Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilija koki olevansa Kierrätyskeskuksessa ”kertakäyttötuote”

Vierailija
01.08.2026 |

Omasta mielestäni suurin osa työkokeiluista on täysin turhaa orjatyötä. Kukaan ei siinä työllisty ja missään nimessä sitä ei cv:hen kannata laittaa. 

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000012152447.html

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilun alkuperäinen tarkoitushan lienee ollut, että työtön työnhakija menee työkokeilun merkeissä kokeilemaan esim. sopisiko hänelle työnteko jollakin alalla jonne hän voisi sitten haketua opiskelemaan/töihin. Olin itse 1990-luvulla työkokeilussa sairaalaympäristössä mistä minulla ei ollut ennestään kokemusta, mutta olisin voinut koulutuksellani ja työkokemuksellani tehdä työtehtävää jota siellä kokeilin. Työtä sairaalaympäristössä kokeiltuani totesin ettei ole sellainen työympäristö mikä soveltuisi minulle ja jatkoin työn hakua ja lopulta onnistuin ihan toiselta alata saamaan loppuelämän työpaikan. 

Höpölöpö, tarkoitus on kaikille selvä työntää työtön ilmaiseksi orjaksi työtä johon määrätään ei saa valita aika harva haaveilee jostain kierrätyskeskuksen jätteiden lajittelusta.

Minun mielestäni nämä kierrätyskeskusten, ruokajakeluiden ym. vastaavien työkokeilun nimellä olevat työpestit ovat aivan jotain muuta kuin työkokeiluja, jotka voisivat johtaa johonkin todelliseen työllistymiseen. Näiden edellä mainittujen "työkokeilujen" tarkoitus lienee lähinnä saada kotona makoilun sijasta välillä jotain työn tapaista tekemistä ihmisille, joilla on todella heikot työllistymismahdollisuudet normaaleilla työmarkkinoilla. Nämä edellämainut työntekomahdollisuudet ovat silti erittäin tarpeellisia sekä tällaisille yleishyödyllisille organisaatioille ja erityisesti myös työkokeilijoille itselleen jotta he pääsevät välillä kotoa neljän seinän sisältä ihmisten ilmoille.

Vierailija
102/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatuella työllistyminen sama juttu. 

Leima otsassa. Ei tuo ole yhtään mitään!

Esimies kailotti kahvihuoneessa tilanteeni kaikille selväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi enää edes palkkatukityöhön. Aistin heti sen muiden asenteen. Osa ei edes puhunut minulle mitään. Aamulla tervehdykseni kaikui tyhjille seinille. Jos ei normaalisti työllisty, niin antaa olla. Itseäni en enää kiusaa.

Vierailija
104/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi tuokin kuin istua päivät kotona. Olen ollut yli 30 vuotta työelämässä.

Työelämä on aivan eri asia kuin työkokeilu Oletko ollut siis työkokeilussa itse? 

Olen ollut. Tykkäsin siitä.

Alapeukuista päätellen mielipiteesi on väärä.

Vierailija
105/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi enää edes palkkatukityöhön. Aistin heti sen muiden asenteen. Osa ei edes puhunut minulle mitään. Aamulla tervehdykseni kaikui tyhjille seinille. Jos ei normaalisti työllisty, niin antaa olla. Itseäni en enää kiusaa.

Miksi ne muut tiesi että saat palkkatukea? Kun itse työskentelin palkkatuella, työkaverit eivät sitä tienneet, eikä se heille kuulunutkaan. 

Vierailija
106/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkatuella työllistyminen sama juttu. 

Leima otsassa. Ei tuo ole yhtään mitään!

Esimies kailotti kahvihuoneessa tilanteeni kaikille selväksi.

Mitä hittoa se muille kuului? Palkkatuella työskentelevä joutuu tekemään tasan samaa työtä kuin muutkin. Ei se itse työ ole millään lailla "tuettua" vain palkanmaksu on. 

Vierailija
107/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi tuokin kuin istua päivät kotona. Olen ollut yli 30 vuotta työelämässä.

Työelämä on aivan eri asia kuin työkokeilu Oletko ollut siis työkokeilussa itse? 

Olen ollut. Tykkäsin siitä.

Alapeukuista päätellen mielipiteesi on väärä.

Alapeukut tulee siitä kun ei yhtään viitsi avata omaa työkokeiluaan tarkemmin. Tuskin oli kierrätyskeskuksessa tai muissa näissä riistopaikoissa. 

Vierailija
108/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilusta saa kokemuksia. Monet ihmiset etsii tai jahtaa kokemuksia kun eivät oikein tiedä mitä haluavat, eivätkä oikein ymmärrä.

Vierailija
109/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeiluun joutuville ei taida olla työtä tarjolla muulla tavalla. Luulisi että on parempi olla työkokeilussa ja saada vähän tekemistä kuin makoilla vain kotona. Vaikea uskoa että Kierrätyskeskus tai mikään muukaan velvoitetyöllistäjä auttaisi yhtään ketään uuden uran alkuun. 

Suomessa ei töitä ole kuin julkisella sektorilla ja sielläkin on rahasta tiukkaa. Yksityinen puoli ei voi työllistää kun talous ei ole kasvanut vuosikymmeniin. Viime aikoina on jotain piristymistä ollut taloudessa mutta vie monia vuosia ennen kuin työpaikkoja alkaa tulla enemmän tarjolle. 

Makoilla kotona? Jo on kummallinen ajatus työttömistä. Mulla oli työttömänä ollessani kaksi alle kouluikäistä lasta. Ja jos ei olisi ollut, olisin käyttänyt aikani vaikka kodin remontoimiseen tai puutarhanhoitoon. 

Vierailija
110/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilusta saa kokemuksia. Monet ihmiset etsii tai jahtaa kokemuksia kun eivät oikein tiedä mitä haluavat, eivätkä oikein ymmärrä.

Minä olen työtön opettaja (pätevä) ja työkkärissä ehdotettiin työkokeilua koulunkäynninohjaajana 🥲

Vierailija
111/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne muut tiesi että saat palkkatukea? Kun itse työskentelin palkkatuella, työkaverit eivät sitä tienneet, eikä se heille kuulunutkaan. 

Esihenkilö oli varmaan kertonut. Siellä oli ollut aikaisemminkin. Oli määräaikainen pesti. Kerran kaikki lähtivät yllättäen johonkin. Olivat menneet johonkin tilaisuuteen. Minulle ei kerrottu mitään. Tunsin itseni kyllä niin ulkopuoliseksi siellä.

Vierailija
112/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeiluun joutuville ei taida olla työtä tarjolla muulla tavalla. Luulisi että on parempi olla työkokeilussa ja saada vähän tekemistä kuin makoilla vain kotona. Vaikea uskoa että Kierrätyskeskus tai mikään muukaan velvoitetyöllistäjä auttaisi yhtään ketään uuden uran alkuun. 

Suomessa ei töitä ole kuin julkisella sektorilla ja sielläkin on rahasta tiukkaa. Yksityinen puoli ei voi työllistää kun talous ei ole kasvanut vuosikymmeniin. Viime aikoina on jotain piristymistä ollut taloudessa mutta vie monia vuosia ennen kuin työpaikkoja alkaa tulla enemmän tarjolle. 

Makoilla kotona? Jo on kummallinen ajatus työttömistä. Mulla oli työttömänä ollessani kaksi alle kouluikäistä lasta. Ja jos ei olisi ollut, olisin käyttänyt aikani vaikka kodin remontoimiseen tai puutarhanhoitoon. 

Kodinhoidossakin on ihan tekemistä jos pitää paikat kunnossa. 

Vierailija
113/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaahan hypytetään työkokeilusta toiseen, eli olet jatkuvasti työelämässä, mutta et ikinä saa palkkaa.

Vierailija
114/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työtön opettaja (pätevä) ja työkkärissä ehdotettiin työkokeilua koulunkäynninohjaajana 🥲

Mitä sitten?

Vierailija
115/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esihenkilö oli varmaan kertonut. Siellä oli ollut aikaisemminkin. Oli määräaikainen pesti. Kerran kaikki lähtivät yllättäen johonkin. Olivat menneet johonkin tilaisuuteen. Minulle ei kerrottu mitään. Tunsin itseni kyllä niin ulkopuoliseksi siellä.

Mulle ehkä törkein temppu oli se että olin ainoa jota ei kutsuttu pikkujoulujuhliin. 

Vierailija
116/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten?

No kerrohan toki miten olisin hyötynyt siitä? Sama asia jos lääkäri olisi ohjattu työkokeiluun lähihoitajan hommiin. 

Vierailija
117/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin silloinen esimieheni kailotti en tiettäväksi. Harmittelin tilannetta, olisin halunnut olla tasavertainen työntekijä. 

Vierailija
118/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaahan hypytetään työkokeilusta toiseen, eli olet jatkuvasti työelämässä, mutta et ikinä saa palkkaa.

Sellaista voi kutsua kilpailukyvyn parantamiseksi. 

Vierailija
119/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää ikinä menkö työkokeiluun. Sen jälkeen otsassasi on leima etkä ainakaan enää työllisty. 

Ei pidä paikkaansa. Rekrytoin meille noin 50-70 henkilöä vuosittain. Haastatteluissa tapaan ehkä 300 henkilöä. Tämän lisäksi luen läpi monta cv:tä ja lomaketta ennen haastattelukutsuja. Sanotaanko näin, että mikä tahansa aktiivisuus on positiivista, oli se sitten harjoittelua, työtä, työkokeilua, opiskelua, mitä tahansa. Jos siellä henkilöllä on vaikka 2 vuoden aukko tai vieläkin pidempi, niin en lähde perään soittelemaan, että oletko ollut jossain tai tehnyt jotain. Haastattelukutsua en yleensä lähetä, jos muita hakijoita on riittävästi. Pisin aukko cv:ssä, jonka itse olen nähnyt, oli 24 vuotta. Voi tulla mieleen, että onko henkilöllä elämänhallinta ja terveys kunnossa, onko päivärytmi säilynyt, onko kokemusta nykyajan työelämästä tai työrytmistä.

Tällä palstalla on ennenkin jaeltu näitä neuvoja, että peli on menetetty, jos on työkokeiluja. Se ei todellakaan pidä paikkaansa.

Vierailija
120/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten?

No kerrohan toki miten olisin hyötynyt siitä? Sama asia jos lääkäri olisi ohjattu työkokeiluun lähihoitajan hommiin. 

Eiköhän ne hyötyjät ole ihan muualla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän