Parisuhteessa luottamus rikkoutunut, miten saada takaisin?
Olen omalla ajattelemattomalla ja osittain myös tietoisella käytöksellä rikkonut kumppanini luottamuksen. En ole pettänyt, mutta tietoisesti jättänyt kertomatta, että esim. minulla oli aktiivisia seksisuhteita meidän suhteemme alkaessa. Laitoin kaikki heti poikki, mutta en kuitenkaan poistanut heidän yhteystietojaan, ja olen saanut vielä viestejä suhteen alkamisen jälkeen, joihin vastasin, että olen yhä suhteessa. En siis ole aktiivisesti viestitellyt muiden kanssa enkä myöskään tehnyt muutakaan seksuaalista. Kumppanini sai kuitekin tietää, että olin yhä säilyttänyt näitä viestiketjuja, vaikka itse en ajatellut asiasta kummempaa, omasta mielestäni ne olivat menneisyyttä ja jääneet vain roikkumaan. Asiaan liittyy muitakin juttuja, joita hänen mielestään olin pitänyt salassa, kun itse ajattelin, etteivät ne liity tähän suhteeseen, joten turhaa kertoa. Nyt kumppanini ihan ymmärrettävästi epäilee minua pettämisestä ja sanoo, ettei voi enää luottaa sanaani ja punnitsee koko suhteen lopettamista.
Mitä voin tehdä, että saan kumppanini luottamuksen takaisin?
Kommentit (61)
Luulisin että sellainen nähdyksi / kuulluksi tulemisen olo olisi tärkeää. Ei niin että tuot aamiaistarjottimen, kahvia ja croissantteja sänkyyn, mikäli toinen ei halua syödä croissantteja. Muistele mitä on tullut puheeksi aiemmin, mitkä on olleet mieleisiä, ilahduttavia, merkityksellisiä asioita. Jos sulla oikeasti on menettämisen pelko ja olet valmis sijoittaan aikaa ja energiaa yhteyden rakentamiseen, kyllä sen sinusta huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta siitä riitaa tuleekin. Jos noin pienestä menee luottamus, se saakin mennä. Sitä paitsi luottamuksesta on turha puhua ennen kuin tutustunut ihmiseen, ties mikä sarjamurhaaja siellä leikkii moraalisetää. Löydät kyllä paremman.
Kun nykyisen kumppanini kanssa seurustelu muuttui vakavaksi, tuntui täysin luonnolliselta poistaa vanha törky, vanhat kuvat yms. En osaa kuvitellakaan tilannetta, missä niitä kaipaisin.
Juuri tämä. Yhteen muuttaessa molemmat heitti vanhat kuvat existä, kirjeet ym pois. Täysin selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta siitä riitaa tuleekin. Jos noin pienestä menee luottamus, se saakin mennä. Sitä paitsi luottamuksesta on turha puhua ennen kuin tutustunut ihmiseen, ties mikä sarjamurhaaja siellä leikkii moraalisetää. Löydät kyllä paremman.
Kun nykyisen kumppanini kanssa seurustelu muuttui vakavaksi, tuntui täysin luonnolliselta poistaa vanha törky, vanhat kuvat yms. En osaa kuvitellakaan tilannetta, missä niitä kaipaisin.
Juuri tämä. Yhteen muuttaessa molemmat heitti vanhat kuvat existä, kirjeet ym pois. Täysin selvää.
Ai ei meillä mitään oo heitelty. En ole sellaista vaatinut puolisolta, eikä hän minulta. Molemmat saa pitää muistonsa ja hetkensä myös aiemmasta elämästä sen mitä tarpeelliseksi katsoo. Täysin selvää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä raskauttavaa olet siis oikeasti tehnyt? Oikeasti nyt mies, ryhdistäydy. On normaaleitakin naisia.
Kumppani kokee, että en ole kunnioittanut hänen jo aiemmin kertomiaan rajoja pettämisestä ja epärehellisyydestä. Se tässä on suurin ongelma. Ja tässä siis nämä rajat on asettanut mies, itse olen nainen.
Ja vaikka saattaa ehkä kuulostaakin siltä, niin tässä ei ole kyseessä mikään "jätä se narsistisika!" -tyyppinen sairaalloinen kyttäämistilanne, vaan mies on oikeasti lempein, hyväsydämisin, rehellisin ja rakastavin koskaan tapaamani ihminen, ja jo ihan siksikin haluan tehdä oikein häntä kohtaan ja yrittää korjata suhdetta ja luottamusta. Ajattelin myös itse, että ennen suhdetta tapahtuneet asiat eivät kuulu nykyiseen suhteeseen, mutta haluan kuitenkin kunnioittaa hänen toivettaan rehellisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei meillä mitään oo heitelty. En ole sellaista vaatinut puolisolta, eikä hän minulta. Molemmat saa pitää muistonsa ja hetkensä myös aiemmasta elämästä sen mitä tarpeelliseksi katsoo. Täysin selvää.
Hassua, että ajattelet ensimmäisenä vaatimista. Niinkö sinulla tapana toimia?
Meillä sai ihan itse päättää senkin, kun halusi heittää exien kuvat pois. Ei puoliso vaatinut säästämään 😂
Meillä on vaikea luottamusongelma. Olen monesti sanonut miehelle, että TÄRKEIN asia mitä voi tehdä tilanteen parantamiseksi, on osoittaa minulle että olen ainoa, tärkeä, ja todella rakas. Mitä paremmin osoittaa rakkauttaan, sitä vähemmän minun mieleeni tulee epäilys.
Harmi vaan, tuo tuhoontuu helposti jos ja kun mies syyttää ja haukkuu minua täysin aiheettomasti.
Mutta vinkiksi. Osoita rakkautesi.
Avoimuus ja läpinäkyvyys uusissa viesteissä ja puhelimissa.
Varmaan kumppanillasi on ollut aiempia suhteita jossa on tullut petetyksi ja sen takia epäilee myös sinua. Vai oletko vielä suhteen alussa ollut muidenkin kanssa? Sängyssä tai vastaavaa kun olette aloittaneet virallisen seurustelun. Tuskin muu on edes kyseessä vaan pelkkä se suhteessa ollessa käynyt vieraissa?
Onko syytä epäillä?
Minua on huijattu näis asioissa. Väitettiin kerran että joku naispuolinen on vaan ystävä mutta lopulta selvisi että heillä oli suhde selkäni takana. Vaikka jätkä väitti ettei etsi edes seuraa sillä hetkellä ja halusi olla eka kavereita kanssani ja myöhemmin muuta kun oli molemmilla hieman asiat sekasi.
Joo luottamus pitää ansaita. Usein jos sen menettää niin sanoilla on vaikea toista saada uskomaan. Ainaki ihmistä jota on jo aiemmin satutettu valheilla.
Itse en ymmärrä, miksi säilytetään vanhat viestiketjut jotka liittyvät johonkin aikaisempaan suhteeseen. Ohi mikä ohi.
Miten nyxä on saanut nämä viestit luettavaksi?
Oli miten oli, on vaikeata saada luottamus takaisin tuollaisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä, miksi säilytetään vanhat viestiketjut jotka liittyvät johonkin aikaisempaan suhteeseen. Ohi mikä ohi.
Miten nyxä on saanut nämä viestit luettavaksi?
Oli miten oli, on vaikeata saada luottamus takaisin tuollaisen jälkeen.
Lue ketju
Joten nyt kaipailisinkin neuvoja ensi alkuun siihen, kuinka todella parantaa hänen luottamustaan. Poistin vanhat viestiketjut ja kontaktit ja tein myös muutaman muun asian, joita riita koski. Mitkä voisivat kuitekin olla niitä arjen tekoja?
0/5. Sepitit itse koko tarinan. Joka syyttä suuttuu, se lahjatta leppyy, vanha boomerien sananlasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla että suhde ei ole katkolla varsinaisesti siksi että et kertonut näistä asioista vaan siksi että ehkä et olekaan sellainen tyyppi johon hän kuvitteli ihastuneensa ja nyt nämä paljastuneet asiat ovatkin saaneet hänet näkemään sinut eri valossa. Ehkä hän ei koe sinua enää rakkautensa arvoiseksi, mutta sen sanoittaminen on vaikeampaa.
Ap selventää: kumppani on ollut todella rakastava ja välittävä, tiedän ettei hän ole pettänyt minua. Viestiketjut tulivat ilmi itse niistä kertoessani, samalla myös muita asioita, joista en ajatellut olevan isoa merkitystä tai en ollut edes ajatellut. Asian, josta koko juttu lähti liikkeelle, paljastui vahingossa ja siitä myönnän, että ajattelin sen itsekin olevan hieman epäilyttävää, koska en ollut kertonut asiasta hänelle ja jota yritin hieman peitellä. Ei kuitenkaan omasta mielestäni mitään kovin isoa. Kaikista isoin asia tässä onkin luultavasti juuri tämä lainattu viesti: hän ei enää näe minua samalla tavalla.
Joten nyt kaipailisinkin neuvoja ensi alkuun siihen, kuinka todella parantaa hänen luottamustaan. Poistin vanhat viestiketjut ja kontaktit ja tein myös muutaman muun asian, joita riita koski. Mitkä voisivat kuitekin olla niitä arjen tekoja?
Mä oon ollut nykyisen suhteeni alussa samassa tilanteessa ja roolissa kuin sinun kumppanisi. Mainittakoon, että suhde siis jatkui ja on kestänyt jo yli 25 onnellista vuotta. Vastaan siis laajemmasta perspektiivistä kysymykseesi.
Kun tuolloin tuoreen kumppanini käytöksestä ja suhteemme alkuvaiheesta paljastui samantapaisia asioita, jouduin tekemään muutaman kurjan johtopäätöksen. Sen, että minä olin ollut aikaisemmin ja enemmän vakavissani suhteessa ja sitoutunut jo nopeasti. Kumppanini ei. Oli ankeaa tajuta olevansa se, joka oli sijoittanut suhteeseen enemmän kunnioitusta, rehellisyyttä, tunteita... Ja tajusin, että olen tavallaan häviöllä ja uhrautunut turhaan ja liikaa. Piti myös punnita nopeasti, onko meidän arvot ja moraalit yhteensovitettavissa ollenkaan. Se, että varsinaista pettämistä ei ollut tapahtunut, mahdollisti kuitenkin sen, että tilanteelle pystyi antamaan aikaa ja suhteen jatkolle mahdollisuuden.
Se mikä muuttui oli se, että minä sijoitin suhteeseen tietoisesti vähemmän. Aikaa, tunteita, tein vähemmän ja pienempiä kompromisseja, katsoin että en luovu turhaan mistään vapauksistani ja en tehnyt yhtään sellaista aloitetta, joilla suhde etenee ja syvenee vakavemmaksi ja sitoutuneemmaksi. Onneksi kumppanini otti vastaavasti isomman, sitoutuneemman ja aktiivisemman roolin. Ja tämä olikin se pelastava asia. Ja tämä on neuvoni myös sinulle.
Kiva kuulla, että suhteenne pelastui ja että osasit vielä kuitenkin luottaa. Tämä on juuri sitä, mitä kumppaninikin on sanonut: hänestä tuntuu, että hän on antanut omaa energiaansa, rakkauttaan ja sitoutumistaan paljon enemmän kuin minä. Vaikka olen tietenkin myös antanut näitä samoja asioita, huomaan kuitenkin, että olen ollut todella huono näyttämään näytä sitä, mistä on tullut toiselle aliarvostettu olo. Hän on myös sanonut, ettei aio sijoittaa enää enempää suhteeseen, ellen näytä, että olen tosissani. Rakastan häntä todella paljon ja haluan olla hänen kanssaan ja rakentaa suhdetta. Osaatko nimetä jotain yksittäisiä asioita, mitä kumppanisi teki, mistä sinulle tuli luottavainen olo?
Näin neljännesvuosisadan takaista arkea muistellessa on paljon pieniä yksityiskohtia unohtunut. Tästä voi myös päätellä sen positiivisen puolen, että en ole tätä enää miettinyt vuosikymmeniin.
Mutta tuolloin kiinnitin huomiota korostuneesti kaikenlaiseen panostukseen. Kumppani valitsi kesätyöt sen mukaan että se mahdollisti meidän yhteistä aikaa vaikka toinen vaihtoehto olisi ollut muutoin kannattavampi, alkoi säästämään yhteisen asunnon hankkimista varten, halusi mun osallistuvan auton valitsemiseen ja osti sen meidän yhteiseen käyttöön, baareissa kiinnitin huomiota siihen kuinka hän signaloi olevansa varattu, jätti menemättä kaverinsa häihin sillä kutsu ei koskenut minua. Jos some olisi silloin ollut olemassa, olisin ehkä kiinnittänyt siihenkin huomiota.
Tärkeää oli, että mitään edellä mainittua en pyytänyt. Päinvastoin, esim juuri sinne häihin kehotin häntä menemään, mutta hän sanoi että häihin kuuluu kutsua myös vakiintuneet seurustelukumppanit, joten ei aio mennä. Ylipäätään hän alkoi käyttäytymään, päättämään ja elämään kuten aikuinen sitoutunut parisuhteessa oleva henkilö.
jo ihan siksikin haluan tehdä oikein häntä kohtaan ja yrittää korjata suhdetta ja luottamusta. Ajattelin myös itse, että ennen suhdetta tapahtuneet asiat eivät kuulu nykyiseen suhteeseen, mutta haluan kuitenkin kunnioittaa hänen toivettaan rehellisyydestä.
Jotkut ihmiset oikein nauttivat kuvitellussa syyllisyydentunteessa piehtaroimisessa ja toiset sen lietsomisesta Hyvä esimerkki kieroutuneesta valtasuhteesta josta vanhempi pitkään elänyt ymmärtää jo pysytellä erossa tai liueta tiehensä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kumppani voisi lukea ne nykyisetkin viestit. Niistähän näkee, että ap on antanut viestittelijöille pakit.
Miten kauan suhteen alussa petit häntä? Olitteko jo sopineet seurustelusta vai oliko kyse vielä tapailusta?
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan suhteen alussa petit häntä? Olitteko jo sopineet seurustelusta vai oliko kyse vielä tapailusta?
En ole pettänyt kertaakaan. Ensimmäisen tapaamisen jälkeen en ollut enää muiden kanssa. Sanoin sen myös seksisuhdekumppaneille, mutta en kuitenkaan poistanut heitä yhteystiedoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kumppani voisi lukea ne nykyisetkin viestit. Niistähän näkee, että ap on antanut viestittelijöille pakit.
Olen jo poistanut kaikki aiemmat viestittelyketjut. Olen kuitenkin kertonut, että halutessaan saa koluta puhelimeni, mutta sitä hän ei ole tähän asti halunnut tehdä.
Sanoisin, että oma käytöksesi miehesi suhteen ja aika itsessään vaikuttaa paljon. Pyri näyttämään, että miehesi on sinulle tärkeä ja haluat suhteen jatkuvan. Sitten anna ajan kulua. Jos tuo ei miehelle riitä, niin sitten ei voi mitään. Mutta vähästäpä luovuttaisi.
Myös muistakaa keskustella
Mikä tässä on vaikeaa tai mahdotonta: hoitakaa entiset suhteenne loppuun niin, että uudessa suhteessa ne on haudattu niin syvälle maahan, ettei kuulu eikä näy yhtään mitään. Ei, eikä edes haise. Niin, että voitte 100% vilpittömästi ja AVOIMESTI keskittyä uuteen suhteeseen.
??
Jatkuvasti poistelen ystävien ja sukulaisten vanhoja viestejä. Miksi niitä pitäisi säästellä? Yhteystietolistaakin päivitän ajoittain. Miksi säilyttää turhia numeroita?