Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eija muutti pois Hekan vuokra-asunnosta ja hankki oman pikkukunnasta

Vierailija
03.08.2026 |

Eija muutti pois Hekan vuokra-asunnosta ja hankki oman pikkukunnasta. ”En palaisi kirveelläkään”

Vuosaari vaihtui pikkukuntaan ja elämisen laatu parani kertaheitolla. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012173814.html

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ja sitten jos työttömänä työnhakijana teet tuollaisen ratkaisun, niin ei mitään toivoakaan töistä. En kyllä itse ole tällä hetkellä työtön, mutta olen aikoinaan kokenut tuon. Millä siitä työttömyydestä lopulta pääsin eroon, niin työpaikka pk-seudulta. Asuminen onkin sen jälkeen maksanut, mutta itse koin niin, että pienellä rahalla työttömänä pikkukunnassa oli vaikeaa. Kerran tarjottiin ihan kotiin soittamalla kesälomasijaisuutta naapurikunnasta. Kesän aikana ei kulkenutkaan bussit (eikä koulukyydit) kuin kerran päivässä. Yritin kaikki mahdollisuudet, miten pääsisi kulkemaan, mutta ei ollut rahaa edes vuokrata autoa, se olisi pitänyt maksaa heti ja tili nollilla. Sosiaalitoimeen soitin, siellä joku nuori tyttö kesälomasijaiseksi palkattuna kertoi, että voi voi, pyydä naapurilta apua. Naapurilta! Minulla ei kukaan niistä naapureista, jotka tunsin, olisi antanut autoa. Vanhuksilla ei sellaista ollut ja työssä käyvät käyttää itse. Noissa pikkukunnissa on juuri tuollaista. Ihmisiä ei edes haluta auttaa eteenpäin. Tietysti jokainen tekee itse valintansa. Jos sinne muuttaa, pitää elää sen kanssa, ettei töitä välttämättä saa vuosikausiin. Pk-seudullakin on työttömyyttä, mutta se vaivaa enemmän niitä ihmisiä, joiden terveys ei kestä työntekoa tai ei ole kielitaitoa tai koulutusta mihinkään ammattiin.

Tuo naapurin ehdottaminen on omituisen yleistä. Kun minä sanon, että minulla ei ole autoa, en pysty kävelemään, eikä ketään ole auttamassa, vastaus sekä virkailijoilta että kaikilta muilta on se, että joku naapurihan voi auttaa. Palveluksia kärttävä naapuri on kamala riesa, enkä minä halua ryhtyä sellaiseksi varsinkaan ensimmäisenä. 

Vierailija
62/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2018 vaihtui Kaartinkaupungin vajaan miljoonan lukaali entiseen maatilaan perähikiällä ja jäi vielä puoli milliä korkeakorkoiselle kytemään. Elämäni paras teko. Pk-seutu on nykyään Suomen Haiti.

Ennemminkin niin, että pk-seutu on Suomen Dominikaaninen tasavalta ja muu Suomi pl. yliopistokaupungit on Haiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaako AP siis, että minun sairaan pitkäaikaistyöttömän elämä muuttuisi jotenkin parempaan, kun muutan tästä Hekan vuokraluukusta maaseudulle vuokraluukkuun ja samalla terveyspalveluiden saatavuus vaikeutuu entisestään?

Vierailija
64/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2018 vaihtui Kaartinkaupungin vajaan miljoonan lukaali entiseen maatilaan perähikiällä ja jäi vielä puoli milliä korkeakorkoiselle kytemään. Elämäni paras teko. Pk-seutu on nykyään Suomen Haiti.

Jos olet pitänyt puoli miljoonaa 8 vuotta korkotilillä niin et taida olla penaalin terävin sijoituskynä.

On minulla muitakin sijoituksia. Muutama talliosake hyvällä vuokralaisella. Ostan lisää kun sopivia ilmenee.

Tällä hetkellä 500 000 euroa korkeakorkoisilla tuottaa nettona 10 000 euroa vuodessa. Sekin riittäisi nykyisiin elinkustannuksiin.

Vierailija
65/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sekä Immosella että hänen miesystävällään on erilaisia terveydenhuoltoa vaativia vaivoja. Tämäkin sujuu uudella paikkakunnalla paljon sujuvammin kuin Helsingissä, missä terveysasemille oli jonoa ja hoito saattoi olla kiireistä."

Ähtäriläiset tykkäävät varmasti :D

Unelmaveronmaksajia kertakaikkiaan.

Työtä ei ainakaan lien kun ei mainittu?

Lien? Mitä hemmettiä sinä sönkötät?

Se on savoa ääliö!

Ee muiten ou. Elä kehtoo ies sönköttee, kun et näkyjään tajjuu koko kieltä, ou mielluummin iäneti.

Vierailija
66/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jään puolen vuoden päästä eläkkeelle. Myyn taloni Tampereen kupeesta ja saan noin 300 th. Ostin vanhan siistin omakotitalon kalaisan järven rannalta Sotkamosta josta maksoin 80 th , siinä on palju,pihasauna ja kesäkeittiö 3 hehtaarin tontilla. Rahaa jäi reilu 200th josta osan annan pojalleni ja lopuilla vietän taloudellisesti turvattua vanhuutta.

Vierailija
67/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kuulosti siltä että todellakin oli oikea päätös. Ilkivalta, turvattomuus, kallis asuminen jne. ei kuulosta hyvältä. 

Ilkivaltaa on muissakin isoissa kaupungeissa. Itse asuin 19 vuotta, 2005-24 TVT-asuntojen asunnossa Turussa, mukavassa paikassa erään lähiön metsänreunassa. Suunnilleen vuoteen 2016 saakka oli kiva olla, oli rauhallista ja vain pieniä kärhämiä joskus harvoin, ei mitään kovin mieleenpainuvaa. Siinä 2016 tietämillä asiat muuttuivat. Sisäänmuuttajat nuorenivat, tuli enemmän lapsia, pikkulapsia ja teinejä. Asukastoimikunnan istuttamia kukkaistutuksia revittiin jatkuvalla syötöllä, paikkoja piirrettiin tussilla, pesutuvassa eivät vaatteet tulleet pestyiksi, koska ne revittiin koneesta ulos ennen pesun valmistumista (pesutupaan pääsi omalla avaimella, ei edes koodilukkoa). Lasten yleinen pahaolo tuli selväksi kauan ennen koronaa, eikä niiden vanhemmilla ollut mitään kiinnostusta kasvattaa niitä, vaan ne olivat yhtä apaattisia ja välinpitämättömiä yhteisen ympäristön viihtyisyydestä ja toisten ihmisten tavaroiden kunnioittamisesta. Pyöräkellarista ei aina saanut omaa pyöräänsä ulos, kun oven edustalla sisäpuolella oli kymmenen pyörää heitettynä lattialle. Minun pyöräni pahoinpideltiin ja se olikin meidän parvekkeella neljä viimeistä vuotta ennen sieltä lähtöämme. Miehen pyörä varastettiin, se oli kahdella lukolla kiinni, mutta lukot sentään olivat jääneet lattialle rikottuina. 

Meille kävi onni ja pääsimme muuttamaan pois, emme enää asu TVT-asuntojen asunnossa missään. Nyt asuinalueemme on niin rauhallinen, että eipä juuri muuta kuulu kuin koiran haukuntaa pari kertaa vuorokaudessa. Olen kiitollinen parin viime vuoden elämänkäänteistämme. 

Vierailija
68/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoi hyvän huomion. Pk-seudulla liikkuminen on hidasta. Julkiset on niin hyviä kuin voivat olla. Mutta ne on silti paljon huonompia kuin autolla liikkuminen ruuhkattomassa pikkukaupungissa.

Jos on varaa pitää autoa, maksaa vakuutukset, huollot ja korjaukset. Pienituloisella ei ole varaa. 

Enkä sitä sano, etteikö tuolla Ähtärissä ole ruokakauppoja, jos ei syrjäkylille muuta. El se nyt niin pieni kuitenkaan ole. 

Minun mummoni joutui pulaan. Hän asui kylässä, jossa oli yli 2000 asukasta silloin hyvinä aikoina. Oli iso koulu, kaksi kauppaa, kirkko, hautausmaa, autokorjaamoja, kahvila ja ravintola, posti ja erillinen pankki ja kesällä tanssilava ja kesäteatteri. Sellaisena minä sen muistan 80-luvulta. Linja-auto kulki kerran tunnissa kaupungin keskustaan ja takaisin. Sitten tuli 90-luvun lama. Lähti pankki, lopulta postikin ja toinen kauppa pois. 2000-luvun alkupuolella sieltä muutti lisää ihmisiä pois, syntyvyys oli laskenut ja taloja jäi tyhjilleen. Moni tilallinen pani pellot pakettiin tai luopui lypsykarjasta. 

Mummo joutui hankaluuksiin, kun ajokortti otettiin pois noin vuonna 2010 ja muutaman vuoden päästä lopetti viimeinen kyläkauppa. Hän muutti kaupungin keskustaan yksiöön, koska talon myynnistä ei saanut riittävästi rahaa kaksioon. Kotihoito kävi jo silloin, ja he olivat painostaneet muuttamaan. Perustelivat turvallisuudella. En kyllä ymmärrä, miten ahtaassa kerrostaloyksiössä on turvallisempaa kuin tilavassa omakotitalossa, jota oli remontoitu paljon. Esimerkiksi kylpyhuone oli suuri ja esteetön eikä sellainen pikkukoppi kuin kerrostalossa. Tietysti hoitajia saattoi ärsyttää pitkät matkat. Ei siellä kylässäkään kuitenkaan joka taloon kotihoitoa tarvita, niin ajella 30 kilometriä yhden mummon luo ja siitä 5 km seuraavalle jne. Mummon kunto alkoi paljonkin laskea heti muuton jälkeen. Ei tullut liikuttua ulkona yms. Selvähän se, että moni vanhus voi paremmin siellä maalla, jos on esteetön asunto, tilaa liikkua, pääsee helposti pihalle. Vaan kun ne palvelut on niin heikot. En edes tiedä, lieneekö siinäkään kylässä enää edes 500 asukasta. 80-luvulla oli yli 2000. Kannattaa siis katsoa vähän, minne muuttaa, jos maalle muuttaa. Ja varautua siihen, että jos käy niin, ettei sitä autoa tai ajokorttia ole, kuinka sitten pärjäisi. Pienituloinen ei taksilla ajele.

Vierailija
69/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jään puolen vuoden päästä eläkkeelle. Myyn taloni Tampereen kupeesta ja saan noin 300 th. Ostin vanhan siistin omakotitalon kalaisan järven rannalta Sotkamosta josta maksoin 80 th , siinä on palju,pihasauna ja kesäkeittiö 3 hehtaarin tontilla. Rahaa jäi reilu 200th josta osan annan pojalleni ja lopuilla vietän taloudellisesti turvattua vanhuutta.

Ai oikein saat kolmesataa tonnia? Onnea vaan matkaan, todellakin tarvitset suurta onnea ja tuuria myymiseen juuri sillä hinnalla minkä olet ajatellut. Olet sitten suunnilleen ainoa ihminen Suomessa sellaiseen. 

Todellisuus kun on ihan toista kuin suuret haaveet. 

Vierailija
70/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saa töitä pikkukunnasta. Muuten kunta ei taida tykätä lisääntyvistä työttömistä ja sosiaalitukien saajista. Joka kunta tarvitsee syntyvyyttä ja veronmaksajia. 

Jos kuntalaiset eivät tykkää sinne muuttavista työttömistä niin tulisiko mieleen, mitä puoluetta kannattaisi äänestää seuraavissa vaaleissa?

Vierailija
71/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kasvava trendi

Jossain vaiheessa pikkukunnat laittaa stopin. Tai tekee konkurssin. 

Tai sitten äänestävät persuja, että Helsingissä pystyy asumaan myös valkoihoiset työttömät.

Vierailija
72/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sekä Immosella että hänen miesystävällään on erilaisia terveydenhuoltoa vaativia vaivoja. Tämäkin sujuu uudella paikkakunnalla paljon sujuvammin kuin Helsingissä, missä terveysasemille oli jonoa ja hoito saattoi olla kiireistä."

Ajattelin juuri, että hienoa, kun lähtivät!

Kaikkien työttömien, eläkeläisten ja sairaseläkeläisten yms kannattaisi muuttaa noihin pikkukuntiin. Ja saavathan he niissä isomman asunnonkin halvemmalla ja ehkä pihankin. Hyvä suuntaus.

T. Helsinkiläinen

Vierailija
73/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai oikein saat kolmesataa tonnia? Onnea vaan matkaan, todellakin tarvitset suurta onnea ja tuuria myymiseen juuri sillä hinnalla minkä olet ajatellut. Olet sitten suunnilleen ainoa ihminen Suomessa sellaiseen. 

Jos on alle 10 vuotta vanha talo ja rakennuskustannukset + tontti pari miljoonaa niin menee 300 tonnilla nopeasti...

Vierailija
74/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin juuri, että hienoa, kun lähtivät!

Kaikkien työttömien, eläkeläisten ja sairaseläkeläisten yms kannattaisi muuttaa noihin pikkukuntiin. Ja saavathan he niissä isomman asunnonkin halvemmalla ja ehkä pihankin. Hyvä suuntaus.

T. Helsinkiläinen

No sehän on kivaa, että sinäkin sairaseläkeläisenä tulevaisuudessa niin teet. 👍

Mitä vähemmän helsinkiläisiä, sen parempi Suomelle. Toivoo Helsinki takaisin pikkukaupungiksi ry. 

Vierailija
75/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kasvava trendi

Jossain vaiheessa pikkukunnat laittaa stopin. Tai tekee konkurssin. 

Tai sitten äänestävät persuja, että Helsingissä pystyy asumaan myös valkoihoiset työttömät.

Ai niin kuin nyt? 

Vierailija
76/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on alle 10 vuotta vanha talo ja rakennuskustannukset + tontti pari miljoonaa niin menee 300 tonnilla nopeasti...

Tontti pari miljoonaa?? Ei missään ole noin kallista paitsi rannikkoalueella.. Merenranta on Suomessa se arvokkain alue, sisämaa ei.

Vierailija
77/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeahan sitä on ymmärtää miksi ihmiset haluavat asua kuin sillit purkissa, jos siihen ei ole painavaa syytä. Etenkin kun esim. julkiset terveyspalvelut pk-seudulla ovat olleet pitkään kaaoksessa.

Vierailija
78/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kovin suuria ongelmia, jos terveysasemalla hoidetaan. 

Vierailija
79/79 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoi hyvän huomion. Pk-seudulla liikkuminen on hidasta. Julkiset on niin hyviä kuin voivat olla. Mutta ne on silti paljon huonompia kuin autolla liikkuminen ruuhkattomassa pikkukaupungissa.

Ero on aika iso, koska pk-seudulla ei tarvitse sitä autoa. Pikkupaikkakunnalla tarvitsee. Kun laskee pääoman, polttoaineet, huollot, katsastukset ja vakuutukset, niin rahaa jää aika paljon pk-seudulla ajella julkisen liikenteen lisäksi halvoilla boltilla ja uberillä, joita ei välttämättä siellä pikkupaikkakunnalla löydä edes.

Kun laskee elämään laadun 60 neliöisessä betonikopissa vs. 150 neliöinen okt isolla tontilla niin betonikopissa ei jää rahaa edes partateriin, köyteen ja jakkaraan.

Kaikki eivät arvosta asumisessakaan samoja asioita. Jollekin omakotitalo pihatöineen voi olla "maailmanlopun alku"... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme