Vanhuksen opittu avuttomuus.
On muuten rasittavaa. Edes yksinkertaisia asioita ei voi opetella tekemään itse. Esimerkiksi puoliso tankkasi aina auton, niin leskeksi jäätyään muut tankkaavat auton, koska eihän nyt niin vaikeasta hommasta voi itse selvitä. On niin helppoa vain sanoa että hoida sinä tämä, kun en itse osaa. Eri asia jos fyysinen kunto ei enää riitä, kuin että on epävarma edes opettelemaan uutta taitoa.
Kommentit (453)
Vierailija kirjoitti:
Sitä mummoa joka hoiti lapsia lomilla ja antoi parisuhdeaikaa ei tippaakaan näköjään vastavuoroisesti tahdota auttaa kun olisi avun tarve.
Minä lähden äitini seuraksi lääkäriin, mutta en mene poimimaan hänen pihastaan viinimarjoja. Lääkärireissusta hänen ei tarvitse kuin kertoa milloin se on, mutta marjojen poimimisesta seuraa viikkojen naukuminen ja syyllistäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loputonta ja jatkuvaa lastenhoitoapua ja rahaa täällä toivotaan mummoilta kiukkuisina. Mummot taas olkoon hiljaa omista asioistaan. Heillä on ikuinen vastuu lapsistaan kuolemaanaa saakka.
HÖPÖ HÖPÖ. Ja se avuttomaksi heittäytyminen ei ole mummon oma etu. Aivot näivettyy, jos niitä ei työllistä.
Niin varmaan näivettyy ja monilla nuorilla näyttää okevan hyvin pahasti näivettynyt. Normaali ihminen ymmärtää vanhusten fyysisenkin voiman vähentyvän.
Ja myös sen ettei hän itsekään osaa kaikkea kykene kaikkeen mutta mummojen pitäisi hallita kaikki sukan kantapäästä talonsa kattoremonttiin.
Osaatteko te kaikki kaiken kaikesta?
Omakotitalon ostoa harkitessa ja varsinkin oston jälkeen voi ihan itse miettiä miten osaa ja edes haluaa osata talon huoltotöitä. Jos asia ei kiinnosta yhtään, voi tarpeen tullen asumismuodon vaihtaa sellaiseen, jossa asiat voi hoitaa soittamalla huoltofirmaan. Sen nyt osaa jokainen.
No mun appivanhemmat muutti järjenvastaisesti omakotitaloon kuuskymppisinä. Anoppi ei osaa tehdä yhtään mitään, ei varmaan ikinä edes pidellyt vasaraa. Siellä se nyt sitten listaa huoltotöitä meille, kun appi onkin sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppini. Hänet piti apen kuljettaa jopa töihin alle viiskymppisenä. Ajokorttia ei tietenkään ollut. Nyt roikkuu sitten pojassaan kuin hukkuva.
Ajattelinkin, että joku miehestään mustasukkainen miniä kirjoittelee. :) Puhuisitko omasta äidistäsi noin? Lopettakaa anoppienne inhoaminen, inhoatte samalla osaa miehestänne ja lapsistakin voi löytyä ällöanopin piirteitä.
On se jännä tosiaan, että ainoastaan naisen anoppi on aina se tunari ja hirviö.
Taitaa olla poikalassssten äidin kohtalo muuttua tunariksi ja hirviöksi. Voivoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loputonta ja jatkuvaa lastenhoitoapua ja rahaa täällä toivotaan mummoilta kiukkuisina. Mummot taas olkoon hiljaa omista asioistaan. Heillä on ikuinen vastuu lapsistaan kuolemaanaa saakka.
HÖPÖ HÖPÖ. Ja se avuttomaksi heittäytyminen ei ole mummon oma etu. Aivot näivettyy, jos niitä ei työllistä.
Niin varmaan näivettyy ja monilla nuorilla näyttää okevan hyvin pahasti näivettynyt. Normaali ihminen ymmärtää vanhusten fyysisenkin voiman vähentyvän.
Ja myös sen ettei hän itsekään osaa kaikkea kykene kaikkeen mutta mummojen pitäisi hallita kaikki sukan kantapäästä talonsa kattoremonttiin.
Osaatteko te kaikki kaiken kaikesta?
Kyse on AVUTTOMAKSI HEITTÄYTYMISESTÄ. Esimerkkejä ketjussa miljoona. Kun ei muka-osata yhtään mitään ja aina pitäisi hypätä palvelemaan. Ja tämä aloitetaan ennen viisikymppisiä.
Jaa. Mulla oli vielä alle 50v 4 lasta kotona hoidettavana. Vanhinkin täytti vasta 16, kun minä täytin 50v ja kuopus oli silloin 10v. En kyllä ymmärrä, miten tuon ikäisiä työelämässä täysillä olevia ihmisiä pitää muka tulla passaamaan. Miten sitä ihminen pärjää edes työelämässä jos ei mitään osaa tehdä ja ihan avuttomaksi heittäytyy??
Taitaa olla jonkin sortin kehitysvammaa monenkin anopeissa ja vanhuksissa. Avuttomana omat äidit ja anopit huutelee kun ei osata käyttää KAUKOSÄÄDINTÄ (ei luoja, kukaan jolla yksikin toimiva aivosolu on päässä osaa sitä käyttää. Pitää olla todella syvästi kehitysvammainen jos ei) tai laittaa sähkösaunaa päälle. Ja jos joku heittäytyy avuttomaksi, eikä osaa noita tehdä niin sekin viittaa pahaan mt-ongelmaan. Niitä kyllä tuntuu vauvalla viihtyvien ihmisten anopissa ja äideissä olevat yllättävän paljon. Tosi huonoa ainesta täällä käy, ihan wt porukkaa.
Omassa elämässä en ole tavannut yhtään ihmistä, joka ei osaisi käyttää kaukosäädintä.
Isoäitini oli syntynyt 1930-luvun alkupuolella, en sanoisi wt:kai tai huonoksi ainekseksi vaan, kuten ketjun aiheena oli - avuttomaksi oppinut.
Mielenterveysongelmia en kiistä. Oli niin isoisäni perässä vedettävä, että oli jopa kännissä silloin kuin isoisäni joi. Yksin ei juonut.
Eikä kyse ole siitä, etteikö hänen aivosolunsa olisi riittäneet sen kaukosäätimen käyttöön, vaan usko siitä omasta osaamattomuudesta oli niin vahva. Huomionhakua myös mukana, "katsokaa nyt minua leskiparkaa, enhän minä tällaisia voi osata!" Eli tekeytyi avuttomaksi, myös muissa asioissa kuin tuon kaukosäätimen kanssa. Se oli vain esimerkki.
Tässä keskustelussa toiset puhuvat aidasta ja toiset aidan seipäästä. Ne, jotka ovat tavanneet avuttomaksi oppineen ihmisen, tietävät kyllä mistä puhutaan.
-se sama
1930 -luvulla syntynyt isoäiti on jo aika vanha. Näkökin voi tehdä kiusaa.
1936 syntynyt sukulainen unohti kaukosäätimen käytön noin 77-vuotiaana. Lapsensa merkkasivat teipillä kanavan 1, paina tätä ja punaisella tarralla kiinni/näppylän. Vuoden verran pärjäsi. Sitren unohti kännykän käytön, ensin osasi vielä vastata. Sukulaisille oli helpotus kun unohti miten soitetaan, hänellähän oli yö ja päivä sekaisin. ( kotihoito kävi 4 + 1 kertaa päivässä.
Tämä on taas ihan eri asia, huoh.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän vanhuksen joka ihan hyvin pystyy itse kävelemään mutta kun hän tilaa kelakyytiä (johon hän muista syistä on oikeutettu) hän kuljettajan tullessa ovelta hakemaan valahtaa ihan veltoksi jotta kuljettajan on melkein kannettava / raahattava hänet autoon.
Miksi hän tekee niin? Hän on oikeutettu kelakyytiin ja sen tullessa kuitenkin näyttelee huonompaa kuin on. Toisten käyttäytymistä on joskus vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Miniä kysyi otanko 7 ja 9 vuotiaat elokuun viimeisekai viikonlopuksi.
Miksi ottaisin, opetelkoot itse hoitamaan lapsensa, avuttomaksi heittäytymistä.
En minäkään pyydä häneltä mitään ja tokko saisin. Me kännykkäliikkeeseen jos et osaa ...
Miksi poikasi ei hoida omia lapsiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mummoa joka hoiti lapsia lomilla ja antoi parisuhdeaikaa ei tippaakaan näköjään vastavuoroisesti tahdota auttaa kun olisi avun tarve.
Minä lähden äitini seuraksi lääkäriin, mutta en mene poimimaan hänen pihastaan viinimarjoja. Lääkärireissusta hänen ei tarvitse kuin kertoa milloin se on, mutta marjojen poimimisesta seuraa viikkojen naukuminen ja syyllistäminen.
Juuri näin. Auttamiseen voi ja mielestäni pitääkin asettaa rajat. Lääkärireissu on enemmän tai vähemmän pakollinen, ja on hyvä olla läheinen tukena ja turvana, ehkä toisina kuuntelevina korvinakin. Marjojen poiminta on täysin vapaaehtoista, ja on oma valinta että niitä marjapuskia edes on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppini. Hänet piti apen kuljettaa jopa töihin alle viiskymppisenä. Ajokorttia ei tietenkään ollut. Nyt roikkuu sitten pojassaan kuin hukkuva.
Ajattelinkin, että joku miehestään mustasukkainen miniä kirjoittelee. :) Puhuisitko omasta äidistäsi noin? Lopettakaa anoppienne inhoaminen, inhoatte samalla osaa miehestänne ja lapsistakin voi löytyä ällöanopin piirteitä.
Taitaa olla poikalassssten äidin kohtalo muuttua tunariksi ja hirviöksi. Voivoi.
Jostain merkillisestä syystä he takertuvat juuri poikiinsa. Ei meillä kälyt ole koko ajan pommituksen kohteena kuten mun mies on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään pyydä häneltä mitään ja tokko saisin. Me kännykkäliikkeeseen jos et osaa ...
Tuttu töksäyttelijä. He tietysti menevät yhdessä jonnekin mutta minulla on suora puheyhteys miniään. Ei tarvitse poikaa välissä.
Voisinko laittaa ehdon . Otan lapset tuoksi viikonlopuksi mutta he pesevät syksyllä ikkunani?
Ei käy, lapsia pitää katsoa rakkaudesta, ikkunanpesu olisi työtä.
Ne lapset ovat poikasi lapsia, joten miksi hän ei kysy suoraan sinulta otatko lapset hoitoosi viikonlopuksi. Miksi asia pitää kierrättää inhoamasi miniän kautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu töksäyttelijä. He tietysti menevät yhdessä jonnekin mutta minulla on suora puheyhteys miniään. Ei tarvitse poikaa välissä.
Voisinko laittaa ehdon . Otan lapset tuoksi viikonlopuksi mutta he pesevät syksyllä ikkunani?
Olen ihan varma, että poikasi käy pesemässä sinun ikkunat ihan mielellään vastapalvelukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ne lapset ovat poikasi lapsia, joten miksi hän ei kysy suoraan sinulta otatko lapset hoitoosi viikonlopuksi. Miksi asia pitää kierrättää inhoamasi miniän kautta?
Mikä sinulla on? Lähinnä tuo tulee mieleen? Kai se nyt on ihan sama kumpi kysyy? Enkä inhoa miniääni, ihan mukava fiksu ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan varma, että poikasi käy pesemässä sinun ikkunat ihan mielellään vastapalvelukseksi.
En oikeesti edes häntä vaivaisi. Raaskin siivoukseni maksaa. Ja tokko tulisi, sanoisi että laita lasku mulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinulla on? Lähinnä tuo tulee mieleen? Kai se nyt on ihan sama kumpi kysyy? Enkä inhoa miniääni, ihan mukava fiksu ihminen.
Ei minulla ole mikään. Jos miniäsi olisi sinulle mieleinen, et kiukuttelisi lasten hoitamisesta täällä mitään. Voitte sopia senkin, että jokainen hoitaa yhteydenpidon omaan sukuunsa. Ei miniän tarvitse tehdä ihan kaikkea, poikasi voisi hoitaa välillä oman osansa. Tuskin poikasi soittelee anopilleen ja sopii lastenhoitokuvioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeesti edes häntä vaivaisi. Raaskin siivoukseni maksaa. Ja tokko tulisi, sanoisi että laita lasku mulle
Mutta ihan mieluusti vaivaisit miniää?
Jos minun puolisolleni tapahtuisi jotakin sellaista, että jollakin tavalla menettäisi toimintakykynsä, niin tiedän, että olisin todellisessa ja erittäin pahassa pulassa.
Entäpä kun minä selviän kyllä lääkärikäynneistä ja ymmärrän asiat mutta yritän tarjota niitä viinimarjoja lapsille jos tarvitsevat? Mutta en jaksa poimia rollan kanssa niitä valmiiksi heille? Sitten kelpaisi.
Äitini oli jo isän eläessä tuollainen, mutta isäni kuoltua tuo avuttomuus / uhriutuminen meni sellaisiin svääreihin että keräsin kamppeeni ja muutin 300 kilometrin päähän että on hyvä syy olla reagoimatta kaikkiin vouhotuksiin. Aiemmin asuin samalla paikkakunnalla - en äitini helmoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihan mieluusti vaivaisit miniää?
Pakko toistaa kysymys. Mikä sinua vaivaa kun et ymmätrrä kirjoitettua tekstiä. Hoidan siivoukseni ihan itsenäisesti ilman miniää ja poikaa. Tuo oli semmonen kuvitteelinen tilanne jota se joku lapsiaan vaivaava mummo vaatisi.