Ensin lapsettomat häät, nyt avecittomat häät!? Seuraavaksi vieraattomat häät?
Kommentit (684)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi juhlista on tullut niin vierasvihamielisiä. Ennen vieraiden viihtyminen oli kunnia-asia. Ja toisaalta myös vieraat pitivät tärkeänä olla paikalla, jos ei ollut pakottavaa syytä kieltäytyä.
Just tämä. Ennen kun tuli kutsu juhliin, mentiin, siinäkin tapauksessa, vaikka ei olisi niin huvittanut, mutta oli kutsuttu. Ei olisi tullut mieleenkään kieltäytyä, jos ei ollut jotain aivan pakottavaa syytä. Ja vieraita kutsuttiin sen vuoksi, että haluttiin, ei siksi, että he rahoittaisivat juhlat omalta osaltaan.
Nykyään on vain minä minä minä
Omissa häissään saa kyllä olla vähän minäminä.
Jaana-Jooseppi on nykyään ”minäminäminä” ohi morsiusparin. Tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi juhlista on tullut niin vierasvihamielisiä. Ennen vieraiden viihtyminen oli kunnia-asia. Ja toisaalta myös vieraat pitivät tärkeänä olla paikalla, jos ei ollut pakottavaa syytä kieltäytyä.
Ja toisaalta niinkin, että miksi juhliin tuleminen on joillekin niin vaikeaa? Marmatetaan, jos joutuu käymään vaikka jonkin lapsen synttäreillä. Ei ole kiva laittakaa enää juhlia kun kukaan ei mielellään tule. Ollaan juhlimatta sitten. Ei tarvitse kenenkään vaivautua. Ei järjestäjän eikä vieraiden.
Jep. Mutta kato ne kesälauantait! Oma laatuaika! Saattaa mennä somefiidissä tai AV:lla jotain ohi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toisaalta niinkin, että miksi juhliin tuleminen on joillekin niin vaikeaa? Marmatetaan, jos joutuu käymään vaikka jonkin lapsen synttäreillä. Ei ole kiva laittakaa enää juhlia kun kukaan ei mielellään tule. Ollaan juhlimatta sitten. Ei tarvitse kenenkään vaivautua. Ei järjestäjän eikä vieraiden.
Kysynyt lapsen lahjatoiveita, niin lahjakortti 6v lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että haluaa vähemmän mutta laadukkaammin, ei tarkoita ihmisvihamielisyyttä. Aiemmin elettiin yhtenäiskulttuurissa, jossa asiat tehtiin niin kuin ne "kuuluu tehdä" pohtimatta vaihtoehtoja. Kaikki häät, joihin lapsena osallistuin, olivat keskenään samanlaisia: hääpaikkana nuhjuinen nuorisoseurantalo kotikutoisine koristeineen, ruokana savulohta ja porsaanpaistia, hääkakkuna mansikka-kermakakku, bändinä humppaorkesteri, vaikka hääpari ei edes pitäisi perinteisestä tanssimusiikista. Kun häät olivat isot, piti tinkiä laadusta ja tehdä itse. Nyt halutaan erityinen juhlapaikka sekä laadukasta ruokaa ja ohjelmaa, jolloin vierasjoukkoa pitää rajata, jotta budjetti ei paisu.
Heh, hyvä hahmotelma old school -häistä. Mutta semmoinen huomio, että nykyäänkin on iso paine siitä, miten ”kuuluu tehdä”. Se vain ei tuu suvulta tai vanhasta yhtenäiskulttuurista vaan tästä nykyisestä kaupallisesta näennäisyksilöllisestä kulttuurista. ”Nyt minä ilmaisen tällä juhlalla syvintä itseäni ja teen sen kopioimalla influensereita.” Se joka oikeasti nykyaikana tekee omalla tyylillään, ei suinkaan välttämättä tarvii siihen rahaa, mielikuvitusta kyllä senkin edestä.
Olen samaa mieltä siitä, että vaikka nykyaikana kaikilla on mielestään "omannäköiset häät", muistuttavat kaikki häät lopulta kuitenkin sen hetken sometrendejä. Ainakin trendeissä on nykyään valinnanvaraa, mikä tuo vähän vaihtelua juhliin. Pidän myös siitä, että estetiikalle laitetaan nykyään painoarvoa. Kyllähän kauniisti koristeltu juhlapaikka luo tunnelmaa eri tavalla kuin mainitun nuorisoseurantalon oranssit muovituolit ja pilttipurkeista askarrellut tuikkukipot.
Aidosti persoonallisista häistä tulee mieleen lähinnä erikoisihmisten turri- tai keskiaikahäät, ja näihin osallistumista pitäisin kiusallisena, ellei kyse ole hyvin läheisestä parista tai itselle jollain tavalla läheisestä teemasta.
Avecittomat häät ovat erinomainen asia. Se, että haluan kutsua häihin ystäväni Tyynen, ei todellakaan tarkoita, että tahtoisin kutsua myös kumppaninsa Einarin, jota en siedä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Avecittomat häät ovat erinomainen asia. Se, että haluan kutsua häihin ystäväni Tyynen, ei todellakaan tarkoita, että tahtoisin kutsua myös kumppaninsa Einarin, jota en siedä yhtään.
Ja kaikki ne epämääräiset kumppanit, kuka haluaa juhliinsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että haluaa vähemmän mutta laadukkaammin, ei tarkoita ihmisvihamielisyyttä. Aiemmin elettiin yhtenäiskulttuurissa, jossa asiat tehtiin niin kuin ne "kuuluu tehdä" pohtimatta vaihtoehtoja. Kaikki häät, joihin lapsena osallistuin, olivat keskenään samanlaisia: hääpaikkana nuhjuinen nuorisoseurantalo kotikutoisine koristeineen, ruokana savulohta ja porsaanpaistia, hääkakkuna mansikka-kermakakku, bändinä humppaorkesteri, vaikka hääpari ei edes pitäisi perinteisestä tanssimusiikista. Kun häät olivat isot, piti tinkiä laadusta ja tehdä itse. Nyt halutaan erityinen juhlapaikka sekä laadukasta ruokaa ja ohjelmaa, jolloin vierasjoukkoa pitää rajata, jotta budjetti ei paisu.
Heh, hyvä hahmotelma old school -häistä. Mutta semmoinen huomio, että nykyäänkin on iso paine siitä, miten ”kuuluu tehdä”. Se vain ei tuu suvulta tai vanhasta yhtenäiskulttuurista vaan tästä nykyisestä kaupallisesta näennäisyksilöllisestä kulttuurista. ”Nyt minä ilmaisen tällä juhlalla syvintä itseäni ja teen sen kopioimalla influensereita.” Se joka oikeasti nykyaikana tekee omalla tyylillään, ei suinkaan välttämättä tarvii siihen rahaa, mielikuvitusta kyllä senkin edestä.
Olen samaa mieltä siitä, että vaikka nykyaikana kaikilla on mielestään "omannäköiset häät", muistuttavat kaikki häät lopulta kuitenkin sen hetken sometrendejä. Ainakin trendeissä on nykyään valinnanvaraa, mikä tuo vähän vaihtelua juhliin. Pidän myös siitä, että estetiikalle laitetaan nykyään painoarvoa. Kyllähän kauniisti koristeltu juhlapaikka luo tunnelmaa eri tavalla kuin mainitun nuorisoseurantalon oranssit muovituolit ja pilttipurkeista askarrellut tuikkukipot.
Aidosti persoonallisista häistä tulee mieleen lähinnä erikoisihmisten turri- tai keskiaikahäät, ja näihin osallistumista pitäisin kiusallisena, ellei kyse ole hyvin läheisestä parista tai itselle jollain tavalla läheisestä teemasta.
Turrihäät oiskin kova! Arvatenkin joku jo järkännytkin…
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin Tyynenä tulematta yksin istumaan juhliisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsussa on varmaan mainittu kenelle se on osoitettu, toimikaa sen mukaan. Helppoa.
Luetun ymmärtäminen. Tässä on kysymys siitä, laittaako hääpari kutsun avecilla vai ilman.
Pitää muistaa sinkkuystävät. Ei tarvitse tempaista jotakuta aveciksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämä. Ennen kun tuli kutsu juhliin, mentiin, siinäkin tapauksessa, vaikka ei olisi niin huvittanut, mutta oli kutsuttu. Ei olisi tullut mieleenkään kieltäytyä, jos ei ollut jotain aivan pakottavaa syytä. Ja vieraita kutsuttiin sen vuoksi, että haluttiin, ei siksi, että he rahoittaisivat juhlat omalta osaltaan.
Nykyään on vain minä minä minä
Omissa häissään saa kyllä olla vähän minäminä.
Totta. JOkainen saa itse paattaa millaiset haat haluaa.
Ei se vieraiden kestitseminen ilmaista ole. Varsin monet taiteilevat budjettinsa kanssa ja vain typerys ottaa lainaa rahoittaakseen haansa ja ajaakseen itsensa ongelmiin.
Kaikilla on kuitenkin oikeus muiden mielipahasta huolimatta juhlistaa avioitumistaan semmoisin menoin kuin haluaa, ja silloin karsia ylimaaraiset vieraat pois.
Kylla normaali ihminen kestaa yhden iltapaivan juhlinnan ilman mukanaan tuomaansa itsevalitsemaansa vierasta. Ei siis ole kyse jarjestajan mina-mina-asenteesta vaan kitiseva vieras se silloin on se mina-mina-tyyppi, joka haluaa varastaa jarjestajan oikeuden hauamiinsa haihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mutta kato ne kesälauantait! Oma laatuaika! Saattaa mennä somefiidissä tai AV:lla jotain ohi!
Minkä takia tää asia kutittaa sun persettä noin paljon? Voitko nyt vielä selittää, miksi sun mielestä ei ole hyväksyttävää, että ihminen käyttää sen kesälauantain mieluummin jossain itselleen mieluisissa merkeissä? Mikä velvollisuus kenelläkään on tulla statistiksi sinne bridezillan prinsessapäivään? Oon itse kokenut että sukulaisuus käytännössä kyllä velvoitti menemään kusipääsisareni häihin, koska pois jääminen olisi nähty mielenosoituksena, mutta noin muuten en ole nähdäkseni sillä tavalla kenellekään mitään velkaa ettenkö saisi olla heinäkuisena lauantaina vaikka sitten vauvapalstalla, jos siltä tuntuu.
Vieraattomat hääthän on tosi kätevät. Ei siis pidä mitään juhlia, mutta kutsut kannattaa silti laittaa (tähän tyhjään), jotta saa lahjat kuitenkin. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin Tyynenä tulematta yksin istumaan juhliisi.
Se, että sinulla ei ole elämässäsi muita kuin typerä kumppanisi, ei tarkoita, ettei Tyynelläkään olisi.
Mun mielestä tällainen kutsu osoittaisi siinä määrin negatiivista asennetta, että en usko, että haluaisi olla moisen pariskunnan kanssa tekemisissä. Mutta avecina ajattelenkin vain vakiintuneita kumppaneita, ei häihin kutsuta jotain satunaisia heiloja muutenkaan.
Me aikanaan kutsuttiin vain se tuttavapari, kun ei tunnettu heidän lapsiaan ja he ihan ohi kutsun ilmoittivat tulevansa koko perhe. No, se oli ihan ok, vähän ehkä erikoinen ratkaisu kuitenkin, kun pidettiin pienet häät. Eli vähän ehkä kannattaa kutsuttunakin miettiä, millainen tilaisuus ja mikä ajatus siinä rajatussa kutsusussa on.
HÖH ! Mikkä ne sellaaset häät jossei juara ja tapella eikoo porraspääs rumihiakaa ? Köppääset ne sellaaset o ! Niinku körttiseurat jois vaan vähä toristetahan, veisataha ja lopuksi köyritähähä :( Vähä niinku häättömät häät.
Tämähän on ihan järkevä juttu. Jos ei jotain ystävänsä puolisoa tunne, ihan hyvin voi kutsua vain sen ystävän. Eikä ole mikään uusi juttu, olen ollut jo kasarilla kaksissa luokkakaverin häissä yksin. Minusta siinä ei ollut mitään outoa , koska kumpikaan morsiamista ei ollut nähnyt minun puolisoani ikinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia tää asia kutittaa sun persettä noin paljon? Voitko nyt vielä selittää, miksi sun mielestä ei ole hyväksyttävää, että ihminen käyttää sen kesälauantain mieluummin jossain itselleen mieluisissa merkeissä? Mikä velvollisuus kenelläkään on tulla statistiksi sinne bridezillan prinsessapäivään? Oon itse kokenut että sukulaisuus käytännössä kyllä velvoitti menemään kusipääsisareni häihin, koska pois jääminen olisi nähty mielenosoituksena, mutta noin muuten en ole nähdäkseni sillä tavalla kenellekään mitään velkaa ettenkö saisi olla heinäkuisena lauantaina vaikka sitten vauvapalstalla, jos siltä tuntuu.
Keskustelu kulkee kuitenkin yleisellä tasolla. Keskimäärin (toivottavasti) ihmiset ei koe sisariaan kusipäiksi. Hyvä kuitenkin, että nämäkin vastaesimerkit nostetaan esiin.
Jos ei taloudellista syistä varaa kutsua avecia, miksi ei voi säästää rahaa ensin ja sitten pitää juhlat?
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi jo eksoottista nykyisin. Kermakakku ja humppaorkesteri.
Hyvä huomio. Avaukseen linkatun jutun otsikko on ristiriitaisesti ”Avecittomat hääjuhlat näyttävät yleistyvän Suomessa – kerro, miten suhtaudut kumppanin jättämiseen pois vieraslistalta”.
Jutun pointti (ja tän keskustelunkin kaiketi enimmäkseen) on kuitenkin vakikumppanit, ei ihan täysin satunnaiset avecit. (Joku tapakulttuuriekspertti saattaisi varmaan esittää, että avec näissä yhteyksissä jo sinänsä tarkoittaa vakikumppania, ei ketään 5 min. aiemmin juhlapaikan ovella kohdattua.)