ne muut saa tuoda omaa elämäänsä muiden ilmoille?
Voin sanoa, että ei kiinnosta paljon paskaakaan Milan kuvitellut ongelmat. Jos on allergioita, mitä jos käyttäisi niitä kauppoja, joihin ei lemmikit tule. Niitä on vaan 99 % kaupoista, 99,9 % lounaspaikoista ja 98 % kahviloista niin eiköhän tuo ongelma ole ratkaistavissa.
Minulla ei ole lemmikkejä. Ei vaan kiinnosta milojen vinkumiset.
Suomeenkin alkaa lopultakin tulla tämä eurooppalainen tapa, että koirat saa olla mukana myös kaupoissa ja ravintoloissa. Hieno juttu minusta! Vaikka itsellä ei ole koiraa, ja olen allerginenkin. Esim. mun lähi K-marketissa pieni koira saa olla mukana erityisissä koirakärryissä ostoksilla. Aina katselen niitä, että onpa suloisia koiria. Ei ne nyt siellä marketin hyvin ilmastoidussa tilassa oireita aiheuta, kunhan en mene silittelemään tai muuten ihan viereen. Eikä eläinallergiaoireet yleensäkään ole sellaisia vakavia, vaan lähinnä lievästi ärsyttäviä: nenä vuotaa, aivastuttaa, silmät ärtyy ja voi vuotaa. Joten ei se mitään, jos joskus tuleekin oireita tilapäisesti. Ne loppuu äkkiä, kun menee pois tilasta jossa eläin on.
Jännä ilmiö kuitenkin on se, että opas- tai avustajakoirille kukaan ei ole (lue: kehtaa olla) allerginen.
Kaikki lemmikki koirat pitäisi hävitää ASAP.
Vierailija kirjoitti:
Aika poikkeuksellisen allerginen jos saa kohtauksen siitä, että koira on kävellyt samassa tilassa.
Niin, avaruusasussa pitäis kulkea sitten kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lemmikki koirat pitäisi hävitää ASAP.
Sinunlaisesi mielisairaat yhteiskunnan loppusijoitussaastat täältä pitää hävittää ekana. Teistä enemmän haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mullakin koira eikä ole ikinä käynyt mielessä raahata sitä kauppaan tai ravintolaan.
Tää koirien raahaaminen joka paikkaan alka mennä naurettavaksi, mistähän tää pakkomielle oikein lähtenyt ja kuka keksinyt tän idean alunperin? Mietinpä vain.
Paris Hiltonilla oli aikanaan pieni koira aina kainalossa. 😁
Itse olen koiran omistaja, ja mun mielestä on tarpeen, että koirakin saa matkustaa julkisilla, kiva, jos koira saa tulla kahvilassa tai ravintolassa vaikka johonkin rajattuun osaan (kesällä sateelta suojattu paikka terassilla on oikein jees), ja käytännöllistä, jos minulla on mahdollisuus asioida jossain ruokakaupassa koiran kanssa (me on kerran käyty ihan kokeilu- ja koulutusmielessä). Tämä ihan siksi, että kun se koira on, niin se kulkee myös reissussa meidän mukana, ja on kivaa/kätevää/aikaa säästävää, jos voi asioida koko porukalla eikä esim. syödä vuoroissa. Mut esimerkiksi vaatekaupat menee mullakin yli hilseen, mä en tajua, kuinka kukaan edes jaksaa huomioida koiraansa vaatekaupoilla. Tai että menisin kotoa ruokaostoksille koiran kanssa. Kyllä se koira kotona viihtyy ne hetket, kun olen asioilla. Reissun päällä ei ole vastaavaa turvallista paikkaa, johon jättäisin koiran. Koiralliset reissut toki suunnitellaan niin, että koira mukavasti matkaohjelmaan solahtaa.
Minä boikotoin kauppoja jossa saa pitää koiria.
Vierailija kirjoitti:
Jännä ilmiö kuitenkin on se, että opas- tai avustajakoirille kukaan ei ole (lue: kehtaa olla) allerginen.
Ymmärrät varmaan että niitä on aika vähän, verrattuna muihin piskeihin.
Fazerin kahviloihin saa tuoda koiria, ja esim. Runeberginkadun Fazerilla asiakas joutuu tarjottimineen kulkemaan kieli keskellä suuta, jotta ei kompastuisi niihin.