Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensin lapsettomat häät, nyt avecittomat häät!? Seuraavaksi vieraattomat häät?

Vierailija
26.07.2026 |

https://yle.fi/a/74-20237743

Tai miksei saman tien vain MÄÄT? Mihin sitä puolisoakaan tarvii. 

Kommentit (688)

Vierailija
161/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entismuinoinhan oli Suomessakin ihan juttu myös kuokkavieraat häissä. Ja edelleen on kulttuureita, joissa häät kestää päiväkausia ja paikalle paukkaa koko kylä, ei siinä mietitä, kuka on mun paras kaveri ja kuka vasta kolmanneks paras. Mutta täällä nykyään näin.

Vierailija
162/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsussa on varmaan mainittu kenelle se on osoitettu, toimikaa sen mukaan. Helppoa.

Luetun ymmärtäminen. Tässä on kysymys siitä, laittaako hääpari kutsun avecilla vai ilman. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi yhden palstaklassikon, ne myyttiset kultaakin kalliimmat harvat kesälauantait, joista EI VOI luopua. Puolella jengistä nekin varmaan menee sit loppujen lopuksi kuitenkin palstaillessa 😂

Vierailija
164/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli kyllä vieraattomat häät kun mentiin nainisiin maisteaatissa,, ei haluttu pitää bileitä.

Vihkipaikalla ei ole merkitystä siihen, pitääkö häät vai ei. 

Vierailija
165/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo tuossa vieraattomassa moodissa.

En lähde häihin, joissa vieraille annetaan tuollaisia kategorisia ohjeita.

Toisten häissä oleminen ei ole parisuhteen laatuaikaa tai omaa aikaa.

Olen käynyt tasan yksissä häissä yksin. Ne olivat työkaverin vihki-iltatapahtumassa olleet pikahäät, jotka veivät minulta aikaa arki-iltana pari tuntia matkoineen.

Vierailija
166/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä. Jos ei ole varaa kutsua läheisen ihmisen puolisoa niin ei kannata pitää häitä lainkaan vaan säästää rahat. 

jep ja kun huomioidaan suomalaisten yleinen sosiaalisuus vieraita ihmisiä kohtaan( not), niin parhaimmillaan siinä näkee hääparin vilaukseltaan ja istut sitten juhlan ajan samassa pöydässä random tyyppien kanssa eli maksat kivasti siitä että pääset yksin nököttää johonkin. Eli siinä kannattaa hääparin sitten miettiä mikä se oma budjetti aidosti on ja karsia osallistujalista sen mukaan. Toki monella sitten on ne euronkuvat silmissä lahjojen suhteen.

Vierailija
167/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo tuossa vieraattomassa moodissa.

En lähde häihin, joissa vieraille annetaan tuollaisia kategorisia ohjeita.

Toisten häissä oleminen ei ole parisuhteen laatuaikaa tai omaa aikaa.

Olen käynyt tasan yksissä häissä yksin. Ne olivat työkaverin vihki-iltatapahtumassa olleet pikahäät, jotka veivät minulta aikaa arki-iltana pari tuntia matkoineen.

”Toisten häissä oleminen ei ole parisuhteen laatuaikaa tai omaa aikaa.”
Moitit kategoria ohjeita ja sitten heität tämmöisen kategorinen linjanvedon. Miksei voisi olla?

Vierailija
168/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri asia toki jos häihin on tulossa joku tietty kaveriporukka/työporukka, silloin aveciton kutsu ihan jees. mutta jos sukulaisia aletaan raakkaamaan malliin toi saa tulla yksin toi saa tulla pson kanssa, niin menee jo vähän hassuksi.

Vierailija
169/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät voi pitää ihan haluamalaan tavalla. Ei ole mitään pakollista kuviota.  Paikka, tarjoilu, vieraat, seremonia jne - käyttäkää mielikuvitusta.

Tyttäreni häissä oli 9 ihmistä, sisältäen hääparin.  Siviilivihkiminen ja samppanjat hotellin kattoterassilla, syömään ravintolaan, lopuksi jatkoille cocktailbaariin. Oli todella onnistuneet ja kivat häät.

Vierailija
170/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei voisko joku tulla vielä kertomaan, että ennenkin on ollut vieraattomia siviilivihkimisiä?

Vierailija
171/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kaveri meni naimisiin Ibizalla. Mies lähti yksin, kun en halunnut lähteä mukaan.

Vierailija
172/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ennen tosiaan mietittiin sitä vieraidenkin viihtyvyyttä. On eri asia kutsua esim. 10 hengen kaveriporukka mukaan, jolla ei ole aveceita kuin joku yksittäinen tuttu joka ei tunne häistä ketään eikä saa edes avecia mukaan. Kun ne teidän sukulaiset ja kaverit on yleensä ihan samaa jäykkää härmäsukua jotka eivät sanaakaan suostu vaihtamaan yhdenkään uuden ihmisen kanssa niissä pippaloissa. Todella kiva mennä sellaisiin juhliin yksin edustamaan ja maksaa siitä vielä monta sataa euroa vieraana että pääsee paikalle. 

Vierailija
173/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä. Tyypillisissä suomalaisissa häissä on joka tapauksessa ankeampaa kuin eteläeurooppalaisissa hautajaisissa. Ei sinne paikalle kukaan aidosti halua muutenkaan, velvollisuus se lähinnä on. 50-100 euroa kun joutuu vielä kirjoittamattomien sääntöjen sanelemana maksamaan "lahjana" täysin riippumatta omasta taloustilanteesta tai suhteestaan vihittäviin niin olen vaan onnellinen jos vältyn kutsulta. 

Vierailija
174/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen kaveri meni naimisiin Ibizalla. Mies lähti yksin, kun en halunnut lähteä mukaan.

Lentäminen on liian halpaa. Terv. maastopalo

Vierailija
175/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että haluaa vähemmän mutta laadukkaammin, ei tarkoita ihmisvihamielisyyttä. Aiemmin elettiin yhtenäiskulttuurissa, jossa asiat tehtiin niin kuin ne "kuuluu tehdä" pohtimatta vaihtoehtoja. Kaikki häät, joihin lapsena osallistuin, olivat keskenään samanlaisia: hääpaikkana nuhjuinen nuorisoseurantalo kotikutoisine koristeineen, ruokana savulohta ja porsaanpaistia, hääkakkuna mansikka-kermakakku, bändinä humppaorkesteri, vaikka hääpari ei edes pitäisi perinteisestä tanssimusiikista. Kun häät olivat isot, piti tinkiä laadusta ja tehdä itse. Nyt halutaan erityinen juhlapaikka sekä laadukasta ruokaa ja ohjelmaa, jolloin vierasjoukkoa pitää rajata, jotta budjetti ei paisu. 

Vierailija
176/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri muuttujat ois syytä suhteuttaa fyrkkaan. Enemmän vieraita, kevyemmät kuviot: kaikki saa palan pizzaa, lahjoja ei tarvi tuoda, juhlat kestää pari tuntia, voi olla rennosti! Vähemmän vieraita, monimutkaisempi setti harkinnan mukaan.

Vierailija
177/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä olisi kamalaa pitää sellaiset häät, mitä joku toinen haluaa. Ulkopuolelta sanellaan mitä saa tehdä ja mitä laittaa päälle ja ketä on pakko kutsua vaikkei haluaisi. Mun mielestä jos haluaa kutsua vieraaksi pelkästään Tuksun pinkkiin röyhelö mekkoon pukeutuvia porsaita ja kuusi kappaletta Markku nimisiä miehiä, niin kutsukoot! Se kuka järjestää, päättää mitä tehdään!

Tässä se nykyinen mentaliteetti tiivistyykin. Susta olisi kamalaa tehdä, kuten muut haluaa. Sinäsinä ja sinä. Mutta kun minä vieraana olen tullut tuhlaamaan sinun juhliisi viikonloppuni, käyttänyt ajan lisäksi rahaa ja voimavarojani. Vaikuttanut mummonkin viikonloppuun, sillä nämä takuulla olivat lapsettomat juhlat ja lastenhoito pitää järjestää, onko minun tuntemukseni ja viihtymiseni sinulle minkään arvoisia? Kyllä sinä saat viihtyä tuksun, sikojen ja markkujen parissa. Mutta miksi tarvitset minut sinne paikalle todistamaan sinun viihtymistäsi, sillä varmaa on se, että minun oloni on epämukava ja epäarvostettu. Kutsu pelkästään ne siat ja markut ja jätä minut rauhaan!

Sinä näytät ajattelevan itseäsi. Minä sitä ja tätä. Viis juhlienjärjestäjän viihtyvyydestä

Ja jos häihin kutsutaan pelkästään siat ja Markut, miksi hän luulee olevansa myös kutsuttu?  Tunnustautuu siaksi? Ihan sekopää.

Vierailija
178/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omiini en halunnut sen enempää lapsia kuin vieraitakaan. Menimme maistraatissa naimisiin, todistajat oli talon puolesta. Illalla juhlittiin kahden. 

Vierailija
179/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut kakaroita häihini kun en niistä pidä muutenkaan. Vieraita kyllä oli, mutta vain sellaisia jotka paikalle tahdoin. Jätin esim. Ihan pokkana omat sukulaiseni kutsumatta. 

Vierailija
180/688 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea kommentteja, mutta jos kukaan ei vielä kertonut sitä aloittajalle, niin tässä: vieraattomia häitä on vietetty jo vuosikymmeniä. Häät eivät edellytä vieraita todistajaa lukuunottamatta, eivätkä vieraat ole se pääasia koko toimituksessa. Niinpä aloittajan johtopäätös (vähän vieraita -> itsekästä) on varsin itsekeskeinen. Aloittaja on hyvä ja menee ravintolaan syömään ja juomaan omalla kustannuksellaan.

Vanhempani kävivät kirkkoherranvirastossa vihillä ilman vieraita ja juhlia vuonna 1963.  Äidin serkku miehensä kanssa oli todistajana ja seremonian jälkeen kävivät neljästään kahvilassa kahveilla ja leivoksilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä