Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsynyt mies maksaisi, että tekisin kotityöt hänen puolestaan - voiko tämä toimia?

Vierailija
02.08.2026 |

Olemme naimisissa, 1 alle kouluikäinen lapsi ja molemmat vanhemmat 100 % palkkatyössä. Mies on todella väsynyt, hän kuormittuu kotitöistä ja kaipaisi enemmän lepoa. Minä jo lähtökohtaisesti teen kotitöistä isomman osan. Mies esimerkiksi kuormittuu, jos pyydän laittamaan tiskikoneen. Minä taas en enää jaksaisi sitä, että yksipuolisesti yritän joustaa miehen oloa helpottaakseni ja teen kotitöitä hänen puolestaan, kun mies on siitä huolimatta todella väsynyt. Sitä en näkisi ongelmallisena, jos hoitaisin miehen osuuden, mutta sitten vastineeksi saisin rahallisen korvauksen tekemästäni työstä kodin ja perheen eteen.

Olenkin ehdottanut miehelle järjestelyä, jossa ottaisin hoitaakseni tietyt peruskotityöt täysin yksin (tiskit, pyykit ja kodin perussiivouksen) ja mies maksaisi minulle tästä korvausta 200 e/kk. Muut kotityöt/lapsen asiat hoidettaisiin yhdessä. Mies lupasi harkita asiaa. 

Onko jollain vastaavaa järjestelyä? Miten on toiminut? 

Ap

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä kuulee. Miehesi vastuulla on järjestää elämänsä niin, että pystyy olemaan isä ja puoliso, koska on varmaan ihan itse valinnut tilanteensa. Jos oikeasti on noin järkyttävä kunto, niin on korkea aika hakeutua hoitoon.

Voisiko kukaan edes kuvitella tilannetta niin päin, että nainen ja äiti voisi todeta, että ai kun tämä tiskikoneen täyttö ja keskeytykset kuormittavat minua?! Naurettavaa. Entä jos tulisi ero ja miehen pitäisi hoitaa oma kotinsa ja lapsikin yksinään ehkä vuoroviikoin?

Jos liitossa toinen alkaa maksaa toiselle normaalin arjen pyörityksestä, suhteen dynamiikka vinksahtaa. 

Mikä ihme miestä vaivaa? Onko hän käynyt lääkärissä? Anemia, testosteroni, kilpirauhanen, masennus? 

Vierailija
62/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä:

Miehellä ei ole todettu masennusta/uupumusta, vaikka minusta hänellä on siihen viittaavia oireita. Miehellä on testosteronin vajaatoiminta, mutta lääkitys ei ole korjannut tilannetta ja lääkitys on siksi ajettu alas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla kotityön teettäminen saattaa tuntua pikkujutulta ensi alkuun, mutta tuollainen muuttaisi asenteita, molemmilla.

Mies alkaisi tuntea, että hänellä on oikeus antaa käskyjä, ja nainen alkaisi tuntea, ettei ole tasa-arvoinen suhteessa.

Joten ei missään nimessä.

Vierailija
64/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan selvä tapaus, mies on tympääntynyt perhe-elämään ja katuu lapsen hankkimista. 

Vierailija
65/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen perhehän voi hoitaa kotityöt sopimallaan tavalla. Minusta on ihan oikein, että mies maksaa kotitöistä jos ei niitä halua tai jaksa tehdä. Perheen kulut tietenkin maksatte puoliksi.

Vierailija
66/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

Miehellä ei ole todettu masennusta/uupumusta, vaikka minusta hänellä on siihen viittaavia oireita. Miehellä on testosteronin vajaatoiminta, mutta lääkitys ei ole korjannut tilannetta ja lääkitys on siksi ajettu alas.

Nyt uudelleen lääkäriin ja siellä pitää kertoa koko totuus, ei vain että vähän väsyttää. Eihän tuo ole normaalia. 

Vierailija
67/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit että hän on väsynyt ihmiskontakteihin töissä ja lapsenne on hyvin tarvitseva, mikä kuulostaa siltä, että mies ei jaksa hoitaa lasta. Mutta sitten sanoit, että hän hoitaisi kuitenkin lasta?

En pidä tuota ideaa hyvänä järjestelynä. Mies lääkärille ja maksakoon kotitöitä helpottavia ulkoisia palveluja, esim. viikkosiivouksen ja ostosten kotiinkuljetuksen. Ja sinulle jonkun viikonloppuhemmotteluloman.

Vierailija
68/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuinka paljon mies on koneella ? 

Vierailija
69/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen on masentunut/uupunut/sairas niin normaalissa parisuhteessa toinen tekee silloin enemmän tai vaikka kaikki. Tottakai apua pitää samalla hakea.

Ihan outo tämä keskustelu.

Vierailija
70/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

Mun miehellä oli todella vakava testosteronin vajaatoiminta, mitä ei heti huomattu, koska hänellä oli muitakin oireita, ja hän kyllä teki kotitöistä 50% tuona aikana aivan kuten ennenkin. Ja hoiti lapsia ihan normaalisti, meillä on 3. Minä en edes tajunnut miten väsynyt hän oli, koska hän vaan tsemppasi läpi tuon vaiheen, kävi siis myös töissä.

Mutta tuo täytyy kyllä selvittää lääkärissä perusteellisesti, vaikuttaa elämänlaatuun ihan hirveästi ja kuulostaa omituiselta, että korvaushoito ei auta.

Vierailija
71/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

Nyt uudelleen lääkäriin ja siellä pitää kertoa koko totuus, ei vain että vähän väsyttää. Eihän tuo ole normaalia. 

Miehen lääkärit (useita) ovat sanoneet, että arvot ovat matalat, mutta keikkuvat siinä rajalla. Todellisuudessa noilla arvoilla tulee oireita, mutta vähän sama kuin naisten matalan ferritiinin kanssa, oireita ja koko asiaa vähätellään. En tiedä, mille lääkärille mies pitäisi tunkea, kun edes urologeista ei ole apua.

Ap

Vierailija
72/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 4-6 tuntia illassa lapsen mentyä nukkumaan. Käytännössä lapsen nukahdettua mies käy kävelyllä (20 min-1 h) ja sen jälkeen istuu koneella loppuillan. Sanoo, ettei saa unta, joten valvoo n. klo 01 asti. Olen kymmeniä kertoja kehottanut menemään aikaisemmin nukkumaan, mutta mies sanoo ettei pysty.

Ap

Vierailija
73/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

Miehen lääkärit (useita) ovat sanoneet, että arvot ovat matalat, mutta keikkuvat siinä rajalla. Todellisuudessa noilla arvoilla tulee oireita, mutta vähän sama kuin naisten matalan ferritiinin kanssa, oireita ja koko asiaa vähätellään. En tiedä, mille lääkärille mies pitäisi tunkea, kun edes urologeista ei ole apua.

Ap

Ei kenenkään pidä tunkea miestäsi yhtään minnekään. Kysymyksessä on aikuinen ihminen, joka on itse vastuussa hyvinvoinnistaan ja lääkäriin menemisistään.

Vierailija
74/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen on masentunut/uupunut/sairas niin normaalissa parisuhteessa toinen tekee silloin enemmän tai vaikka kaikki. Tottakai apua pitää samalla hakea.

Outo keskustelu lähtee siitä, että tätä miestä ei huvita osallistua kotona eikä yhtään haittaa olla epäreilu vaimoaan kohtaan ja taakka perheelleen. Mulla on mies ollut sairas ja masentunut, eikä se koskaan oireillut niin, että töissä jaksaa täysillä ja kotona ei edes tiskikonetta täyttää, vain istua koneella. Meidän sairas ja masentunut ei päässyt edes suihkuun, ja kun hän lopulta alkoi toeta, tiskikoneen täyttö oli se kevyin, helpoin ja nopein kotityö, mistä hän taas aloitti. Ja teki sen, vaikkei olisi pystynyt muuhun, koska hänellä oli perhe. Älkää nyt hyvänen aika hyväksykö kaikkea perseilyä. 

Vierailija
75/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskikoneen täyttäminen ja käynnistäminen vie vain muutaman minuutin.

Miehesi ei voi olla työkykyinen, jos ei edes tuollaiseen pysty.

Vierailija
76/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea sitä kuulee. Miehesi vastuulla on järjestää elämänsä niin, että pystyy olemaan isä ja puoliso, koska on varmaan ihan itse valinnut tilanteensa. Jos oikeasti on noin järkyttävä kunto, niin on korkea aika hakeutua hoitoon.

Voisiko kukaan edes kuvitella tilannetta niin päin, että nainen ja äiti voisi todeta, että ai kun tämä tiskikoneen täyttö ja keskeytykset kuormittavat minua?! Naurettavaa. Entä jos tulisi ero ja miehen pitäisi hoitaa oma kotinsa ja lapsikin yksinään ehkä vuoroviikoin?

Jos liitossa toinen alkaa maksaa toiselle normaalin arjen pyörityksestä, suhteen dynamiikka vinksahtaa. 

Mikä ihme miestä vaivaa? Onko hän käynyt lääkärissä? Anemia, testosteroni, kilpirauhanen, masennus? 

On myös miehiä jotka ihan surutta hyväksikäyttävät naisia larpatakseen mieslapsia. Töissä käydään koska tarvitsee rahaa omiin harrastuksiin: ei vaimoon, ei lapseen, ei avioliittoon, ei mihinkään vastuulliseen vaan perseilyyn. Nainen hyväksytään jos toimii ilmaisena s eksiorjana ja maksaa osan miehen kuluista (esim. asuminen). Vaimo hoitaa lapsen ja valtaosan kotitöistä. Lisäksi käy itse työssä ettei miehelle tule vaimosta mitään kuluja.

Tuo on silkkaa riistoa ja hyväksikäyttöä. Ei jatkoon.

Vierailija
77/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo keskustelu lähtee siitä, että tätä miestä ei huvita osallistua kotona eikä yhtään haittaa olla epäreilu vaimoaan kohtaan ja taakka perheelleen. Mulla on mies ollut sairas ja masentunut, eikä se koskaan oireillut niin, että töissä jaksaa täysillä ja kotona ei edes tiskikonetta täyttää, vain istua koneella. Meidän sairas ja masentunut ei päässyt edes suihkuun, ja kun hän lopulta alkoi toeta, tiskikoneen täyttö oli se kevyin, helpoin ja nopein kotityö, mistä hän taas aloitti. Ja teki sen, vaikkei olisi pystynyt muuhun, koska hänellä oli perhe. Älkää nyt hyvänen aika hyväksykö kaikkea perseilyä. 

Niin no tuollaisia miehiä on. Pahimmat tällaiset hyväksikäyttävät useita naisia samaan aikaan äideistään lukuisiin naisystäviin. Ei heillä ole minkäänlaista moraalia tai häpyä, vaan ajattelevat että kaikki mitä tekevät on ok ja usein jopa vielä uhriutuvat itse. Täysiä hirviöitä.

Vierailija
78/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin käy yhteisellä sopimuksella. Sitähän parisuhde on, paljon sopimista ja toistensa huomiointia. Keinot ovat vapaat. 

Vierailija
79/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 4-6 tuntia illassa lapsen mentyä nukkumaan. Käytännössä lapsen nukahdettua mies käy kävelyllä (20 min-1 h) ja sen jälkeen istuu koneella loppuillan. Sanoo, ettei saa unta, joten valvoo n. klo 01 asti. Olen kymmeniä kertoja kehottanut menemään aikaisemmin nukkumaan, mutta mies sanoo ettei pysty.

Ap

Kuulostaa yläkouluikäisen touhulta.

Vierailija
80/116 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuulostaa yläkouluikäisen touhulta.

Jep. Teini pelaa ja valvoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi