Asumiskuviot uusiksi. Miten tekisit?
Minä olen myymässä rivitalokolmiota pikkukaupungista. Saan siitä korkeintaan 100t€ (optimistinen arvio). Aikomus on muuttaa johonkin isompaan kaupunkiin tai parempien kulkuyhteyksien päähän (tarvitsen erikoislääkäriä ja jossain vaiheessa sairaalaa todennäköisesti). Tuloni on yleistuki eli noin 640€ kuussa. Olen 60v yksin elävä. Minkä vaihtoehdon valitsisit ja miksi?
1) vuokralle yksiöön, vuokra noin 500-600€ (tulot tällä hetkellä 640€, myöhemmin takuueläke).
2) ostan oman yksiön/kaksion, hinta maks 110t€. Vastike alle 200€/kk + muut kulut.
3) ostan vanhan halvan omakotitalon 50-60 000€ jostain keskustasta kaukana ja auton. Etuna voisi kasvattaa omaa ruokaa.
4) joku muu, mikä?______________
Kysy jos on kysyttävää. Kerro miten itse tekisit. Minä en osaa päättää mikä olisi järkevintä taloudellisesti.
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Täällä kehotetaan muuttamaan toiseen omistusasuntoon, jossa pienet kulut. Jos on pienet kulut, todennäköisesti taloyhtiö ei ole tehnyt mitään korjauksia. Uusissa asunnoissa voi olla pienet kulut, mutta missä päin uudet asunnot maksavat niin vähän, että ap:lla on varaa?
Kyllä noita löytyy, eivät vaan ole keskustassa vaan kaupunkien laitamilla.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralle. Puolet rahoista kannattaa sijoittaa viisaasti. Kyllä kai sinä eläkkeelle viiden vuoden päästä suunnilleen pääset, niin tulot nousee sitten? Siihen mennessä alkaa sijoituskin jo vähän tuottaa päälle.
Säästöt ja omaisuus vaikuttavat ainakin asumistukeen eli käytänmössä sinun pitää syödä ensin säästöt ja muu omaisuutesi ennen kuin saat tukea. Yksi vaihtoehto on, että et myy vaan vuokraat omistamasi asunnon jolloin saat vuokratuloja, jotka ovat pääomatuloa ja jos siirryt takuueläkkeelle pääomatulot eivät vaikuta takuueläkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esteetön vuokra-asunto vanhuksille suunnitellusta talosta olisi valintani. Niissä on monesti ikäraja 55+. Sukulainen asuu 36 neliön yksiössä pikkukunnassa tällaisessa ja vuokra vähän alle 400. Rivitalo, ei priimaa mytta täysin asumiskelpoinen. Bussipysäkille n. 300 metriä ja siitä pääsee lähimpään kaupunkiin bussilla kolmessa vartissa. Kaikki bussit pysähtyvät sairaalan pysäkillä jos siihen on tarvetta jollain jäädä tai siitä lähteä.
Tuo olisi muuten aika ihanne mutta pieni yksiö ajatuksenakin jo ahdistaa. Menisikö elämä samaa rataa että ainoa tekeminen on tv ja kaupassa käyminen?
Harrastukset on keksitty, vuokrapalstalla voi viljellä, uimahallissa uida ja saunoa, kuntosalit ja ryhmäliikunnat on olemassa....ei asunnon koko tai sijainti sitä määrää mitä teet vaan sinä itse.
Vuokrapalstoja on aika harvoilla paikkakunnilla eikä minua kiinnosta mikään sosiaalinen yhdessä tekeminen. Arvostan omaa rauhaa ja itsenäistä puuhastelua.
En nyt tiedä mihin ap on muuttamassa mutta ymmärsin erikoissairaanhoidon tarpeesta, että isompaan kaupunkiin, eikä pikkukylään. Kaupungeissa noita viljelypalstoja on kyllä tarjolla varmaan ihan jokaisessa. Joihinkin voi tietysti joutua jonottamaan jonkin aikaa.
Alueellisia ja keskussairaaloita on pienemmissäkin kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan tuota omakotitaloa. Tuon hintatason omakotitalo on tulevaisuudessa todennäköisesti vaikea myydä ja siihen tulee aivan varmasti remontteja jotka ovat kalliita. Pienikin remontti on kallis jos se täytyy teettää ulkopuolisella. Lisäksi jo olet jo 60-vuotias ja sairas niin kuinka kauan pystyisit edes omakotitalosta huolehtimaan.
Eihän kukaan voi tietää kuinka kauan pystyy omakotitalossa asumaan.
Ei tiedä ei. Meidän kylässä asuu kahdessa talossa meitä 55+ ikäisiä, seuraavassa talossa asuu 94-vuotias, sitä seuraavassa 71-vuotias, häntä vastapäätä kaksi yli 80-vuotiasta ja heidän naapurissaan 69-vuotias. Meidän talon aiempi asukas muutti tästä pois 91-vuotiaana, koska talossa ei ole sisävessaa, suihkua eikä tule lämmintä vettä.
Ja asutaan maalla. Jokaisella omakotitalo isoine tontteineen. Osalla eläkeläisistä on eläimiäkin, ja peltoa hoidettavana. Ja ainoa joka tarvitsee apua arjessa, on tuo 94-vuotias, koska ei enää itse pääse kauppaan eikä saa nurmikkoa leikattua. Ruokansa kyllä laittaa itse ja siivoaa.
Itse tosiaan olen 55 ja hyvin menee, vaikka en ole terve. Pois en aio muuttaa, kuin jalat edellä.
Olet utelias luonne kun tiedät kaikkien iät . Heh.
Tai ehkäpä olenkin tuntenut heidät koko ikäni, olemme tekemisissä ja siksi tiedän heidän ikänsä?
Vaihtoehto 1 tai 2 tai Vaihtoehto 4 > pieni kaksio
Jos oot kerran rivarikolmiota myymässä kun on liian iso, kallis, liian kaukana, työläs jne niin mitä luulet omakotitalon olevan? Omakotitalossa ei huoltoyhtiö tee puolesta vaan joutuisit tekemään lumityöt, hiekoitukset ja remppa hommat itse.
Vaihtoehto 3 ei juuri eroa nykysestä vaihtoehdosta juuri mitenkään. Pidemmällä aikavälillä ajateltuna Vaihtoehtoissa 1 ja 2 voisit asua niin kauan kun pärjäät kotona ennen hoitokotiin muuttoa. Vaihtoehto 3 joutuisin vielä muuttamaan ennen hoitokotiin todennäköisesti.
Kela-taksilla pääsee erikoissairaanhoitoon vaikka minkälaisesta korvesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos oot kerran rivarikolmiota myymässä kun on liian iso, kallis, liian kaukana, työläs jne niin mitä luulet omakotitalon olevan? Omakotitalossa ei huoltoyhtiö tee puolesta vaan joutuisit tekemään lumityöt, hiekoitukset ja remppa hommat itse.
Vaihtoehto 3 ei juuri eroa nykysestä vaihtoehdosta juuri mitenkään. Pidemmällä aikavälillä ajateltuna Vaihtoehtoissa 1 ja 2 voisit asua niin kauan kun pärjäät kotona ennen hoitokotiin muuttoa. Vaihtoehto 3 joutuisin vielä muuttamaan ennen hoitokotiin todennäköisesti.
Ei okt välttämättä ole lainkaan tuollainen. Meilläkin on pieni ja edullinen okt, oikein mieluisalla paikalla, lähin aluesairaala on 30 km päässä ja keskussairaala 90 km päässä. Pihatöitä ym on just sen verran mitä tykkää tehdä ja asumiskustannukset on todella pienet.
Paljon mukavampaa tässä on asua, kuin aiemmassa rivarineliössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei okt välttämättä ole lainkaan tuollainen. Meilläkin on pieni ja edullinen okt, oikein mieluisalla paikalla, lähin aluesairaala on 30 km päässä ja keskussairaala 90 km päässä. Pihatöitä ym on just sen verran mitä tykkää tehdä ja asumiskustannukset on todella pienet.
Paljon mukavampaa tässä on asua, kuin aiemmassa rivarineliössä.
Ei kai mitään aluesairaaloita ole enää olemassakaan?
Etsit halvan omakotitalon vuokralle. Kokeilet miltä maalaiselämä maistuu. Asut siinä vaikka 5 vuotta. Sen jälkeen Alar etsimään, jos vielä mieli tekee senioriasuntoa.
En tiedä miten isoa kaupunkia ap on ajatellut mutta yksiö 400-500 eurolla ihan jo keskikokoisista kaupungeista on haastavaa löytää.
Enkä ihan ymmärtänyt että miksi edes harkitsee jotain omakotia ja viljelyksiä. Koska tuskin sellaista saa alle 100tonnilla muualta kuin paikasta jossa erikoislääkärit ja hoidot on kaukana. Outoja vaihtoehtoja..
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten isoa kaupunkia ap on ajatellut mutta yksiö 400-500 eurolla ihan jo keskikokoisista kaupungeista on haastavaa löytää.
Enkä ihan ymmärtänyt että miksi edes harkitsee jotain omakotia ja viljelyksiä. Koska tuskin sellaista saa alle 100tonnilla muualta kuin paikasta jossa erikoislääkärit ja hoidot on kaukana. Outoja vaihtoehtoja..
Löytyy tuon hintatason vuokra-asuntoja lähes jokaisen isomman kaupungin reunamilta. Yleensä on myös paikallisliikennettä.
Samoin noin 100 000€ asuntoja ja taloja löytyy paljon. Talot tosin on aina kaukana kaikesta, tai ns liitoskunnista eli olisi myös julkista liikennettä aika hyvin.
Olet tehnyt "jäätävästi töitä" jotta saat 100 000 euroa maksettua asunnosta muiden elämisen kulujesi lisäksi ja nyt satuilet ettet tule saamaan kuin takuueläkkeen joka on käytännössä niille joilla ei työvuosia ole.
0/5.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään harhakuvitelmia omakotitaloista. En ole missään sanonut nykyistä asuntoani liian työlääksi, päinvastoin. Läheltä seurannut vuosikymmeniä muiden asumista ja puhuttu kuluista. Osa elää ihan samoilla asumiskuluilla omakotitalossa ( kuin minä rivarissa) paljon suuremmassa kodissa ja on pihaa ja tilaa. Mielelläni tekisin pihatöitä. Tässä nykyisessä niitä ei ole ollenkaan tai joku toinen ehtii tekemään ennen minua. Pihaan ei saa laittaa juuri mitään, kun heti tulee valitusta. Laiskaa elämää joka masentaa jokaista tekevää ihmistä. Yksiö tai kaksio olisi vielä rajoittuneempaa asumista. Muutama huonekalu, neljä seinää ja siinäpä se loppuelämä.
Ei kai mitään aluesairaaloita ole enää olemassakaan?
Tavallaan on, niiltä on vain soteuudistuksessa viety toimintoja isompaan maakuntakeskuksen sairaalaan. On jo tullut kuolonuhreja ambulanssissa ajan loppuessa kesken kun lähisairaalassa ei olekaan enää erikoissairaanhoidon päivystystä ja leikkaussalivalmiutta vaan se on siirretty yli 100 kilometrin päähän.
Ylivieska-- Oulu
Varkaus-- Kuopio
Kemi-- Rovaniemi
Savonlinna -- Mikkeli nyt ainakin
Vuokralle ilman muuta. Ruuan kasvatus on vitsi. Ilmoja pitelee ja peurat ja rusakot syö ensin.
Vierailija kirjoitti:
Olet tehnyt "jäätävästi töitä" jotta saat 100 000 euroa maksettua asunnosta muiden elämisen kulujesi lisäksi ja nyt satuilet ettet tule saamaan kuin takuueläkkeen joka on käytännössä niille joilla ei työvuosia ole.
0/5.
Kyllä se kuule yksin lainaa maksavana on iso työmäärä minkä on joutunut tekemään että kymmenessä vuodessa sai maksettua, paria työtä tein. Siinäpä ne työvuodet lähes onkin, sairastuminen vei työkyvyn ja ansiosidonnaisella maksoin loput lainat pois. Tulen saamaan eläkettä mutta niin vähän että käytännössä takuueläke täydentää työeläkkeen. Ei ole mitään satuilua. Miksi et kertonut omaa kantaasi aloitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vuokralle ilman muuta. Ruuan kasvatus on vitsi. Ilmoja pitelee ja peurat ja rusakot syö ensin.
Ruoan kasvatus on harrastus, erittäin mieluinen harrastus vieläpä. Se on myös keino laskea kustannuksia, saada puhdasta ruokaa, terveellistä ruokaa. Se kohottaa kuntoa, lisää terveyttä, pakottaa ulos liikkumaan, lisää mielenterveyttä. Sitä paitsi inhoan kaupassakäyntiä.
Älkää unohtako Kokoomuksen tavoitteena olevan yleistuki jossa ei saa omistaa mitään, toimeentulotuki ja yleistuki on tarkoitus yhdistää ja Kokoomuksen tietäen köyhemmät omistusasujat ajetaan vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esteetön vuokra-asunto vanhuksille suunnitellusta talosta olisi valintani. Niissä on monesti ikäraja 55+. Sukulainen asuu 36 neliön yksiössä pikkukunnassa tällaisessa ja vuokra vähän alle 400. Rivitalo, ei priimaa mytta täysin asumiskelpoinen. Bussipysäkille n. 300 metriä ja siitä pääsee lähimpään kaupunkiin bussilla kolmessa vartissa. Kaikki bussit pysähtyvät sairaalan pysäkillä jos siihen on tarvetta jollain jäädä tai siitä lähteä.
Itseasiassa tällaisen juuri löysinkin, myynnissä isossa kaupungissa, keskustassa. Vastike 200€ paikkeilla. Kerrostalo alin krs, ikäraja 55v. Mutta, jämähtääkö sitten taas tvn ääreen.
No ei kai sua siihen tv:n ääreen kukaan kiinni köytä.
Saattaisi siellä olla vuokraviljelypalstojakin.
No eipä noissa 2010 luvun kerrostaloissa vielä hurjan paljon remontteja ole tarvinnut tehdä. Vastikkeet useimmiten reilusti alle 200€/kk. Tuleehan niitä muitakin asumiskuluja mutta olisi nykyiseen 300€:oon verrattuna paljon edullisempaa asumista.