Asumiskuviot uusiksi. Miten tekisit?
Minä olen myymässä rivitalokolmiota pikkukaupungista. Saan siitä korkeintaan 100t€ (optimistinen arvio). Aikomus on muuttaa johonkin isompaan kaupunkiin tai parempien kulkuyhteyksien päähän (tarvitsen erikoislääkäriä ja jossain vaiheessa sairaalaa todennäköisesti). Tuloni on yleistuki eli noin 640€ kuussa. Olen 60v yksin elävä. Minkä vaihtoehdon valitsisit ja miksi?
1) vuokralle yksiöön, vuokra noin 500-600€ (tulot tällä hetkellä 640€, myöhemmin takuueläke).
2) ostan oman yksiön/kaksion, hinta maks 110t€. Vastike alle 200€/kk + muut kulut.
3) ostan vanhan halvan omakotitalon 50-60 000€ jostain keskustasta kaukana ja auton. Etuna voisi kasvattaa omaa ruokaa.
4) joku muu, mikä?______________
Kysy jos on kysyttävää. Kerro miten itse tekisit. Minä en osaa päättää mikä olisi järkevintä taloudellisesti.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sijoittaisin tuon 100.000€, 5 % tuotolla saat mukavasti vuokraan rahaa ja pääoma pysyy olemassa tai jopa kasvaa. Eli myy asunto, sijoita rahat ja asu vuokralla.
Milläs sen vuokran maksaisin sitten? Sijoitetun pääoman voi menettää kokonaan.
Nimenomaan.
Vuokralle muuttaessa ap häviää omaisuutensa pitkällä tähtäimellä. Sitten sitä vasta ollaankin muiden armoilla. Eli ap pidä kynsin hampain kiinni omaisuudestasi ja muuta toiseen ja edullisempaan omistuskämppään, jossa on pienet kulut. Loput rahoista pistät esim. ETF-rahastoon kasvamaan. Älä anna rahojasi vuokraisännälle. Et saa edes asumistukea!
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon omistusasunnon/ok-talon tulevat rempat sittenkin, kun sinulta on säästöt loppu. Kun putoat rahattomana toimeentulotuelle, taloyhtiön rempat ei ole Kelan laskelmissa asumismeno. Lisäksi Kela ei katso kaikkia ok-talon asumiskuluja menona. Niillä on kiinteät rajat kaikelle. Jos sähkölasku on talvella lähes tonnin kuussa, toimeentulotukiasiakas on silloin omillaan.
Turvallisin olisi asumisoikeusasunto. Sinulla on siinä rahaa kiinni jota Kela ei voi määrätä realisoitavaksi. Olet kuitenkin oikeutettu täysin samoihin etuuksiin kuin kaupungin vuokratalossa asuessa, mutta paremmalla irtisanomissuojalla. Voit helposti vaihtaa asosta toiseen, se kerran maksettu asomaksu siirtyy siihen seuraavaan asuntoon, se ei kierrä sinun tilisi kautta, joten Kela ei saa siihen näppejänsä väliin.
Noissa on hävyttömän korkeat kuukausivastikkeet. Ei realistista ap:n tuloilla.
Järkevintä on muuttaa ihan omistuskerrostalokämppään tai rivariin, jossa pieni vastike.
Tyhmintä olisi mennä vuokralle noilla tuloilla. Ap syöttäisi siis vuokraisännän taskuun loppupeleissä siitä nykyisestä asunnosta saamansa rahat.
En ikinä lähtisi vuokralle. Yleistukea saava ei saa asumistukea, jos tilillä on rahaa.
Siinä on sitten hupsista huomaamatta mennyt koko omaisuus vuokraloordin taskuun.