Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumiskuviot uusiksi. Miten tekisit?

Vierailija
30.07.2026 |

Minä olen myymässä rivitalokolmiota pikkukaupungista. Saan siitä korkeintaan 100t€ (optimistinen arvio). Aikomus on muuttaa johonkin isompaan kaupunkiin tai parempien kulkuyhteyksien päähän (tarvitsen erikoislääkäriä ja jossain vaiheessa sairaalaa todennäköisesti). Tuloni on yleistuki eli noin 640€ kuussa. Olen 60v yksin elävä. Minkä vaihtoehdon valitsisit ja miksi?

1) vuokralle yksiöön, vuokra noin 500-600€ (tulot tällä hetkellä 640€, myöhemmin takuueläke).

2) ostan oman yksiön/kaksion, hinta maks 110t€. Vastike alle 200€/kk + muut kulut.

3) ostan vanhan halvan omakotitalon 50-60 000€ jostain keskustasta kaukana ja auton. Etuna voisi kasvattaa omaa ruokaa.

4) joku muu, mikä?______________

Kysy jos on kysyttävää. Kerro miten itse tekisit. Minä en osaa päättää mikä olisi järkevintä taloudellisesti.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap. Olen itsekin 55+. Muutin maalle työttömäksi jäätyäni. Löysin osapäivätyönkin. Mutta tähän muuhun: luin koko ketjun ja koen, että tiedät jo itse vastauksen. Olet itse asiassa antanut sen vastauksen jo monta kertaa ketjussa. Olet liikuntaa, nimenomaan puuhastelua ja arkiliikuntaa, kaipaavaa ihmistyyppiä, ja kuitenkin sen verta riippuvainen, että huonot ominaisuutesi tulevat esiin kerrostaloyksiössä sairastuttaen sinut pahemmin. Rahallisesti kannattaisi vuokrata. Terveydellisesti kannattaisi vuokrata pieni ok-talo, tai vaikka puolikas. Olen itse asunut kaupungeissa ok-talon siipeen rakennetuissa kaksioissa kolme kertaa, vuokralla, oli iso piha viinimarjapensaineen raparpereineen ja vuokranantajan toive, että myös hoitaisin sitä. Rakastin sitä, ja hoidin. Nyt sain perintönä ok-talon maalta, ja asun täällä. Voin sanoa, että selkäni voi paljon paremmin, sitä paremmin, mitä enemmän päivittäin liikun.

Kuolemaa ja perikuntaa ei kannata ajatella niin kauan kuin on itse elossa. Kuvittele tilannetta, että muutat sairautesi vuoksi suurempaan kaupunkiin krs-taloyksiöön, ja kaiken fyysisen lisäksi vielä masennutkin sinne. Ei ei ei. Minä sanon: katsele Oikotieltä vuokra-ok-taloja. Niiden hinnat ovat siinä 500-600 e, pienimpien. Tulee tietty sähkökin, mutta eläkeläisenä saat asumistukea ja sähköön jopa toimeentulotukea Kelalta, jos pahin sattuu, eli kaikki tulohanat menevät. Nyt on kuitenkin tärkeintä nauttia loppuelämästä. Ja tiedät itsekin, mitä tarvitset. Tarvitset selvästi kasvimaan, pihan ja pienen puutarhan. Elät siitä. Ja elät sellaisen vuoksi vielä monta onnellista vuosikymmentä. Vaikka ottaisit kissan tai koiran tai kanin seuraksesi, sekin nauttisi puutarhasta.

Osuit asian ytimeen: todellakin tarvitsen pihan puutarhan kasvimaan. Niistä olen haaveillut koko ikäni. Ja marjametsät lähellä. Tämänkin asunnon pieni piha on täynnä syötävää. Mutta vuokran lisäksi pitäisi olla varaa myös autoon sillä nuo vuokrattavat talot ovat yleensä kaukana kaupoista, muutenhan ne olisi myyty. Kerrostaloyksiöt todellakin masentaa jo ajatuksena ja tulee tunne että siellä istutaan kuolemaa odottamassa. Mutta jos muuhun ei ole varaa? 

Mikä on kustannustaso/vastikkeet nykyisessä asunnossasi? Pikkukaupunki, mikä mättää? Paljonko on matkaa YO-sairaalaan ja palveluihin?

Vähän on sekavaa, kun olet kuitenkin valmis halpaan ok-taloon kaukana YO-sairaalasta?

Mieti, mitä haluat. 

Vierailija
82/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aso -kämppä?

Niitäkin olen selannut, ihan järkyttävän kalliita vaikka maksaa ison summan aluksi.

Täällä missä asun, ne on tavallisen vuokrakämpän hintaisia. Voi päästä alle 500€:lla kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö kauppa paikkakunnallasi?

Jos käy, niin olet sitten valmis ostamaan jonkun edullisen ok-talon jostain pikkupaikkakunnalta puuhastelun vuoksi, vaikka oletat, että kuntosi huononee kuitenkin jonkun ajan kuluessa.

Miten ajattelit silloin päästä eroon siitä Ok-talostasi? Se voi olla silloin arvoton. 

Ja kun tulot on mitä on, ja eläkekään ei ole hääppönen jatkossa, niin ei kai tuossa tilanteessa voi ottaa mitään riskejä isoista rahareijistä, kuten vanha ok-talo?

Mitään päätöksiä ei oikein voi tehdä, ennenkuin tiedät tilanteen nykyisen kämpän suhteen. Meneekö kaupaksi ja millä hinnalla.

Vierailija
84/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta omakotitaloa ja autoa, vaan edullinen iso yksiö tai pieni kaksio (löytynee alle 100 000e:n) läheltä palveluita., tarvittaessa harkitse paikkakunnankin vaihtoa. Säästyt omakotitalon ylläpidolta ja niiltä kustannuksilta, rahasi myös riittävät paremmin siihen asti kunnes takuueläke riittää kattamaan kuukausittaiset asumisen kustannukset ja sinulle ehkä jää jopa jemmaan jotain nykyisen asunnon myyntirahoista siinä kohtaa kun takuueläke alkaa juosta.

Vierailija
85/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap. Olen itsekin 55+. Muutin maalle työttömäksi jäätyäni. Löysin osapäivätyönkin. Mutta tähän muuhun: luin koko ketjun ja koen, että tiedät jo itse vastauksen. Olet itse asiassa antanut sen vastauksen jo monta kertaa ketjussa. Olet liikuntaa, nimenomaan puuhastelua ja arkiliikuntaa, kaipaavaa ihmistyyppiä, ja kuitenkin sen verta riippuvainen, että huonot ominaisuutesi tulevat esiin kerrostaloyksiössä sairastuttaen sinut pahemmin. Rahallisesti kannattaisi vuokrata. Terveydellisesti kannattaisi vuokrata pieni ok-talo, tai vaikka puolikas. Olen itse asunut kaupungeissa ok-talon siipeen rakennetuissa kaksioissa kolme kertaa, vuokralla, oli iso piha viinimarjapensaineen raparpereineen ja vuokranantajan toive, että myös hoitaisin sitä. Rakastin sitä, ja hoidin. Nyt sain perintönä ok-talon maalta, ja asun täällä. Voin sanoa, että selkäni voi paljon paremmin, sitä paremmin, mitä enemmän päivittäin liikun.

Kuolemaa ja perikuntaa ei kannata ajatella niin kauan kuin on itse elossa. Kuvittele tilannetta, että muutat sairautesi vuoksi suurempaan kaupunkiin krs-taloyksiöön, ja kaiken fyysisen lisäksi vielä masennutkin sinne. Ei ei ei. Minä sanon: katsele Oikotieltä vuokra-ok-taloja. Niiden hinnat ovat siinä 500-600 e, pienimpien. Tulee tietty sähkökin, mutta eläkeläisenä saat asumistukea ja sähköön jopa toimeentulotukea Kelalta, jos pahin sattuu, eli kaikki tulohanat menevät. Nyt on kuitenkin tärkeintä nauttia loppuelämästä. Ja tiedät itsekin, mitä tarvitset. Tarvitset selvästi kasvimaan, pihan ja pienen puutarhan. Elät siitä. Ja elät sellaisen vuoksi vielä monta onnellista vuosikymmentä. Vaikka ottaisit kissan tai koiran tai kanin seuraksesi, sekin nauttisi puutarhasta.

Osuit asian ytimeen: todellakin tarvitsen pihan puutarhan kasvimaan. Niistä olen haaveillut koko ikäni. Ja marjametsät lähellä. Tämänkin asunnon pieni piha on täynnä syötävää. Mutta vuokran lisäksi pitäisi olla varaa myös autoon sillä nuo vuokrattavat talot ovat yleensä kaukana kaupoista, muutenhan ne olisi myyty. Kerrostaloyksiöt todellakin masentaa jo ajatuksena ja tulee tunne että siellä istutaan kuolemaa odottamassa. Mutta jos muuhun ei ole varaa? 

Mikä on kustannustaso/vastikkeet nykyisessä asunnossasi? Pikkukaupunki, mikä mättää? Paljonko on matkaa YO-sairaalaan ja palveluihin?

Vähän on sekavaa, kun olet kuitenkin valmis halpaan ok-taloon kaukana YO-sairaalasta?

Mieti, mitä haluat. 

No onhan se sekavaa kun tietää mitä haluaa mutta siihen ei ole varaa. Yritän kuitenkin jotenkin mielekkään loppuelämän itselleni saada. Monta muuttujaa ja jotain pitäisi kyetä päättämään. Tämä asunto alkaa kymmenen vuoden päästä olla isoja remontteja vailla eikä ole varaa niitä maksaa. Eroon pitää päästä pikimmiten. 

Vierailija
86/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisin vaihtoehto on ostaa kerrostaloasunto. Mutta ainakin itse ostaisin sen omk. Tosin sen kulut ovat isommat. En haluaisi myöskään elää ilman autoa, että se kuuluu siihen kuvioon. Mutta oman kunnon ja voimien sekä mielenkiinnon mukaan. Vuokralle en koskaan muuttaisi. Mutta osakehuoneisto pitää valita järkevästi, yhtiön tilanne syynätä. Mieluiten iso yhtiö. Vapain ja onnellisin olisin itse maalla vaikka siinä onkin hommaa.

Vierailija
87/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti vanhuutta. Jaksatko kauan viljellä ruokaa? 

Olen sitä miettinyt paljon. Tullut siihen tulokseen että pysyisin ehkä pitempään kunnossa kun olisi tekemistä, jotain hyödyllistä, ehkä jopa pakollista tekemistä kuten ruoan kasvattaminen. Nyt kun on asunut asunnossa pienellä paikkakunnalla, tekemistä ei kauheasti ole, päivät menee venyessä sisällä ja tvn ääressä. 

No nyt on sellaista höttöä että. 

Mutta muuta vaan johonkin röttelöön syrjäseudulle, niin varmasti paranet niin hyvin, ettet tarvitse lääkäriä etkä sairaalaakaan, vaan 8-kymppisenä juokset maratonin ja olet menestyvä yrittäjä. 

Oletpa lapsellinen. Tietysti kunto rapistuu iän myötä mutta jos kymmenenkin vuotta jaksaisi taloa hoitaa ja pihaa myös, varmasti pidentäisi elämää useammalla vuodella. Ei kukaan tervepäinen kuvittele että vointi ja kunto kohenee vuosi vuodelta. Jos tätä rataa jatkan, olen laitoksessa viiden vuoden päästä. 

Jos nyt jo olet niin raihnaisessa kunnossa, että viiden vuoden päästä olet laitoksessa, niin on kyllä äärimmäisen lapsellista kuvitella, että talon hoitaminen antaisi sinulle viisi vuotta lisäaikaa. Mikset ole viimeiset 5 vuotta hoitanut taloa tai tehnyt jotain muuta, ettei tilanteesi olisi kurja jo nyt? Ymmärrän, että sinulla on unelma siitä, että nimenomaan talon ylläpitäminen on avain terveyteen, mutta kyllä järjen pitäisi sanoa, että on monta muutakin asiaa, joiden vaikutus on vähintäänkin sama. 

Mutta näyttää siltä, että olet päätöksesi tehnyt ja suuntaat seuraavaksi omaan taloon syrjäseudulle. 

Vierailija
88/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta omakotitaloa ja autoa, vaan edullinen iso yksiö tai pieni kaksio (löytynee alle 100 000e:n) läheltä palveluita., tarvittaessa harkitse paikkakunnankin vaihtoa. Säästyt omakotitalon ylläpidolta ja niiltä kustannuksilta, rahasi myös riittävät paremmin siihen asti kunnes takuueläke riittää kattamaan kuukausittaiset asumisen kustannukset ja sinulle ehkä jää jopa jemmaan jotain nykyisen asunnon myyntirahoista siinä kohtaa kun takuueläke alkaa juosta.

Paikkakunta nimenomaan on vaihtoon menossa. Täältä on pitkä matka erikoistuneille lääkäreille ja sairaalaan eikä julkiset oikein kulje.

Pienetkin asunnot (sellaiset joissa ei putkiremppaa ole tulossa elinaikanani) maksavat lähes tuplasti sen mitä pienet vanhat omakotitalot. Jäisi useampia kymppitonneja autoon ja remppoihin tai yleensä elämiseen. Oma vanhempani asuu 100 neliön talossa, asumiskustannukset (kaukolämpö, vesi, sähkö, vakuutukset) yhteensä noin 400€.

Vierailija
89/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralle kaksioon. 

Kakkosvaihtoehdossa vastike max 200 tarkoittaa luultavasti sitä, että korjausvelkaa on pirusti. 

Oma tontti on kiva ajatus kesällä, mutta onko se sitä talvella? Jos arvelet vieläpä tarvitsevasi tulevaisuudessa paljon käyntejä jossain lekurissa, niin auton on oltava aina toimintakuntoinen. 

Uudemmissa yksiköissä ja kaksiossa on vastikkeet noin 200€. Siis 2000-luvulla rakennetuissa. 70-80- lukujen asunnoissa tuplat.

Uudet asunnot ovatkin sitten muuten kalliimpia kuin vanhat. 

Vierailija
90/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän toimisi jos asuisi kerrostalossa tai rivitalossa yksiössä vuokralla mutta ostaisi siirtolapuutarhapalstan mökkeineen? Olisi kesäkoti ja talvikoti. Onko kellään kokemusta?

Miksei toimisi hyvinkin. Vaatii vaan sen, että pystyy henkisesti kaupungissa asumaan.

Vierailija
91/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä unelmiesi kohde, Ap. Niirala on vielä KYS:in lähellä ja lyhyt matka keskustaan. Ei tartte autoa. Eri asia on, riittääkö rahnat. Remppaa olisi luvassa. 

Mutta vastaavat peruskorjatut talot maksaakin yli 250.000 ja jopa 400.000. Ja ylikin.

https://www.etuovi.com/kohde/20052993?haku=M2541775702

Vierailija
92/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä miettinyt paljon. Tullut siihen tulokseen että pysyisin ehkä pitempään kunnossa kun olisi tekemistä, jotain hyödyllistä, ehkä jopa pakollista tekemistä kuten ruoan kasvattaminen. Nyt kun on asunut asunnossa pienellä paikkakunnalla, tekemistä ei kauheasti ole, päivät menee venyessä sisällä ja tvn ääressä. 

Mutta muuta vaan johonkin röttelöön syrjäseudulle, niin varmasti paranet niin hyvin, ettet tarvitse lääkäriä etkä sairaalaakaan, vaan 8-kymppisenä juokset maratonin ja olet menestyvä yrittäjä. 

Oletpa lapsellinen. Tietysti kunto rapistuu iän myötä mutta jos kymmenenkin vuotta jaksaisi taloa hoitaa ja pihaa myös, varmasti pidentäisi elämää useammalla vuodella. Ei kukaan tervepäinen kuvittele että vointi ja kunto kohenee vuosi vuodelta. Jos tätä rataa jatkan, olen laitoksessa viiden vuoden päästä. 

Jos nyt jo olet niin raihnaisessa kunnossa, että viiden vuoden päästä olet laitoksessa, niin on kyllä äärimmäisen lapsellista kuvitella, että talon hoitaminen antaisi sinulle viisi vuotta lisäaikaa. Mikset ole viimeiset 5 vuotta hoitanut taloa tai tehnyt jotain muuta, ettei tilanteesi olisi kurja jo nyt? Ymmärrän, että sinulla on unelma siitä, että nimenomaan talon ylläpitäminen on avain terveyteen, mutta kyllä järjen pitäisi sanoa, että on monta muutakin asiaa, joiden vaikutus on vähintäänkin sama. 

Mutta näyttää siltä, että olet päätöksesi tehnyt ja suuntaat seuraavaksi omaan taloon syrjäseudulle. 

En kait täällä kyselisi jos olisin päätökseni tehnyt. Sun kaltaiset negailijat, joiden mielestä tässä iässä pitäisi luovuttaa ja istua yksiössä odottamassa kuolemaa, pitäisi lääkitä laitokseen. Älä yritä, älä kuvittele, luovuta, et parane, ei kunto nouse, et jaksa, etkä osaa, kuolema tulee, jää odottamaan, luovuta, anna periksi, ei kannata yrittää blaa blaa blaa. Elämä yhtä negatiivisuutta. 

Vierailija
93/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä unelmiesi kohde, Ap. Niirala on vielä KYS:in lähellä ja lyhyt matka keskustaan. Ei tartte autoa. Eri asia on, riittääkö rahnat. Remppaa olisi luvassa. 

Mutta vastaavat peruskorjatut talot maksaakin yli 250.000 ja jopa 400.000. Ja ylikin.

Ap kirjoitti:

- ostan oman yksiön/kaksion, hinta maks 110t€. Vastike alle 200€/kk + muut kulut.

- ostan vanhan halvan omakotitalon 50-60 000€ jostain keskustasta kaukana ja auton. Etuna voisi kasvattaa omaa ruokaa.'

Niiralan 135 000 euron okt ei ole lähellekään kumpaakan. 

Vierailija
94/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän kaukana unelmastani mutta kiva koti jollekin toiselle.

Vierailija
95/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kait täällä kyselisi jos olisin päätökseni tehnyt. Sun kaltaiset negailijat, joiden mielestä tässä iässä pitäisi luovuttaa ja istua yksiössä odottamassa kuolemaa, pitäisi lääkitä laitokseen. Älä yritä, älä kuvittele, luovuta, et parane, ei kunto nouse, et jaksa, etkä osaa, kuolema tulee, jää odottamaan, luovuta, anna periksi, ei kannata yrittää blaa blaa blaa. Elämä yhtä negatiivisuutta. 

Itsehän sinä olet tuossa tilanteessa omien sanojesi mukaan. Unelmoit paranevasi ok-talon avulla. Ei tule tapahtumaan. Olisi tapahtunut jo, jos olisi mahdollista. 

Vierailija
96/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paikkakunta nimenomaan on vaihtoon menossa. Täältä on pitkä matka erikoistuneille lääkäreille ja sairaalaan eikä julkiset oikein kulje."

Ethän sinä tarvitse lääkäreitä, kun ostat sen ok-talon kaukaa. 

Vierailija
97/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän sinä olet tuossa tilanteessa omien sanojesi mukaan. Unelmoit paranevasi ok-talon avulla. Ei tule tapahtumaan. Olisi tapahtunut jo, jos olisi mahdollista. 

Menepä takaisin koulunpenkille opettelemaan lukemisen ymmärtämistä. Tahallasi vääristelet sanomisiani. Mene nukkumaan ja pistä korkki kiinni. Älä tule aamulla takaisin kommentoimaan.

Vierailija
98/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoitti:

- ostan oman yksiön/kaksion, hinta maks 110t€. Vastike alle 200€/kk + muut kulut.

- ostan vanhan halvan omakotitalon 50-60 000€ jostain keskustasta kaukana ja auton. Etuna voisi kasvattaa omaa ruokaa.'

Olet vailla erikoissairaanhoitoa. Sitä saa vain YO-sairaaloissa. 

Haluat ok-talon ja pihaa. Lähellä YO-sairaalaa. Ettei tartte autoa. Sellainen maksaa yliopistokaupungeissa. 

Olit valmis maksamaan yksiöstä tai kaksiosta max. 110.000€

Että eikös tässä aleta olemaan haarukassa? Seuraava ehdokas alueella maksoi jo yli 200.000€.

Vierailija
99/99 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoitti:

Olet vailla erikoissairaanhoitoa. Sitä saa vain YO-sairaaloissa. 

Haluat ok-talon ja pihaa. Lähellä YO-sairaalaa. Ettei tartte autoa. Sellainen maksaa yliopistokaupungeissa. 

Olit valmis maksamaan yksiöstä tai kaksiosta max. 110.000€

Että eikös tässä aleta olemaan haarukassa? Seuraava ehdokas alueella maksoi jo yli 200.000€.

Ps. Niiralan talosta saatat päästä eroonkin tarvittaessa! Jos jaksat fiksailla, niin voit tehdä jopa voittoa.