Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilija koki olevansa Kierrätyskeskuksessa ”kertakäyttötuote”

Vierailija
01.08.2026 |

Omasta mielestäni suurin osa työkokeiluista on täysin turhaa orjatyötä. Kukaan ei siinä työllisty ja missään nimessä sitä ei cv:hen kannata laittaa. 

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000012152447.html

Kommentit (139)

Vierailija
121/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En menisi enää edes palkkatukityöhön. Aistin heti sen muiden asenteen. Osa ei edes puhunut minulle mitään. Aamulla tervehdykseni kaikui tyhjille seinille. Jos ei normaalisti työllisty, niin antaa olla. Itseäni en enää kiusaa.

Miksi ne muut tiesi että saat palkkatukea? Kun itse työskentelin palkkatuella, työkaverit eivät sitä tienneet, eikä se heille kuulunutkaan. 

No sama minulla, että olin palkkatuella 2000-luvun alussa puoli vuotta töissä. Ihan samanlainen työntekijä, samat työtehtävät.

Vierailija
122/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 2 kertaa työkokeilussa, kunpaankin paikkaan halusin itse ja halusin myös sen kokeilun. Sain molempiin jalan oven väliin ja sain molemmista myös töitä. 

Seuraaviin paikkoihin hakiessa kerroin jo työhaastattelussa, että hain ja halusin työkokeiluun, koska kyseinen yritys ja homma kiinnosti. 

Koin että se mahdollinen "leima otsassa" oli vain positiivinen.

Jos joutuu pakotettuna johonkin työkokeiluun mikä ei kiinnosta kiviäkään, niin paras ennaltaehkäisevä toimenpide on etsiä itse parempi paikka, markkinoida itsensä sinne ilmaistyöhön ja hyödyntää se oppimismahdollisuutena.

Asenne ratkaisee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on työkokeilu? T 65v , kohta eläkeläinen

Vierailija
124/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää ikinä menkö työkokeiluun. Sen jälkeen otsassasi on leima etkä ainakaan enää työllisty. 

Ei pidä paikkaansa. Rekrytoin meille noin 50-70 henkilöä vuosittain. Haastatteluissa tapaan ehkä 300 henkilöä. Tämän lisäksi luen läpi monta cv:tä ja lomaketta ennen haastattelukutsuja. Sanotaanko näin, että mikä tahansa aktiivisuus on positiivista, oli se sitten harjoittelua, työtä, työkokeilua, opiskelua, mitä tahansa. Jos siellä henkilöllä on vaikka 2 vuoden aukko tai vieläkin pidempi, niin en lähde perään soittelemaan, että oletko ollut jossain tai tehnyt jotain. Haastattelukutsua en yleensä lähetä, jos muita hakijoita on riittävästi. Pisin aukko cv:ssä, jonka itse olen nähnyt, oli 24 vuotta. Voi tulla mieleen, että onko henkilöllä elämänhallinta ja terveys kunnossa, onko päivärytmi säilynyt, onko kokemusta nykyajan työelämästä tai työrytmistä.

Tällä palstalla on ennenkin jaeltu näitä neuvoja, että peli on menetetty, jos on työkokeiluja. Se ei todellakaan pidä paikkaansa.

Ehkä tuo riippuu alasta. Korkeastikoulutetun sitä ei missään nimessä kannata cv:hen laittaa. Jossain suorittavassa työssä leima ei ehkä ole niin negatiivinen. 

Vierailija
125/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi tuokin kuin istua päivät kotona. Olen ollut yli 30 vuotta työelämässä.

Työelämä on aivan eri asia kuin työkokeilu Oletko ollut siis työkokeilussa itse? 

Olen ollut. Tykkäsin siitä.

Alapeukuista päätellen mielipiteesi on väärä.

Alapeukut tulee siitä kun ei yhtään viitsi avata omaa työkokeiluaan tarkemmin. Tuskin oli kierrätyskeskuksessa tai muissa näissä riistopaikoissa. 

Tai tulevat myös jostain muusta syystä. Esimerkiksi Ei-hyväksyttävä mielipide, koska tuetut työt eivät ole oikeita töitä.

Vierailija
126/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tuetussa työssä muutaman kuukauden. Tämä kannusti hakemaan opintoihin, jotka työllistivät heti valmistuttuani kokopäivätoimiseksi. Sote.

Vierailija
127/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilun voisi ihan kokonaan poistaa valikosta. Työtä tehdään ei "kokeilla". Tämä käsitehirviö on luotu peittämään todellisuutta, joka siis on se, että työtön laitetaan johonkin tekemään jotain ja näin mukamas kokeilemaan millaista on jollain alalla tai työpaikalla. Työpaikka saa ilmaisen hanttitekijän, työllisyystilastot kaunistuvat hetkellisesti. Työkokeililjalle ei jää yleensä mitään muuta kuin paha maku suuhun. Kokeilun perusteissa jo mainitaan, että se ei johda työllistymiseen työpaikalla.

Työkkärikiimassa virkailijat aina väittävät, että mikä tahansa on parempi kuin jäädä kotiin. No ei ole. Se on loppuun kulunut fraasi, jolla tällaista orjamarkkinaa pidetään yllä.

Eikö työkokeilulla voikaan kokeilla onko työkykyinen johonkin työhön? Itse haluaisin kokeilla voisinko esim työskennellä apteekissa. Mulla on siis vamma ja haluaisin nähdä olenko fyysisesti tuohon kykenevä mutta tällaista kokeilumahdollisuutta ei ilmeisesti siis ole olemassakaan? 

Kyllä voi. Ensin juttelet työkkärin virkailijan kanssa asiasta ja sitten otat yhteyttä sinne apteekkiin/ apteekkariin, ja kysyt, olisiko heillä kiinnostusta ja mahdollisuutta ottaa työkokeilija. Loppu on sitten näiden kahden tahon hyppysissä, että ollaanko sieltä apteekista kiinnostuneita ja puoltaako työkkäri työkokeilua. 

Onko mitään tietoa kuinka kauan täytyy ensin olla työttömänä ennen kuin on realistista lähteä ehdottamaan tällaista virkailijalle?

No ei ole tietoa, mutta miksi siinä olisi joku aikaraja?? Eikö tarkoitus ole, että ihmiset työllistyy mahdollisimman pian? 

Vierailija
128/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En menisi enää edes palkkatukityöhön. Aistin heti sen muiden asenteen. Osa ei edes puhunut minulle mitään. Aamulla tervehdykseni kaikui tyhjille seinille. Jos ei normaalisti työllisty, niin antaa olla. Itseäni en enää kiusaa.

Miksi ne muut tiesi että saat palkkatukea? Kun itse työskentelin palkkatuella, työkaverit eivät sitä tienneet, eikä se heille kuulunutkaan. 

Kyllä minä ainakin vanhustyössä tiesin, ketkä on palkkatuella. Ei he saaneet tehdä kaikkea.

Vierailija
129/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin vanhustyössä tiesin, ketkä on palkkatuella. Ei he saaneet tehdä kaikkea.

Sitten heillä ei ollut tarvittavaa koulutusta? Vai miksi eivät tehneet kaikkea? 

Vierailija
130/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin tuetussa työssä muutaman kuukauden. Tämä kannusti hakemaan opintoihin, jotka työllistivät heti valmistuttuani kokopäivätoimiseksi. Sote.

Mitä tarkoitat tuetulla työllä? 

Vierailija
131/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän se sinulle kuulunut mitenkään kuka palkan maksaa? Eihän palkkatuki kerro mitään yksinään työntekijän koulutuksesta tai kokemuksesta. 

Vierailija
132/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 2 kertaa työkokeilussa, kunpaankin paikkaan halusin itse ja halusin myös sen kokeilun. Sain molempiin jalan oven väliin ja sain molemmista myös töitä. 

Seuraaviin paikkoihin hakiessa kerroin jo työhaastattelussa, että hain ja halusin työkokeiluun, koska kyseinen yritys ja homma kiinnosti. 

Jos joutuu pakotettuna johonkin työkokeiluun mikä ei kiinnosta kiviäkään, niin paras ennaltaehkäisevä toimenpide on etsiä itse parempi paikka, markkinoida itsensä sinne ilmaistyöhön ja hyödyntää se oppimismahdollisuutena.

Asenne ratkaisee

Nää tarinoijat tuppaa olemaan porukkaa joka ei ole päivääkään tehnyt tai edes hakenut normaalitöitä mutta agenda on sitäkin vahvempi kun suojatöissä maksetaan propagandan levittämisestä. 

Vierailija
133/139 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, olen asunut samalla paikkakunnalla tämän Hallikkaan kanssa ja en ole yhtään yllättynyt tästä avautumisesta. Hän valitti aikoinaan paikallisissa fb-ryhmissä ihan kaikesta. Milloin valitti apteekista, ruokakaupasta, valokuidun asennuksesta ja milloin koirien haukkumisesta koirapuistossa.

Perustyytymätön ihminen, jota ei voi miellyttää. 

Minusta nainen on tervehenkinen ihminen, joka tuo esiin epäkohdat ja toimii ihan oikein. Ja tätä rohkeutta muillekin! Olen todella odottanut koska joku uskaltaa sanoa totuuden. Mitään ei voi korjata jos vedetään vain rooleja ja kärsitään. Ihmisoikeuksia ei synny, ellei joku tee ne.

Sori, mutta sinulla ei ole henkilökohtaista kokemusta tästä valittajasta.

Vierailija
134/139 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asenne ratkaisee

Niin varmaan 20-30 vuotta sitten

Nykyään työkeilupaikat ovat lähes aina pajoja tai kierrätyskeskuksia

Sinne ei ole tarkoitus työllistää tuhansia ohjaajia.

Vierailija
135/139 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeiluun joutuville ei taida olla työtä tarjolla muulla tavalla. Luulisi että on parempi olla työkokeilussa ja saada vähän tekemistä kuin makoilla vain kotona. Vaikea uskoa että Kierrätyskeskus tai mikään muukaan velvoitetyöllistäjä auttaisi yhtään ketään uuden uran alkuun. 

Suomessa ei töitä ole kuin julkisella sektorilla ja sielläkin on rahasta tiukkaa. Yksityinen puoli ei voi työllistää kun talous ei ole kasvanut vuosikymmeniin. Viime aikoina on jotain piristymistä ollut taloudessa mutta vie monia vuosia ennen kuin työpaikkoja alkaa tulla enemmän tarjolle. 

Enää ei työpaikkoja tule enemmän tarjolle. 

Yli 144 000 pitkäaikaistyötöntä Suomessa tällä hetkellä. Iso osa noista saattaa jäädä ikuisesti työttömäksi, 90-luvun laman tyyliin :(

Vierailija
136/139 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuserit ei työllisty, kyllä se on omasta asenteesta ja tekemisestä paljon kiinni. Toki myös se työkokeilupaikka vaikuttaa, jotkut käyttää tuota väärin.

Olin aikoinaan työkokeilussa jonka kautta sain ensin määräaikaisen a sitten vakipaikan, parin vuoden päästä etenin uralla ja siitä se lähti. Nykyisellään tienaan 8500 e.

Trolli sen kun porskuttaa.

Vierailija
137/139 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomot nostaa palkan ja orjat tekee työn likaisissa takahuoneissa. Ei jatkoon !

Vierailija
138/139 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomot pitää työkkärin orjia ihan pilkkanaan.  

Vierailija
139/139 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä tuo nainen odotti. Ei kai kukaan ole työllistynyt työkokeilun tai työvoimatoimiston kautta. Se on vain vaihtelua eli päivähoitoa työttömälle. Jos töihin haluaa oikeasti niin pitää olla sopiva koulutus, ammattitaitoa eli kokemusta työstä ja sitten pitää löytää työnantaja jolla on tarve palkata uusi työntekijä. 

Suomessa ei tule juuri uusia työpaikkoja kun isot yritykset vain tehostavat toiminaan, monen keskisuuren yrityksen ja miksei pienempien työssä tarvitaan heti osaamista. Ei ole siis selllaisia töitä jonne voitaisiin ottaa opettelemaan työntekoa niin kuin tehtiin aikanaan. Jokainen yritys laskee tarkkaan milloin palkkaaminen on kannattavaa eli työntekijästä ei saisi tulla tappiota. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan