Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävä sotku perheen jäljiltä hotellin aamiasipöydässä

Vierailija
28.07.2026 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012167371.html

Joku toinen asiakas päätti kuvata sotkun. Ehkä ei olisi ollut kiva ruokailla viereisessä pöydässä. Ei puhettakaan rauhallisesta hotelliaamiaisesta. Mutta tuotahan se on lapsiperheessä, kyllä se ruoka lentelee syöttötuolista.

Kommentit (261)

Vierailija
221/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ole ainoastaan huonosta kasvatuksesta kyse, vaan vaaran aiheuttamisesta toisille asiakkaille.

Aamun hulluin mielipide. Älä lähde ihmisten ilmoille, jos pelkäät ruoantähteitä.

Vierailija
222/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ole ainoastaan huonosta kasvatuksesta kyse, vaan vaaran aiheuttamisesta toisille asiakkaille.

Meloninpala naapuripöydän alla vaarallinen?

Ei sovi mummojen turvallisen tilan periaatteisiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sitä pahempaakin nähty, etenkin jäljelle jätetyn ruoan suhteen. Ja silloin kyse on ollut ihan aikuisista.

Ne on lapsesta asti tottuneet, että niin tehdään. Ahnehditaan lisää vaikka entisetkin syömättä. Tämän lehtijutun perheen lapset käyvät parastaikaa läpi tätä " koulutusta", osaavat sitten aikuisina.

eivät opi.  ehkä jos kunnolla häpäistään.

ps  se on todella noloa  myös jos aamiaisella kailotetaan puhelimiin-- aamiainen on seesteinen hetki-- huom-  puhelin äänettömälle ja ei soiteta- vastata siinä ruokasalissa.  aamurauha.  älkää tapelko, väitekö keskenänne mm  avioparit- kukaan ei jaksa perhetragediaanne aamusta edes uteliaisuttaan kuunnella.

Ehkä sinä voisit kysyä henkilökunnalta, löytyisikö keittiöstä joku hiljainen soppi sinulle.

Oikeasti suomalaiset ovat aamiaisbuffetissa todella hiljaisia verrattuna monen muun maan asukkaisiin.

Täällä on perinteisesti kunnioitettu toisten ihmisten  "rauhaa" julkisilla paikoilla. Nyt se on ikävä kyllä katoamassa.

Tämä. Hotelliaamiaisella ja ravintoloissa juostaan, huudetaan ja sotketaan. Busseissa huudatetaan videoita ja puheluita. Kahviloiden pöydät vallataan tuntikausiksi "etätyöhön" ja pakotetaan muut asiakkaat kuulemaan liikesalaisuuksia ja pitkiä puheluita. Elokuvateattereissa katsotaan puhelinta ja pahimmillaan puhutaan puhelua. Älykännykkä taisi olla paholaisen keksintö.

Vierailija
224/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa vakuutuksen kannalta, kuka on syyllinen! Ruokia ja litkuja heitellään lattialle ja joku kaatuu ja liukastuu tähän sotkuun. Kuka on vastuussa perheensä sotkemisesta.

Ei muuta kun maksamaan vaan nämä sottaajat jos joku kaatuu. 

Ei kai henkilökunta voi laittaa sitä kolmiokilpeä ruokapöydän viereen, että varo lattia on luikas.

Älytöntä vaaratilannetta aiheuttavat!

Kyllä jokainen itsestään huolehtimaan pystyvä näkee jo aika kaukaa, että toi pöytä odottaa siivoamista, eikä mene itse siihen. 

Pitäisikö olla myös K60 hotelleja, joihin siis hauraat ja seniorit vesimeloninpaloihin itsensä telovat eivät pääsisi? Heille olisi omissa hotelleissaan sitten pehmustetut ravintolasalit, pöytiintarjoilu ja syöttäminen, jotta eivät tulehdus ruokaansa.

Vierailija
225/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa vakuutuksen kannalta, kuka on syyllinen! Ruokia ja litkuja heitellään lattialle ja joku kaatuu ja liukastuu tähän sotkuun. Kuka on vastuussa perheensä sotkemisesta.

Ei muuta kun maksamaan vaan nämä sottaajat jos joku kaatuu. 

Ei kai henkilökunta voi laittaa sitä kolmiokilpeä ruokapöydän viereen, että varo lattia on luikas.

Älytöntä vaaratilannetta aiheuttavat!

Näitä liukastumisia on tapahtunut, vakavilla seurauksilla. Kuka sitten korvaa ja jos on ulkomaalainen kyseessä niin siinä onkin setvimistä. 

Varoitan näitä sotkijoita! siivotkaa aiheuttamanne sotkut lattialta, ettette joudu korvausvelvollisiksi.

Ihanko pyhä ulkomaalainen? Mitä sekin sitten meistä ajattelee?!

Vierailija
226/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ois ikinä kehdannut jättää lattialle ruokia toisen kerättäväksi. Sama kuin jos paskoisi vahingossa pytyn ohi ja vain viheltelisi lähtiessään. 

Nojoo, jotkut leivänmurut tai roiskeet eri asia, mutta toi näyttää kuin olisi tahallaan heitetty pöydän alle kaikki meloninruodot. Mutta joskus voi varmaan olla, että ei tule edes tarkastettua pöydän alta lähtiessä. Lasten kanssa voi tulla äkkitilanteita.

Vierailija
227/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ois ikinä kehdannut jättää lattialle ruokia toisen kerättäväksi. Sama kuin jos paskoisi vahingossa pytyn ohi ja vain viheltelisi lähtiessään. 

Nojoo, jotkut leivänmurut tai roiskeet eri asia, mutta toi näyttää kuin olisi tahallaan heitetty pöydän alle kaikki meloninruodot. Mutta joskus voi varmaan olla, että ei tule edes tarkastettua pöydän alta lähtiessä. Lasten kanssa voi tulla äkkitilanteita.

Mun mielestä tuo näytti just painovoimaan tutustuvan taaperon tekemisiltä. En osaa kuvitella, että kukaan vanhempi ihminen niitä systemaattisesti tiputtelisi, ellei sitten joku riitaa haastava uhmis.

Itse olen vastaavassa tilanteessa nostellut kaiken lattialta, mutta enpä voi vannoa, että ei olisi koskaan mitään jäänyt huomaamatta, kun kuitenkin kolme alle kouluikäistä oli, lasten isä toisinaan töissäkin, eikä mummoja apuna. Eli vaikka olen itse jälkeni siivonnut, en heitä ensimmäistä kiveä.

Vierailija
228/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen on täysin velvollinen, iästä yms riippumatta, siivoamaan omat jälkensä kokonaan kaikkialla. Myös kotonaan. Itse teen aina niin. Siksi otan aina useamman lautasliinan. Juomat siihen päälle. Eivät läiky ! Liina myös estää läikkymisen pöydälle. Lapsetkin osaavat tämän, jos heille se on opetettu. On hävytöntä meluta missään ruokalassa ja käyttäytyä, kuin lauma täys hulluja ihmisiä. Ja sotkea tahallaan. Hävytöntä ! Heiltä pitäisi laskuttaa siivoamisesta, jos ovat niin laiskoja, etteivät itse sitä viitsi tehdä. Ja ne pitää korjata heti, kun syöjä/t ovat lähteneet, että muille jää tilaa istua ja syödä. Siis ne astiat. Ja jos olet teen juoja, älä aina ota uutta teepussia. Samaa voi käyttää peräti 3-4 kertaa peräkkäin. Niin mä aina teen kotonakin. Käytän samaa teepussia 2 kertaa eri päivinä. 

Eihän ole. Siksi mennään hotelliin ja ravintolaan palveltaviksi, ettei tarvitse itse tehdä. Mutta toki tässä on oltava kohtuuden rajat, mitkä tuossa tapauksessa lattialle jääneet isot ja lukuisat roskat lievästi ylittivät. Toisaalta tarjoilijalta / siivoajalta ei mene kuin 15 sekuntia noukkia ne, joten ei iso juttu.

Heti korjaaminen on sitten kiinni ravintolan palvelutasosta. Paremmissa ravintoloissa saatetaan siivota pöydät heti, käytä niitä.

Vierailija
229/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen on täysin velvollinen, iästä yms riippumatta, siivoamaan omat jälkensä kokonaan kaikkialla. Myös kotonaan. Itse teen aina niin. Siksi otan aina useamman lautasliinan. Juomat siihen päälle. Eivät läiky ! Liina myös estää läikkymisen pöydälle. Lapsetkin osaavat tämän, jos heille se on opetettu. On hävytöntä meluta missään ruokalassa ja käyttäytyä, kuin lauma täys hulluja ihmisiä. Ja sotkea tahallaan. Hävytöntä ! Heiltä pitäisi laskuttaa siivoamisesta, jos ovat niin laiskoja, etteivät itse sitä viitsi tehdä. Ja ne pitää korjata heti, kun syöjä/t ovat lähteneet, että muille jää tilaa istua ja syödä. Siis ne astiat. Ja jos olet teen juoja, älä aina ota uutta teepussia. Samaa voi käyttää peräti 3-4 kertaa peräkkäin. Niin mä aina teen kotonakin. Käytän samaa teepussia 2 kertaa eri päivinä. 

Eihän ole. Siksi mennään hotelliin ja ravintolaan palveltaviksi, ettei tarvitse itse tehdä. Mutta toki tässä on oltava kohtuuden rajat, mitkä tuossa tapauksessa lattialle jääneet isot ja lukuisat roskat lievästi ylittivät. Toisaalta tarjoilijalta / siivoajalta ei mene kuin 15 sekuntia noukkia ne, joten ei iso juttu.

Heti korjaaminen on sitten kiinni ravintolan palvelutasosta. Paremmissa ravintoloissa saatetaan siivota pöydät heti, käytä niitä.

Toivottavasti et mene perheines kenenkään riesoiksi kerta asenne on tuo et muut palvelee. Palveluammatti ei tarkoita palvelijan ja orjan roolia. 

Lisäksi ei aikataulu on tiukka ja tietyllä porukalla pitää pärjätä jos ei palkata lisää väkeä, tietäisit tämän jos olisit työelämässä. 

Vierailija
230/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vois ottaa myös kuvan esim. kiinalaisten porsastelusta. Pöytä kannetaan täyteen ruokia laidasta laitaan, ehkä puolet syödään. Kyse ei siis ole sotkusta vaan ihan pelkästä ruoan tuhlaamisesta.

Vierailija
231/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku perusteli sormiruokailun jäljillä tätä. Tarviiko sen taaperon joka paikassa sormiruokailla? Kaiken kaikkiaan se on musta kuvottava tapa. Joo joo, kehittää hienomotoriikka. Kummasti me kasarin lapsetkin vaan handlattiin se hienomotoriikka ilman sormiruokailujakin.

Vierailija
232/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä into porukalla on olettaa, että Tahallaan on heitelty? Aivan mahdollista on että joku lapsista on vaikka kaatanut vahingossa lautasen missä on olleet noi melonit ja niiden kuoret. Ja servetit siinä alla. Tai jos taaperaattori kyseessä, niin voi toki olla tahallaankin, josta on seurannut ravintolasta poistaminen niskapeppuotteella vanhemman toimesta

Syytä me ei tiedetä miksi niitä ei ole nostettu lähtiessä, mutta lehtijutun arvoinen asia se ei ole. 

Vierailija
233/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti et mene perheines kenenkään riesoiksi kerta asenne on tuo et muut palvelee. Palveluammatti ei tarkoita palvelijan ja orjan roolia. 

Lisäksi ei aikataulu on tiukka ja tietyllä porukalla pitää pärjätä jos ei palkata lisää väkeä, tietäisit tämän jos olisit työelämässä. 

Eihän paremmissa ravintoloissa edes ole mitään palautuspisteitä juuri, koska ajatus on, että palvelu pelaa, eikä asiakas ole siivoaja. Yleensä nämä myös maksavat vähän enemmän kuin tee-se-itse-ruokalat.

Mua ei kiinnosta viddujakaan ravintolan työvoimatilanne asiakkaana. Se on omistajan ja työnjohdon asia. Toki asiakkaana pyrin toimimaan kuten kyseiseen palvelumalliin sopii eli jos on pikaravintola, niin palautan tarjottimen ja suurimmat roskat. Pienemmät tuhrut jäävät pöytään, jos tullut. Hotellin aamiaisella yleensä jätän kaiken pöytään, kuten siellä tarkoitettu. 

Vierailija
234/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä into porukalla on olettaa, että Tahallaan on heitelty? Aivan mahdollista on että joku lapsista on vaikka kaatanut vahingossa lautasen missä on olleet noi melonit ja niiden kuoret. Ja servetit siinä alla. Tai jos taaperaattori kyseessä, niin voi toki olla tahallaankin, josta on seurannut ravintolasta poistaminen niskapeppuotteella vanhemman toimesta

Syytä me ei tiedetä miksi niitä ei ole nostettu lähtiessä, mutta lehtijutun arvoinen asia se ei ole. 

Voi sitä pitää aikuiselta tahallisena, jos ei siivoa lapsensa räikeitä sotkuja. Mutta samaa mieltä, ettei tää nyt lehtijutun väärti ole. Syitä voi olla monia.

Vierailija
235/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamun hulluin mielipide. Älä lähde ihmisten ilmoille, jos pelkäät ruoantähteitä.

Etteköhän tollot tajua että kyse on siitä jos on ruokaa ja juomaa pitkin lattioita ja joku ohikulkeva astuu vaikka tuohon meloninpalaa joka on muuten liukas ja kaatuu lattialle ja jos kyse esim vanhuksesta saattaa nyrjäyttää nilkkansa. 

Vierailija
236/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta sivusta huomautan, että mitä enemmän me teemme itse, sitä vähemmän palvelua me tulevaisuudessa saamme.

ABC:llä on jo ihan arkea, että tilaat itse automaatista, maksat itse, noudat aterian, syöt sen ja palautat tarjottimen näkemättä ristin sielua, ellei ehkä keittiön puolelta joku nyökkää annosta haettaessa.

Onko se sitten jokin ihannetilanne asiakaspalvelijalle olla työtön? Silloin ei tarvitse palvella tai pokkuroida?

Itse valitsen sen pöytiin tarjoilevan ravintolan, vaikka se olisi vähän kalliimpi, juuri siksi että näen tarjoilijan ihmisenä.

Vierailija
237/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etteköhän tollot tajua että kyse on siitä jos on ruokaa ja juomaa pitkin lattioita ja joku ohikulkeva astuu vaikka tuohon meloninpalaa joka on muuten liukas ja kaatuu lattialle ja jos kyse esim vanhuksesta saattaa nyrjäyttää nilkkansa. 

Niin tajuan. Ihan helvetin hullu pelonaihe. Jos ei selviydy maailmasta, jossa voi olla ruoantähteitä, niin kuuluu holhouksenalaiseksi. Huoltaja sitten varmistaa tällaisen ihmisen turvalliset reitit. Esimerkiksi aamupalan voi tilata huoneeseen. Tai pysyä kotona.

Vierailija
238/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan halunneet lähteä äkkiä, jos joku on ollut paheksuen tuijottamassa toisten aamiaista. Ja ottanut kuvan vielä :D eihän tuostakaan tiedä ovatko vielä tulossa takaisin.

Aika paljon hotelliaamiaisia olen siivonnut ja tuossa ei ole mitään poikkeavaa.

Vierailija
239/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku perusteli sormiruokailun jäljillä tätä. Tarviiko sen taaperon joka paikassa sormiruokailla? Kaiken kaikkiaan se on musta kuvottava tapa. Joo joo, kehittää hienomotoriikka. Kummasti me kasarin lapsetkin vaan handlattiin se hienomotoriikka ilman sormiruokailujakin.

Sormiruokaileva lapsi voi syödä samaa ruokaa kuin muu perhe, ja yleensä viihtyy myös samassa pöydässä pitempään, mikä takaa vanhemmalle hetken pidempään ruokarauhaa. Omat lapseni eivät ole suostuneet syömään harmaata pilttimössöä, jos toisten lautasilla on värikkäitä hedelmänpaloja.

Vierailija
240/261 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sormiruokaileva lapsi voi syödä samaa ruokaa kuin muu perhe, ja yleensä viihtyy myös samassa pöydässä pitempään, mikä takaa vanhemmalle hetken pidempään ruokarauhaa. Omat lapseni eivät ole suostuneet syömään harmaata pilttimössöä, jos toisten lautasilla on värikkäitä hedelmänpaloja.

No sitten sille voi antaa ne muutamat hedelmänpalat käteen ja muuten sitten syöttää sitä sotkevampaa ruokaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan