Ensin lapsettomat häät, nyt avecittomat häät!? Seuraavaksi vieraattomat häät?
Kommentit (683)
Vaikuttaa siltä, että lapsettomien ja avecittomien häiden morsiuspari haluaa maksimoida hyötysuhteen. He saavat suhteessa suuremman määrän häälahjoja verrattuna häiden kustannuksiin. Rahalahjoissa noin 100 euroa on vakiintunut minimi. On tuottavampaa saada se 100€ kun tarjoilut ovat vain yhdelle eikä myös avecille ja muutamalle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit kieltäytyä kutsusta.
Kavereiden ja sukulaisten vieraiksi jääneiden puolisoiden ruokailun maksaminen on älytön kuluerä.
No ehkäpä ne voi tulla tutuiksi siellä (rummunpärinää) häissä…? Oisko mitään?
Hääjuhlan aikana tutuiksi?! Oletko koskaan ollut häissä?
Tadaa! Olen ollut. Kyllä, siellä ei ole aikaa syväluotaavalle terapiakeskustelulle per jokainen vieras (ellei vieraita ole vain kourallinen). Mutta jostain se tutustuminen lähtee, tällaiset juhlat voi olla siihen erinomainen alkupiste, kevyen seurustelun merkeissä. Samalla saattaa tämä koko tuttavapiiri tutustua toisiinsakin!
Jos haluaa tutustua puolisoihin niin niitä kekkereitä voi järjestää jo muulloin. En itse kutsuisi enkä oleta että minut kutsuttaisiin häihin ajatuksella että nyttenpä sitten tutustutte. Varsinkin jos haluaa intiimit häät vain läheisten ihmisten kesken ja jos omien läheisten puolisot ei niihin vielä lukeudu niin sitten ei mene kutsua. Vain heille joihin minulla on henkilökohtainen suhde, en ala jakamaan vieraille sitä hetkeä. Kaikki eivät halua järjestää isoja bileitä joihin kutsutaan velvollisuudesta kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi juhlista on tullut niin vierasvihamielisiä. Ennen vieraiden viihtyminen oli kunnia-asia. Ja toisaalta myös vieraat pitivät tärkeänä olla paikalla, jos ei ollut pakottavaa syytä kieltäytyä.
Ennen häät pidettiin kotona/jossain kunnantaloilla/ varakkaimpien tupien piirissä ja monet ihmiset auttoivat häiden valmisteluissa. Ruuat, kahvit, kakut, juomat, alkoholi, koristelut ja kaikki yms valmistettiin talkoo työnä. Menot/vaatteet tehtiin itse tai lainattiin. Hää musiikin yleensä hoiti joku tuttu/vieraat kun niin monella oli taito musiikin soittamiseen. Jotkut varakkaammat pystyivät tietty maksamaan tästä ihan kunnon muusikoille.
Ei silloin hääpariskunnan tarvinnut omaisuutta omasta pussistaan laittaa häihin, kun se avustus tuli muualta ja talkoo työnä. Ja eikä ne häätkään maksaneet paljon. Nykyään pariskunnan pitää maksaa kaikki omasta taskustaan. Hääpaikka, ruuat, kahvit, alkoholi, kakku, koristelut, musiikki yms. alkaa jo maksamaan pienen omaisuuden. Tämä on aivan skelin iso reikä pariskunnan taskussa ja etenkin nuorempien joiden pitäisi säästää sitä rahaa perheen, asuntoon tms tulevaisuuteen.
Aiemmin oli helpompaa ja halvempaa, joten muutama, viisi tai kymmenen kuokkavierasta ei niin paljon haitannut.
Halvalla vihille pääsee jos tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että haluaa vähemmän mutta laadukkaammin, ei tarkoita ihmisvihamielisyyttä. Aiemmin elettiin yhtenäiskulttuurissa, jossa asiat tehtiin niin kuin ne "kuuluu tehdä" pohtimatta vaihtoehtoja. Kaikki häät, joihin lapsena osallistuin, olivat keskenään samanlaisia: hääpaikkana nuhjuinen nuorisoseurantalo kotikutoisine koristeineen, ruokana savulohta ja porsaanpaistia, hääkakkuna mansikka-kermakakku, bändinä humppaorkesteri, vaikka hääpari ei edes pitäisi perinteisestä tanssimusiikista. Kun häät olivat isot, piti tinkiä laadusta ja tehdä itse. Nyt halutaan erityinen juhlapaikka sekä laadukasta ruokaa ja ohjelmaa, jolloin vierasjoukkoa pitää rajata, jotta budjetti ei paisu.
Heh, hyvä hahmotelma old school -häistä. Mutta semmoinen huomio, että nykyäänkin on iso paine siitä, miten ”kuuluu tehdä”. Se vain ei tuu suvulta tai vanhasta yhtenäiskulttuurista vaan tästä nykyisestä kaupallisesta näennäisyksilöllisestä kulttuurista. ”Nyt minä ilmaisen tällä juhlalla syvintä itseäni ja teen sen kopioimalla influensereita.” Se joka oikeasti nykyaikana tekee omalla tyylillään, ei suinkaan välttämättä tarvii siihen rahaa, mielikuvitusta kyllä senkin edestä.
Olen samaa mieltä siitä, että vaikka nykyaikana kaikilla on mielestään "omannäköiset häät", muistuttavat kaikki häät lopulta kuitenkin sen hetken sometrendejä. Ainakin trendeissä on nykyään valinnanvaraa, mikä tuo vähän vaihtelua juhliin. Pidän myös siitä, että estetiikalle laitetaan nykyään painoarvoa. Kyllähän kauniisti koristeltu juhlapaikka luo tunnelmaa eri tavalla kuin mainitun nuorisoseurantalon oranssit muovituolit ja pilttipurkeista askarrellut tuikkukipot.
Aidosti persoonallisista häistä tulee mieleen lähinnä erikoisihmisten turri- tai keskiaikahäät, ja näihin osallistumista pitäisin kiusallisena, ellei kyse ole hyvin läheisestä parista tai itselle jollain tavalla läheisestä teemasta.
Oon kerran ollut keskiaikahäissä. Kyllä se vähän sellaiselta larppaamiselta tuntui. Parikin on jo eronnut.
No ei oo herkkua hääparille jos omissa häissä alkais tutustumaan uusiin ihmisiin. Kauhea stressi ois. Häiden kuuluu olla hääparia varten ja heidän oloinen juhla, ei mikään kaveriporukan illanistujainen. Tietty jos hääpari haluaa vieraita ihmisiä niin ei siinä sitten mitään, sekin voi olla heidän näköistään ja he voi siitä nauttia. Mutta tosiaan kustannukset on isot joten jostain pakko tinkiä ellei halua sitten jollain pelkillä kahveilla tai nyyttäriperiaatteella mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit kieltäytyä kutsusta.
Kavereiden ja sukulaisten vieraiksi jääneiden puolisoiden ruokailun maksaminen on älytön kuluerä.
No ehkäpä ne voi tulla tutuiksi siellä (rummunpärinää) häissä…? Oisko mitään?
Hääjuhlan aikana tutuiksi?! Oletko koskaan ollut häissä?
Tadaa! Olen ollut. Kyllä, siellä ei ole aikaa syväluotaavalle terapiakeskustelulle per jokainen vieras (ellei vieraita ole vain kourallinen). Mutta jostain se tutustuminen lähtee, tällaiset juhlat voi olla siihen erinomainen alkupiste, kevyen seurustelun merkeissä. Samalla saattaa tämä koko tuttavapiiri tutustua toisiinsakin!
Jos haluaa tutustua puolisoihin niin niitä kekkereitä voi järjestää jo muulloin. En itse kutsuisi enkä oleta että minut kutsuttaisiin häihin ajatuksella että nyttenpä sitten tutustutte. Varsinkin jos haluaa intiimit häät vain läheisten ihmisten kesken ja jos omien läheisten puolisot ei niihin vielä lukeudu niin sitten ei mene kutsua. Vain heille joihin minulla on henkilökohtainen suhde, en ala jakamaan vieraille sitä hetkeä. Kaikki eivät halua järjestää isoja bileitä joihin kutsutaan velvollisuudesta kaikki.
Asia kunnossa. Tee sinä niin. Lainaamassasi viestissä häät ”voi olla” tutustumisen alkupiste ja tuttavapiiri ”saattaa” tutustua toisiinsakin. Vapaa maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi juhlista on tullut niin vierasvihamielisiä. Ennen vieraiden viihtyminen oli kunnia-asia. Ja toisaalta myös vieraat pitivät tärkeänä olla paikalla, jos ei ollut pakottavaa syytä kieltäytyä.
Ennen häät pidettiin kotona/jossain kunnantaloilla/ varakkaimpien tupien piirissä ja monet ihmiset auttoivat häiden valmisteluissa. Ruuat, kahvit, kakut, juomat, alkoholi, koristelut ja kaikki yms valmistettiin talkoo työnä. Menot/vaatteet tehtiin itse tai lainattiin. Hää musiikin yleensä hoiti joku tuttu/vieraat kun niin monella oli taito musiikin soittamiseen. Jotkut varakkaammat pystyivät tietty maksamaan tästä ihan kunnon muusikoille.
Ei silloin hääpariskunnan tarvinnut omaisuutta omasta pussistaan laittaa häihin, kun se avustus tuli muualta ja talkoo työnä. Ja eikä ne häätkään maksaneet paljon. Nykyään pariskunnan pitää maksaa kaikki omasta taskustaan. Hääpaikka, ruuat, kahvit, alkoholi, kakku, koristelut, musiikki yms. alkaa jo maksamaan pienen omaisuuden. Tämä on aivan skelin iso reikä pariskunnan taskussa ja etenkin nuorempien joiden pitäisi säästää sitä rahaa perheen, asuntoon tms tulevaisuuteen.
Aiemmin oli helpompaa ja halvempaa, joten muutama, viisi tai kymmenen kuokkavierasta ei niin paljon haitannut.
Kyllä. Isosiskojeni häät järjestettiin meillä kotona, vanhempani kustansivat ne. Kotiin tuli edeltäväksi viikoksi pitojen laittaja leipomaan ja valmistelemaan tarjottavia. Yhden siskon mies soitti orkesterissa, siitä tuli porukkaa sinne soittamaan, porukan tuntien veikkaan että kossupalkalla. Ja vieraina oli morsiusparin sukulaiset ja vielä kyläläisetkin.
Oli ihan yleisesti tapana maalla silloin 60-ja 70-luvulla.
Omat hääni 80-luvun lopulla olivat jo ihan toisenlaiset, tosin paljon vieraita niissäkin, lähinnä anopin vaatimuksesta.
Picnichäät, omat eväät mukaan, säävaraus. Mutta tilinumero ilmoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että haluaa vähemmän mutta laadukkaammin, ei tarkoita ihmisvihamielisyyttä. Aiemmin elettiin yhtenäiskulttuurissa, jossa asiat tehtiin niin kuin ne "kuuluu tehdä" pohtimatta vaihtoehtoja. Kaikki häät, joihin lapsena osallistuin, olivat keskenään samanlaisia: hääpaikkana nuhjuinen nuorisoseurantalo kotikutoisine koristeineen, ruokana savulohta ja porsaanpaistia, hääkakkuna mansikka-kermakakku, bändinä humppaorkesteri, vaikka hääpari ei edes pitäisi perinteisestä tanssimusiikista. Kun häät olivat isot, piti tinkiä laadusta ja tehdä itse. Nyt halutaan erityinen juhlapaikka sekä laadukasta ruokaa ja ohjelmaa, jolloin vierasjoukkoa pitää rajata, jotta budjetti ei paisu.
Heh, hyvä hahmotelma old school -häistä. Mutta semmoinen huomio, että nykyäänkin on iso paine siitä, miten ”kuuluu tehdä”. Se vain ei tuu suvulta tai vanhasta yhtenäiskulttuurista vaan tästä nykyisestä kaupallisesta näennäisyksilöllisestä kulttuurista. ”Nyt minä ilmaisen tällä juhlalla syvintä itseäni ja teen sen kopioimalla influensereita.” Se joka oikeasti nykyaikana tekee omalla tyylillään, ei suinkaan välttämättä tarvii siihen rahaa, mielikuvitusta kyllä senkin edestä.
Olen samaa mieltä siitä, että vaikka nykyaikana kaikilla on mielestään "omannäköiset häät", muistuttavat kaikki häät lopulta kuitenkin sen hetken sometrendejä. Ainakin trendeissä on nykyään valinnanvaraa, mikä tuo vähän vaihtelua juhliin. Pidän myös siitä, että estetiikalle laitetaan nykyään painoarvoa. Kyllähän kauniisti koristeltu juhlapaikka luo tunnelmaa eri tavalla kuin mainitun nuorisoseurantalon oranssit muovituolit ja pilttipurkeista askarrellut tuikkukipot.
Aidosti persoonallisista häistä tulee mieleen lähinnä erikoisihmisten turri- tai keskiaikahäät, ja näihin osallistumista pitäisin kiusallisena, ellei kyse ole hyvin läheisestä parista tai itselle jollain tavalla läheisestä teemasta.
Oon kerran ollut keskiaikahäissä. Kyllä se vähän sellaiselta larppaamiselta tuntui. Parikin on jo eronnut.
Oliko vieraillakin keskiaika-asut? Järkkäsikö hääpari jonkun pukurekin vai oletettiinko vierailta löytyvän?
Vierailija kirjoitti:
Varaa löytyy tekoripsiin ja botoxiin ja ties mihin, muttei avecin kutsuun, jätän väliin, niin saa botoxia vähän enemmän.
Sulla on sun preferenssit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on ihan järkevä juttu. Jos ei jotain ystävänsä puolisoa tunne, ihan hyvin voi kutsua vain sen ystävän. Eikä ole mikään uusi juttu, olen ollut jo kasarilla kaksissa luokkakaverin häissä yksin. Minusta siinä ei ollut mitään outoa , koska kumpikaan morsiamista ei ollut nähnyt minun puolisoani ikinä
Minusta oudompaa olisi mennä juhliin, joissa ei tunne ketään.
Ja vielä nolompaa, jos saisi tietää, että vei paikan joltain läheisemmältä vain siksi, että hääpari koko että pakko kutsua avec.
Juhlan alussa ns. town crier kuuluttaa, kuka vieraista on paikalla kenenkin tilalla. Vanha perinne.
Aivan sama minulle, kuka kutsuu kenet. Ei se ole minulta pois, jos joku hääpari jättää minut tai puolisoni kutsumatta. Meiltä säästyy aikaa, rahaa ja vaivaa. Ei tarvitse ostaa häälahjaa, ei tarvitse hankkia juhlavaatteita itselle, ei tarvitse järjestää kuljetusta (oma auto tai julkiset) eikä tarvitse pohtia yöpymisjärjestelyjä. Ei tarvitse edes hankkia hoitajaa lapselle tai koiralle, joka jää kotiin.
Hyvä, että avecittomat häät yleistyvät. Ainoa tunne mikä minulle tästä tulee on helpotus ja huvittuneisuus. Taas yhdet turhat bileet, mitkä voi skipata. JOMO. Joy of missing out. 😄
Tässä ketjussa pitävät kovaa meteliä (itku, valitus, ulina, uhriutuminen) vain ne ihmiset, joilla on lasinhauras ego. He tuntevat itsensä uhatuksi tai hylätyksi, jos heille ei tule kutsua juhliin. He reagoivat kuin pikkulapset. "Äiti, tuo ei haluu leikkiä mun kanssa. Yhyy! Äiti, tuo ei haluu kutsua mua synttäreille! Yhyy! Äiti, sun pitää sanoo sille että juhliin on pakko kutsua kaikki kaverit!"
Lapsellista kitinää aikuisilta ihmisiltä. Järjestäkää itse omat kotibileenne, jos pidätte ongelmana sitä että joku hääpari järjestää pienet häät ilman aveceja.
Itse menen naimisiin maistraatissa (nolla vierasta, ei ruokatarjoilua, ei juomatarjoilua, ei häälahjoja) koska en kuulu kirkkoon. Meille tulee siis "koronahäät" muuten paitsi kasvomaskien osalta. 🤣
Kaverin mukaan pidettiin ”perinteiset häät” vieraita noin 30, hinta n. 10 000€. Kaikkien kutsuissa kyllä avecit, mutta rahat oli jo säästetty. Asuttu yhdessä jo pitkään, niin leipäkonetta ei tarvinnut toivoa, joten lahjoja ei tarvinnut toivoa, sponssia kyllä häämatkalle, mitä tuli jonkun verran.
Tulevaisuudessa yleistyy toisen lajisten perheenjäsenten kutsuminen ihmistuttujen ohi. Esim ystävän kissa voi olla paljon läheisempi kuin ystävän puoliso.
Näinköhän se Taylor ja Travis oikeasti tunsi häidensä kutsuvieraat? Mediatietojen mukaan ainakin osa lampsi paikalle ilman avecia... Voihan hyvänen aika.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei taloudellista syistä varaa kutsua avecia, miksi ei voi säästää rahaa ensin ja sitten pitää juhlat?
Eli naimisiinmenoa pitää odottaa, jotta joku typerys, jota hääpari ei edes tunne, voidaan kutsua. Järki hoi.
Meidän häihin kutsuttiin avecit ja lemmikit, mutta ei yhtään persua.
Minä pidän häät ilman sulhasta🧑🦳
mummi 75v
Varaa löytyy tekoripsiin ja botoxiin ja ties mihin, muttei avecin kutsuun, jätän väliin, niin saa botoxia vähän enemmän.