Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumiskuviot uusiksi. Miten tekisit?

Vierailija
30.07.2026 |

Minä olen myymässä rivitalokolmiota pikkukaupungista. Saan siitä korkeintaan 100t€ (optimistinen arvio). Aikomus on muuttaa johonkin isompaan kaupunkiin tai parempien kulkuyhteyksien päähän (tarvitsen erikoislääkäriä ja jossain vaiheessa sairaalaa todennäköisesti). Tuloni on yleistuki eli noin 640€ kuussa. Olen 60v yksin elävä. Minkä vaihtoehdon valitsisit ja miksi?

1) vuokralle yksiöön, vuokra noin 500-600€ (tulot tällä hetkellä 640€, myöhemmin takuueläke).

2) ostan oman yksiön/kaksion, hinta maks 110t€. Vastike alle 200€/kk + muut kulut.

3) ostan vanhan halvan omakotitalon 50-60 000€ jostain keskustasta kaukana ja auton. Etuna voisi kasvattaa omaa ruokaa.

4) joku muu, mikä?______________

Kysy jos on kysyttävää. Kerro miten itse tekisit. Minä en osaa päättää mikä olisi järkevintä taloudellisesti.

Kommentit (266)

Vierailija
201/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan omakotitalonkin vuokrata. 

Ovat aina 500€/kk tai enemmän+ lämmitys, sähkö, vesi, vakuutukset ym.

Vierailija
202/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esteetön vuokra-asunto vanhuksille suunnitellusta talosta olisi valintani. Niissä on monesti ikäraja 55+. Sukulainen asuu 36 neliön yksiössä pikkukunnassa tällaisessa ja vuokra vähän alle 400. Rivitalo, ei priimaa mytta täysin asumiskelpoinen. Bussipysäkille n. 300 metriä ja siitä pääsee lähimpään kaupunkiin bussilla kolmessa vartissa. Kaikki bussit pysähtyvät sairaalan pysäkillä jos siihen on tarvetta jollain jäädä tai siitä lähteä. 

Tuo olisi muuten aika ihanne mutta pieni yksiö ajatuksenakin jo ahdistaa. Menisikö elämä samaa rataa että ainoa tekeminen on tv ja kaupassa käyminen?

Harrastukset on keksitty, vuokrapalstalla voi viljellä, uimahallissa uida ja saunoa, kuntosalit ja ryhmäliikunnat on olemassa....ei asunnon koko tai sijainti sitä määrää mitä teet vaan sinä itse.

Vaan kun kaikki ei pidä tuollaisista aktiviteeteista. Esimerkiksi itse teen omassa pihassa hommia, ladossa kunnostan huonekaluja, remppaan piharakennuksia. Nautin siitä todella paljon! 

Sitten olen pari vuotta jo lupaillut tutulle joogaohjaajalle, että "tulen" tunnille. Ja ajatellut että pitäisi mennä salille, olen kahtena vuonna maksanut salikortinkin. Kertaakaan en ole käynyt kummassakaan 😀 En halua, koska en viihdy porukoissa. Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esteetön vuokra-asunto vanhuksille suunnitellusta talosta olisi valintani. Niissä on monesti ikäraja 55+. Sukulainen asuu 36 neliön yksiössä pikkukunnassa tällaisessa ja vuokra vähän alle 400. Rivitalo, ei priimaa mytta täysin asumiskelpoinen. Bussipysäkille n. 300 metriä ja siitä pääsee lähimpään kaupunkiin bussilla kolmessa vartissa. Kaikki bussit pysähtyvät sairaalan pysäkillä jos siihen on tarvetta jollain jäädä tai siitä lähteä. 

Tuo olisi muuten aika ihanne mutta pieni yksiö ajatuksenakin jo ahdistaa. Menisikö elämä samaa rataa että ainoa tekeminen on tv ja kaupassa käyminen?

Harrastukset on keksitty, vuokrapalstalla voi viljellä, uimahallissa uida ja saunoa, kuntosalit ja ryhmäliikunnat on olemassa....ei asunnon koko tai sijainti sitä määrää mitä teet vaan sinä itse.

Vaan kun kaikki ei pidä tuollaisista aktiviteeteista. Esimerkiksi itse teen omassa pihassa hommia, ladossa kunnostan huonekaluja, remppaan piharakennuksia. Nautin siitä todella paljon! 

Sitten olen pari vuotta jo lupaillut tutulle joogaohjaajalle, että "tulen" tunnille. Ja ajatellut että pitäisi mennä salille, olen kahtena vuonna maksanut salikortinkin. Kertaakaan en ole käynyt kummassakaan 😀 En halua, koska en viihdy porukoissa. Eri

Tuollaista puuhastelua minäkin kaipaisin.

ap

Vierailija
204/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma halpa kerrostaloasunto.

Kaupunki jossa on yliopisto sairaala.

Vierailija
205/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiöön siksi että siinä jää rahaa muihinkin tarkoituksiin.

Vierailija
206/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mikä on estänyt tähän asti?

Vierailija
207/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralle lähelle sairaalaa. Seniorivuokratalot ovat aivan mainioita vaihtoehtoja

Ap:lls ei ole rahaa niihin. Lisäksi senioritaloissa on vielä korkeampi vuokra kuin tavallisissa vuokra-asunnoissa.

Ei pidä paikkaansa. Senioritaloissa 55+ on halvemmat vuokrat kuin tavallisissa. Niissä on jotain tukea ollut rakennusvaiheessa. Esim kevan talo katajanokalla. Ja tarkoitan senioreille tarkoitettuja vuokrataloja, en vanhuksille tarkoitettuja hoivakoteja. Niissä kovat vuokrat. Sivusta 

Vierailija
208/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan tuota omakotitaloa. Tuon hintatason omakotitalo on tulevaisuudessa todennäköisesti vaikea myydä ja siihen tulee aivan varmasti remontteja jotka ovat kalliita. Pienikin remontti on kallis jos se täytyy teettää ulkopuolisella. Lisäksi jo olet jo 60-vuotias ja sairas niin kuinka kauan pystyisit edes omakotitalosta huolehtimaan. 

Eihän kukaan voi tietää kuinka kauan pystyy omakotitalossa asumaan.

Ei tiedä ei. Meidän kylässä asuu kahdessa talossa meitä 55+ ikäisiä, seuraavassa talossa asuu 94-vuotias, sitä seuraavassa 71-vuotias, häntä vastapäätä kaksi yli 80-vuotiasta ja heidän naapurissaan 69-vuotias. Meidän talon aiempi asukas muutti tästä pois 91-vuotiaana, koska talossa ei ole sisävessaa, suihkua eikä tule lämmintä vettä.

Ja asutaan maalla. Jokaisella omakotitalo isoine tontteineen. Osalla eläkeläisistä on  eläimiäkin, ja peltoa hoidettavana. Ja ainoa joka tarvitsee apua arjessa, on tuo 94-vuotias, koska ei enää itse pääse kauppaan eikä saa nurmikkoa leikattua. Ruokansa kyllä laittaa itse ja siivoaa.

Itse tosiaan olen 55 ja hyvin menee, vaikka en ole terve. Pois en aio muuttaa, kuin jalat edellä.

Olet utelias luonne kun tiedät kaikkien iät . Heh.

Vierailija
209/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kehotetaan muuttamaan toiseen omistusasuntoon, jossa pienet kulut. Jos on pienet kulut, todennäköisesti taloyhtiö ei ole tehnyt mitään korjauksia. Uusissa asunnoissa voi olla pienet kulut, mutta missä päin uudet asunnot maksavat niin vähän, että ap:lla on varaa?

Vierailija
210/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kehotetaan muuttamaan toiseen omistusasuntoon, jossa pienet kulut. Jos on pienet kulut, todennäköisesti taloyhtiö ei ole tehnyt mitään korjauksia. Uusissa asunnoissa voi olla pienet kulut, mutta missä päin uudet asunnot maksavat niin vähän, että ap:lla on varaa?

Sitten pitää mennä vuokra-asuntoon jos yksiöön tulisi putki- tai julkisivuremontti vaikka vuokralla olo maksaa enemmän.

Vierailija
211/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrapalstoja on aika harvoilla paikkakunnilla eikä minua kiinnosta mikään sosiaalinen yhdessä tekeminen. Arvostan omaa rauhaa ja itsenäistä puuhastelua.

En nyt tiedä mihin ap on muuttamassa mutta ymmärsin erikoissairaanhoidon tarpeesta, että isompaan kaupunkiin, eikä pikkukylään. Kaupungeissa noita viljelypalstoja on kyllä tarjolla varmaan ihan jokaisessa. Joihinkin voi tietysti joutua jonottamaan jonkin aikaa.

Vierailija
212/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

4. Mene töihin ja lopeta tämä fantasiointi. 

Vierailija
213/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralle lähelle sairaalaa. Seniorivuokratalot ovat aivan mainioita vaihtoehtoja

Ap:lls ei ole rahaa niihin. Lisäksi senioritaloissa on vielä korkeampi vuokra kuin tavallisissa vuokra-asunnoissa.

Ei pidä paikkaansa. Senioritaloissa 55+ on halvemmat vuokrat kuin tavallisissa. Niissä on jotain tukea ollut rakennusvaiheessa. Esim kevan talo katajanokalla. Ja tarkoitan senioreille tarkoitettuja vuokrataloja, en vanhuksille tarkoitettuja hoivakoteja. Niissä kovat vuokrat. Sivusta 

Jep, nämä ovat huomattavasti normaalia vuokra-asumista edullisempia. Esimerkiksi https://setlementtiasunnot.fi/asunnot/setlementtiasunnot-capellan-puist… yksiön vuokra 613€. Ei tuolla hinnalla saa Kalasataman alueelta vuokra-asuntoa. Tuossakin taloyhtiössä on muun muassa oma verstas ja viljelylaatikoita pihalla. 

Vierailija
214/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika selvä juttu: myy asunto ja etsi vuokra-asunto. Tulet saamaan asumistukea aika ronskisti vaikka tililläsi olisi noin 100000. 

Meillä ollaan vähän samanlaisessa tilanteessa. Muuttotappiokunnassa rivari jossa aloitettu remppa jää kesken sairauden vuoksi. Hyvä jos talosta edes pääsee eroon kun samalla kadulla myynnissä muita samanlaisia taloja. Kaikki auki siitä mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan ja tuntuu aika kamalalta suunnitella sairaana yhtään mitään ja tehdä vielä talon tyhjennys ja muutto.

Näin Kela kertoo omaisuuden ja asumistuen suhteesta:

"Omaisuutesi vaikuttaa asumistukeen, jos

asut yhden aikuisen ruokakunnassa ja sinulla on omaisuutta yli 10 000 euroa

asut kahden tai useamman aikuisen ruokakunnassa ja ruokakunnallasi on omaisuutta yhteensä yli 20 000 euroa.

Jos ruokakuntasi omaisuus ylittää 10 000 tai 20 000 euron rajan, otamme rajan ylittävästä osasta tuloksi huomioon 20 %.

Jos ruokakunnallasi on omaisuutta 50 000 euroa tai enemmän, asumistukea ei makseta lainkaan. Omaisuudesta vähennetään kuitenkin ensin pitkäaikaiset velat kuten asunto- tai opintolaina."

Vierailija
215/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mikä on estänyt tähän asti?

Ei ole ollut tiloja eikä varaa. Toiseksi naapurit estää, valittaa ihan kaikesta.

Vierailija
216/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika selvä juttu: myy asunto ja etsi vuokra-asunto. Tulet saamaan asumistukea aika ronskisti vaikka tililläsi olisi noin 100000. 

Meillä ollaan vähän samanlaisessa tilanteessa. Muuttotappiokunnassa rivari jossa aloitettu remppa jää kesken sairauden vuoksi. Hyvä jos talosta edes pääsee eroon kun samalla kadulla myynnissä muita samanlaisia taloja. Kaikki auki siitä mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan ja tuntuu aika kamalalta suunnitella sairaana yhtään mitään ja tehdä vielä talon tyhjennys ja muutto.

Näin Kela kertoo omaisuuden ja asumistuen suhteesta:

"Omaisuutesi vaikuttaa asumistukeen, jos

asut yhden aikuisen ruokakunnassa ja sinulla on omaisuutta yli 10 000 euroa

asut kahden tai useamman aikuisen ruokakunnassa ja ruokakunnallasi on omaisuutta yhteensä yli 20 000 euroa.

Jos ruokakuntasi omaisuus ylittää 10 000 tai 20 000 euron rajan, otamme rajan ylittävästä osasta tuloksi huomioon 20 %.

Jos ruokakunnallasi on omaisuutta 50 000 euroa tai enemmän, asumistukea ei makseta lainkaan. Omaisuudesta vähennetään kuitenkin ensin pitkäaikaiset velat kuten asunto- tai opintolaina."

Riittää ihan että asuu omistusasunnossa, ei tipu senttiäkään asumistukea enää.

Vierailija
217/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule senioritaloissa on paljon kalliimmat vuokrat kuin tavallisissa vuokra-asunnoissa. Et ole selvästi katsellut kovin montaa sellaista, jos et sitä tiedä.

Palveluasunnot ovat asia ihan erikseen.

Vierailija
218/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4. Mene töihin ja lopeta tämä fantasiointi. 

Ihan tosi? Minäkö voisin töitäkin tehdä? Ajatella! Menen heti huomenna aamulla klo 6:00. En piittaa sunnuntaista. Kiitos kun neuvoit, en varmaan olisi koskaan hoksannut itse tuota vaihtoehtoa. 

Vierailija
219/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrapalstoja on aika harvoilla paikkakunnilla eikä minua kiinnosta mikään sosiaalinen yhdessä tekeminen. Arvostan omaa rauhaa ja itsenäistä puuhastelua.

En nyt tiedä mihin ap on muuttamassa mutta ymmärsin erikoissairaanhoidon tarpeesta, että isompaan kaupunkiin, eikä pikkukylään. Kaupungeissa noita viljelypalstoja on kyllä tarjolla varmaan ihan jokaisessa. Joihinkin voi tietysti joutua jonottamaan jonkin aikaa.

Tai pikkukylään ison kaupungin laitamilla. Kunhan julkiset kulkee.

Vierailija
220/266 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksiöön siksi että siinä jää rahaa muihinkin tarkoituksiin.

Ongelma on se että masentuu kirjaimellisesti neljän seinän sisälle. Ja joutuisi luopumaan elämänpituisesta haaveesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän