Vanhuksen opittu avuttomuus.
On muuten rasittavaa. Edes yksinkertaisia asioita ei voi opetella tekemään itse. Esimerkiksi puoliso tankkasi aina auton, niin leskeksi jäätyään muut tankkaavat auton, koska eihän nyt niin vaikeasta hommasta voi itse selvitä. On niin helppoa vain sanoa että hoida sinä tämä, kun en itse osaa. Eri asia jos fyysinen kunto ei enää riitä, kuin että on epävarma edes opettelemaan uutta taitoa.
Kommentit (453)
Vierailija kirjoitti:
Entäpä kun minä selviän kyllä lääkärikäynneistä ja ymmärrän asiat mutta yritän tarjota niitä viinimarjoja lapsille jos tarvitsevat? Mutta en jaksa poimia rollan kanssa niitä valmiiksi heille? Sitten kelpaisi.
Jos oikeasti haluavat niitä marjoja, niin tulevat varmaan poimimaan. Jos olet aina poiminut niitä ja antanut heille, niin ovat vain vastaanottaneet ne kohteliaisuudesta. Kotimaisia viinimarjoja saa edullisesti pitkin vuotta kaupan pakastelaarista.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama jos 80v ihminen tai 10v ihminen ei osaa pestä pyykkiä. No ei ole silloin normaalijärkinen.
1,Hana auki
2.pesuaine lokeroon.
3. Vaatii lukuosaamista ja mettä erottaa värit
4 Tyyliin pesulapussa on 60 asteen merkkki ja vaate kirjava.laittaa koneeseen.
5 luukku kiinni ja paina painikkeesta pesu päälle.
6. Pyykkikone lopettaa, nosta kuivumaan.
Täytyy olla SUPERTHMÄ ,jos ei tuota osaa.
Et taida ymmärtää mistä ketjussa edes puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Luin täältä palstalta kun joku kertoi käyvänsä taksilla kaupassa ja 17v poika lähtee kantamaan. Oli loukannut kätensä. Järkyttävää oman teinipojan manipulointia. Ruokaostokset on voinut tehdä netissä jo yli 15v. Tuodaan kotiovelle halvemmalla kuin taksilla. Mutta kun on niin kiva käyttää sairautta muiden kyykytykseen.
Niin. Loukkaantuneen käden kanssa on varmaan helppo tehdä niitä mobiiliostoksia tai tilausta tietokoneella. Ehkä sen sitten voi sanella tekoälylle?
Supertyhmiä tuntuu palstalla näkyy tosiaan olevan. Ihan nuoriakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppini. Hänet piti apen kuljettaa jopa töihin alle viiskymppisenä. Ajokorttia ei tietenkään ollut. Nyt roikkuu sitten pojassaan kuin hukkuva.
No tuo autokortin omistaminen ei ole välttämättömyys. Eikä kaikki miehet edes anna naisen ajaa autoa, vaikka naisella kortti olisikin. Nainen saa alkaa ajamaan autoa sitten, kun mieheltä on 80v otettu kortti pois. Nainen on sitä ennen ajanut autoa viimeksi joskus 50v sitten, kun mies ei ole antanut naisen käyttää autoa. Miehet haluaa aina ajaa autoa. On kai noloa, jos nainen on ratissa ja mies istuu vieressä.
Nuoremmista en tiedä, mutta vanhemmissa miehissä näin.
Naapurin rouva pääsi auton rattiin yli 70v , kun mies sairastui ja menetti korttinsa. Mies oli sanonut, että on ihan munaton olo ja häpesi kulkea vaimon kyydissä.
Ei olis mulla kyllä tuollasta ukkoa. Kato kun minä en ota keneltäkään käskyjä vastaan eikä minulta kiellä yhtään kukaan, yhtään mitään. Tantereelle lähtis tuollanen äijä.
Siksi oletkin saanut olla vanhapiika koko ikäsi.
Vierailija kirjoitti:
Jos minun puolisolleni tapahtuisi jotakin sellaista, että jollakin tavalla menettäisi toimintakykynsä, niin tiedän, että olisin todellisessa ja erittäin pahassa pulassa.
Sano vain KUN ja alat heti tänään valmistautumaan siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniä kysyi otanko 7 ja 9 vuotiaat elokuun viimeisekai viikonlopuksi.
Miksi ottaisin, opetelkoot itse hoitamaan lapsensa, avuttomaksi heittäytymistä.
En minäkään pyydä häneltä mitään ja tokko saisin. Me kännykkäliikkeeseen jos et osaa ...
Miksi poikasi ei hoida omia lapsiaan?
Tuttu töksäyttelijä. He tietysti menevät yhdessä jonnekin mutta minulla on suora puheyhteys miniään. Ei tarvitse poikaa välissä.
Voisinko laittaa ehdon . Otan lapset tuoksi viikonlopuksi mutta he pesevät syksyllä ikkunani?
Ei käy, lapsia pitää katsoa rakkaudesta, ikkunanpesu olisi työtä.
Olen ihan varma, että poikasi käy pesemässä sinun ikkunat ihan mielellään vastapalvelukseksi.
En oikeesti edes häntä vaivaisi. Raaskin siivoukseni maksaa. Ja tokko tulisi, sanoisi että laita lasku mulle
Mutta ihan mieluusti vaivaisit miniää?
Pakko toistaa kysymys. Mikä sinua vaivaa kun et ymmätrrä kirjoitettua tekstiä. Hoidan siivoukseni ihan itsenäisesti ilman miniää ja poikaa. Tuo oli semmonen kuvitteelinen tilanne jota se joku lapsiaan vaivaava mummo vaatisi.
Jos puhut jostain kuvitteellisesta tilanteesta, niin älä kirjoita viestiäsi minä-muodossa. Suomen kielessä on vieläkin passiivi, jota voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä kun minä selviän kyllä lääkärikäynneistä ja ymmärrän asiat mutta yritän tarjota niitä viinimarjoja lapsille jos tarvitsevat? Mutta en jaksa poimia rollan kanssa niitä valmiiksi heille? Sitten kelpaisi.
On ihan ystävällistä kysyä kerran kesän aikana lapsesi perheeltä, haluavatko he tulla poimimaan viinimarjat pihastasi itselleen. Mutta siinä vaiheessa, kun viidennen kerran saman kesän aikana nalkutat, että viinimarjoja ei ole vieläkään poimittu, on tilanne eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään pyydä häneltä mitään ja tokko saisin. Me kännykkäliikkeeseen jos et osaa ...
Tuttu töksäyttelijä. He tietysti menevät yhdessä jonnekin mutta minulla on suora puheyhteys miniään. Ei tarvitse poikaa välissä.
Voisinko laittaa ehdon . Otan lapset tuoksi viikonlopuksi mutta he pesevät syksyllä ikkunani?
Olen ihan varma, että poikasi käy pesemässä sinun ikkunat ihan mielellään vastapalvelukseksi.
En oikeesti edes häntä vaivaisi. Raaskin siivoukseni maksaa. Ja tokko tulisi, sanoisi että laita lasku mulle
Pakko toistaa kysymys. Mikä sinua vaivaa kun et ymmätrrä kirjoitettua tekstiä. Hoidan siivoukseni ihan itsenäisesti ilman miniää ja poikaa. Tuo oli semmonen kuvitteelinen tilanne jota se joku lapsiaan vaivaava mummo vaatisi.
Jos puhut jostain kuvitteellisesta tilanteesta, niin älä kirjoita viestiäsi minä-muodossa. Suomen kielessä on vieläkin passiivi, jota voi käyttää.
Miksi ei minä muodossa voi kirjoittaa jos tahtoo? Eihän se tilanne muutu miksikään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi rauhallisesti opettaa häntä tankkaamaan?
Kyllä varmasti oltaisiin opetettu jos toinen olisi siihen ollut halukas. Ap
MInä ole yrittänut pari kertaa opettaa vaimoni tankkaamaan. Ei vain halua opetella. Olen sen verran siippaa vanhempi että mitä todennäköisimmin kuukahdan ennen häntä. Joten jos hän vielä poismenoni jälkeen bensa-autoa ajaa, niin edessä on ongelma - vaan eipä minun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin täältä palstalta kun joku kertoi käyvänsä taksilla kaupassa ja 17v poika lähtee kantamaan. Oli loukannut kätensä. Järkyttävää oman teinipojan manipulointia. Ruokaostokset on voinut tehdä netissä jo yli 15v. Tuodaan kotiovelle halvemmalla kuin taksilla. Mutta kun on niin kiva käyttää sairautta muiden kyykytykseen.
Niin. Loukkaantuneen käden kanssa on varmaan helppo tehdä niitä mobiiliostoksia tai tilausta tietokoneella. Ehkä sen sitten voi sanella tekoälylle?
Ihmisellä on yleensä kaksi kättä. Hiirtä oppii käyttämään vasemmalla kädellä noin päivässä, ja näppäimistöä voi hakata pelkällä etusormella.
Supertyhmistä ei todella ole pujaa, niitä syntyy joka minuutti monta lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on yleensä kaksi kättä. Hiirtä oppii käyttämään vasemmalla kädellä noin päivässä, ja näppäimistöä voi hakata pelkällä etusormella.
Kai nyt 17-vuotiaalle on ihan ok olla jo apuna perheen asioissa? Ei se nyt sentään ihan lapsityövoimaa ole. Parempi apuna kaupassa kuin autolla kaahaamassa metsikköihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan ystävällistä kysyä kerran kesän aikana lapsesi perheeltä, haluavatko he tulla poimimaan viinimarjat pihastasi itselleen. Mutta siinä vaiheessa, kun viidennen kerran saman kesän aikana nalkutat, että viinimarjoja ei ole vieläkään poimittu, on tilanne eri.
Juuri näin. On ystävällistä marjoja tarjota, mutta miksi se on ongelma, jos niistä kieltäydytään? Ei ehditä/jakseta (= priorisoidaan muut asiat).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelin lapsena, että miksi mummo ei muka pysty menemään kyykkyyn. Näytin hänelle iloisesti, että näin se tehdään, ei ole vaikeaa. Olin silloin n. 5-vuotias. Nykyään ymmärrän miksi mummo ei pystynyt menemään kyykkyyn.
Täällä kirjoittelevat ovat todennäköisesti ihan aikuisia, eivät 5-vuotiaita. Heillä ehkä on kyse tyhmyydestä jos eivät ymmärrä että kaikki eivät pysty tekemään asioita, jotka itselle ovat helppoja. Olet tosiaan oikeassa siinä, että supertyhmistä ihmisistä ei ole pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt 17-vuotiaalle on ihan ok olla jo apuna perheen asioissa? Ei se nyt sentään ihan lapsityövoimaa ole. Parempi apuna kaupassa kuin autolla kaahaamassa metsikköihin.
Oikeasti 17-vuotias on jo vähän vanha opettelemaan oikeiden ruokaostosten ostamista kaupasta. Avutonta jos osaa vain tilata ruokia kotiin, mutta ei tiedä miten kaupassa käydään.
Siinä samalla näkee vähän muutakin elämää kuin sen kuplan, jossa somessa pyörii. Todellakin teinipojille tekee hyvää nähdä muutakin Tate-alfa-beta-sisältöä ja jotain räiskintäpelejä ja odottaa että joku kantaa ruokaa naaman eteen.
Toinen asia on se, että 17-vuotias syö aika paljon. Hänen on hyvä jo ottaa vähän vastuuta ruoan kotiin kantamisesta.
Tiedän miehen, joka aina ajoi autollaan vaimonsa kauppaan, vaimo kävi tekemässä kaikki ostokset, kun mies istui autossa odottamassa. Vaimo kuoli reilu 70-vuotiaana sairauskohtaukseen, ja kaipa miehen on täytynyt opetella käymään itse ostoksilla, kun lähellä ei asu ketään sukulaista tai läheistä, joka voisi hoitaa asioinnin hänen puolestaan. Eikä kyllä osallistunut mitenkään ruoanlaittoonkaan, niin liekö siirtynyt ruokatiskille tai valmisruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelin lapsena, että miksi mummo ei muka pysty menemään kyykkyyn. Näytin hänelle iloisesti, että näin se tehdään, ei ole vaikeaa. Olin silloin n. 5-vuotias. Nykyään ymmärrän miksi mummo ei pystynyt menemään kyykkyyn.
Täällä kirjoittelevat ovat todennäköisesti ihan aikuisia, eivät 5-vuotiaita. Heillä ehkä on kyse tyhmyydestä jos eivät ymmärrä että kaikki eivät pysty tekemään asioita, jotka itselle ovat helppoja. Olet tosiaan oikeassa siinä, että supertyhmistä ihmisistä ei ole pulaa.
Minä olen 66 ja ihan sujuvasti osaan käyttää hiirtä molemmin käsin. Olen opetellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei minä muodossa voi kirjoittaa jos tahtoo? Eihän se tilanne muutu miksikään?
Jos sinä kirjoitat minä-muodossa, niin ei tarvitse kiukutella, kun muut luulevat sinun kirjoittavan itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä kirjoitat minä-muodossa, niin ei tarvitse kiukutella, kun muut luulevat sinun kirjoittavan itsestäsi.
Kai sinulla kiukku heräisi kirjoittaa missä muodossa tahansa. Kun sanat äiti, anoppi ja miniä saa valtavan töksäyttelyvimman joka keskustelussa.
Aivan jumalattoman rasittavaa kun täysin osaava ihminen heittäytyy täydellisen avuttomaksi, ei esim. "pysty" tai "muista" yhtäkkiä edes viedä juuri käyttämäänsä lautasta tiskiin. Jättää kaiken paskan vaan levälleen ja odottaa että joku muu hoitaa. Sukkia ei "osaa" laittaa jalkaan, housuja ei "osaa" laittaa jalkaan, ei viitsi persettä nostaa sen vertaa että menisi edes vessaan. Mutta kyllä jumaleisson lentää liukkaasti kun pitää mennä omiin rientoihin kavereiden kanssa, sitten ei olekaan mitään ongelmaa.
Niin tuota samaa joka keskustelussa hoet. Sulla normaaleista ihmissuhteista taida paljon käsitystä olla. No sainpahan sulle pohdittavaa kun esitin asiaa niinkin päin että ne lapsetkin voi tarvota sen vanhan leskirouvan palveluksia.