Vanhuksen opittu avuttomuus.
On muuten rasittavaa. Edes yksinkertaisia asioita ei voi opetella tekemään itse. Esimerkiksi puoliso tankkasi aina auton, niin leskeksi jäätyään muut tankkaavat auton, koska eihän nyt niin vaikeasta hommasta voi itse selvitä. On niin helppoa vain sanoa että hoida sinä tämä, kun en itse osaa. Eri asia jos fyysinen kunto ei enää riitä, kuin että on epävarma edes opettelemaan uutta taitoa.
Kommentit (453)
Vierailija kirjoitti:
Saako anopit pitää renkaat rengashotellissa? Onko se avuttomuutta? No, perintörahoja ainakin syö.
En peri anoppiani ja hän saa pitää renkaansa ihan missä lystää, asia ei kuulu minulle, eikä kiinnosta minua pätkääkään. Omat renkaani pidän autotallissani ja vaihdan kahdesti vuodessa. Se miten anoppi säilyttää ja vaihtaa omansa, on hänen asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Osaako ap vaihtaa polttimot itse? Renkaat?
Kunmassakaan ei ole normaalilla älyllä varustetulle ihmiselle mitään vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako ap vaihtaa polttimot itse? Renkaat?
Kunmassakaan ei ole normaalilla älyllä varustetulle ihmiselle mitään vaikeaa.
Niin oletan autohuolloissa ihmisten olevan, normiälykkäitä.
Kaikkien vanhusten sorminäppäryys ei riitä polttimon vaihtoon ja vartalon taipuminen. Itselläni voimat niin heikoiksi mennwwt etten jaksa renkaita nostella. 81 v nainen.
Sovitaan että olen heittäytynyt avuttomaksi mutta en lapsiani noilla vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon pitää ihmisen osata, että ei haukuttaisi avuttomaksi, ja että pärjäisi täysin itsenäisesti ja yksin jokaisessa elämässä eteentulevassa uudessakin tilanteessa. Varsinkin vanhoilta naisilta tätä odotetaan, etteivät olisi riesaksi jälkipolville. Kehtaavatkin ruinata apua joka käänteessä, laiskat ja avuttomat mummelit.
Odotan tätä kyllä ihan kaikilta aikuisilta ihmisiltä, sukupuolesta riippumatta.
Näissä vauvakeskusteluissa ei nuoremmat eikä vanhukset ikinä asu kerrostalossa. Kaikilla okt ja poni ja uima-allas vai miten se menikään.
Kommentoijilla on ollut surkea lapsuus, siksi eivät auta narsisti- vanhuksiaan edes tositarpeessa.
Valikoitunut keskustelijajoukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako anopit pitää renkaat rengashotellissa? Onko se avuttomuutta? No, perintörahoja ainakin syö.
En peri anoppiani ja hän saa pitää renkaansa ihan missä lystää, asia ei kuulu minulle, eikä kiinnosta minua pätkääkään. Omat renkaani pidän autotallissani ja vaihdan kahdesti vuodessa. Se miten anoppi säilyttää ja vaihtaa omansa, on hänen asiansa.
Saako anopeilla olla omia asioita joita ei lasten puolisot sorki ja arvostele?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakaas vaan, kun tulette vanhaksi. Se aika on kaikilla edessä, ja lopulta ihan jokainen tarvitsee apua, ellei sitten kuole ihan saappaat jalassa.
Aika moni ei näköjään tajua, että vanhuus on vanhuus ja tulet takuulla tippumaan kärryiltä jossain vaiheessa. Oma isä eli 96 vuotiaaksi. Asui omillaan yli 90v ,mutta kyllä viimeisinä vuosinaan tarvitsi apua ja kyllä olisi ollut törkeätä, että me lapset ei olisi autettu. Rakas isä, joka oli meitä lapsena hoitanut ja auttanut ja opettanut, olisi vanhana hyljätty pärjäämään omillaan. Miten julma voi ihminen olla omille vanhemmilleen.
En ymmärrä tätä vihaa vanhuksia, jopa omia vanhempia kohtaan.
Noin käy näissä vähän vähäjärkisemmissä suvuissa. Omassani 93-vuotias ihan omilla kätösillään hoitaa pankkiasiat (sähköisesti), varaa ihan omat lääkärinaikansa ja menee niihin (paitsi silloin, kun oli keuhkokuume. Silloin oli huonovointinen niin totesin, että mitä jos tulen viemään). Hupaisia nämä tyypit, jotka uhkailevat kyllä sinäkin vanhenet/joudut työttömäksi/joudut toimeentulotuelle. Luultavasti uskovat itsekin tuohon, mutta sääliksi käy. Lusikalla annettu, niin ei kauhalla voi ottaa.
Teillä kuollaan skarppina 100v miljonäärinä saappaat jalassa?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on just ongelma kun on läheisriippuvaisten parisuhde. Tiedän tapauksen, missä naisen kuoltua mies ei osannut käynnistää pyykkikonetta 🙄 Ei ymmärtänyt astianpesukoneen käyttöä jne. Miksi pitää jättäytyä niin avuttomaksi? Ihme teatteria.
Minulla ei ole ongelmia, vaikka olen ollut 20 v
leskenä. Nyt sairaudet ovat hidastaneet tekemisiä. Auton tankkaan yhä itse, renkaita en vaihda. Kodin siivoukseen tarvitsisin apua, mutta sinnittelen vähemmän siistissä kodissa. Koira teettää kyllä ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Näissä vauvakeskusteluissa ei nuoremmat eikä vanhukset ikinä asu kerrostalossa. Kaikilla okt ja poni ja uima-allas vai miten se menikään.
Kommentoijilla on ollut surkea lapsuus, siksi eivät auta narsisti- vanhuksiaan edes tositarpeessa.
Valikoitunut keskustelijajoukko.
En ole koskaan asunut kerrostalossa, eikä ole vanhempanikaan. Autan vanhuksia kun tarvitsevat apua. Sen sijaan en tee mitään sellaista kenenkään puolesta mitä itse osaavat ja jaksavat. En passaa ihmisiä siksi etteivät itse viitsi tehdä. Äutini taas ei ole vanhus, vaan työssä käyvä terve ihminen. Äitini on aina ollut passauttaja ja läpensä laiska ihminen, joka mielellään istuisi työnjohto tehtävissä katselemassa kun muut tekevät. Hänelle saisi työskennellä vaikka vuorokauden ympäri. Pestä matot, kerätä marjat, mielellään keitellä ne oma kustanteisesti vielä hilloksikin. Hoitaa hänenkin pihansa, autonsa, remonttinsa, autonpesunsa, nurmikon leilkuun jne. Siinä oman työn, kodin ja lastenhoidon rinnalla. Mitäpä luulet hypinkö äitini käskystä? Ei, en todellakaan hypi. Hänellä kun ei ole pienintäkään vastavuoroisuutta missään asiassa, ei ole koskaan auttanut yhtään missään, tuntiakaan koskaan tarjoutunut katsomaan edes lasten perään sillä aikaa kun minun olisi hänelle pitänyt työskennellä. Kerran käski esim. tulla hakemaan mattonsa ja käydä pesemässä, kysyin ottaako lapset sitten siksi aikaa? Käski hankkimaan hoitaja.. Käskin työntää mattonsa sanonko minne. En ole kenenkään orja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniä kysyi otanko 7 ja 9 vuotiaat elokuun viimeisekai viikonlopuksi.
Miksi ottaisin, opetelkoot itse hoitamaan lapsensa, avuttomaksi heittäytymistä.
En minäkään pyydä häneltä mitään ja tokko saisin. Me kännykkäliikkeeseen jos et osaa ...
Miksi poikasi ei hoida omia lapsiaan?
Tuttu töksäyttelijä. He tietysti menevät yhdessä jonnekin mutta minulla on suora puheyhteys miniään. Ei tarvitse poikaa välissä.
Voisinko laittaa ehdon . Otan lapset tuoksi viikonlopuksi mutta he pesevät syksyllä ikkunani?
Ei käy, lapsia pitää katsoa rakkaudesta, ikkunanpesu olisi työtä.
Olen ihan varma, että poikasi käy pesemässä sinun ikkunat ihan mielellään vastapalvelukseksi.
En oikeesti edes häntä vaivaisi. Raaskin siivoukseni maksaa. Ja tokko tulisi, sanoisi että laita lasku mulle
Mutta ihan mieluusti vaivaisit miniää?
Pakko toistaa kysymys. Mikä sinua vaivaa kun et ymmätrrä kirjoitettua tekstiä. Hoidan siivoukseni ihan itsenäisesti ilman miniää ja poikaa. Tuo oli semmonen kuvitteelinen tilanne jota se joku lapsiaan vaivaava mummo vaatisi.
Jos puhut jostain kuvitteellisesta tilanteesta, niin älä kirjoita viestiäsi minä-muodossa. Suomen kielessä on vieläkin passiivi, jota voi käyttää.
Miksi ei minä muodossa voi kirjoittaa jos tahtoo? Eihän se tilanne muutu miksikään?
Jos sinä kirjoitat minä-muodossa, niin ei tarvitse kiukutella, kun muut luulevat sinun kirjoittavan itsestäsi.
Kai sinulla kiukku heräisi kirjoittaa missä muodossa tahansa. Kun sanat äiti, anoppi ja miniä saa valtavan töksäyttelyvimman joka keskustelussa.
En usko olevani ainoa, jonka mielestä itse kukin voi hoitaa yhteydenpidon omiin sukulaisiinsa. Kummallista minusta on sekin, että monelle tuntuu olevan oletus se, että lapset ovat aina sen miniän vastuulla, ei oman pojan. Jos isovanhempi hoitaa lapsenlastaan, hän tekee siinä palveluksen myös omalle pojalleen, ei vain miniälle. Jos isovanhempi haluaa työstään korvauksen, hän voi pyytää lastaan tekemään sen, ei miniää.
sama pätee nykynuorisoon (alle 35 vuotiaat) jotka kuolevat lähes heti kun luurista loppuu akku. toimintakyky menee nollaan, ajattelu loppuu, alkaa parkuminen ja sikiöasentoon meno. kyllä on lällyä porukkaa tämä nykynuoriso. hyi.
Ei pidä mennä avuttomaksi mielellään heittäytyvää vanhusta auttamaan, jos vanhus suinkin itse kykenee. Passuuttaja äitini 86 vuotta sai pestyä jälleen ikkunansakin yksi kerrallaan. En ala tuohon hänen haluamaansa 2-3 kt vuodessa tahtiin, kun pesuväli itsellänikin menee välillä yli vuoden. En vaikka vihjailu ja valitus likaisista ikkunoista (eivät edes ole) alkaa jo kuukausia ennen pesusuoritusta. Siinäpähän on muorille liikettä ja jumppaa.
Vierailija kirjoitti:
sama pätee nykynuorisoon (alle 35 vuotiaat) jotka kuolevat lähes heti kun luurista loppuu akku. toimintakyky menee nollaan, ajattelu loppuu, alkaa parkuminen ja sikiöasentoon meno. kyllä on lällyä porukkaa tämä nykynuoriso. hyi.
En ole koskaan tavannut tuollaista ihmistä. Onko omaa sukuasi? Vika selvästi noissa teidän kasvatus metodeissa. Syyllinen osaamattomiin nuoriin löytynee katsomalla peiliin. Mitäs olet kasvattanut lapsesi kädettömiksi, oletitko heidän tekevän parempaa työtä omiensa kanssa?
Edelliseen viestiin vielä lisäys, ettei osaa tilata palvelua, koska ei käytä nettiä eikä kuule eikä ymmärrä puhelimessa käytyä keskustelua enää kunnolla.
Kerran hänellä kävi maksullinen ikkunanpesijä ja siitä sain sitten kuulla kuukausitolkulla, kuinka huonosti pesi.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä mennä avuttomaksi mielellään heittäytyvää vanhusta auttamaan, jos vanhus suinkin itse kykenee. Passuuttaja äitini 86 vuotta sai pestyä jälleen ikkunansakin yksi kerrallaan. En ala tuohon hänen haluamaansa 2-3 kt vuodessa tahtiin, kun pesuväli itsellänikin menee välillä yli vuoden. En vaikka vihjailu ja valitus likaisista ikkunoista (eivät edes ole) alkaa jo kuukausia ennen pesusuoritusta. Siinäpähän on muorille liikettä ja jumppaa.
Miren te kaikki olette niin varattomua isoista omakotitaloista huolimatta ettei ole varaa maksaa palveluista. Siivouksista, pesuloista?
Jotain ristiriitaa.
Sairasta ilkkua 86-vuotiaalle.
Äitini asuu kerrostalossa ja hänen eläkkeensä on paljon isompi kuin minun kuukausituloni.
Vierailija kirjoitti:
Edelliseen viestiin vielä lisäys, ettei osaa tilata palvelua, koska ei käytä nettiä eikä kuule eikä ymmärrä puhelimessa käytyä keskustelua enää kunnolla.
Kerran hänellä kävi maksullinen ikkunanpesijä ja siitä sain sitten kuulla kuukausitolkulla, kuinka huonosti pesi.
Ja lapsikulta ei suostu auttamaan kun Kyllä 86-vuotiaan on pärjättävä itsenäisesti. Kuulolaitteen saa maksutta hyvinvointialueelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniä kysyi otanko 7 ja 9 vuotiaat elokuun viimeisekai viikonlopuksi.
Miksi ottaisin, opetelkoot itse hoitamaan lapsensa, avuttomaksi heittäytymistä.
En minäkään pyydä häneltä mitään ja tokko saisin. Me kännykkäliikkeeseen jos et osaa ...
Miksi poikasi ei hoida omia lapsiaan?
Tuttu töksäyttelijä. He tietysti menevät yhdessä jonnekin mutta minulla on suora puheyhteys miniään. Ei tarvitse poikaa välissä.
Voisinko laittaa ehdon . Otan lapset tuoksi viikonlopuksi mutta he pesevät syksyllä ikkunani?
Ei käy, lapsia pitää katsoa rakkaudesta, ikkunanpesu olisi työtä.
Olen ihan varma, että poikasi käy pesemässä sinun ikkunat ihan mielellään vastapalvelukseksi.
En oikeesti edes häntä vaivaisi. Raaskin siivoukseni maksaa. Ja tokko tulisi, sanoisi että laita lasku mulle
Mutta ihan mieluusti vaivaisit miniää?
Pakko toistaa kysymys. Mikä sinua vaivaa kun et ymmätrrä kirjoitettua tekstiä. Hoidan siivoukseni ihan itsenäisesti ilman miniää ja poikaa. Tuo oli semmonen kuvitteelinen tilanne jota se joku lapsiaan vaivaava mummo vaatisi.
Jos puhut jostain kuvitteellisesta tilanteesta, niin älä kirjoita viestiäsi minä-muodossa. Suomen kielessä on vieläkin passiivi, jota voi käyttää.
Miksi ei minä muodossa voi kirjoittaa jos tahtoo? Eihän se tilanne muutu miksikään?
Jos sinä kirjoitat minä-muodossa, niin ei tarvitse kiukutella, kun muut luulevat sinun kirjoittavan itsestäsi.
Kai sinulla kiukku heräisi kirjoittaa missä muodossa tahansa. Kun sanat äiti, anoppi ja miniä saa valtavan töksäyttelyvimman joka keskustelussa.
En usko olevani ainoa, jonka mielestä itse kukin voi hoitaa yhteydenpidon omiin sukulaisiinsa. Kummallista minusta on sekin, että monelle tuntuu olevan oletus se, että lapset ovat aina sen miniän vastuulla, ei oman pojan. Jos isovanhempi hoitaa lapsenlastaan, hän tekee siinä palveluksen myös omalle pojalleen, ei vain miniälle. Jos isovanhempi haluaa työstään korvauksen, hän voi pyytää lastaan tekemään sen, ei miniää.
Miehethän ovat ihan jyrän alla, eihän heillä ole mitään päätösvaltaa kodissaan. Vaimo äitinsä kanssa päättää asiat.
En ole yhtään kenenkään nähnyt täällä antavan mitään arvoa puolisolleen, lastensä isälle. Haukkumista vaan, likaiseen hölmöön äitiinsä on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista narisijasukua äidit ja tyttäret, mikään ei oo hyvin. Kyllä olen ihan tyytyväinen ollut joka ikkunanpesijään. Joku saa menemään 5 h, yksi pesi 3 tuntiin. Mutta ei väliä kun hinta on sovittu ikkunamäärän mukaan. Kahvit on kaikille kelvannut valintansa mukaan, keskellä työtä tai lopuksi
Olen kylläkin ollut naimisissa yli 25 vuotta.