Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsynyt mies maksaisi, että tekisin kotityöt hänen puolestaan - voiko tämä toimia?

Vierailija
02.08.2026 |

Olemme naimisissa, 1 alle kouluikäinen lapsi ja molemmat vanhemmat 100 % palkkatyössä. Mies on todella väsynyt, hän kuormittuu kotitöistä ja kaipaisi enemmän lepoa. Minä jo lähtökohtaisesti teen kotitöistä isomman osan. Mies esimerkiksi kuormittuu, jos pyydän laittamaan tiskikoneen. Minä taas en enää jaksaisi sitä, että yksipuolisesti yritän joustaa miehen oloa helpottaakseni ja teen kotitöitä hänen puolestaan, kun mies on siitä huolimatta todella väsynyt. Sitä en näkisi ongelmallisena, jos hoitaisin miehen osuuden, mutta sitten vastineeksi saisin rahallisen korvauksen tekemästäni työstä kodin ja perheen eteen.

Olenkin ehdottanut miehelle järjestelyä, jossa ottaisin hoitaakseni tietyt peruskotityöt täysin yksin (tiskit, pyykit ja kodin perussiivouksen) ja mies maksaisi minulle tästä korvausta 200 e/kk. Muut kotityöt/lapsen asiat hoidettaisiin yhdessä. Mies lupasi harkita asiaa. 

Onko jollain vastaavaa järjestelyä? Miten on toiminut? 

Ap

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä, jos rahaa riittää.

Vierailija
2/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä mitään. Mutta jos sinä hoidat tiskit,voit olla hoitamatta miehen likapyykit. Mies peskööt ne tai ei. Sattumoisin koneeseen ei ikinä miehen pyykkejä mahdu,kun omasi ja lapsen pyykit täyttää jo koneen. Mut aika patalaiska mieslapsi. Pyydä seksistä myös rahaa. Orgasmiin pääsy maksaa extraa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että päädyt vihaamaan miestä, joka yrittää surkealla 200 eurolla teettää kaiken kotonaan. Lääkäri on oikea paikka kun tiskikoneen täyttö kuormittaa.

Vierailija
4/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain tuollaista meinaa, niin itselleni tulee mieleen nämä asiat:

-Selkeä sopimus siitä, mitä kotitöitä tuo sopimus kattaa. Ettei käy niin, että mies olettaa sinun tekevän sitten ihan kaiken.

-Pohdinta siitä, kauanko kokeilette sopimusta ja että yksipuolinen kotitöiden teko päättyy, kun palkanmaksu loppuu. Ettei vain käy niin, että jossain vaiheessa teet yhä kaiken saamatta siitä rahaa.

-Kannattaisi muutenkin keskustella kotitöistä ja sopia tarkemmasta vastuunjaosta. Tyyliin, että tänään sinä laitat lapsen vaatteet päiväkotipäivää varten valmiiksi ja huomenna minä vien lapsen päiväkotiin. 

Vierailija
5/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on noin kuormittunut, voisin joustaa ja tehdä kotityöt ilnan msksuakik, jos hän on käynyt lääkärissä ja hakenut apua työuupumukseen 

Vierailija
6/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on noin kuormittunut, voisin joustaa ja tehdä kotityöt ilnan msksuakik, jos hän on käynyt lääkärissä ja hakenut apua työuupumukseen 

Olisi pitänyt laittaa silmälasit. Mutta ilman maksuakin oli tuo siansaksa 

Vierailija
7/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä mitään. Mutta jos sinä hoidat tiskit,voit olla hoitamatta miehen likapyykit. Mies peskööt ne tai ei. Sattumoisin koneeseen ei ikinä miehen pyykkejä mahdu,kun omasi ja lapsen pyykit täyttää jo koneen. Mut aika patalaiska mieslapsi. Pyydä seksistä myös rahaa. Orgasmiin pääsy maksaa extraa. 

Ap tässä:

Pointti on siinä, että mies on todella kuormittunut tällä hetkellä. Minä kyllä kestän kotityöt, mutta en yksipuolisesti. Palkka menetetystä vapaa-ajasta on minun puolesta ok, itse tätä miehelle ehdotinkin. Miehen pyykit mahtuu hyvin koneeseen. Seksiin en rahaa sotke.

Vierailija
8/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies istuu sohvalla käsi housuissa? Hieno saalis. Varmasti olis menekkiä. Ei. Pidä vain. Ei tuota sinkkumarkkinoille kukaan halua.

Vierailija
9/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

Pointti on siinä, että mies on todella kuormittunut tällä hetkellä. Minä kyllä kestän kotityöt, mutta en yksipuolisesti. Palkka menetetystä vapaa-ajasta on minun puolesta ok, itse tätä miehelle ehdotinkin. Miehen pyykit mahtuu hyvin koneeseen. Seksiin en rahaa sotke.

Odota vaan kun sinä olet kuormittunut, tiedän kokemuksesta ja lautaset lentää koneeseen, kun yks vaan istuu sohvalla.

Vierailija
10/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä:

Ei tätä ole loppuelämän ratkaisuksi ajateltu. Vaan siihen asti, että mies toipuu tuosta väsymyksestään ja jaksaisi taas kotitöitäkin.

Vierailija
11/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain tuollaista meinaa, niin itselleni tulee mieleen nämä asiat:

-Selkeä sopimus siitä, mitä kotitöitä tuo sopimus kattaa. Ettei käy niin, että mies olettaa sinun tekevän sitten ihan kaiken.

-Pohdinta siitä, kauanko kokeilette sopimusta ja että yksipuolinen kotitöiden teko päättyy, kun palkanmaksu loppuu. Ettei vain käy niin, että jossain vaiheessa teet yhä kaiken saamatta siitä rahaa.

-Kannattaisi muutenkin keskustella kotitöistä ja sopia tarkemmasta vastuunjaosta. Tyyliin, että tänään sinä laitat lapsen vaatteet päiväkotipäivää varten valmiiksi ja huomenna minä vien lapsen päiväkotiin. 

Nämä. Käytännön pelisäännöistä on syytä sopia, tulee vähemmän pettymyksiä puolin ja toisin.

Minusta tuo 200 e/kk on ok summa, jos pitää sisällään vain tiskit, pyykit ja siivouksen. Kaikkia kotitöitä ruoanlaitosta alkaen en tuolla summalla tekisi.

Vierailija
12/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

Ei tätä ole loppuelämän ratkaisuksi ajateltu. Vaan siihen asti, että mies toipuu tuosta väsymyksestään ja jaksaisi taas kotitöitäkin.

Sitten voittekin vaihtaa rooleja,kun hän yhtäkkiä jaksaa. Sinä menet sohvalle kuormituksen takia. Ja voit vaikka antaa miehelle niitä hänen maksamaan rahoja takas. Win win.

Vierailija
13/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hänellä on työuupumus, hänen tulee hakeutua heti lääkäriin. Yhden viikon pitkittäminen vastaa yhden kk toipumisaikaa lisää. Jos pitkittää liikaa, toipumiseen menee vuosia. Jotkut eivät koskaan palaudu entiselleen.

Vierailija
14/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe siinä mitään etua, että kumppani muuttuu palkalliseksi avustajaksi.

Vierailija
15/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerta teet jo nyt enemmän kotitöitä, eikö tuo rahalla maksaminen ole ihan reilu diili?

Vierailija
16/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi pieni työterveydessä työskentelevä yleislääkäri moi.

Kuten tuossa pari aiempaa kommentoijaa jo sanoikin, jos kotitöiden tekeminen kuormittaa noin paljon, olisi hyvä ajatus tarkistaa ammatilaisen missä on vika. Onko taustalla työuupumus tai masennus? Nukkuuko mies hyvin, vai voiko olla esim uniapnea? Väsymys voi johtua myös kehollisista sairauksista, joskin stressi ja psyykkiset syyt ovat heittämällä yleisempiä.

Lienee hyvä ajatus lukea / luetuttaa miehellä esmes seuraavat Terveyskirjaston artikkelit väsymyksestä ja työuupumuksesta:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00348

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00681

Kaikenlaisia sopimuksia voi tottakai tehdä ja monenlaiset järjestelyt voivat toimia. Mutta olisitko sinä todella itse tyytyväinen rahalliseen korvaukseen käyttämästäsi ajasta ja vaivasta kotitöissä? Yksi mahdollisuus olisi sopia jokin koeaika sopimukselle.

Loppuun vielä Kirkko&Kaupunki lehden artsu työuupumuksesta, mikä voi puhutella isosti, jos työuupumus on nyt se mikä miestä vaivaa.

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/uupumukseen-sairastunut-on-kadottanut…

Vierailija
17/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee kykyjensä mukaan 

Mutta ei perheestä palkkaa saa

Vierailija
18/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miehesi ei pärjäisi ja suoriutuisi kotitöistä, jos asuisi yksin? Eihän tuollainen ole enää mitään normaalia väsymystä. 

Toki noin voi sanoa ihan vaan siitä syystä, koska tietää, että joku muu tekee.

Tottakai ihmisiä väsyttää töiden jälkeen ja ne kotityöt kuormittaa, mutta silti ne on tehtävä.

Vierailija
19/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mies tekee sen ajan kun menisi kotitöiden tekoon esim. tiskien tainpyykkiennlaittamiseen koneeseen? 

Vierailija
20/80 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole niin väsynyt ettei jaksa tiskata. Olen tehnyt 12 tuntisia päiviä raksalla mutta silti olen pessyt pyykit ja tiskannut. Kaupastakin pitää usein hakea ruokaa töitten jälkeen ja ruuokaa pitää tehdä. Kotityöt tehdään puoliksi vaikka olisi töissäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä