Onko outoa jättää yliopistolla ruoka syömättä?
Ajatteleekohan muut että olen jotenkin outo, jos en ikinä syö yliopistolla lounasta? Ei vaan ole mitenkään varaa siihen kouluruokaan. En tosin varmaan ole ainoa jolla ei ole siihen varaa
Kommentit (82)
Onhan se vähän outoa, jos jättää halvan ja hyvän ruuan syömättä ja ostaa mieluummin jotain hampurilaisia. Mutta kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja alana vielä kauppis (Aalto), jos sillä on väliä
Ei kannata kauppiksessa puhua köyhyydestä mitään tai jäät ilman kavereita. Keksi joku tekosyy mikset syö.
No näkeehän sen vaatteistakin jos ei ole Polo Ralph Laurenin kauluspaitaa (miehet) tai Vuittonin laukkua (naiset).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 euroa ja 10 senttiä monipuolinen lounas. Tuskin itse saat tehtyä vastaavaa yhtä halvalla
Kyllä pystyy tekemään, jos esim. tekee sesongin aineksista keittoa ison kattilallisen, jota syö monta päivää. Jotain kerta-annoksia ei kannata pipertää.
Mihin sesonkiin kuuluvat välttämättömät proteiinit?
Ei suomalaiset ole koskaan proteiinin puutteesseen kuolleet. Liian paljon syödään lihaa ym. Yksi kananmuna riittää päiväksi proteiinin lähteeksi. Eikä ole kallis. Eikä sitä proteiinia tarvitse välttämättä joka päivä syödä. Kehonrakentajapellet vinkuvat proteiinin perään, eivätkä kovin terveitä lopultakaan ole.
Saakohan sistä yöllä untakaan, jos jonain päivänä olikin ollut vain kasvisruokaa edes ilman leipää. Kuolo proteiinin puutteeseen voi vaikka kesken unien seurata.
Jos rajoitetulla budjetilla elävä jättää pois vaikka sieltä karkki- ja limsaosastolla käymisen, niin voi paremmin ja kukkarokin kiittää.
Ei tuo proteiiniin puute niinkään mutta nuorilla naisilla on usein raudan puutetta.
Aneeminen opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On minusta, koska se on todella edullinen ja ravitseva ruoka. Kotona ei samalla hinnalla pysty mitenkään tekemään yhtä ravitsevaa ateriaa.
Mulla ei vaan yksinkertaisesti ole sitä 60 euroa kuussa mitä tuo maksaa. Ellen sitten käytä siihen lainaa. Tuntuu vaan hölmöltä ottaa lainaa siihen että voin ostaa itselleni ravintolaruokaa. Juuri sellainen asia mihin lainaa ei pitäisi käyttää.
Laina kannattaa ilman muuta nostaa. Osan siitähän valtio kuittaa, jos valmistut tavoiteajassa. Oma terveys on tärkein investointi, minkä voit tehdä. Jos et siihen ole valmis käyttämään edullista opintolainaa, prioriteetit eivät ole kunnossa.
Ohis, mutta on vastuutonta kehottaa ketään ottamaan lainaa. Työelämän tulevaisuus on lähes kaikilla aloilla epävarma, eikä ole mitään takeita siitä, että lainan pystyy maksamaan takaisin.
En halua olla velassa yhteiskunnalle. Jäin pari kuukautta sitten työttömäksi enkä ole hakenut minkäänlaisia tukia. Ei ole yhteiskunnan tehtävä kompensoida minun epäonnistumistani. Jos minulla ei ole varaa elää, kuolen, ja se on minulle ihan oikein.
Jos on vastuutonta kehottaa ottamaan opintolainaa, on myös vastuutonta kehottaa opiskelemaan.
Jos ei ole sen verran luottoa tutkinnon kannattavuuteen, että on valmis rahoittamaan sitä lainalla, kannattaa mennä duunaritöihin, joihin pääsee lyhyellä koulutuksella.
Oppiminen ja opiskelu ovat kuitenkin itseisarvoja, vaikka nyt 2020-luvulla sivistysyhteiskunnan valjuissa valvojaisissa sitä ei ehkä haluta nähdä. Karttunut ymmärrys ja ajattelun taito antavat paljon, vaikka myöhemmin joutuisikin vaihtamaan alaa. Siinä mielessä opiskeluun käytetty aika ei milloinkaan mene hukkaan.
Omasta puolestani olen täysin hyväksynyt sen, että minun on aika kumartaa ja poistua sitten, kun säästöni loppuvat. Minunlaisillani ei ole arvoa yhteiskunnalle, eikä kulttuuri- ja sivistysarvot hylänneellä yhteiskunnalla ole arvoa minulle. On hyvä hetki panna pillit pussiin.
Mutta tämä menee ohi aiheen. Jatkakaa!
Vierailija kirjoitti:
Minä söin lähes aina eväitä. Lounaalla kävin harvemmin kuin kerran viikossa. Eihän kukaan evääksi otakaan pääruokaa, salaattia,juomaa ja leipää, vaan eväät ovat leipää, banaani, omena tms. Siitä syntyy säästö sinänsä edullisen lounaan hintaan nähden. Ja jos syö yliopistolla lounaan klo 11, niin turha väittää, ettei iltapäivällä/illalla kotona tarvitse enää syödä.
Jos päivän aikana syö leivän, banaanin ja omenan, proteiinit jäävät vähäisiksi. Näitä pitää sitten kotona saada kalliilla kaupasta ostetulla ruoalla enemmän. Kyllä opiskelijaruokalan lounas on aivan ylivertainen, jos verrataan miten saa edullisesti riittävän määrän proteiinia ja välttämättömiä ravinteita.
Energiaa toki saa halvemmalla esimerkiksi kaurapuurosta, perunasta, porkkanasta, makaronista jne. mutta silloin ruoka-aineympyrästä jää 2/3 puuttumaan.
Oma taktiikka opiskeluaikana oli aamulla kahvi + kaurapuuro, sekaan banaani sekä keitetty kananmuna aamulla kotona. Yleensä myöhäinen lounas yliopistolla klo 13-14 aikaan, jos vain aikataulu mahdollisti. Lounaalla vedin niin paljon kuin vain vatsa veti ja mahdollisimman paljon proteiineja ja tuoreita kasviksia. Ennen iltatreeniä banaani. Treenin jälkeen hiilaritankkaus perunalla, riisillä tai makaronilla, sekaan raejuustoa. Lisukkeena yksi porkkana. Iltapalaksi riitti jogurtti marjoilla iltapalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kauppiksessa puhua köyhyydestä mitään tai jäät ilman kavereita. Keksi joku tekosyy mikset syö.
No näkeehän sen vaatteistakin jos ei ole Polo Ralph Laurenin kauluspaitaa (miehet) tai Vuittonin laukkua (naiset).
Nuo ovat alemman keskiluokan statussymboleita. Ylemmällä keskiluokalla on ennemmin dressmannin tummansinisiä t-paitoja ja rahat laitettu osakesalkkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On minusta, koska se on todella edullinen ja ravitseva ruoka. Kotona ei samalla hinnalla pysty mitenkään tekemään yhtä ravitsevaa ateriaa.
Mulla ei vaan yksinkertaisesti ole sitä 60 euroa kuussa mitä tuo maksaa. Ellen sitten käytä siihen lainaa. Tuntuu vaan hölmöltä ottaa lainaa siihen että voin ostaa itselleni ravintolaruokaa. Juuri sellainen asia mihin lainaa ei pitäisi käyttää.
Laina kannattaa ilman muuta nostaa. Osan siitähän valtio kuittaa, jos valmistut tavoiteajassa. Oma terveys on tärkein investointi, minkä voit tehdä. Jos et siihen ole valmis käyttämään edullista opintolainaa, prioriteetit eivät ole kunnossa.
Ohis, mutta on vastuutonta kehottaa ketään ottamaan lainaa. Työelämän tulevaisuus on lähes kaikilla aloilla epävarma, eikä ole mitään takeita siitä, että lainan pystyy maksamaan takaisin.
En halua olla velassa yhteiskunnalle. Jäin pari kuukautta sitten työttömäksi enkä ole hakenut minkäänlaisia tukia. Ei ole yhteiskunnan tehtävä kompensoida minun epäonnistumistani. Jos minulla ei ole varaa elää, kuolen, ja se on minulle ihan oikein.
Jos on vastuutonta kehottaa ottamaan opintolainaa, on myös vastuutonta kehottaa opiskelemaan.
Jos ei ole sen verran luottoa tutkinnon kannattavuuteen, että on valmis rahoittamaan sitä lainalla, kannattaa mennä duunaritöihin, joihin pääsee lyhyellä koulutuksella.Oppiminen ja opiskelu ovat kuitenkin itseisarvoja, vaikka nyt 2020-luvulla sivistysyhteiskunnan valjuissa valvojaisissa sitä ei ehkä haluta nähdä. Karttunut ymmärrys ja ajattelun taito antavat paljon, vaikka myöhemmin joutuisikin vaihtamaan alaa. Siinä mielessä opiskeluun käytetty aika ei milloinkaan mene hukkaan.
Omasta puolestani olen täysin hyväksynyt sen, että minun on aika kumartaa ja poistua sitten, kun säästöni loppuvat. Minunlaisillani ei ole arvoa yhteiskunnalle, eikä kulttuuri- ja sivistysarvot hylänneellä yhteiskunnalla ole arvoa minulle. On hyvä hetki panna pillit pussiin.
Kirjastot ovat maksuttomia myös duunareille. Oppimiseen, opiskeluun ja sivistykseen ei taloudellisesti kannattamatonta tutkintoa tarvita.
Jos taas tutkinto on taloudellisesti kannattava, kannattaa opintolainaa tietysti nostaa.
Ymmärrän kyllä ap:n ajatukset. Minustakin 3 euroa on paljon yhdestä ateriasta. Ilmeisen moni ajattelee toisin, mutta kun rahaa on muutenkin vähän, niin 3 euroa on oikeasti iso raha yhdestä ainoasta ateriasta. Kun hyödyntää resq kassit, ilta-alet, leipoo itse sämpylät ym. niin 1 eurolla saa jo ihan maittavan ruuan. Eri asia sitten on, onko ajallisesti järkevää käydä kotona syömässä, jos ei ihan vieressä asu.
Mutta ap:lle: Tuskimpa kukaan pahalla katsoo, vaikket lounaalla kävisikään. Meilläkin oli aikoinaan pari tyyppiä, jotka halusivat säästää ja kävivät kotona syömässä. Asuivat ihan vieressä, joten helposti pääsivät kulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ap:n ajatukset. Minustakin 3 euroa on paljon yhdestä ateriasta. Ilmeisen moni ajattelee toisin, mutta kun rahaa on muutenkin vähän, niin 3 euroa on oikeasti iso raha yhdestä ainoasta ateriasta. Kun hyödyntää resq kassit, ilta-alet, leipoo itse sämpylät ym. niin 1 eurolla saa jo ihan maittavan ruuan. Eri asia sitten on, onko ajallisesti järkevää käydä kotona syömässä, jos ei ihan vieressä asu.
Mutta ap:lle: Tuskimpa kukaan pahalla katsoo, vaikket lounaalla kävisikään. Meilläkin oli aikoinaan pari tyyppiä, jotka halusivat säästää ja kävivät kotona syömässä. Asuivat ihan vieressä, joten helposti pääsivät kulkemaan.
Ajattelin siis ottaa kotoa eväät kouluun, esim. makaronimössöä tai ruisleipää. Ehkä verkostoitumisen vuoksi kannattaa toisinaan kuitenkin käydä syömässä kavereiden kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat alemman keskiluokan statussymboleita. Ylemmällä keskiluokalla on ennemmin dressmannin tummansinisiä t-paitoja ja rahat laitettu osakesalkkuun.
Kyllä noiden perheet ylempää keskiluokkaa on. Tosin voi olla että se isukki käyttää sitä halpaa T-paitaa.
Vierailija kirjoitti:
Verkostoitujat keskittyy "verkostoitumiseen". Muut keskittyy opiskeluun ja työntekoon.
No jaa. Olin yksinäinen opiskelija aikoinaan. Menestyin opinnoissani erinomaisesti, keskityin niihin. Kovin vaikeaa on ollut työnsaanti, joten mahdoton myös keskittyä työntekoon.
Minua ei se verkostoituminen kiinnostaisi pätkääkään, mutta myönnän, että sillä on työnsaannissa iso merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon järkevämpää ottaa lainaa alle 600 euroa VUODESSA kuin tinkiä terveellisestä ravinnosta. Otaniemessä on sitä paitsi monta eri opiskelijaravintolafirmaa, joten ruokalistoissa on todellakin valinnanvaraa.
En ymmärrä, kuinka onnettomia kotitalousihmisiä täällä oikein on, jos ei kolmella eurolla kykene kokkaamaan itselleen monipuolista lounasta kotona. Varsinkin jos on pakastin käytössä, niin pitäisi olla helppoa.
Kuivatut linssit ja pavut ovat halpoja. Kun sähkö on edullista, keitetään niitä iso kattilallinen ja pakastetaan osa, jos mahdollista. Jos ei, niin tehdään viikon ruoat kerralla. Vaihtoehtoisesti jos löytää broilerinkoipia tai vaikka sianlapaa halvalla niin niitäkin voi käyttää, samoin niitä punalaputettuja tuotteita, jos lähtöhinta on halpa.
Sitten tomaattimurskaa (on melko edullista ympäri vuoden) ja kauden kasviksia. Esimerkiksi tuoreita tomaatteja ei kannata ostaa keskellä talvea, kun kilohinta huitelee seitsemässä eurossa.
Peruna on halpaa ja ravintoarvoltaan yllättävän monipuolista.
Näistä saa monipuolisesti erilaisia keittoja ja pataruokia. Kasviksia voi toki rouskuttaa siltäänkin.
Puuroa ei kannata halveksia ruokana sitäkään.
Tietysti kun kaupasta kaiken hakee, niin voi näyttää, että itse tehty ruoka on kallista. Mutta kun laskee annoshinnan, ei se niin kalliiksi tulekaan.
Ei tarvitse ostaa mitään fileetä tai ruokakermoja tai tosiaan niitä tomaatteja talvella.
Kala on ainoa ongelma, se on valitettavan kallista.
Se muiden kanssa syöminen pitää hanskata, koska muutoin joutuu paitsioon työelämässä, ettei silti että joka päivä olisi mentävä, mutta siihen oltava valmius ja tottumus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole sen verran luottoa tutkinnon kannattavuuteen, että on valmis rahoittamaan sitä lainalla, kannattaa mennä duunaritöihin, joihin pääsee lyhyellä koulutuksella.Oppiminen ja opiskelu ovat kuitenkin itseisarvoja, vaikka nyt 2020-luvulla sivistysyhteiskunnan valjuissa valvojaisissa sitä ei ehkä haluta nähdä. Karttunut ymmärrys ja ajattelun taito antavat paljon, vaikka myöhemmin joutuisikin vaihtamaan alaa. Siinä mielessä opiskeluun käytetty aika ei milloinkaan mene hukkaan.
Kirjastot ovat maksuttomia myös duunareille. Oppimiseen, opiskeluun ja sivistykseen ei taloudellisesti kannattamatonta tutkintoa tarvita.
Jos taas tutkinto on taloudellisesti kannattava, kannattaa opintolainaa tietysti nostaa.
Tutkinnoista ei koskaan etukäteen tiedä, ovatko taloudellisesti kannattavia vai ei.
Mutta kyllä opintolainan kanssa pärjää, vaikka ei työllistyisi. Sillähän on valtiontakaus, eli viime kädessä takaaja sitten maksamaan.
Koko yhteiskunnan kannalta kannattaa kouluttaa väestöä, vaikka kaikki eivät työllistyisi. Silloin ollaan menossa huonoon suuntaan, jos ihmiset jättävät opiskelematta sen takia, että pelkäävät, että opintojen jälkeen ei töitä löydy. Eikä niitä koulutuspaikkoja panna ihmisille tarjolle kuin karkkeja karkkikauppaan, ihan vain niille iloksi, vaan kyllä myös suunnitellaan pitkällä tähtäyksellä, minkä verran minkäkin alan koulutuksen saaneita ihmisiä oletetaan tarvittavan. Koko yhteiskunnan kannalta etukäteen turhaksi arvioituja tutkintoja ei olekaan.
Opiskelin vv. 1977 - 1983 yliopistossa. En koskaan syönyt yliopiston ravintolassa - tai missään muussakaan ravintolassa kaupungilla. Olen maalaskodista kotoisin ja opettettiin kotona, että vain rikkaat ja laiskat käyvät ravintolassa syömässä ja että ihmisen pitää itse tehdä ruokansa! Keitin aina perunoita tai tein itse muuta kunnollista ruokaa opiskelukämpällä. Olin työssä n. 40 v ennen eläkkeelle siirtymistä: minulla oli aina eväät mukana työpaikoilla. Evääni olivat joka päivä samat: kananmuna + ruisleivät + banaani.
Aamulla syön kaurapuuroa suomalaisten marjojen kera. Illalla teen itse tai mieheni tekee ruokaa, ruokalista on vaihteleva. Perjantaisin syön aina kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijalounaan hinta 0,69...1,09 €.
No eikä ole. Voisko tämmöset koistiset, joilla ri ole alkeetkaan aiheesta hallussa, pysyä hiljaa kun ei ole järkevää sanottavaa
Vierailija kirjoitti:
Omana aikana maksoi lähes 3 euroa ja ruoka ei ollut kovin täyttävää ja kastikkeet vedellä jatkettuja. Taatusti tuli halvemmaksi keittää iso satsi makkarakeittoa tai makaronilaatikko mistä söi monta kertaa.
Joo, siis ne kastikkeet ym. tehdään näissä laitoskeittiöissä kaatamalla isosta pussista lisäaine-, suola- & mausteseosta veteen. Eli myös (osittain) paikanpäällä tehty laitosruoka on pitkälti einestä, juuri niitä ultraprosessoituja elintarvikkeita joita pitäisi välttää.
Vierailija kirjoitti:
No todellakin pystyy. Yliopiston ruokahan on kallista itsetehtyyn ravitsevaan ruokaan.
Ei suomalaiset ole koskaan proteiinin puutteesseen kuolleet. Liian paljon syödään lihaa ym. Yksi kananmuna riittää päiväksi proteiinin lähteeksi. Eikä ole kallis. Eikä sitä proteiinia tarvitse välttämättä joka päivä syödä. Kehonrakentajapellet vinkuvat proteiinin perään, eivätkä kovin terveitä lopultakaan ole.
Saakohan sistä yöllä untakaan, jos jonain päivänä olikin ollut vain kasvisruokaa edes ilman leipää. Kuolo proteiinin puutteeseen voi vaikka kesken unien seurata.
Jos rajoitetulla budjetilla elävä jättää pois vaikka sieltä karkki- ja limsaosastolla käymisen, niin voi paremmin ja kukkarokin kiittää.