Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin asuva, aikuinen ihminen, tarvitsee 1200 euroa onnelliseen elämään

Vierailija
01.08.2026 |

Se on jämpti. Jos on muksu niin lapsilisän verran lisää.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää talven& pakkasten ja loskan odottelua sinne maailman onnellisempaan maahan😆

Kateutesi on huvittavaa.

Vierailija
62/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla elä Suomessa. Jo maakunnissa vuokrat alkaa lähestymään suurempia asuinkeskuksia ja tuolla ei mitään maalla tarvittavaa autoa maksella. Ihan olematon summa ja jonkun mielestä tuollaisella pitäisi elää, jos on ainoa tulonsaaja taloudessa. Voi hohhoijaa näitä aloituksia.  Maa on yksi maailman kalleimmista ja 1200 euroa riittää muka onnellisuuteen. No haistakaa nyt pitkä P sanon minä. 

Kyllä tuolla pärjää kunhan ei väkisin halua asua ylikalliissa vuokra-asunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä oma mielipiteesi vai jokin asiantuntijoiden määrittelemä summa, ja onko tuosta vähennetty jo vuokra? Sehän voi olla mitä tahansa, joten jos ei ole vähennetty, niin käteen jäävä summahan voi olla vaikka 200 euroa.

Oma empiirinen tutkimus. Ei ole vähennetty mitään. Sillä maksaa vuokran kivaan asuntoon Turussa, kuntosalijäsenyys, ruokaa mitä itse haluaa, vaatteita, lääkkeitä, laskut, auto. 

AP

Paljonko maksat tuosta vuokraa?

630e + 15e autopaikka tolpalla. 645e ja sitten kympin kotivakuutus per kuukausi jos sen haluaa laskea mukaan. 

AP

Eli 1200 - 645 -10 = 545.

Tästä maksat sitten auton kulut, sähkön, puhelimen, kuntosalijäsenyyden ja ruoan ja hyvin pärjäät? Hyvänen aika, autosi ei taida olla useinkaan rikki tai syödä paljon polttoainetta? Lisäksi olet pieniruokainen? Autostahan pitää maksaa vakuutuksetkin.

Mitä sinä kuntosalijäsenyydellä teet ja minkä romun olet autoksesi hankkinut jo se kerta jatkuvasti on rikki?

Ap itse kirjoitti maksavansa kuntosalikäsenyyttä:

Oma empiirinen tutkimus. Ei ole vähennetty mitään. Sillä maksaa vuokran kivaan asuntoon Turussa, kuntosalijäsenyys, ruokaa mitä itse haluaa, vaatteita, lääkkeitä, laskut, auto. 

AP

Se on vähän eri asia olla opiskelija. Silloin vielä jaksaa nuorena kituuttaa. Aikanaan omat kustannukseni opiskelijana olivat 350 euroa kk vuonna 2008 tuetun asumisen vuoksi. Asumiseen meni 200 eur kk.  Noin satanen jäi käyttöön. Ei kukaan aikuinen jaksa tuollaista ja vuokratkin hyvin usein nousee nopeammin kuin muut kulut. Joskus pitää myös uusia koneita ja Suomessa nykyään sairastaminenkin voi tulla kalliiksi. Ihan älytöntä, että porukat promoaa täällä jotain 1200 euroa/kk köyhyyttä. 

Vierailija
64/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko laskeneet vuosittaisia menojanne?

Yllättävän vähällä kyllä pärjää, jos on pakko.

Asumiskulut on yleensä se isoin juttu, joka voi kaataa budjetin.

T. Ei ap

Mikä on yllättävän vähän? 1200 on mielestäni paljon. Paljonko tarvitsee se joka ei asu yksin? 

Vierailija
65/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä oma mielipiteesi vai jokin asiantuntijoiden määrittelemä summa, ja onko tuosta vähennetty jo vuokra? Sehän voi olla mitä tahansa, joten jos ei ole vähennetty, niin käteen jäävä summahan voi olla vaikka 200 euroa.

AP

Paljonko maksat tuosta vuokraa?

630e + 15e autopaikka tolpalla. 645e ja sitten kympin kotivakuutus per kuukausi jos sen haluaa laskea mukaan. 

AP

Eli 1200 - 645 -10 = 545.

Tästä maksat sitten auton kulut, sähkön, puhelimen, kuntosalijäsenyyden ja ruoan ja hyvin pärjäät? Hyvänen aika, autosi ei taida olla useinkaan rikki tai syödä paljon polttoainetta? Lisäksi olet pieniruokainen? Autostahan pitää maksaa vakuutuksetkin.

Mitä sinä kuntosalijäsenyydellä teet ja minkä romun olet autoksesi hankkinut jo se kerta jatkuvasti on rikki?

Ap itse kirjoitti maksavansa kuntosalikäsenyyttä:

AP

Se on vähän eri asia olla opiskelija. Silloin vielä jaksaa nuorena kituuttaa. Aikanaan omat kustannukseni opiskelijana olivat 350 euroa kk vuonna 2008 tuetun asumisen vuoksi. Asumiseen meni 200 eur kk.  Noin satanen jäi käyttöön. Ei kukaan aikuinen jaksa tuollaista ja vuokratkin hyvin usein nousee nopeammin kuin muut kulut. Joskus pitää myös uusia koneita ja Suomessa nykyään sairastaminenkin voi tulla kalliiksi. Ihan älytöntä, että porukat promoaa täällä jotain 1200 euroa/kk köyhyyttä. 

Pispalan 1200 kk. Se on normaali ei köyhää.

Vierailija
66/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1200 omiin vapaavalintaisiin menoihin, vai laskuihin ja ruokaostoksiin?

Vierailija
67/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pärjään tonnilla. 

Vierailija
68/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan enemmän. Asumistuki+yleistuki ja vielä tt tuki. 

Vierailija
69/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla elä Suomessa. Jo maakunnissa vuokrat alkaa lähestymään suurempia asuinkeskuksia ja tuolla ei mitään maalla tarvittavaa autoa maksella. Ihan olematon summa ja jonkun mielestä tuollaisella pitäisi elää, jos on ainoa tulonsaaja taloudessa. Voi hohhoijaa näitä aloituksia.  Maa on yksi maailman kalleimmista ja 1200 euroa riittää muka onnellisuuteen. No haistakaa nyt pitkä P sanon minä. 

Kyllä tuolla pärjää kunhan ei väkisin halua asua ylikalliissa vuokra-asunnossa.

Siedettävässä kunnossa oleva yksiö on jo puolet tuosta summasta. Onko sitten kovin onnellista jos joka hankintaa pitää miettiä onko varaa tässä kuussa eikä talous juurikaan kestä yllätyksiä?

Vierailija
70/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verot tapissa ja kaikki maksaa kuin ostaisi lentokeeseen varaosia eli ostovoima albanian tasolla  jippii

Vierailija
71/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan löysästä rahasta asumiskulujen yms oikeasti pakollisten menojen jälkeen, niin kyllähän tuolla ihan pärjää. 

Vierailija
72/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon verran minulle jääkin nettona kuussa. Vuokra on 800€, eli liikkumavaraa ei juuri jää, mutta olen kyllä pärjännyt. Muutaman kerran vuodessa tulee tekijänoikeuskorvauksia tilille, mikä on tietysti aina ilahduttavaa, varsinkin joulun alla.

Vierailija
73/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin syömällä perunaa ja pastaa päivästä toiseen.

Vierailija
74/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo riitä edes 2000€ designer-takkiin

En minä ainakaan sellaista kaipaa.

T. Köyhä

Vierailija
75/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minun tuloni on n 1200 ja naiseni kanssa elelemme ja hyvin riittää vuokraan,sähköön,veteen ja kaasuun mutta en asukaan suomessa ,siellä hädin tuskin riittäisi yhdelle.Törkeät riistohinnat suomessa.

Oikein kivasti jätät mainitsematta miten paljon terveydenhuolto ja muut julkiset palvelut siellä maksavat. Tiedän ilman vastaustasikin, että paljon enemmän kuin Suomessa.

Olen eri, mutta myös ulkosuomalainen. 

Täällä Englannissa terveydenhuolto on ilmaista, eli paljon halvemmalla pääsee kuin Suomessa. Ei ole mitään terveyskeskusmaksuja eikä sairaalayömaksuja. Lääkäriin pääsee samana päivänä. 

Myös pakolliset lääkkeet ovat ilmaisia. Suomessa terveydenhuolto ja lääkkeet ovat kauhean kalliita. 

Elintaso yleensäkin ottaen korkeampi kuin Suomessa. 

Vierailija
76/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vuokran jälkeen 1200 euroa puhtaana käteen.

Vierailija
77/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuolla hengissä pysyy juuri ja juuri, mutta onnellinen olisin vasta kun saisin 1900 euroa kuussa.

Ai niin olen saanutkin, ja jonkin verran enemmänkin, silloin kun kävin töissä.

Vierailija
78/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minun tuloni on n 1200 ja naiseni kanssa elelemme ja hyvin riittää vuokraan,sähköön,veteen ja kaasuun mutta en asukaan suomessa ,siellä hädin tuskin riittäisi yhdelle.Törkeät riistohinnat suomessa.

Oikein kivasti jätät mainitsematta miten paljon terveydenhuolto ja muut julkiset palvelut siellä maksavat. Tiedän ilman vastaustasikin, että paljon enemmän kuin Suomessa.

Vakuutus on,maksaa n 70€ kuussa kattaa lääkärikäynnit etc ja sairaala käynnit..mitkä muut julkiset palvelut? Miksi pitää olla typical katkera finn?

Apteekkimaksut/lääkkeet, julkinen liikenne. Yleisesti kaikki julkiset palvelut. Etkö ymmärrä mitä se tarkoittaa?

On päivänselvää, että vaikka normaalit elinkustannukset ovat "maassasi" ehkä pienempiä kuin Suomessa niin kokonaiskustannukset ovat samaa luokkaa tai jopa enemmän. Faktatietoa ja änkyttämisesi ei muuta totuutta mihinkään.

Höpsis. Täällä on ruoka halvempaa (alv 0%, kuten myös lastenvaatteissa), käytännössä kaikki palvelut halvempia, ja palkat korkeampia kuin Suomessa. Verotuskin alhaisempaa. Pienituloisille 0% tulovero. 

Ja tosiaan se terveydenhuolto lääkkeineen täysin ilmaista. Pitkän matkan junat ovat hieman kalliimpia kuin Suomessa, mutta eipä niitäkään jatkuvasti tarvi. Muu julkinen liikenne on edullista. Taksit ovat edullisia. 

Asuminen toki kalliimpaa, mutta silti ostovoimaa on paljon enemmän kuin Suomessa. 

-Se englantilainen 

Vierailija
79/79 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaseläkkeellä oleva yksinäinen mies. Sairaseläke tk-eläke + kela kansaneläke (tosi pieni osuus) on yhteensä noin 1500e/kk netto. Brutto tietysti sen kymmenen pinnaa isompi (verot päälle).

Olin kuitenkin ostanut asunnon vielä työssäoloaikana ja vakavan sairauden iskiessä oli vitsit vähissä kun asuntolainaa oli vielä jäljellä. Kaikki lainan kulut+vastike yms oli hieman suurempi summa kuin paikkakunnan vuokrataso vastaavanlaisesta kämpästä olisi, mutta kuitenkin koska oli omistusasunto - ei saanut asumistukea.

Elämä oli siis tuolla "vuokratasolla" mukaan luettuna sairaudenhoidon hirveät kulut, oikeasti aikamoista kituuttamista.

Tilanne kuitenkin muuttui silmänräpäyksessä kun vuosien kituutuksen jälkeen sain asuntolainan maksettua loppuun. Yhtäkkiä käänteisesti rahaa tuli enemmän kuin kului. Samoin sairaanhoito stabiloitui siten, ettei enää hirveitä jatkuvia kuluja ollu.

Eli kyllä, 1200 netto riittää varmasti mukavaan elämään Suomessa, jos on maksetun omistusasunnon kulut, sekä on terve. Jos on vuokralla, tai mitä tahansa muita "ylimääräisiä menoja" 1200 on todella pieni summa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi