Työkokeilija koki olevansa Kierrätyskeskuksessa ”kertakäyttötuote”
Omasta mielestäni suurin osa työkokeiluista on täysin turhaa orjatyötä. Kukaan ei siinä työllisty ja missään nimessä sitä ei cv:hen kannata laittaa.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi tuokin kuin istua päivät kotona. Olen ollut yli 30 vuotta työelämässä.
Työelämä on aivan eri asia kuin työkokeilu Oletko ollut siis työkokeilussa itse?
Hesarin kommentoijista aika moni ilmeisesti itse työelämässä olleena rinnastaa työkokeilun jotenkin siihen, että ihminen on työkokeilussa muka oikeasti töissä. Niinpä sitten työpaikoilla työkokeilijalle nakitetaan ikävät hommat, kohdellaan kuin toisen luokan kansalaista (kaikenlaisia kusipäitä nousee esiin työyhteisöissä, kun kerrankin pääsee isottelemaan altavastaajalle). Siis jo se, että teet samaa hommaa palkatta ja ilman työsuhteen etuja kuin joku toinen, jolle maksetaan samasta työstä, on väärin.
Mutta eipä näitä systeemejä ole kukaan sellainen laatinut, jolle ei maksettaisi palkkaa.
Lautamiehen tehtävistä ei voi olla poissa, lautamiestä ei ihan noin vain voi vaihtaa kesken käsittelyn. Ja toisaalta lautamiehellä on lain perusteella aina oikeus saada vapaata työstään käräjäoikeuden istuntoa varten. Se kierrätyskeskuksen nillittävä ohjaaja ei ymmärtänyt asiaa. Ilmeisesti oli ihan ensimmäinen työkokeilija jolla oli luottamustoimi lautamiehenä.
"Käräjäoikeuden istunnossa asiat on käsiteltävä keskitetysti ja yhtäjaksoisesti. Samat tuomarit käsittelevät jutun alusta loppuun. Käräjäoikeuden on siksi voitava luottaa siihen, että myös lautamiehet vuorollaan saapuvat oikeuteen ja ovat siellä niin pitkään kuin istunto kestää."