Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävät eivät jaksa matkustaa luokseni - onko muilla tällaista?

Vierailija
26.07.2026 |

Minulla on ollut tämä ongelma oikeastaan koko aikuisikäni: jos asumme eri paikkakunnilla ystäväni kanssa, ei ystävä jaksa matkustaa luokseni. Näemme silloin, kun minä matkustan ystävän asuinpaikkakunnalle. Osa ystävistäni ei ole koskaan käynyt nykyisessä kodissani, vaikka olen asunut täällä jo vuosia. Eivät tule kylään, jos kutsun. Toivottelevat kyllä tervetulleeksi heidän luokseen käymään. Kiittelevät vain, että onpa kiva kun minä jaksan matkustaa heidän luokseen. On alkanut jo väsyttää tämä touhu. Matkustaminen ei ole ilmaista, se vie aikaa ja olisi kiva joskus vastavuoroisesti nähdä kotonani. Ja rehellisesti sanottuna tulee myös olo, ettei minua arvosteta, jos luokseni ei vaivauduta matkustamaan edes joskus.

N32

Kommentit (263)

Vierailija
221/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni sanoo, että ei sitä keski-iässä enää jaksa matkustaa. Kuinka huonossa kunnossa oikein olette, jos vaikka 4 tunnin automatka on liian pitkä? Ajan säännöllisesti 500 km matkaa, eikä tee edes tiukkaa.

Ja miten sitten monella onnistuu vaikka pitkä lentomatka, mutta automatka on ihan liikaa?

Mä ajelin nelikymppisenä parin kuukauden välein 1000 km matkoja päivässä. Ja työssä yli 150 km päivässä.

Sitten ranka meni rikki. Yhdeksän eri diagnoosia. Enää en kykene viikossakaan ajamaan tuota 150 kilometriä. Ja julkisia ei täällä ole, enkä harrasta myöskään lentomatkoja.

On ollut aika kova totutteleminen siihen, etten enää pääsekään lähtemään "minne vaan". Elämä on.

Vierailija
222/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tuollainen ystävä. Asun Helsingissä, ja matkustan ulkomaille mielelläni. Jos rahaa on vähemmän, lähden laivalle. Se että laittaisin rahaa kotimaan kaupunkilomaan, ei vaan ole vaihtoehto. Olen tämän sanonut.

En siis ajattele, että minun ei tarvitse tehdä osaani. Tämä on valinta, ja ymmärrän jos sillä on seuraukset. Elämässä tärkeintä on ihmissuhteet, mutta matkat "Juupajoelle" kerran vuodessa ei pidä niitä hengissä, jos se niistä matkoista on kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää risteilylle. Itse en ainakaan halua kenenkään kotiin yöksi eikä kukaan halua minun luo kylään. Parasta on tehdä jotain kivaa yhdessä, vaikka sitten nähdä jossain puolessa välissä ja yöpyä hotellissa. 

Vierailija
224/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää risteilylle. Itse en ainakaan halua kenenkään kotiin yöksi eikä kukaan halua minun luo kylään. Parasta on tehdä jotain kivaa yhdessä, vaikka sitten nähdä jossain puolessa välissä ja yöpyä hotellissa. 

Minusta on mukavaa olla yökylässä ja kun tullaan yökylään. Saa rauhassa jutella. 

Vierailija
225/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuollainen ystävä. Asun Helsingissä, ja matkustan ulkomaille mielelläni. Jos rahaa on vähemmän, lähden laivalle. Se että laittaisin rahaa kotimaan kaupunkilomaan, ei vaan ole vaihtoehto. Olen tämän sanonut.

En siis ajattele, että minun ei tarvitse tehdä osaani. Tämä on valinta, ja ymmärrän jos sillä on seuraukset. Elämässä tärkeintä on ihmissuhteet, mutta matkat "Juupajoelle" kerran vuodessa ei pidä niitä hengissä, jos se niistä matkoista on kiinni.

Kyllä pitää. Nähdään ystäväni kanssa kerran vuodessa, kun asutaan eri maissa, mutta soitetaan viikottain. Näin on mennyt 30 vuotta. 

Vierailija
226/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä sanoisin, että tuo matkustaminen on a) tottumiskysymys ja b) viitsimiskysymys. Tiedän paljon ihmisiä, joilla suku on aina asunut lähellä (samalla paikkakunnalla tai korkeintaan viereisellä). Eivät koe tarpeelliseksi lähteä kauas. Tai kaukaisena pidetään sitä, jos itse asutaan Helsingissä ja sisarus on kehdannut muuttaa Tampereelle asti. Eikä jakseta nähdä sitä vaivaa, että lähdettäisiin jonnekin kauemmas. Minun mittapuullani tuo on lyhyt matka, kun olen tottunut ajamaan 500-750 km matkoja. Jos meinaan nähdä vanhempiani ja muita sukulaisiani, on pakko matkustaa. 

Olen myös huomannut eteläisestä Suomesta kotoisin olevilla tutuillani asennetta, että "En ole koskaan käynyt Jyväskylää pohjoisempana, eikä kiinnosta matkustaa jonnekin tylsälle böndelle, jossa on tolloja. Olen mieluummin kultturelli ja matkustan Italiaan." Eli ei ole koskaan käyty kauempana Suomessa, kritisoidaan maaseutua ja sen asukkaita. Eikä edes käsitetä, että on niitä kaupunkeja ja ihmisiä pohjoisempanakin.

Niin no jos rahaa on rahallisesti niin sitä voi kukin miettiä onko mieluummin viisi päivää Riihimäellä vai viikon Italiassa, jos kustannus on sama.

Menen Riihimäelle, koska ystävät ovat tärkeitä.

Olen käynyt Riksussa. Ei ole kovin kummoinen. Mieluummin menen Italiaan lataamaan päätäni, jos on vapaata eikä molempiin matkoihin ole rahaa.

Vierailija
227/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitää. Nähdään ystäväni kanssa kerran vuodessa, kun asutaan eri maissa, mutta soitetaan viikottain. Näin on mennyt 30 vuotta. 

Niin minäkin näen Irlannissa ja Portugalissa asuvia ystäviäni, koska tykkään matkustaa. Suomessa en halua reissata ympäriinsä.

-se kenelle vastasit

Vierailija
228/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun luokse pitää tulla? 

Jos haluan nähdä kavereita, menen itse luokseen enkä kökötä kotona huutelemassa, että odotan täällä yhteydenottoa, en lähde mihinkään.

Jos vain toinen osapuoli matkustaa toisen luo, käytännössä se matkustava:

-maksaa aina matkat itse (pitkät matkat eivät ole halpoja)

-käyttää ajan matkustamiseen (ystävällä ei kulu matkoihin aikaa)

-joutuu aina itse näkemään matkustamiseen liittyvän vaivan

Ja vastaavasti se toinen osapuoli:

- kustantaa ylläpidon luonaan

- käyttää aikaa siivoamiseen (ystävällä ei kulu aikaa siivoamiseen)

- näkee yöpymisjärjestelyyn liittyvän vaivan

Jos toinen tulee monen tunnin matkan päästä, niin matkakulut ovat enemmän kuin normaalien tarjoamisten hinta. Samoin aikaa menee paljon enemmän kuin mitä menee asunnon normaaliin siivoamiseen. Tietysti, jos tarjoamiset ovat kaviaaria ja shampanjaa eikä koskaan muuten siivoa, niin saahan niihin menemään aikaa ja rahaa. Ja mitähän vaivaa sen sohvan näyttämisessä on.

Tämä. Laskin, että nykyisillä bensanhinnoilla minulla maksaisi Tampereella asuvan ystävän luona käyminen 50 e. Julkisilla kulkeminen tulisi vieläkin kalliimmaksi, kun liput pitäisi hankkia viime tipassa (ystävä ei voi lyödä aikataulua lukkoon ajoissa). Enpä ole koskaan käynyt kylässä paikassa, jossa tarjoilut vastaisivat isompia matkakuluja. :D

Voi hyvä tavaton näiden saiturien kanssa. Lasketteko te jokaikisen asian rahassa, eikö tässä ollut kysymys kavereiden tai läheisten tapaamisista, joiden pitäisi olla kiva tapahtuma. Oletteko te joskus pula- ajalla syntyneitä, ainakin ilmeisesti hyvin iäkkäitä.

Älkää pyytäkö ketään mihinkään, älkää menkö yhtään mihinkään, jos pyydetään, katastrofihan se näyttää joka tapauksessa olevan. Kaikki voittaa, kun pysytte tiiviisti kodeissanne.

Positiivista kesän jatkoa!

Vierailija
229/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras on, kun eräs ystäväni sanoo, ettei jaksa ajaa luokseni (välimatka luokkaa Turku-Helsinki). Tekisi mieli sanoa, että ei tarvitse ajaa, varaa itsellesi juna/bussiliput, niin käyn noukkimassa sinut pysäkiltä meille. Ja ajoissa jos jotkut onnibus-liput ostaa, niin ei edes tule kalliiksi.

Itselläni on se, että olen varsin arka kuski, vaikka olen pitkään ajanut autoa. En uskalla ajaa esimerkiksi rankkasateilla ja pelkään ajaa vieraassa kaupungissa autoa. Tätä on vaikea sanoa ja osa ei ymmärrä. Monella voi olla rahapulaa, pitkä istuminen autossa jo keski-iässä voi olla selälle tai esimerkiksi häntäluulle raskasta. Välttämättä ei ole kyse arvostuksen puutteesta vaan todellakin siitä, että pidemmät  automatkat ei ole kaikkien mieleen. 

Ja vielä se rankkasadekin! Omg.

Vierailija
230/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluan nähdä kavereita, menen itse luokseen enkä kökötä kotona huutelemassa, että odotan täällä yhteydenottoa, en lähde mihinkään.

Jos toinen tulee monen tunnin matkan päästä, niin matkakulut ovat enemmän kuin normaalien tarjoamisten hinta. Samoin aikaa menee paljon enemmän kuin mitä menee asunnon normaaliin siivoamiseen. Tietysti, jos tarjoamiset ovat kaviaaria ja shampanjaa eikä koskaan muuten siivoa, niin saahan niihin menemään aikaa ja rahaa. Ja mitähän vaivaa sen sohvan näyttämisessä on.

Tämä. Laskin, että nykyisillä bensanhinnoilla minulla maksaisi Tampereella asuvan ystävän luona käyminen 50 e. Julkisilla kulkeminen tulisi vieläkin kalliimmaksi, kun liput pitäisi hankkia viime tipassa (ystävä ei voi lyödä aikataulua lukkoon ajoissa). Enpä ole koskaan käynyt kylässä paikassa, jossa tarjoilut vastaisivat isompia matkakuluja. :D

Voi hyvä tavaton näiden saiturien kanssa. Lasketteko te jokaikisen asian rahassa, eikö tässä ollut kysymys kavereiden tai läheisten tapaamisista, joiden pitäisi olla kiva tapahtuma. Oletteko te joskus pula- ajalla syntyneitä, ainakin ilmeisesti hyvin iäkkäitä.

Älkää pyytäkö ketään mihinkään, älkää menkö yhtään mihinkään, jos pyydetään, katastrofihan se näyttää joka tapauksessa olevan. Kaikki voittaa, kun pysytte tiiviisti kodeissanne.

Mitä sinä tarjoat ystävällesi? Onhan sitä aina mahdollista tarjoutua avustamaan matkakuluissa, jos jonkun tosissaan haluaa luokseen ja tietää hänen olevan tiukilla. Näin voisi olla jopa kohtuullista toimia jos ei itse ole halukas vastavuoroisesti matkustamaan toisen luokse.

Vierailija
231/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä ihmettelen miten huonoja ystävyyssuhteita teillä on.

Ei huvita nähdä ja olla yökylässä.

Ei ihme, kun sitten kitistään yksinäisyyttä ja siihen vastaukseksi tehtaillaan jotain lapsia vaikka ei edes tykätä lapsista eikä jakseta niitä hoitaa.

Vierailija
232/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole tuollaista mutta luulen että yksi ystäväni kokee noin tai ainakin siihen suuntaan hän usein puhuu. Hän muutti parin tunnin matkan päähän täältä missä lähes kaikki hänen ystävänsä asuvat ja hän usein toivoo että ihmiset kävisivät useammin hänen luonaan. Vaikka siis useamman kerran vuodessa siellä kavereita käykin. 

Mutta asia nyt vaan on niin että vaikka tuo matka ei olekaan missään tapauksessa mahdoton niin lähtökohtaisesti se onnistuu ainoastaan viikonloppuisin ja silloinkin pelkät matkat vievät päivästä melko ison osan. Eikä ole kyse siitä että siellä ei käytäisi koskaan, mutta kun odotuksena tuntuu välillä olevan että siellä pitäisi käydä useammin. 

Vierailija
233/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä tarjoat ystävällesi? Onhan sitä aina mahdollista tarjoutua avustamaan matkakuluissa, jos jonkun tosissaan haluaa luokseen ja tietää hänen olevan tiukilla. Näin voisi olla jopa kohtuullista toimia jos ei itse ole halukas vastavuoroisesti matkustamaan toisen luokse.

Mun ei tarvitse miettiä oman perhe- tai ystäväpiirin suhteen  mitään kustannuksia, koska jokainen maksaa automaattisesti matkansa. Matkustellaan tilanteiden mukaan, mitään kummallista vastavuoroisuusperiaatetta ei ole.  Tarjoan kyllä ilman muuta ateriat kotona tai ravintolassa kaikille. Joskus joku vieraista tarjoutuu maksamaan ja se on täysin ok.  Meidän ei tarvitse keskustella rahasta, jokaisella on hyvä taloudellinen tilanne. Me nautitaan tapaamisista. 

Vierailija
234/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä ihmettelen miten huonoja ystävyyssuhteita teillä on.

Ei huvita nähdä ja olla yökylässä.

Ei ihme, kun sitten kitistään yksinäisyyttä ja siihen vastaukseksi tehtaillaan jotain lapsia vaikka ei edes tykätä lapsista eikä jakseta niitä hoitaa.

Yökyläilyssä on se, että haluan aamuisin käydä suihkussa mutta en halua sotkea vierasta kylpyhuonetta. Kotona varaan kylppärin kuivaamiseen aina noin puoli tuntia, kun pyyhin sen lastalla ja rätillä. Ja sitten vielä muut jutut, voiteiden laitot sinne ja tänne.

Vierailija
235/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni sanoo, että ei sitä keski-iässä enää jaksa matkustaa. Kuinka huonossa kunnossa oikein olette, jos vaikka 4 tunnin automatka on liian pitkä? Ajan säännöllisesti 500 km matkaa, eikä tee edes tiukkaa.

Ja miten sitten monella onnistuu vaikka pitkä lentomatka, mutta automatka on ihan liikaa?

Minä en aja autolla kovin usein. Tunninkin ajomatka tuntuu siksi pitkältä. En nauti ajamisesta enkä autossa istumisesta. Enkä muuten pahemmin edes lennä, ehkä noin kerran viidessä vuodessa tulee käytyä jossakin lentäen.

Me taas emme aja. Junalla tai bussilla mennään.

Mutta junien istuimet ovat epämukavia. Kovia, enkä osaa rentoutua niissä. En tiedä, johtuuko tämä iästä, olen yli 60. Vai ovatko ne kaikille epåmukavat.

80-vuotias sukulainen matkustaa junalla ja bussilla toiselle puolen Suomea. Nyr kävi Lapissa sukuloimassa.

Onko hän kipeä sen istumisen jälkeen? Minulla oli yllättäen reidet kipeät, kun olin edellispäivänä istunut junassa neljä tuntia.

Vierailija
236/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku ehdotti, että tavatkaa jossain kolmannessa paikassa, eikä ystävän luona tai sinun luonasi.

Jos Laura asuu Helsingissä ja Jenni Porissa, eikä Jenni tähänkään asti ole halunnut matkustaa Lauran luokse. Miksi se Jenni lähtisi Lauran ehdotuksesta Turusta risteilylle tai tulisi vaikka Turkuun kylpylälomalle? Ei nämä ihmiset mihinkään reissuunkaan toisen kanssa halua lähteä, jos eivät ole valmiita matkustamaan hänen luokseen. Näissä on usein kyse pihiydestä ja viitsimisestä. Eivät nuo asiat muutu, vaikka kohde olisi eri. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos välimatka on sellainen, että päiväreissu ei kohtuullisella vaivalla onnistu niin ymmärrän tilanteen. Olen itse tällainen ystävä, joka harvoin käy muiden luona. Matkustaminen on kallista, lisäksi pitää miettiä aikataulut ja yöpymiset ja ylipäätään voinko olla pois kotoa ja miten saan töissä työvuorot sopimaan matkaan. Kaikki kaverini asuvat yli 6h junamatkan takana, samoin vanhempani. Sellaisessa tilanteessa ei tehdä yhden yön reissuja ja lähdetä seuraavana päivänä takaisin kotiin.

Ja miten kaikki tuo ei muka ole ihan yhtä totta niille ystävillesi? Onko matka jotenkin lyhyempi ja halvempi toiseen suuntaan?

Ehkä ne ystävät tekevät samalla reissulla jotain muutakin kuin vain tapaavat ystävänsä? Kirjoitin jo aiemmin, että ei munkaan kaukana asuvat ystävät matkusta pitkää matkaa vain mua tavatakseen vaan heillä on jokin muu syy tulla pääkaupunkiseudulle ja kun ovat tulossa, ehdottavat myös mun tapaamista. Ja aikoinaan ulkomaanmatkoille lähtiessään mieluusti yöpyivät mun luona kuin olisivat maksaneet hotellista, vaikka Helsinki-Vantaan lähellä on aika paljonkin hotelleja. 

Vierailija
238/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ei tarvitse miettiä oman perhe- tai ystäväpiirin suhteen  mitään kustannuksia, koska jokainen maksaa automaattisesti matkansa. Matkustellaan tilanteiden mukaan, mitään kummallista vastavuoroisuusperiaatetta ei ole.  Tarjoan kyllä ilman muuta ateriat kotona tai ravintolassa kaikille. Joskus joku vieraista tarjoutuu maksamaan ja se on täysin ok.  Meidän ei tarvitse keskustella rahasta, jokaisella on hyvä taloudellinen tilanne. Me nautitaan tapaamisista. 

Sulla onkin fiksu suku/ystäväpiiri, kun jokainen osallistuu kuluihin ja ainakin jonkinasteinen vastavuoroisuus toteutuu, ettei joku vain aina ole se, joka matkustaa. Aika monella tässä ketjussa on toisenlainen tilanne, jossa itse joutuu matkustajaksi/maksajaksi, eikä toista osapuolta kiinnosta lainkaan tulla vastaan.

Vierailija
239/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos välimatka on sellainen, että päiväreissu ei kohtuullisella vaivalla onnistu niin ymmärrän tilanteen. Olen itse tällainen ystävä, joka harvoin käy muiden luona. Matkustaminen on kallista, lisäksi pitää miettiä aikataulut ja yöpymiset ja ylipäätään voinko olla pois kotoa ja miten saan töissä työvuorot sopimaan matkaan. Kaikki kaverini asuvat yli 6h junamatkan takana, samoin vanhempani. Sellaisessa tilanteessa ei tehdä yhden yön reissuja ja lähdetä seuraavana päivänä takaisin kotiin.

Ja miten kaikki tuo ei muka ole ihan yhtä totta niille ystävillesi? Onko matka jotenkin lyhyempi ja halvempi toiseen suuntaan?

Ehkä ne ystävät tekevät samalla reissulla jotain muutakin kuin vain tapaavat ystävänsä? Kirjoitin jo aiemmin, että ei munkaan kaukana asuvat ystävät matkusta pitkää matkaa vain mua tavatakseen vaan heillä on jokin muu syy tulla pääkaupunkiseudulle ja kun ovat tulossa, ehdottavat myös mun tapaamista. Ja aikoinaan ulkomaanmatkoille lähtiessään mieluusti yöpyivät mun luona kuin olisivat maksaneet hotellista, vaikka Helsinki-Vantaan lähellä on aika paljonkin hotelleja. 

Tämä. Jos itse ehdotan, että kävisin ystävän luona Kuopiossa, niin en minä sinne vain ystävän takia mene. Kävisin samalla kylpylässä, shoppailemassa ja moikkaamassa toistakin ystävää/sukulaista. 

Vierailija
240/263 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en aja autolla kovin usein. Tunninkin ajomatka tuntuu siksi pitkältä. En nauti ajamisesta enkä autossa istumisesta. Enkä muuten pahemmin edes lennä, ehkä noin kerran viidessä vuodessa tulee käytyä jossakin lentäen.

Me taas emme aja. Junalla tai bussilla mennään.

Mutta junien istuimet ovat epämukavia. Kovia, enkä osaa rentoutua niissä. En tiedä, johtuuko tämä iästä, olen yli 60. Vai ovatko ne kaikille epåmukavat.

80-vuotias sukulainen matkustaa junalla ja bussilla toiselle puolen Suomea. Nyr kävi Lapissa sukuloimassa.

Onko hän kipeä sen istumisen jälkeen? Minulla oli yllättäen reidet kipeät, kun olin edellispäivänä istunut junassa neljä tuntia.

Ei ole valittanut mitään. Matkustaa myös ulkomaille tuttujen luokse kylään. Tosin silloin lentokoneella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi