Asumiskuviot uusiksi. Miten tekisit?
Minä olen myymässä rivitalokolmiota pikkukaupungista. Saan siitä korkeintaan 100t€ (optimistinen arvio). Aikomus on muuttaa johonkin isompaan kaupunkiin tai parempien kulkuyhteyksien päähän (tarvitsen erikoislääkäriä ja jossain vaiheessa sairaalaa todennäköisesti). Tuloni on yleistuki eli noin 640€ kuussa. Olen 60v yksin elävä. Minkä vaihtoehdon valitsisit ja miksi?
1) vuokralle yksiöön, vuokra noin 500-600€ (tulot tällä hetkellä 640€, myöhemmin takuueläke).
2) ostan oman yksiön/kaksion, hinta maks 110t€. Vastike alle 200€/kk + muut kulut.
3) ostan vanhan halvan omakotitalon 50-60 000€ jostain keskustasta kaukana ja auton. Etuna voisi kasvattaa omaa ruokaa.
4) joku muu, mikä?______________
Kysy jos on kysyttävää. Kerro miten itse tekisit. Minä en osaa päättää mikä olisi järkevintä taloudellisesti.
Kommentit (266)
Sijoita rahat muutamaan hyvään osinkokoneeseen eri toimialoilta, kuten Nordea, ja muuta vuokralle. 100K voi tuottaa sinulle osinkotuloina noin 4000€ vuodessa, jota voit käyttää vuokranmaksuun. Arvonnousu on vain kiva lisä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralle ilman muuta. Ruuan kasvatus on vitsi. Ilmoja pitelee ja peurat ja rusakot syö ensin.
Ruoan kasvatus on harrastus, erittäin mieluinen harrastus vieläpä. Se on myös keino laskea kustannuksia, saada puhdasta ruokaa, terveellistä ruokaa. Se kohottaa kuntoa, lisää terveyttä, pakottaa ulos liikkumaan, lisää mielenterveyttä. Sitä paitsi inhoan kaupassakäyntiä.
Kerro mikä on se kallis ruoka, jota voi itse viljellä. Porkkanat, perunat ja kaali ovat niin halpoja kaupassa, ettei mitään säästöä tule omista viljelyksistä. Muutenkin on aika hassua puhua kritiikittömästi kunnon kohotuksesta maatöiden tai minkä tahansa fyysisen ponnistelun kohdalla. Fakta kun on, että moni ihminen on rikki juuri siksi, että on tehnyt fyysistä työtä. Senhän pitäisi olla mahdottomuus, jos kaikki liikkuminen olisi vain hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Sijoita rahat muutamaan hyvään osinkokoneeseen eri toimialoilta, kuten Nordea, ja muuta vuokralle. 100K voi tuottaa sinulle osinkotuloina noin 4000€ vuodessa, jota voit käyttää vuokranmaksuun. Arvonnousu on vain kiva lisä.
Milläs rahalla minä sen vuokran maksaisin jos koko rahan sijoittaisin? Kannattais lukea aloitus ennen kuin kommentoi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralle ilman muuta. Ruuan kasvatus on vitsi. Ilmoja pitelee ja peurat ja rusakot syö ensin.
Ruoan kasvatus on harrastus, erittäin mieluinen harrastus vieläpä. Se on myös keino laskea kustannuksia, saada puhdasta ruokaa, terveellistä ruokaa. Se kohottaa kuntoa, lisää terveyttä, pakottaa ulos liikkumaan, lisää mielenterveyttä. Sitä paitsi inhoan kaupassakäyntiä.
Kerro mikä on se kallis ruoka, jota voi itse viljellä. Porkkanat, perunat ja kaali ovat niin halpoja kaupassa, ettei mitään säästöä tule omista viljelyksistä. Muutenkin on aika hassua puhua kritiikittömästi kunnon kohotuksesta maatöiden tai minkä tahansa fyysisen ponnistelun kohdalla. Fakta kun on, että moni ihminen on rikki juuri siksi, että on tehnyt fyysistä työtä. Senhän pitäisi olla mahdottomuus, jos kaikki liikkuminen olisi vain hyväksi.
Miksi sen pitäisi olla kallis ruoka jota itse kasvattaa? No esimerkin halusit, niin kerron sulle että marjat on aika kalliita, samoin paprikat, kaalitkin (lehtikaali, kyssäkaali 8-13€/kg) mm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitäisi olla kallis ruoka jota itse kasvattaa? No esimerkin halusit, niin kerron sulle että marjat on aika kalliita, samoin paprikat, kaalitkin (lehtikaali, kyssäkaali 8-13€/kg) mm.
Jatkan vielä: kyllä taatusti kunto kasvaisi kun kerrostalosta siirtyy omakotitaloon pihaa hoitamaan. Ei siinä kukaan niin paljon rasitu että rikki menee. Mitään ammattimaista viljelyä ei tässä kukaan ole aloittamassa. Puuhastelusta on kyse.
Asuntojen arvo nousee usein myös remonttia tekemällä ja olen teettänyt asuntooni kaikkein kalleimmat remontit.