Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko outoa jättää yliopistolla ruoka syömättä?

Vierailija
02.08.2026 |

Ajatteleekohan muut että olen jotenkin outo, jos en ikinä syö yliopistolla lounasta? Ei vaan ole mitenkään varaa siihen kouluruokaan. En tosin varmaan ole ainoa jolla ei ole siihen varaa

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 euroa ja 10 senttiä monipuolinen lounas. Tuskin itse saat tehtyä vastaavaa yhtä halvalla

Kyllä pystyy tekemään, jos esim. tekee sesongin aineksista keittoa ison kattilallisen, jota syö monta päivää. Jotain kerta-annoksia ei kannata pipertää.

Vierailija
42/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On minusta, koska se on todella edullinen ja ravitseva ruoka. Kotona ei samalla hinnalla pysty mitenkään tekemään yhtä ravitsevaa ateriaa.

Mulla ei vaan yksinkertaisesti ole sitä 60 euroa kuussa mitä tuo maksaa. Ellen sitten käytä siihen lainaa. Tuntuu vaan hölmöltä ottaa lainaa siihen että voin ostaa itselleni ravintolaruokaa. Juuri sellainen asia mihin lainaa ei pitäisi käyttää.

Laina kannattaa ilman muuta nostaa. Osan siitähän valtio kuittaa, jos valmistut tavoiteajassa. Oma terveys on tärkein investointi, minkä voit tehdä. Jos et siihen ole valmis käyttämään edullista opintolainaa, prioriteetit eivät ole kunnossa.

Ohis, mutta on vastuutonta kehottaa ketään ottamaan lainaa. Työelämän tulevaisuus on lähes kaikilla aloilla epävarma, eikä ole mitään takeita siitä, että lainan pystyy maksamaan takaisin.

En halua olla velassa yhteiskunnalle. Jäin pari kuukautta sitten työttömäksi enkä ole hakenut minkäänlaisia tukia. Ei ole yhteiskunnan tehtävä kompensoida minun epäonnistumistani. Jos minulla ei ole varaa elää, kuolen, ja se on minulle ihan oikein.

I D I O O T T I

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 euroa ja 10 senttiä monipuolinen lounas. Tuskin itse saat tehtyä vastaavaa yhtä halvalla

Kyllä pystyy tekemään, jos esim. tekee sesongin aineksista keittoa ison kattilallisen, jota syö monta päivää. Jotain kerta-annoksia ei kannata pipertää.

Mihin sesonkiin kuuluvat välttämättömät proteiinit?

Vierailija
44/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On minusta, koska se on todella edullinen ja ravitseva ruoka. Kotona ei samalla hinnalla pysty mitenkään tekemään yhtä ravitsevaa ateriaa.

Mulla ei vaan yksinkertaisesti ole sitä 60 euroa kuussa mitä tuo maksaa. Ellen sitten käytä siihen lainaa. Tuntuu vaan hölmöltä ottaa lainaa siihen että voin ostaa itselleni ravintolaruokaa. Juuri sellainen asia mihin lainaa ei pitäisi käyttää.

Laina kannattaa ilman muuta nostaa. Osan siitähän valtio kuittaa, jos valmistut tavoiteajassa. Oma terveys on tärkein investointi, minkä voit tehdä. Jos et siihen ole valmis käyttämään edullista opintolainaa, prioriteetit eivät ole kunnossa.

Ohis, mutta on vastuutonta kehottaa ketään ottamaan lainaa. Työelämän tulevaisuus on lähes kaikilla aloilla epävarma, eikä ole mitään takeita siitä, että lainan pystyy maksamaan takaisin.

En halua olla velassa yhteiskunnalle. Jäin pari kuukautta sitten työttömäksi enkä ole hakenut minkäänlaisia tukia. Ei ole yhteiskunnan tehtävä kompensoida minun epäonnistumistani. Jos minulla ei ole varaa elää, kuolen, ja se on minulle ihan oikein.

I D I O O T T I

Voisitko ystävällisesti perustella solvauksesi?

P. S. Täysi idiootti en voi olla, koska sain kuitenkin väiteltyä tohtoriksi. Taisi tulla kalliiksi tämä koulutus, kun työtä ei tahdo löytyä.

Vierailija
45/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut laitosruoan ystävä.

Vierailija
46/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin lähes aina eväitä. Lounaalla kävin harvemmin kuin kerran viikossa. Eihän kukaan evääksi otakaan pääruokaa, salaattia,juomaa ja leipää, vaan eväät ovat leipää, banaani, omena tms. Siitä syntyy säästö sinänsä edullisen lounaan hintaan nähden. Ja jos syö yliopistolla lounaan klo 11, niin turha väittää, ettei iltapäivällä/illalla kotona tarvitse enää syödä. 

Vierailija
47/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko on vähän outo.  Tuo tarkoittaa, että ottaa ruokaa, muttei syö sitä. Otsikko olisi pitänyt olla: Onko noutoa olla syömättä yliopistolla?

Vierailija
48/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potkällä tähtäimellä olisi hyvä yrittää käydä välillä kurssikaverien kanssa lounaalla ja jopa kahvilla. Siellä niihin tutustuisi ja sit kun valmistutte, ne muodostaisi sen pohjan verkostolle, jolla te kaikki, myös sinä, työllistytte vuosia ja vuosikymmeniä myöhemmin.

Minä en ole missään tekemisissä kenenkään opiskeluaikaisen tyypin kanssa. Ihan hyvin tulin kaikkien kanssa toimeen mutta ei mitään elinikäistä kaveruutta jäänyt. Nyt jos joku heistä hakisi meidän  firmaan töihin,  samalla viivalla olisi kuin muutkin. Jos olisi paras hakija, voitaisiin valita, mutta ei sen takia, että olisi tuttu. En ole pomo, mutta minulla on osuus päätöksenteossa, koska hallitsen parhaiten sen  mitä pitää osata. 

Vierailija
49/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potkällä tähtäimellä olisi hyvä yrittää käydä välillä kurssikaverien kanssa lounaalla ja jopa kahvilla. Siellä niihin tutustuisi ja sit kun valmistutte, ne muodostaisi sen pohjan verkostolle, jolla te kaikki, myös sinä, työllistytte vuosia ja vuosikymmeniä myöhemmin.

Minä en ole missään tekemisissä kenenkään opiskeluaikaisen tyypin kanssa. Ihan hyvin tulin kaikkien kanssa toimeen mutta ei mitään elinikäistä kaveruutta jäänyt. Nyt jos joku heistä hakisi meidän  firmaan töihin,  samalla viivalla olisi kuin muutkin. Jos olisi paras hakija, voitaisiin valita, mutta ei sen takia, että olisi tuttu. En ole pomo, mutta minulla on osuus päätöksenteossa, koska hallitsen parhaiten sen  mitä pitää osata. 

Mä oon ollut ajoittain rekrytoiva pomokin, mutta ihan suoraan kieltäydyin palkkaamasta hankalaksi kokemaani opiskelukaveria hänen soittaessaan töiden perään.

Vierailija
50/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kysymys tämä on? Omista opiskeluajoista on jo pari vuosikymmentä, mutta osa söi yliopistolla, osa ei, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä. Itse en nyt varta vasten mennyt sinne syömään, mutta söin kyllä, jos oli pitkä päivä. 

Vierailija
51/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista opiskeluajoista on jo kauan, mutta söin yliopistolla tasan kerran: silloin kuin valinnaiskurssiin kuuluva taho maksoi meille erikseen lounaan. Oli kanaa, kastiketta ja perussalaattia. Ihan ok, mutta ei mitenkään houkutellut menemään ruokalaan toiste.

Minun kohdallani asiaan vaikutti paljon se, että olen aina ollut innokas kokkaaja ja teen maukasta ruokaa. Kun opiskelin, asuin asuntolassa, joka oli aivan kampuksen vieressä, joten oli helppoa piipahtaa lounaalle - usein luentojen välissä oli tunti. Otin myös välillä eväitä mukaan. 

Vierailija
52/52 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkostoitujat keskittyy "verkostoitumiseen". Muut keskittyy opiskeluun ja työntekoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän