Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävä sotku perheen jäljiltä hotellin aamiasipöydässä

Vierailija
28.07.2026 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012167371.html

Joku toinen asiakas päätti kuvata sotkun. Ehkä ei olisi ollut kiva ruokailla viereisessä pöydässä. Ei puhettakaan rauhallisesta hotelliaamiaisesta. Mutta tuotahan se on lapsiperheessä, kyllä se ruoka lentelee syöttötuolista.

Kommentit (248)

Vierailija
181/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on täysin velvollinen, iästä yms riippumatta, siivoamaan omat jälkensä kokonaan kaikkialla. Myös kotonaan. Itse teen aina niin. Siksi otan aina useamman lautasliinan. Juomat siihen päälle. Eivät läiky ! Liina myös estää läikkymisen pöydälle. Lapsetkin osaavat tämän, jos heille se on opetettu. On hävytöntä meluta missään ruokalassa ja käyttäytyä, kuin lauma täys hulluja ihmisiä. Ja sotkea tahallaan. Hävytöntä ! Heiltä pitäisi laskuttaa siivoamisesta, jos ovat niin laiskoja, etteivät itse sitä viitsi tehdä. Ja ne pitää korjata heti, kun syöjä/t ovat lähteneet, että muille jää tilaa istua ja syödä. Siis ne astiat. Ja jos olet teen juoja, älä aina ota uutta teepussia. Samaa voi käyttää peräti 3-4 kertaa peräkkäin. Niin mä aina teen kotonakin. Käytän samaa teepussia 2 kertaa eri päivinä. 

Vierailija
182/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sotkivat idästä tulleet ja kasasivat lautaset täyteen ja jättivät syömättä. Eivät niin rajusti pöytiä sotkeneet, mutta oli ikävä joutua seuraamaan toimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän lounas ja illallis ruokailut ovat jääneet minimiin. Ne, jotka eivät hallitse missään määrin ruokailutapoja voivat ottaa ranskalaislapsista mallia. Eli miten maailmalla on sittenkin paremmin tapakasvatus.

Vierailija
184/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolo on tuo, joka oikein kuvan laittoon lehteen ja oli kokoajan seurannut perheen syömisiä. Kuka kehtaa myöntää olevansa kyylä? 

Keskittyisi omiin asioihinsa vain

185/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Ehdottomasti etusivun uutinen. Lapsiperheen jäljiltä jäi sotkua. 

Ihanko tosissasi sinäkin pidät ruuan heittämistä lattialle normaalina lapsiperheessä?

Olen ehkä vanhanaikainen, mutta minun lapsenlapseni nostettaisi välittömästä pois ruokapöydästä ensimmäisen lattialle heitetyn ruokapalan jälkeen.

No en tietenkään. Mulla on itsellänikin ollut pieniä lapsia. Pöytätavat ja sen, että ruualla ei leikitä on opetettu heille jo pienenä. Ja jos lattialle tippuu jotain, niin se nostetaan ylös. Etenkin ravintolassa ja tottakai kotona myös. Jos vauvalta tippunut, niin hyvä tapainen vanhenpi nostaa kyllä ylös. Eli mun mielestä on ja törkeää jättää tollanen sotku jälkeensä. Mutta en siitä nyt uutista menisi tekemään. En ainakaan etusivulle. 

Vierailija
186/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytös peilaa aina sivistyksen tasoa.

Juuri niin.

Vierailija
187/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurue mainittu.

Eivät ehtineet siivoamaan kun oli kiire raveihin.

Vierailija
188/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellisuutta jo vuosia sitten. Toisin kuin voisi ajatella niin sotkijat olivat lähes poikkeuksetta näitä lattemammojen perheitä, äidit ja lapset, isejä ei näkynyt. Kamalaa katsottavaa sekä taloudellisesti että ekologisesti. Onneksi voi opettaa lapselle että ottaa sen minkä syö, noutopöydästä saa aina hakea lisää. 

Vähän ohis mutta kävimme pitkästä aikaa laivan buffassa syömässä ja kiitin tarjoilijaa jo alkupalojen kohdalla hyvästä ruoasta. Kokenut ja hyväntuulinen täti jaksoi hymyillä ja kehotti hakemaan lisää, muistutti että saa santsata! Jäi koko perheelle hyvä mieli, kiitos Viking Glory ja henkilökunta :)

Oikein laivalla käyty ja kiitetty henkilökuntaa. Ja samaan hengenvetoon haukutaan lattemammat. Usein näitä juttuja lueskellessa tulee sellainen olo, että ovatkohan ihmiset vähän yksinäisiä kun ajattelevat tällaisen jorinan kiinnostavan.

-lattea juova mamma, jolle kiittäminen ja henkilökunnan kanssa jutustelu on itsestäänselvyys.

Tirsk :)

Vierailija
189/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa voi lennellä, mutta julkisissa tiloissa pahin siivotaan itse.

Minä en mitään siivoile. Tee sinä sen sijaan työsi.

Hyi helvetti millainen tyyppi olet.Huono esimerkki kaikille.Miksi sinunlaisia yleensä synnytetään?

Vierailija
190/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista on pahimmillaan koulun ruokalassakin, ja mitä vanhempi sen pahempi. Edes opettajat ei komenna enää lapsia siivoamaan. Nimim. Ruokalan työntekijä..

Itse siistin aina pöydän muualla syödessä, mutta jos lattialle lentää jotain, niin sieltä en nouki. Tosin meillä ei edes kaksosten kanssa ollut lattiat tuollaisia, koska ruokaa ei heitellä ympäriinsä edes sormiruokailijana.

Vierailija
191/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen on täysin velvollinen, iästä yms riippumatta, siivoamaan omat jälkensä kokonaan kaikkialla. Myös kotonaan. Itse teen aina niin. Siksi otan aina useamman lautasliinan. Juomat siihen päälle. Eivät läiky ! Liina myös estää läikkymisen pöydälle. Lapsetkin osaavat tämän, jos heille se on opetettu. On hävytöntä meluta missään ruokalassa ja käyttäytyä, kuin lauma täys hulluja ihmisiä. Ja sotkea tahallaan. Hävytöntä ! Heiltä pitäisi laskuttaa siivoamisesta, jos ovat niin laiskoja, etteivät itse sitä viitsi tehdä. Ja ne pitää korjata heti, kun syöjä/t ovat lähteneet, että muille jää tilaa istua ja syödä. Siis ne astiat. Ja jos olet teen juoja, älä aina ota uutta teepussia. Samaa voi käyttää peräti 3-4 kertaa peräkkäin. Niin mä aina teen kotonakin. Käytän samaa teepussia 2 kertaa eri päivinä. 

Apua!

Vierailija
192/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurue mainittu.

Eivät ehtineet siivoamaan kun oli kiire raveihin.

Keittiöhygienian suhteen ovat erittäin siistejä ja säntillisiä, että en tiedä mitä apinoita nämä riokailijat olivat, mutta ei sata varmasti ole ravikansaa.

Vierailija
193/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä porsastelijoita ja huonosti käyttäytyviä riittää. Onneksi koulut alkaa ihan just. T työkseen matkustava

Vierailija
194/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaatunut tahmea juomakin voisi olla vahinko. Kyse ei ole niinkään siitä mikä aika menee siivoamiseen. Kyse on siitä, että tuollaista sotkua ei vaan tule, se tehdään. On tietoinen valinta heittää roskat lattialle.

Olin nuorena apulaisena eräässä perheessä ulkomailla. Heillä kävi joskus kylässä tunnettu kuvataiteilija perheineen. Vieraana olevat isot kouluikäiset lapset  heittivät tahallaan appelsiininkuoria ja karkkipapereita lattialle. Vanhemmat eivät huomanneet sitä tai eivät tai välittäneet.  Perheen äiti tuli joskus käymään lasten ollessa koulussa ja oli silloin mukava ja kohtelias.

Vierailija
195/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan hirvee ollut. Toki sotku ja syömätöntä ruokaa. Se ei oo kiva... Mutta ei mitään "kaameaa" sikailua. 

Oiskohan taaperon kanssa tullut kiukkuhuutolähtö, ja muu seurue ei sitten oo jäänyt siivoamaan. 

Lattialle tiputetut ruuat ovat sinulle normaalia? Mikä on selityksesi?

Ei ole normaalia. Sen takia sanoin, että Sotkua on ja En jättäisi itse tuollaista. Ja muksutkin osaa ottaa jo itse eväänsä sen mukaan mitä syö, ja hakee lisää sen mitä jaksaa. 

Mutta... Tää juttuko on lehtijutu arvoinen sotku? en tiiä... No ehkä sellaisena yleisenä herätyksenä, että vähän valoja päälle. Mutta KAAMEA sotku on pari melonia ja servettiä lattialla, niin klikkiotsikon maku jäi. 

Vai näyttikö tuo Sinusta KAAMEALTA sotkulta, vai haluatko lähinnä korostaa että EN MINÄ/ MINUN LAPSENI AINAKAAN! Se on aika pöhköä omaan makuuni. 

Mä olen samaa mieltä. Odotin, että vähintäänkin olisi kaatunut jotain tahmeaa juomaa ympäri pöytää ja tuoleja, olisi istuskeltu loosissa lihapullien päällä, roiskittu ketsuppia seinälle tms.

Tuossahan on muutama servetti lattialla ja vähän hävikkiruokaa siellä täällä. Ei kerro kauniista tavoista, mutta on siivottavissa melkein samassa ajassa kuin mikä tahansa pöytä. 

Kun se pöytä pitää ITSE tyhjentää ja jättää siihen kuntoon, että työntekijä pääsee pyyhkimään pinnat. Miten tyhmä täytyy olla jos sitä ei ymmärrä? 

En nyt tunne paikkaa, joten en voi väittää vastaankaan, mutta lähtökohtaisesti hotellien aamiaissaleissa ei ole edes paikkaa, minne viedä astiat ja tähteet.

Hotellissa on henkilökunta sitä varten. Vain huoltsikoiden ns. ravintoloissa viedään itse astiat. Ulkomailla kuten Saksassa ja Itävallassa voidaan kahvi ja leivoksetkin tuoda pöytään, ja on itsestään selvä, että henkilökunta korjaa astiat pois. 

Vierailija
196/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nolo on tuo, joka oikein kuvan laittoon lehteen ja oli kokoajan seurannut perheen syömisiä. Kuka kehtaa myöntää olevansa kyylä? 

Keskittyisi omiin asioihinsa vain

Hyvä, että laittoi!   Ehkä  havahduttaa nyt muitakin siihen kuinka käyttäytyä.  Aamiaisbufeekoultusta- kun muu ei enää auta. Aina kuvat vaan- silloin mieti kun mellastat-- niin  nythän mukain  seuraa joku-eli mua seurataan- nolaa siinä sitten itsesi .   ehkä tämä hillitsee- 

Vierailija
197/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä voi palkata siivoamaan hotelleihin työttömyysrahalla. Jokaiseen hotelliin 10 työtöntä siivoamaan.

Jonkun pitäisi silloin maksaa heille palkkaa ja sosiaalikulut ja silloin asiakkaiden hotellimaksut nousevat korkeiksi. Ne ovat muutenkin isot Suomessa. Kyllä, täällä on paljon tekemätöntä työtä, mutta palkanmaksajia ei ole.

Vierailija
198/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sitä pahempaakin nähty, etenkin jäljelle jätetyn ruoan suhteen. Ja silloin kyse on ollut ihan aikuisista.

Ne on lapsesta asti tottuneet, että niin tehdään. Ahnehditaan lisää vaikka entisetkin syömättä. Tämän lehtijutun perheen lapset käyvät parastaikaa läpi tätä " koulutusta", osaavat sitten aikuisina.

eivät opi.  ehkä jos kunnolla häpäistään.

ps  se on todella noloa  myös jos aamiaisella kailotetaan puhelimiin-- aamiainen on seesteinen hetki-- huom-  puhelin äänettömälle ja ei soiteta- vastata siinä ruokasalissa.  aamurauha.  älkää tapelko, väitekö keskenänne mm  avioparit- kukaan ei jaksa perhetragediaanne aamusta edes uteliaisuttaan kuunnella.

Ehkä sinä voisit kysyä henkilökunnalta, löytyisikö keittiöstä joku hiljainen soppi sinulle.

Oikeasti suomalaiset ovat aamiaisbuffetissa todella hiljaisia verrattuna monen muun maan asukkaisiin.

Tuo puhelinjuttu muuten totta.  Ehkä harvoin käyt hotelleissa,  sillä me / he jotka joka viikko se 1-2 yötä  tai kk 2-3 yötä, niin on juurikin tuoya puhelinjuttua liikaa. Samoin julkisissa liikennöintivälineissä. Pitkän matkan bussissa mm. Niin

ehdottamasi  pyyntö päästä keittiöön hoitamaan yksityispuhelua---se ei line asiallista.  Keittiöön ei kukaan ulkopuolinen saa ikinä mennä. Puhtaus, työrauha, turvallisuus jne. Aivan pöyristyttävä huomio  sinultakin.  Ulos ulos kauas tai sinne omaan huoneeseen.

Tuskin olet päivystävä kirurgi- jotta et saisi nauttia sitä omaakin aamiaista  seesteisesti edes sen aikaa jo aamuvarhaisella.

Mikä muuten olet kun moisia väläyksiä leimahta pääkoppaan.  Henkilökunnantilat ovat yksityisiä.     

Kaivo kutsuu jo sinua, mene sinne puhuman tappelusia ja ns virkapuhelusi- onko viranhoitosi   kaivoon kurkkaaja...

Onko sinulla jotakin harhoja? En todellakaan puhu puhelimeen aamiaisella. Puhelin on lomalla aina äänettömällä.

Vierailija
199/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sitä pahempaakin nähty, etenkin jäljelle jätetyn ruoan suhteen. Ja silloin kyse on ollut ihan aikuisista.

Ne on lapsesta asti tottuneet, että niin tehdään. Ahnehditaan lisää vaikka entisetkin syömättä. Tämän lehtijutun perheen lapset käyvät parastaikaa läpi tätä " koulutusta", osaavat sitten aikuisina.

eivät opi.  ehkä jos kunnolla häpäistään.

ps  se on todella noloa  myös jos aamiaisella kailotetaan puhelimiin-- aamiainen on seesteinen hetki-- huom-  puhelin äänettömälle ja ei soiteta- vastata siinä ruokasalissa.  aamurauha.  älkää tapelko, väitekö keskenänne mm  avioparit- kukaan ei jaksa perhetragediaanne aamusta edes uteliaisuttaan kuunnella.

Ehkä sinä voisit kysyä henkilökunnalta, löytyisikö keittiöstä joku hiljainen soppi sinulle.

Oikeasti suomalaiset ovat aamiaisbuffetissa todella hiljaisia verrattuna monen muun maan asukkaisiin.

Täällä on perinteisesti kunnioitettu toisten ihmisten  "rauhaa" julkisilla paikoilla. Nyt se on ikävä kyllä katoamassa.

Vierailija
200/248 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa voi lennellä, mutta julkisissa tiloissa pahin siivotaan itse.

Minä en mitään siivoile. Tee sinä sen sijaan työsi.

Kannattaa varmaan kasvattaa me muksut pienestä pitäen niin ettei ne sotke. Pääsee itsekin helpommalla.  Ja turha vinkua että ei onnistu. Tottakai onnistuu, mutta vaatii äipältä muutakin kuin puhelimen tuijotusta.

Isä ei siis kasvata lapsia ollenkaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi