Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteessa luottamus rikkoutunut, miten saada takaisin?

Vierailija
28.07.2026 |

Olen omalla ajattelemattomalla ja osittain myös tietoisella käytöksellä rikkonut kumppanini luottamuksen. En ole pettänyt, mutta tietoisesti jättänyt kertomatta, että esim. minulla oli aktiivisia seksisuhteita meidän suhteemme alkaessa. Laitoin kaikki heti poikki, mutta en kuitenkaan poistanut heidän yhteystietojaan, ja olen saanut vielä viestejä suhteen alkamisen jälkeen, joihin vastasin, että olen yhä suhteessa. En siis ole aktiivisesti viestitellyt muiden kanssa enkä myöskään tehnyt muutakaan seksuaalista. Kumppanini sai kuitekin tietää, että olin yhä säilyttänyt näitä viestiketjuja, vaikka itse en ajatellut asiasta kummempaa, omasta mielestäni ne olivat menneisyyttä ja jääneet vain roikkumaan. Asiaan liittyy muitakin juttuja, joita hänen mielestään olin pitänyt salassa, kun itse ajattelin, etteivät ne liity tähän suhteeseen, joten turhaa kertoa. Nyt kumppanini ihan ymmärrettävästi epäilee minua pettämisestä ja sanoo, ettei voi enää luottaa sanaani ja punnitsee koko suhteen lopettamista.

Mitä voin tehdä, että saan kumppanini luottamuksen takaisin?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppanisi ei luota sinuun. Hän ei ole oikea sinulle. Jätä hänet, ansaitset parempaa.

Vierailija
2/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän luottamuksen rikkovia asioita on, sitä hankalampaa on saada luottamus takaisin. Ja etenkin jos luottamuksen rikkominen jatkuu ja jatkuu.

Itse tiedän, etten koskaan enää tule luottamaan puolisooni. Ikinä en enää ole niin tyhmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppanisi on  muutenkin suunnitellut jättäväsi sinut. Ei tuolla ole mitään tekemistä luottamuksen kanssa. Tekee tikusta asian. 

Vierailija
4/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma luottamukseni rikottiin, enkä pystynyt jatkamaan suhdetta. En keksinyt mitä muka se toinen voi tehdä kun on jo rikkonut luottamuksen kerran, hyvin selekästä asiasta, mistä kuitenkin hän oli tietoinen. Toinen toki olisi halunnut jatkaa, mutta itse en siihen pystynyt.

Vierailija
5/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla että suhde ei ole katkolla varsinaisesti siksi että et kertonut näistä asioista vaan siksi että ehkä et olekaan sellainen tyyppi johon hän kuvitteli ihastuneensa ja nyt nämä paljastuneet asiat ovatkin saaneet hänet näkemään sinut eri valossa. Ehkä hän ei koe sinua enää rakkautensa arvoiseksi, mutta sen sanoittaminen on vaikeampaa. 

Vierailija
6/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on lyhyt, maailma täynnä ihmisiä. Jos toinen rikkoo luottamuksen, miksi ihmeessä kukaan jäisi jumittamaan sellaiseen ihmiseen. 

Vierailija
7/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihn tuo nyt kuulosta siltä, että sin olisit rikkonut luottamuksen. Minusta se puolisosi rikkoi luottamuksesi suhteen jatkuvuuteen kun yhtäkkiä alkoi väittää, että saattaisit pettää, vaikket ole niin tehnyt. Tulee jopa mieleen ajatus, että pettääkö se puolisosi ja kaaduvalottaa sinua näin kuvittelemaan, että se tarkkailtava olisitkin sinä eikä hän.

Vierailija
8/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu tyyppi. Miksei saisi säilyttää puhelimessa yhteystietoja tai viestiketjuja? Etsii tekosyytä poistua suhteesta, pettää varmaan itse. 

Vierailija
9/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse ja lujaa. Jos saa jostain vanhoista viestiketjuista sätkyn niin pahenee vaan ajan kuluessa ja kohta huomaat, ettei saa olla yhtään vastakkaista sukupuolta olevaa ystävää ja sen jälkeen ne omankin sukupuolen ystävät alkavat epäilyttämään, jos eivät ole "pariskuntatuttuja". Et siis ole tehnyt mitään väärää vaan kumppanisi on selkeästi taipuvainen mustasukkaisuuteen.

Vierailija
10/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet säästänyt viestejä entisiltä panoilta? 

Tykkäsitkö itse, jos puolisolla olisi edelleen vastaavia seksiviestejä? 

Vierailija
11/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kumppanisi sai tietää näistä menneisyyden asioista ja viestien säilyttämisestä? Jokaisella on menneisyys ja myös oikeus yksityisyyteen. Mielestäni kuulostaa siltä, että kumppanisi on erittäin kontrolloiva ja on ylireagoinut joihinkin ikivanhoihin viestiketjuihin. Onko hän muutenkin mustasukkainen, kyttäävä, epäilevä? Tutkiko puhelimesi salaa?

Vierailija
12/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä vanhoilla viesteillä. 

Vierailija
13/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koettua: kun luottamus menee, se aihe, joka sen vei, tulee esiin riitojen yhteydessä aina vaan. Kuukausia. Vuosia. Vuosikymmeniä. Puoli vuosisataa. En jäisi suhteeseen.

Vierailija
14/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla että suhde ei ole katkolla varsinaisesti siksi että et kertonut näistä asioista vaan siksi että ehkä et olekaan sellainen tyyppi johon hän kuvitteli ihastuneensa ja nyt nämä paljastuneet asiat ovatkin saaneet hänet näkemään sinut eri valossa. Ehkä hän ei koe sinua enää rakkautensa arvoiseksi, mutta sen sanoittaminen on vaikeampaa. 

Ap selventää: kumppani on ollut todella rakastava ja välittävä, tiedän ettei hän ole pettänyt minua. Viestiketjut tulivat ilmi itse niistä kertoessani, samalla myös muita asioita, joista en ajatellut olevan isoa merkitystä tai en ollut edes ajatellut. Asian, josta koko juttu lähti liikkeelle, paljastui vahingossa ja siitä myönnän, että ajattelin sen itsekin olevan hieman epäilyttävää, koska en ollut kertonut asiasta hänelle ja jota yritin hieman peitellä. Ei kuitenkaan omasta mielestäni mitään kovin isoa. Kaikista isoin asia tässä onkin luultavasti juuri tämä lainattu viesti: hän ei enää näe minua samalla tavalla.

Joten nyt kaipailisinkin neuvoja ensi alkuun siihen, kuinka todella parantaa hänen luottamustaan. Poistin vanhat viestiketjut ja kontaktit ja tein myös muutaman muun asian, joita riita koski. Mitkä voisivat kuitekin olla niitä arjen tekoja?

Vierailija
15/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap selventää: kumppani on ollut todella rakastava ja välittävä, tiedän ettei hän ole pettänyt minua. Viestiketjut tulivat ilmi itse niistä kertoessani, samalla myös muita asioita, joista en ajatellut olevan isoa merkitystä tai en ollut edes ajatellut. Asian, josta koko juttu lähti liikkeelle, paljastui vahingossa ja siitä myönnän, että ajattelin sen itsekin olevan hieman epäilyttävää, koska en ollut kertonut asiasta hänelle ja jota yritin hieman peitellä. Ei kuitenkaan omasta mielestäni mitään kovin isoa. Kaikista isoin asia tässä onkin luultavasti juuri tämä lainattu viesti: hän ei enää näe minua samalla tavalla.

Joten nyt kaipailisinkin neuvoja ensi alkuun siihen, kuinka todella parantaa hänen luottamustaan. Poistin vanhat viestiketjut ja kontaktit ja tein myös muutaman muun asian, joita riita koski. Mitkä voisivat kuitekin olla niitä arjen tekoja?

Olisiko hyvä alku näyttää olevansa tosissaan suhteen kanssa ja käydä vaikka ammattilaisen puheilla pariterapiassa sen sijaan että kyselee anonyymisti palstatrolleilta neuvoja.

Vierailija
16/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea rakkaus ei lopu tuollaiseen. Et ole mitään luottamusta pettänyt sillä ettet ole vanhoja asioita kumppanille kertonut. 

Jos nyt ero tulee niin todennäköisesti kumppanillasi on uusi suhde kuukauden sisään

Vierailija
17/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko hyvä alku näyttää olevansa tosissaan suhteen kanssa ja käydä vaikka ammattilaisen puheilla pariterapiassa sen sijaan että kyselee anonyymisti palstatrolleilta neuvoja.

Ehdotinkin tätä, mutta kumppani haluaa ensin nähdä minulta todellista sitoutumista suhteeseen ennenkuin voi edes ajatella pariterapiaa. Suhde ei ole kovin vanha, reilusti alle vuoden, joten helppoa olisi vain päästää irti. Itse haluan kuitenkin tosissani saada suhteen toimimaan.

Vierailija
18/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan ajan kanssa jos henkilö jonka luottamuksen rikoit antaa mahdollisuuden ja hän pystyy elämään sen asian kanssa mikä rikkoi sen luottamuksen.

Vierailija
19/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ole edes kovin vanhoista jutuista kyse. Anna hänen mennä. Harmi että ehdit poistaa yhteystiedot, voisit tarvita niitä nyt

Vierailija
20/61 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas suhde. Ymmärrätkö ap, että kumppanisi tulee käyttämään tuota luottamusta aseena jatkossakin ja  alistaa sinua. Et ole tehnyt mitään väärin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi