Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhuksen opittu avuttomuus.

Vierailija
31.07.2026 |

On muuten rasittavaa. Edes yksinkertaisia asioita ei voi opetella tekemään itse. Esimerkiksi puoliso tankkasi aina auton, niin leskeksi jäätyään muut tankkaavat auton, koska eihän nyt niin vaikeasta hommasta voi itse selvitä. On niin helppoa vain sanoa että hoida sinä tämä, kun en itse osaa. Eri asia jos fyysinen kunto ei enää riitä, kuin että on epävarma edes opettelemaan uutta taitoa. 

Kommentit (453)

Vierailija
401/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sama pätee nykynuorisoon (alle 35 vuotiaat) jotka kuolevat lähes heti kun luurista loppuu akku. toimintakyky menee nollaan, ajattelu loppuu, alkaa parkuminen ja sikiöasentoon meno. kyllä on lällyä porukkaa tämä nykynuoriso. hyi.

Onnea sinulle, kun joudut kokonaan näiden sikiöasennossa makaavien idioottien armoille, kun sulla ei toimi enää jalat eikä järki. 

Vierailija
402/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini asuu kerrostalossa ja hänen eläkkeensä on paljon isompi kuin minun kuukausituloni. 

Vauvalaisten äideillä vakio noin 6000 euron eläke kansakoulupohjalta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelliseen viestiin vielä lisäys, ettei osaa tilata palvelua, koska ei käytä nettiä eikä kuule eikä ymmärrä puhelimessa käytyä keskustelua enää kunnolla. 

Kerran hänellä kävi maksullinen ikkunanpesijä ja siitä sain sitten kuulla kuukausitolkulla, kuinka huonosti pesi. 

Ei osaa enää nettiä eikä puhelinta eikä tiedä miten asiat hoidetaan eikä kuule. Näkeekö ees?

Ja tytär täällä hihittelee 86-vuotiaalle. Tytär tutkimuksiin onko varhaisdementia kun ei tajua.

Vierailija
404/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset voi rauhallisesti opettaa häntä tankkaamaan? 

Kyllä varmasti oltaisiin opetettu jos toinen olisi siihen ollut halukas. Ap

MInä ole yrittänut pari kertaa opettaa vaimoni tankkaamaan. Ei vain halua opetella. Olen sen verran siippaa vanhempi että mitä todennäköisimmin kuukahdan ennen häntä. Joten jos hän vielä poismenoni jälkeen bensa-autoa ajaa, niin edessä on ongelma - vaan eipä minun.

Aja kerran tankki lähes tyhjäksi ja kun rouva haluaa lähteä asioille tai kaupoille, annat rahan kouraan ja sanot että tuolla voit tankata lisää. Jos kieltäytyy, sitten voi pysyä kotona. Tai voi opetella tankkaamaan ihan itse, opetusta on tarjottu, ei ole kelvannut. Pakota oppimaan, kiittää sinua myöhemmin.

Vierailija
405/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelliseen viestiin vielä lisäys, ettei osaa tilata palvelua, koska ei käytä nettiä eikä kuule eikä ymmärrä puhelimessa käytyä keskustelua enää kunnolla. 

Kerran hänellä kävi maksullinen ikkunanpesijä ja siitä sain sitten kuulla kuukausitolkulla, kuinka huonosti pesi. 

Ja lapsikulta ei suostu auttamaan kun  Kyllä 86-vuotiaan on pärjättävä itsenäisesti. Kuulolaitteen saa maksutta hyvinvointialueelta.

Siinä on lapselta riittävästi apua, että hän tilaa äidilleen ikkunanpesun siivousfirmasta. Laskun maksaa äiti, koska hänen ikkunoitaan pestään.

Vierailija
406/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen, että miksi vanhusten pitää rynnätä näihin ketjuihin julistamaan, että "minä en ainakaan, joten ei pidä paikkaansa ja älä yleistä". Eihän muutkaan ikäluokat tee tuollaista. Jos viitataan milleniaaleihin, eivät he vyöry loukkaantuneina ottamaan asioita henkilökohtaisesti. Saattavat jopa tehdä pienen itsereflektion ja pysähtyä katsomaan aiheena olevaa asiaa toisesta näkökulmasta. Juuri äsken joku (vanhus?) julisti, että alle 35-vuotiaat ovat porukka joka makaa lattialla sikiöasennossa, jos puhelimessa ei ole latausta. Ei ole yksikään tuon ikäluokan edustaja saapunut uhriutumaan.

Voisitteko antaa niiden henkilöiden keskustella, keitä asia koskee?

Vierailija
407/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lapsikulta ei suostu auttamaan kun  Kyllä 86-vuotiaan on pärjättävä itsenäisesti. Kuulolaitteen saa maksutta hyvinvointialueelta.

Siinä on lapselta riittävästi apua, että hän tilaa äidilleen ikkunanpesun siivousfirmasta. Laskun maksaa äiti, koska hänen ikkunoitaan pestään.

Niin olisi mutta lapsi ilkkuu täällä että kyllä vaan pesee itse 86 v itse kun ei nettiä eikä puhelinta pysty käyttämää.

Vierailija
408/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen, että miksi vanhusten pitää rynnätä näihin ketjuihin julistamaan, että "minä en ainakaan, joten ei pidä paikkaansa ja älä yleistä". Eihän muutkaan ikäluokat tee tuollaista. Jos viitataan milleniaaleihin, eivät he vyöry loukkaantuneina ottamaan asioita henkilökohtaisesti. Saattavat jopa tehdä pienen itsereflektion ja pysähtyä katsomaan aiheena olevaa asiaa toisesta näkökulmasta. Juuri äsken joku (vanhus?) julisti, että alle 35-vuotiaat ovat porukka joka makaa lattialla sikiöasennossa, jos puhelimessa ei ole latausta. Ei ole yksikään tuon ikäluokan edustaja saapunut uhriutumaan.

Viiskymppisten haluttomuus auttaa vanhuksiaan kiinnostaa kyllä jokaista vanhusta.

Viiskymppiset ovat vähintään yhtä hsnkala ikäluokka kuin suuret ikäluokat.  Ongelmaisia, katkeria, vanhempiaan väheksyviä ja pilkkaavia 

Vierailija
409/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tietenkään tarvitse  eikä ole pakko läheisiään auttaa kun ei tahdo. Edes vaikka neuvomalla paikkoja mistä saa auton kanssa apua jne

Mutta aikuisilta on kovin rumaa ilkkua ja naureskella muoria joka ei jaksa kannella auton renkaita, osaa itse vaihtaa öljyjä tms

Sama vaikka mattopyykin kanssa, vois antaa vaikka puhelinnumeroita pesuloihin, jotka hakevat matot ja tuovat puhtaana kotiin.

Vierailija
410/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
411/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viiskymppisten haluttomuus auttaa vanhuksiaan kiinnostaa kyllä jokaista vanhusta.

Viiskymppiset ovat vähintään yhtä hsnkala ikäluokka kuin suuret ikäluokat.  Ongelmaisia, katkeria, vanhempiaan väheksyviä ja pilkkaavia 

Ketkäs nämä viiskymppiset on kasvattanut? Niin.

Vierailija
412/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä tietenkään tarvitse  eikä ole pakko läheisiään auttaa kun ei tahdo. Edes vaikka neuvomalla paikkoja mistä saa auton kanssa apua jne

Mutta aikuisilta on kovin rumaa ilkkua ja naureskella muoria joka ei jaksa kannella auton renkaita, osaa itse vaihtaa öljyjä tms

Sama vaikka mattopyykin kanssa, vois antaa vaikka puhelinnumeroita pesuloihin, jotka hakevat matot ja tuovat puhtaana kotiin.

Mutta muori, aikuisena saa kuitenkin ilkkua omaa lastaan? 

Vierailija
413/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ihmiset hankkii jo kokemusta aikuiselämässään ja korjaavat niitä "kasvatusvikoja " itsessään.

Vierailija
414/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on heikompi astia siinä kohtaa kun vanhus ei kuule, näe, osaa, ymmärrä?

Vierailija
415/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin olisi mutta lapsi ilkkuu täällä että kyllä vaan pesee itse 86 v itse kun ei nettiä eikä puhelinta pysty käyttämää.

Jos se 86-vuotias mieluummin pesee ikkunat itse mitä maksaa siivousfirmalle, niin kukapa sitä pystyy kieltämään?

Vierailija
416/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset voi rauhallisesti opettaa häntä tankkaamaan? 

Huomaan, että tämä opitun avuttomuuden ilmiö on sinulle täysin vieras.

Kysymys ei ole oppimisesta tai osaamisesta. Kysymys on huomiosta, hoivasta, kontrolloinnista, marttyyriasenteesta, rajojen ovelasta venyttämisestä ja manipuloinnista.

Tai ei halua muutosta, on kiinni entisessä, kenties mieluisassa elämän vaiheessa. Jättäytyy pois kelkasta. 

Vierailija
417/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä sitten putoo tikkailta tai ikkunasta. 

Vaikkei vieraan laskeminen niin helppoa ole kyllä "täyspäinen" vanhus ei rimpuile keittiötikkailla. 

Vierailija
418/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolle keittiötikkaat, vaarille mopo 80-vuotislahjaksi.

Vierailija
419/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko edes yrittää ymmärtää, mistä tässä ketjussa oli tarkoitus keskustella?!

Opittu avuttomuus! Eli se, että kun esimerkiksi jää leskeksi, ei osaa mitään käytännön asioita. Tai vaikka osaisi, heittäytyy täysin avuttomaksi, koska on oppinut puolison olevan aina apuna. Tai esimerkiksi se, että puoliso yrittää opettaa toista tankkaamaan auton, mutta toinen ei suostu edes yrittämään koska "sinä olet tuon aina tehnyt ja aina tulet tekemäänkin". Tässä ketjussa on kymmeniä aiheeseen kuuluvia esimerkkejä.

Sen sijaan, kuten jo aiemmin kirjoitin, täällä osa puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä. Te aidan seipäästä puhuvat voitte aloittaa oman ketjun aiheesta, joka ei tätä aloitusta edes koske.

Vierailija
420/453 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko edes yrittää ymmärtää, mistä tässä ketjussa oli tarkoitus keskustella?!

Opittu avuttomuus! Eli se, että kun esimerkiksi jää leskeksi, ei osaa mitään käytännön asioita. Tai vaikka osaisi, heittäytyy täysin avuttomaksi, koska on oppinut puolison olevan aina apuna. Tai esimerkiksi se, että puoliso yrittää opettaa toista tankkaamaan auton, mutta toinen ei suostu edes yrittämään koska "sinä olet tuon aina tehnyt ja aina tulet tekemäänkin". Tässä ketjussa on kymmeniä aiheeseen kuuluvia esimerkkejä.

Sen sijaan, kuten jo aiemmin kirjoitin, täällä osa puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä. Te aidan seipäästä puhuvat voitte aloittaa oman ketjun aiheesta, joka ei tätä aloitusta edes koske.

Niissä on vähän rajapintaa  tuossa eikö viitsi vai eikö enää ole kykenevä tekemään.

Esim tuo , 86, vihjailee ikkunanpesusta.  Häntä ei auteta tilaamaan sitä tai tuhlata muutamaa tuntia pesemällä ne. Onko se osaamattomaksi heittäytymistä vaiko jo tarve että joku muu sen tekee?