Kuopion uimaporrasriita on hieno esimerkki suomalaisesta kateudesta
Yläkerran asukkaat valitti, kun alakerrassa asuvilla oli uimaportaat. Tämä rikkoi yhdenvertaisuusperiaatetta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a8ba1f-3e2e-4395-a149-38cc5688aefb
"Kuopiossa oikeus määräsi rivitalon asukkaiden itselleen rakentamat uimaportaat purettaviksi."
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kun tuota kuvaa katsoo, niin muakin vtuttaisi jos mun parvekkeen alle tulisi jonkun omat uimaportaat ja joku ramppaisi uimaan tämän tästä. Tuo piha-alue on kuitenkin ollut taloyhtiön yhteistä aluetta, johon joillekin on annettu lupa rakentaa portaat. Miksi sinne on pitänyt jokaisen saada omat portaat? Eikö yhdet yhteiset olisi riittäneet?
Taloyhtiöllä oli sopimus, että rannan puoleisella piha-alueella ei kuljeskele kukaan (luulis sitten, että yhtiön uimapaikka on jossain siinä sivussa). Kyllä itseäkin saattais ottaa päähän, jos yksityisyyden ja rauhallisen järvimaiseman sijaan naapurit ramppais ikkunan alla). Että toisaalta ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kun tuota kuvaa katsoo, niin muakin vtuttaisi jos mun parvekkeen alle tulisi jonkun omat uimaportaat ja joku ramppaisi uimaan tämän tästä. Tuo piha-alue on kuitenkin ollut taloyhtiön yhteistä aluetta, johon joillekin on annettu lupa rakentaa portaat. Miksi sinne on pitänyt jokaisen saada omat portaat? Eikö yhdet yhteiset olisi riittäneet?
Olet tyypillinen kiukutteleva suomalainen jota vituttaa kaikki.
Ihmisten tyhmyys on pysyvää.
Kai taloyhtiö korvaa rakennus- ja purkukustannukset?
Ja nyt on varmaankin kiva yhteishenki taloyhtiössä ja asiat alkavat sujua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Mitä väliä? Onneksi asun Helsingissä, täällä ihmiset eivät ole tuollaisia ruikuttajia vaan normaaleja ihmisiä.
Taloyhtiön käyttämän kiinteistövälittäjän mielestä rappuset nostavat kaikkien taloyhtiön asuntojen arvoa.
Kertoisko joku, että millä tavalla yläkerran asunnon arvo nousee jos alakerta saa raput rantaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiöllä oli sopimus, että rannan puoleisella piha-alueella ei kuljeskele kukaan (luulis sitten, että yhtiön uimapaikka on jossain siinä sivussa). Kyllä itseäkin saattais ottaa päähän, jos yksityisyyden ja rauhallisen järvimaiseman sijaan naapurit ramppais ikkunan alla). Että toisaalta ymmärrän.
Taloyhtiössä rantakaistaleella liikkuminen kielletty, mutta alakertalaiset saa tehdä sinne rappuset ja liikkua siellä.
Miten kukaan voi olla niin sokea, ettei tajua tämän eriarvoistavan osakkaita?
Mä yläkertalaisena olisin käyttänyt niitä alakertalaisten rappuja hymyssä suin, jos kerran alue on yhteinen.
Ylipäätään tuntuu käsittämättömältä, että ensin on saatu tuollainen rantatontti ja sen jälkeen sovittu, ettei kukaan liiku yhteisellä ranta-alueella. Mikä järki?
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Jos on ostanut asunnon järvinäköalalla ja nähnyt, että takapiha on rauhoitettu liikkumiselta, niin kyllä siinä äkkiä menee hermo, kun naapurit kyhää siihen portaat ja alkaa rampata ees taas rantaan. Huvitti lähinnä tuo väite, että portaat olisivat nostaneet asuntojen arvoa. Joo, varmasti alakerran asuntojen. Jos yläkerrasta rakennetaan kivat kierreportaat, joista pääsee tuohon samaan kohtaan rantaan, niin sehän varmaan myös nostaa kaikkien asuntojen arvoa, eikös?
Vierailija kirjoitti:
Mä yläkertalaisena olisin käyttänyt niitä alakertalaisten rappuja hymyssä suin, jos kerran alue on yhteinen.
Ylipäätään tuntuu käsittämättömältä, että ensin on saatu tuollainen rantatontti ja sen jälkeen sovittu, ettei kukaan liiku yhteisellä ranta-alueella. Mikä järki?
Varmaan taloyhtiön vastuu, joku kun vetää lipat tuolla ja lyö päänsä, taloyhtiö vastaa. Tai sitten taloyhtiön pitäisi järjestää kunnossapito, mikä luonnollisesti maksaa. Mutta kirjaamalla sääntöihin, että on sovittu ettei tuolla liikuta, voi ehkä vapautua vastuusta.
Tämä!