Mistä matalasti koulutetut keskustelevat keskenään?
Onko autot, julkkikset ja jääkiekko yleisimmät puheenaiheet?
Kommentit (149)
En tiedä. Me örähdellään ja vingutaan niin ei pääse oikein toisen miekenmaisemaan kiinni. Mutta runkkaamisesta päätellen naisista.
Persu
Naiset puhuvat marjan poiminnasta ja miehet potkupallosta.
No, minä en tiedä onko se koulutushistoriasta kiinni mistä ihmiset keskustelevat... Oikeesti mä veikkaan että tuolla koulutustaustalla ei ole asiassa merkitystä.
Ihan muista seikoista riippuu mitkä ovat arkisia keskustelun aiheita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aamusella jutuntynkää tekoälyn kans. Aiheena oli ravinto-oppi, biokemia, elimistön toiminta eri ravintoaineilla, sekä tippa solubiologiaa.
Edellinen juttu käsitteli aika-avaruutta, madonreikiä, ja avaruuden taipumista.
Olen käynyt kansakoulun, mitä sitten.
Et vaan osaa.
Kokemukseni mukaan matalasti koulutetut sukulaiset ja naapurit puhuvat:
- Lapsista, kodinhoidosta, julkkisjuoruista, oman kylän ihmisten juoruista, sairauksista, tosi-tv-ohjelmista
. Autoista, urheilusta, naisista, viinasta, metsästämisestä, persupolitiikasta
Kyllä, keskustelunaiheet ovat sukupuolittuneet.
Mikä jukurtti tai rahka eläkeläiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matala koulutus ei paljasta mitään, mistä "matalasti koulutetut keskustelevat keskenään".
Oma peruskoulutukseni on "vain" ammattikoulu, mutta toimin tietoturvajohtajana ja olen harrastanut luonnontieteitä jo pienestä lapsesta alkaen. Lisäksi labraan kotonani ja vastaan Quorassa filosofisiin kysymyksiin.
En ole koskaan ehtinyt kouluttautua korkealle, koska olen jatkuvasti tehnyt jotain: Perustanut yrityksen, harrastelijayhteisön, rakentanut ok-talon, jne.
Hyvin suppeamielistä niputtaa "matalasti koulutetut keskenään".
Aloitushan on provo. Se on yksi tän palstan vakiotrollajista. Sillä meni toi aloitus nyt vähän perseelleen, kun tänne tulikin ihan aikuisia kertomaan jutteluistaan. Tänhän oli tarkoitus olla persujen solvaamisketju, mutta pieleen meni AP.
Hauskaa tässä on se, että täällä kerrotaan mitä ihmiset keskenään juttelee, mutta kukaan ei mainitse kertaakaan persuja, eli AP . n lempiasiaa.
Mitäs olette niin tyhmiä ja vastaatte trolleihin. Äo alle 90 teillä. HEH
Mene lähimmälle rakennustyömaan lähellä olevalle lounaspaikalle kuuntelemaan raksaukkojen juttuja. Siitä saa aika hyvän esimerkin, mistään Immanuel Kantista siellä ei keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Mene lähimmälle rakennustyömaan lähellä olevalle lounaspaikalle kuuntelemaan raksaukkojen juttuja. Siitä saa aika hyvän esimerkin, mistään Immanuel Kantista siellä ei keskustella.
Onko sulla se käsitys että korkeasti koulutetut keskustelevat arjessaan vain akateemisista aiheista...
No, mut siis, sittenhän he eivät osaa keskustella esim autokaupassa autoon liittyvistä seikoista. Eivät osaa keskustella lastensa tekemisistä. Ja joo, lääkärikin vetäis puheessaan tilanteessa kuin tilanteessa diagnosointia ja lääkärilatinaa...
Joo mut kriminaalit keskustelevat vain plluaiheista, viinasta ja keikoista. Kriminaalia kiinnostaa esimerkiksi kerrostanaapurin vessaäänien kuuntelu ja niistä puheenaiheiden kehittäminen...
Pääosin, koulutukseen katsomatta, tuntemani ihmiset puhuvat eniten pinnallisista asioista. Kuka teki, mitä teki, kauhistus sitä ja tätä jne. Syvälliset keskustelut tuntuvat olevan kiven alla nykypäivänä. Ihmisten apaattisuus näkyy uteliaisuuden puutteena ja laiskana aivojen käyttönä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä urheilusta tai muusta matalan älykkyyden asioista kuten kaljan juonnista.
Vaikka olisi matalasti koulutettu ei välttämättä ole heikkolahjainen. Oma älykkyysosamäärä on 130, mutta en ole halunnut opiskella paljoa ja nautin työstä joka ei stressaa enkä joudu ajatella suuremmalti. Muutenkin aina liikaa ajatuksia niin tykkään pyrkiä pitämään aivot levossa.
Yleensä keskutellaan onko kouluja käyneet oikeasti niin tyhmiä ja kädettömiä, esim. jonku perkeleen insinöörin suunnittelema kone tai laite, jonka tyhmempikin tajuaa ettei se voi toimia.
No jaa. Kokemus kyllä yliopistopiireistäkin on se että valtaosa ihmisistä on aika sivistymättömiä. Ei lueta kaunokirjallisuutta, ei aikakausilehtiä, ei opetella mitään omaehtoisesti. Sitten ne keskustelut on juuri sellaista pena sano sitä ja pena sano tätä ja sitä jauhetaan. Siitäkin puuttuu kaikki oikea analysointi ja itsereflektio.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ne haukkuu jotain joka ei ole paikalla.
Tämän osaavat hyvin myös koulutetut ` älyköt
Joko kello on yheksän kyselevät toisiltaan
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa ihmisistä on kuplautuneita, oli koulutustaso millainen hyvänsä.
Mikäli kaipaa kiinnostavaa tarinankerrontaa ja persoonallisia näkemyksiä, niin leirinuotiollle haluaisin aikakoneella keskustelukumppaniksi kivikauden ihmisen, joka ei ole käynyt mitään kouluja, edes esikoulua, mutta jutut olisivat varmasti huikeita.
Tämä on hyvä pointti! Yhden mielenkiintoisimman keskustelun olen käynyt yhden beduiinin kanssa Saharassa. Ja ei, en nyt vertaa häntä kivikauteen vaan siihen että taustamme olivat aivan päinvastaiset. Henkilö ei ollut käynyt päivääkään kouluja mutta puhui viittä kieltä sujuvasti. Todella skarppi tyyppi ja kävi ehdottomasti mielessä, että mitä hänestä olisi tullut, jos olisi ollut mahdollisuus käydä kouluja. Olin silloin vielä opiskelija ja hän oli todella kiinnostunut koulutussystemeistä eri maissa.
Keskustelua ei synny, jos ei ole asioista järin kiinnostunut. Sitten vaan jutellaan tyyliin meidän Matti se on semmoinen ja tämmöinen ja kävinpä tänään siellä ja siellä.
Mutta en sitten tiedä, onko keskustelu välttämättä sidoksissa koulutustasoon. Ei ainakaan kaikilla. Matalan koulutustason ihminenkin voi olla kiinnostunut monista asioista, myös sen oman koultustasonsa ulkopuolisista asioista.
Katso eduskunnan kyselytuntia ja vasemmiston puheenvuoroja.