Parisuhteessa luottamus rikkoutunut, miten saada takaisin?
Olen omalla ajattelemattomalla ja osittain myös tietoisella käytöksellä rikkonut kumppanini luottamuksen. En ole pettänyt, mutta tietoisesti jättänyt kertomatta, että esim. minulla oli aktiivisia seksisuhteita meidän suhteemme alkaessa. Laitoin kaikki heti poikki, mutta en kuitenkaan poistanut heidän yhteystietojaan, ja olen saanut vielä viestejä suhteen alkamisen jälkeen, joihin vastasin, että olen yhä suhteessa. En siis ole aktiivisesti viestitellyt muiden kanssa enkä myöskään tehnyt muutakaan seksuaalista. Kumppanini sai kuitekin tietää, että olin yhä säilyttänyt näitä viestiketjuja, vaikka itse en ajatellut asiasta kummempaa, omasta mielestäni ne olivat menneisyyttä ja jääneet vain roikkumaan. Asiaan liittyy muitakin juttuja, joita hänen mielestään olin pitänyt salassa, kun itse ajattelin, etteivät ne liity tähän suhteeseen, joten turhaa kertoa. Nyt kumppanini ihan ymmärrettävästi epäilee minua pettämisestä ja sanoo, ettei voi enää luottaa sanaani ja punnitsee koko suhteen lopettamista.
Mitä voin tehdä, että saan kumppanini luottamuksen takaisin?
Kommentit (61)
Luottamus kumppaniin meni. Sovittiin ja jatkettiin, mutta nyt luotan vähemmän.
Yksinkertaisesti sanoisin, että panosta aidosti tähän suhteeseen, anna huomiota ja ole luottamuksen arvoinen.
Miksi velloisit menneessä ja muistelisit entisiä hoitojasi ??
Vierailija kirjoitti:
Sairas suhde. Ymmärrätkö ap, että kumppanisi tulee käyttämään tuota luottamusta aseena jatkossakin ja alistaa sinua. Et ole tehnyt mitään väärin.
Juuri näin. Et tule koskaan kelpaamaan hänelle, vaan joudut aina uudestaan taipumaan kaikenlaisiin nöyryyttäviin temppuihin "epäluottamuksen" varjolla.
Luottamusta ei voi saada takaisin, ellei sen rikkonut osapuoli ymmärrä täysin, miltä toisesta tuntuu. Eikä se silloinkaan välttämättä palaudu.
"Ehdotinkin tätä, mutta kumppani haluaa ensin nähdä minulta todellista sitoutumista suhteeseen ennenkuin voi edes ajatella pariterapiaa. Suhde ei ole kovin vanha, reilusti alle vuoden, joten helppoa olisi vain päästää irti. Itse haluan kuitenkin tosissani saada suhteen toimimaan."
Kohta mies (?) alkaa vaatia kaikenlaista sairasta sinulta, jotta voit todistaa "sitoutumisesi". Ehkä sinun pitää sallia hänelle seksi muiden kanssa tai Tinder-profiilin luominen tms. Tuo ei tule päättymään hyvin. Samalla menetät itsearvostuksesi kokonaan.
Kumppanisi ei siis hyväksy, että sinulla on ollut elämää ennen teidän suhdetta. Näkeehän viesteistäkin milloin viimeksi olet viestitellyt. Nyt nöyristelet ja suostut kaikkeen mitä hän vaatii ja hyvittelet loppuelämäsi vaikka mitään väärää et ole tehnyt.
Kaikesta siitä riitaa tuleekin. Jos noin pienestä menee luottamus, se saakin mennä. Sitä paitsi luottamuksesta on turha puhua ennen kuin tutustunut ihmiseen, ties mikä sarjamurhaaja siellä leikkii moraalisetää. Löydät kyllä paremman.
Kerran menetettyä luottamusta ei saa koskaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla että suhde ei ole katkolla varsinaisesti siksi että et kertonut näistä asioista vaan siksi että ehkä et olekaan sellainen tyyppi johon hän kuvitteli ihastuneensa ja nyt nämä paljastuneet asiat ovatkin saaneet hänet näkemään sinut eri valossa. Ehkä hän ei koe sinua enää rakkautensa arvoiseksi, mutta sen sanoittaminen on vaikeampaa.
Ap selventää: kumppani on ollut todella rakastava ja välittävä, tiedän ettei hän ole pettänyt minua. Viestiketjut tulivat ilmi itse niistä kertoessani, samalla myös muita asioita, joista en ajatellut olevan isoa merkitystä tai en ollut edes ajatellut. Asian, josta koko juttu lähti liikkeelle, paljastui vahingossa ja siitä myönnän, että ajattelin sen itsekin olevan hieman epäilyttävää, koska en ollut kertonut asiasta hänelle ja jota yritin hieman peitellä. Ei kuitenkaan omasta mielestäni mitään kovin isoa. Kaikista isoin asia tässä onkin luultavasti juuri tämä lainattu viesti: hän ei enää näe minua samalla tavalla.
Joten nyt kaipailisinkin neuvoja ensi alkuun siihen, kuinka todella parantaa hänen luottamustaan. Poistin vanhat viestiketjut ja kontaktit ja tein myös muutaman muun asian, joita riita koski. Mitkä voisivat kuitekin olla niitä arjen tekoja?
Mä oon ollut nykyisen suhteeni alussa samassa tilanteessa ja roolissa kuin sinun kumppanisi. Mainittakoon, että suhde siis jatkui ja on kestänyt jo yli 25 onnellista vuotta. Vastaan siis laajemmasta perspektiivistä kysymykseesi.
Kun tuolloin tuoreen kumppanini käytöksestä ja suhteemme alkuvaiheesta paljastui samantapaisia asioita, jouduin tekemään muutaman kurjan johtopäätöksen. Sen, että minä olin ollut aikaisemmin ja enemmän vakavissani suhteessa ja sitoutunut jo nopeasti. Kumppanini ei. Oli ankeaa tajuta olevansa se, joka oli sijoittanut suhteeseen enemmän kunnioitusta, rehellisyyttä, tunteita... Ja tajusin, että olen tavallaan häviöllä ja uhrautunut turhaan ja liikaa. Piti myös punnita nopeasti, onko meidän arvot ja moraalit yhteensovitettavissa ollenkaan. Se, että varsinaista pettämistä ei ollut tapahtunut, mahdollisti kuitenkin sen, että tilanteelle pystyi antamaan aikaa ja suhteen jatkolle mahdollisuuden.
Se mikä muuttui oli se, että minä sijoitin suhteeseen tietoisesti vähemmän. Aikaa, tunteita, tein vähemmän ja pienempiä kompromisseja, katsoin että en luovu turhaan mistään vapauksistani ja en tehnyt yhtään sellaista aloitetta, joilla suhde etenee ja syvenee vakavemmaksi ja sitoutuneemmaksi. Onneksi kumppanini otti vastaavasti isomman, sitoutuneemman ja aktiivisemman roolin. Ja tämä olikin se pelastava asia. Ja tämä on neuvoni myös sinulle.
Hieman vastaava tilanne, erona se että niitä salaisia viestejä on ollut pitkän suhteen aikana.
Se on auttanut, että saan katsoa miehen puhelinta ihan milloin tahansa. Ja katsoa sieltä ihan mitä tahansa. Näen myös, jos jotain viestejä on poistettu tms, sitä mies ei tosin tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta siitä riitaa tuleekin. Jos noin pienestä menee luottamus, se saakin mennä. Sitä paitsi luottamuksesta on turha puhua ennen kuin tutustunut ihmiseen, ties mikä sarjamurhaaja siellä leikkii moraalisetää. Löydät kyllä paremman.
Kun nykyisen kumppanini kanssa seurustelu muuttui vakavaksi, tuntui täysin luonnolliselta poistaa vanha törky, vanhat kuvat yms. En osaa kuvitellakaan tilannetta, missä niitä kaipaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla että suhde ei ole katkolla varsinaisesti siksi että et kertonut näistä asioista vaan siksi että ehkä et olekaan sellainen tyyppi johon hän kuvitteli ihastuneensa ja nyt nämä paljastuneet asiat ovatkin saaneet hänet näkemään sinut eri valossa. Ehkä hän ei koe sinua enää rakkautensa arvoiseksi, mutta sen sanoittaminen on vaikeampaa.
Ap selventää: kumppani on ollut todella rakastava ja välittävä, tiedän ettei hän ole pettänyt minua. Viestiketjut tulivat ilmi itse niistä kertoessani, samalla myös muita asioita, joista en ajatellut olevan isoa merkitystä tai en ollut edes ajatellut. Asian, josta koko juttu lähti liikkeelle, paljastui vahingossa ja siitä myönnän, että ajattelin sen itsekin olevan hieman epäilyttävää, koska en ollut kertonut asiasta hänelle ja jota yritin hieman peitellä. Ei kuitenkaan omasta mielestäni mitään kovin isoa. Kaikista isoin asia tässä onkin luultavasti juuri tämä lainattu viesti: hän ei enää näe minua samalla tavalla.
Joten nyt kaipailisinkin neuvoja ensi alkuun siihen, kuinka todella parantaa hänen luottamustaan. Poistin vanhat viestiketjut ja kontaktit ja tein myös muutaman muun asian, joita riita koski. Mitkä voisivat kuitekin olla niitä arjen tekoja?
Mä oon ollut nykyisen suhteeni alussa samassa tilanteessa ja roolissa kuin sinun kumppanisi. Mainittakoon, että suhde siis jatkui ja on kestänyt jo yli 25 onnellista vuotta. Vastaan siis laajemmasta perspektiivistä kysymykseesi.
Kun tuolloin tuoreen kumppanini käytöksestä ja suhteemme alkuvaiheesta paljastui samantapaisia asioita, jouduin tekemään muutaman kurjan johtopäätöksen. Sen, että minä olin ollut aikaisemmin ja enemmän vakavissani suhteessa ja sitoutunut jo nopeasti. Kumppanini ei. Oli ankeaa tajuta olevansa se, joka oli sijoittanut suhteeseen enemmän kunnioitusta, rehellisyyttä, tunteita... Ja tajusin, että olen tavallaan häviöllä ja uhrautunut turhaan ja liikaa. Piti myös punnita nopeasti, onko meidän arvot ja moraalit yhteensovitettavissa ollenkaan. Se, että varsinaista pettämistä ei ollut tapahtunut, mahdollisti kuitenkin sen, että tilanteelle pystyi antamaan aikaa ja suhteen jatkolle mahdollisuuden.
Se mikä muuttui oli se, että minä sijoitin suhteeseen tietoisesti vähemmän. Aikaa, tunteita, tein vähemmän ja pienempiä kompromisseja, katsoin että en luovu turhaan mistään vapauksistani ja en tehnyt yhtään sellaista aloitetta, joilla suhde etenee ja syvenee vakavemmaksi ja sitoutuneemmaksi. Onneksi kumppanini otti vastaavasti isomman, sitoutuneemman ja aktiivisemman roolin. Ja tämä olikin se pelastava asia. Ja tämä on neuvoni myös sinulle.
Kiva kuulla, että suhteenne pelastui ja että osasit vielä kuitenkin luottaa. Tämä on juuri sitä, mitä kumppaninikin on sanonut: hänestä tuntuu, että hän on antanut omaa energiaansa, rakkauttaan ja sitoutumistaan paljon enemmän kuin minä. Vaikka olen tietenkin myös antanut näitä samoja asioita, huomaan kuitenkin, että olen ollut todella huono näyttämään näytä sitä, mistä on tullut toiselle aliarvostettu olo. Hän on myös sanonut, ettei aio sijoittaa enää enempää suhteeseen, ellen näytä, että olen tosissani. Rakastan häntä todella paljon ja haluan olla hänen kanssaan ja rakentaa suhdetta. Osaatko nimetä jotain yksittäisiä asioita, mitä kumppanisi teki, mistä sinulle tuli luottavainen olo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko hyvä alku näyttää olevansa tosissaan suhteen kanssa ja käydä vaikka ammattilaisen puheilla pariterapiassa sen sijaan että kyselee anonyymisti palstatrolleilta neuvoja.
Ehdotinkin tätä, mutta kumppani haluaa ensin nähdä minulta todellista sitoutumista suhteeseen ennenkuin voi edes ajatella pariterapiaa. Suhde ei ole kovin vanha, reilusti alle vuoden, joten helppoa olisi vain päästää irti. Itse haluan kuitenkin tosissani saada suhteen toimimaan.
Ne asiat, mitä olet tehnyt ennen teidän suhdetta, ei kuulu kumppanille.
Kuten huomaat, ihan kaikkea ei kannata kertoa, koska riidanhaluinen/mustasukkainen/kontrolloiva ihminen käyttäytyy kuten kumppanisi, vaikka ne asiat on tapahtuneet ennen häntä.
Minusta tuo on kaasuvalotusta ja kontrollointia kumppanisi puolelta. Oma kokemukseni on, että kumppanisi tavoin käyttäytyvä pettää itse. Ja vaikkei pettäisi, haluatko olla suhteessa, jossa sinua kohdellaan noin?
Eli toinen sanelee millainen sinun pitää olla ja käyttää valtaa, itse asiassa henkistä väkivaltaa siinä, ettei voi luottaa tai et pyytänyt oikealla tavoin anteeksi.
Minun neuvo on; juokse. Äläkä katso taaksesi.
Vierailija kirjoitti:
Hieman vastaava tilanne, erona se että niitä salaisia viestejä on ollut pitkän suhteen aikana.
Se on auttanut, että saan katsoa miehen puhelinta ihan milloin tahansa. Ja katsoa sieltä ihan mitä tahansa. Näen myös, jos jotain viestejä on poistettu tms, sitä mies ei tosin tiedä.
Ja sinä tyhmä luulet,ettei sillä ole kakkospuhelinta
Tuo, että saa kytätä toisen puhelinta on ihan naurettava ratkaisu.
Hoida oma pääsi kuntoon.
Kuka nyt yleensäkään poistaa mitään vanhoja viestejä? Tai yhteystietoja?
Vierailija kirjoitti:
Eli et luota häneen yhtään.. voi morjens, mitä vastaamista. Miten jaksat tuota.
Mitä raskauttavaa olet siis oikeasti tehnyt? Oikeasti nyt mies, ryhdistäydy. On normaaleitakin naisia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ihan lasten touhuja. Ei tuollaiseen pelleilyyn kannata kenekään aikaansa tuhlata. Eikö sulla ole itsekunnioitusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tyhmä luulet,ettei sillä ole kakkospuhelinta
Tuo, että saa kytätä toisen puhelinta on ihan naurettava ratkaisu.
Hoida oma pääsi kuntoon.
Ei sillä ole toista puhelinta. Tai jos jossain työpaikalla olisikin, niin eipä sillä siellä mitään erikoista ylläpidetä.
On ollut meillä oikein hyvä ratkaisu.
Sinua sen sijaan tuskin auttaa mikään.
särkynyttä ruukkua ei liimaamalla uudeksi saa, jotenkin vielä toimivaksi ehkä...