Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä matalasti koulutetut keskustelevat keskenään?

Vierailija
27.07.2026 |

Onko autot, julkkikset ja jääkiekko yleisimmät puheenaiheet?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että ne haukkuu jotain joka ei ole paikalla. 

Vähän niin kuin sinä haukut ihmisiä vai?

Vierailija
42/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matalasti kouluttautunut. En ole edes ylioppilas, koska olen niin tyhmä. Olen opiskellut kursseilla suomea, musiikkia ym. ym. Keskustelen ystävieni kanssa harrastuksista, musiikista, ajankohtaisista tapahtumista,  matkoista, elämästä, kirjallisuudesta jne. Eli sellaisista asioista, joista tyhmät keskustelevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutellaan ihmisyydestä sekä empaattisuusesta. Nämä ominaisuudet kun puuttuvat korkeasti koulutetuilta . Korkeasti koulutetut luulevat että hienojen sanojen käyttö tekee heistä parempia ihmisiä . Todelliduudessa ei ymmärretä hölkäsen pölähtävää oikeasta elämästä .

Vierailija
44/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä korkeakoulutetut ihmiset puhuvat? Jos ovat vaikka lenkillä ystävän kanssa? Onko teillä koko ajan joku akateeminen puheenaihe?

Vierailija
45/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kilahti viesti, lähdetään ulos. 

Vierailija
46/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea koulutus tekee ihmisestä oman alansa asiantuntijan, mutta laajaa yleissivistystä se ei automaattisesti takaa. Nykyään opiskellaan ja tehään töitä niin kapealla sektorilla, että oman tontin jutut tiedetään pilkulleen, mutta kaikki muu saattaa mennä täysin ohi. Arjessa tämän huomaa usein kahvipöytäkeskusteluissa. Korkeasti koulutettu voi olla alansa huippu, mutta menee aivan lukkoon, jos puhe kääntyy historian perusasioihin, ajankohtaisiin maailmantapahtumiin tai vaikkapa taiteeseen.

Tällainen putkiaivoisuus kaventaa herkästi maailmankuvaa. Kun elämää katsoo vain yhden kapean linssin läpi, on vaikea ymmärtää ilmiöitä oman kuplan ulkopuolella. Loppujen lopuksi sivistys on kuitenkin jotain muuta kuin hieno tutkintotodistus seinällä. Se on uteliaisuutta maailmaa kohtaan ja kykyä ymmärtää asioita vähän laajemminkin.

Vierailija
47/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi puolison kanssa juttelin mihin miljoonaomaisuuden käyttäisi . Yli 20 vuotta raadeltu yrittäjinä ja nyt alkaa olla aika nauttia elämästä . Ehkäpä asunto Espanjasta . Molemmat peruskoulu pohjalta . 

M48

Vierailija
48/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisistä juorusivat koko lapsuuteni. Ihan non-stop.

Vierailija
49/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panoistaan.

Vierailija
50/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yleistieto ja  keskustelutaito ole millään tavalla ammatista kiinni. Fiksuin ja kielitaitoisin tuntemani henkilö ajaa kuorma-autoa. Ei tahtonut mihinkään toimistoon töihin.

Työaikana tehdään töitä, sivistytään sitten omalla ajalla.

Tämä. Aikamoinen ero siinä ajan mittaan syntyy niiden välillä, jotka sivistyvät 16h päivässä ja niiden jotka 8h.

Vierailija
51/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin tyhmä, etten keskustele mistään.

Vierailija
52/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutellaan ihmisyydestä sekä empaattisuusesta. Nämä ominaisuudet kun puuttuvat korkeasti koulutetuilta . Korkeasti koulutetut luulevat että hienojen sanojen käyttö tekee heistä parempia ihmisiä . Todelliduudessa ei ymmärretä hölkäsen pölähtävää oikeasta elämästä .

Heh, jos on tutkinnoilla pullistelukin turhaa, niin sitä on kyllä myös tuollainen kaurismäkiromantisointi. 

Vierailija
53/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mistä korkeakoulutetut ihmiset puhuvat? Jos ovat vaikka lenkillä ystävän kanssa? Onko teillä koko ajan joku akateeminen puheenaihe?

Meillä on tapana käydä kollegojen kanssa juoksemassa sellainen tehokas kymppi töiden jälkeen, ja siinä matkan aikana tulee kyllä käytyä läpi kaikki elämän tärkeimmät osa-alueet – eli omat projektit ja sijoitukset. Viimeksi analysoitiin aika tarkkaan sijoitusasuntojen korkonäkymiä ja sitä, miten Chamonix'n matkan logistiikka kannattaa hoitaa, jotta saa hiihdettyä maksimaalisen määrän rinteitä ilman mitään turhaa haahuilua. Siinä sivussa vertailtiin uuden älysormuksen dataa ja jaettiin vinkkejä siitä, miten palautumista ja kortisolitasoja voisi optimoida vieläkin paremmin tähän hektiseen arkeen, jossa aika on kuitenkin se kallein resurssi. Kyllä puhe kääntyy usein myös lapsiin, sillä parhaillaan pähkäillään sitä, miten sen parhaan kaksikielisen yksityispäiväkodin kautta saisi pedattua lapselle mahdollisimman suoran putken kansainväliselle uralle – ei kukaan halua, että oma lapsi joutuu aloittamaan miltään tavalliselta tasolta. Meillä on kaikilla arki ja tavoitteet niin korkealla, että on tosi virkistävää puhua vain sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat samalla tasolla, sillä rehellisesti sanottuna ei vain jaksa kuunnella sellaisten tyyppien valitusta, jotka eivät osaa laittaa asioitaan kuntoon tai tehdä tarpeeksi töitä menestyksensä eteen.

Vierailija
54/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matala koulutus ei paljasta mitään, mistä "matalasti koulutetut keskustelevat keskenään".

Oma peruskoulutukseni on "vain" ammattikoulu, mutta toimin tietoturvajohtajana ja olen harrastanut luonnontieteitä jo pienestä lapsesta alkaen. Lisäksi labraan kotonani ja vastaan Quorassa filosofisiin kysymyksiin.

En ole koskaan ehtinyt kouluttautua korkealle, koska olen jatkuvasti tehnyt jotain: Perustanut yrityksen, harrastelijayhteisön, rakentanut ok-talon, jne.

Hyvin suppeamielistä niputtaa "matalasti koulutetut keskenään".

Aloitushan on provo. Se on yksi tän palstan vakiotrollajista. Sillä meni toi aloitus nyt vähän perseelleen, kun tänne tulikin ihan aikuisia kertomaan jutteluistaan. Tänhän oli tarkoitus olla persujen solvaamisketju, mutta pieleen meni AP.

Hauskaa tässä on se, että täällä kerrotaan mitä ihmiset keskenään juttelee, mutta kukaan ei mainitse kertaakaan persuja, eli AP . n lempiasiaa.

Vierailija
55/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä omituisia, kuplautuneita vastauksia. Tunnen ihmisiä tohtoreista kansakoulun käyneisiin. Keskusteluista koulutuksen määrä ei ilmene. Ja ajattelisin, että juuri eräs kansakoulun käynyt mies saattaa olla älykkäin koskaan tapaamani henkilö. 

Vierailija
56/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mistä pitäisi puhua? En ymmärrä kysymystä.

Vierailija
57/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkapallosta

Vierailija
58/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tos joku päivä sitte ku oltii Eiras kävelee ja siis mun aivot tyyliin suli ku puhuttiin vaan Hermeksen jonotuslistoista. Siis kuka oikeesti jaksaa oottaa jotain Birkiä enää sekuntiakaan, mä oon kirjaimellisesti kuollu tähän tilanteeseen! Ja siis oh my days, mun on pakko löytää joku uus fillerityyppi nyt heti, koska mun edelliset huulet oli ihan super cringe ja mä meen ihan paniikkiin jos mun naama alkaa yhtään rapistuu, siis haloo?? Sit me kelattiin et pakko päästä tyyliin ens viikol Dubaihin shoppailee, koska mä en oikeesti kestä mitään nuhjuisii pakettimatkoja, tarvitsen mun luksusta ja äkkiä! Siis instafeedi tarvitsee nyt jotain ihan uutta contenttia ja ne Dubain hotellit on vaan niin täydellisii photo-oppeja, et pakko päästä reissuun heti ens tiistaina tai jotai

Vierailija
59/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkea koulutus tekee ihmisestä oman alansa asiantuntijan, mutta laajaa yleissivistystä se ei automaattisesti takaa. Nykyään opiskellaan ja tehään töitä niin kapealla sektorilla, että oman tontin jutut tiedetään pilkulleen, mutta kaikki muu saattaa mennä täysin ohi. Arjessa tämän huomaa usein kahvipöytäkeskusteluissa. Korkeasti koulutettu voi olla alansa huippu, mutta menee aivan lukkoon, jos puhe kääntyy historian perusasioihin, ajankohtaisiin maailmantapahtumiin tai vaikkapa taiteeseen.

Tällainen putkiaivoisuus kaventaa herkästi maailmankuvaa. Kun elämää katsoo vain yhden kapean linssin läpi, on vaikea ymmärtää ilmiöitä oman kuplan ulkopuolella. Loppujen lopuksi sivistys on kuitenkin jotain muuta kuin hieno tutkintotodistus seinällä. Se on uteliaisuutta maailmaa kohtaan ja kykyä ymmärtää asioita vähän laajemminkin.

Hyvä huomio. Jos joku on vaikka tekniikan tohtori, niin osaa varmaan asiansa. Sijoitusmarkkinat, liikunta, ravinto jne, voi olla ihan pimeää aluetta. Joskus tuntuu, että tällaiselta ei tule edes mielipidettä kahvipöydässä, kun pelkää väärässä oloa niin paljon. Vaikka kyse olisi ihan jutustelusta. Jopa yhteiskunnalliset tapahtumat sattaa olla aivan vieraita.

Vierailija
60/67 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään juteltiin lounaalla syksyn kursseista, kun kummatkin tekevät toista yliopistotutkintoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi