Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?
Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.
Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?
Kommentit (2061)
Vierailija kirjoitti:
ei siinä ole mitään monimutkasta vaan tulkitsijoissa. koiras opettaa sulle paremmin pyyteetöntä rakkautta kun mikään saarnaaja.
Hyvä saarnaaja osaa asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa jotkut Jumalaa vastustavat harjoittavat ns. Hegelian dialektiikkaa, palauttavat pallon vastustajalle, haluamatta kuitenkaan totuutta selvittää. Perimmäinen tarkoitus on vain eksyttää uskovia.
Perimmäinen tarkoitus on herättää luulevainen ajattelemaan itse, eikä toistelemaan oppimiaan dogmeja. Koska ovat siis itse eksyksissä uskomuksissaan.
Meidät on kaikki aivopesty kaikenlaisella moskalla ja valheella jo lapsesta saakka, mm. Televisio on hypnotisointia ja mielenmuokkausta. Ns. Besser wisseritkin on luulevaisia. Kenen luulemiseen luotat?
Muistetaan se legenda Kasperista. Miten fiksu ihminen lopulta on yksikseen ilman kertynyttä ja jaettua tietoa ja kokemusta? Toiset kasaa sitä loputtomiin, toiset minimaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Myös uskovainen joutuu kadotukseen, jos pitää samalla kiinni synneistään eikä tee niistä parannusta. Me olemme kaikki samalla viivalla, jos alamme leikkiä synnin kanssa."
Mitä mieltä olet siitä että syntymä on peruuttamaton? Maailmaan ja ylhäältä uudestisyntyminen.
Tai siitä että Jeesus ei kadota yhtäkään niistä , jotka isä on hänelle antanut.
Väite "kerran pelastettu aina pelastettu" on kalvinistinen harha. Raamatussa on erittäin paljon kohtia, joissa varoitetaan jättämään uskonkilvoitusta kesken.
Jeesus totesi "katsokaa ettei kukaan teitä eksytä" ja "muistakaa Lootin vaimoa." ja vielä "Joka pysyy minussa (Jeesuksessa) ja minä hänessä, hänellä on iankaikkinen elämä.
Paavali varoitti ettei "ketään jäisi taipalelle" tällä uskonvaelluksella.
Uudestisyntymässä asemamme Kristuksessa muuttu. Saamme sinetiksi Pyhän Hengen. Voimme kompastua syntiin, jopa piehtaroida siinä jonkun aikaa, mutta jos siihen jää, se alkaa paaduttaa ihmistä. Itselläni oli monen vuoden synkkä kausi jolloin hellin tietoista syntiä helmoissani, enkä ollut jokapäiväisessä yhteydessä Jeesuksen kanssa. Sain tehdä parannusta siitä ja nyt olen yli vuoden ollut lähellä Jeesusta ja hänen neuvonpidossaan. Monet tutut Raamatunpaikat avautuivat aivan uudella tavalla. Jumala on aina lähellä ihmistä ja rakastaa, mutta ihmisen oma valinta vie ihmistä joko lähemmäs tai kauemmas Jumalasta. Näin omalla kohdallani. Jos uskova jatkaa tarpeeksi kauan paatumuksen tiellä, jossain kohtaa tulee raja vastaan. Joko seuraa Jeesusta tai sitten ei seuraa. Uskoa voi monessakin sydämen tilassa.
Vertaus 10 morsiusneidosta on otettava vakavasti. Jeesus kertoo "silloin on taivasten valtakunta oleva 10 morsiuneidon kaltainen". Taivasten valtakunta, ei tämä maailma. Taivasten valtakunta, Jeesukseen uskovat ihmiset. Kaikki odottivat Jeesuksen paluuta. Kaikki väsyivät ja nukkuivat. Silti vain viisi oli valmiina ja toiset viisi eivät olleet. Toisilta puuttui öljy astiasta. Jotkut sanovat että öljy kuvaa Pyhää Henkeä. Öljy on jotain jota ei voi toisen kanssa jakaa. Jotkut sanovat että öljy kuvaa ihmisen jokapäiväistä keskusteluyhteyttä Jumalan kanssa. Vaikka ihminen olisi tullut kerran uskoon, hänellä on Pyhän Hengen sinetti ja voi puhua vaikka kielillä, mutta jos jokapäiväinen yhteys puuttuu, Jeesus ei voi sanoa "minä tunnen sinut" vaan hän joutuu sanomaan "minä en tunne sinua".
Miten sovellat tätä oppiasi esim. kroonisesti masentuneeseen ihmiseen? Elävää yhteyttä Jumalaan ei vaan pysty tietoisesti pitämään. Eikö päin vastoin Jumalan pitäisi tulla apuun? Ei kukaan ole masentunut omasta tahdostaan tai paatumukseltaan.
...".Minä en kadota yhtäkään ,jotka isä on minulle antanut."
Miten ymmärrät Jeesuksen sanat?
Ymmärrän Jeesuksen sanat konkreettisesti, niin kuin ne on sanottu.
Sen sijaan en ymmärrä, miksi sinä muka uskovana edellytät uskovan pitäytyvän päivittäisessä lähisuhteessa Jeesukseen, jotta Hän puolestaan pitäisi lupauksensa. Koska "kertan pelastettu ei ole aina pelastettu, vaan edellyttää uskovalta sitä&tätä suoritetta koko ajan."
Et joko ymmärtänyt kommenttini pointtia tai teit uskoville tyypillisen ilmaveivin, toistamalla Raamatunlauseen ja vieläpä esitit kysymyksen, sen sijaan, että olisit itse vastannut. Mieti nyt vähän, mitä uskovana(?) tänne kirjoittelet. Vaikutat ns. paisuneelta.
...".Minä en kadota yhtäkään ,jotka isä on minulle antanut."
Mitä tarkoittaa? Tarkoittaa Jumalan lasta, uudestisyntynyttä.
Jos uskova menettää pelastuksensa, niin onko Jeesus valehtelija kun hän sanoo ettei kadota yhtäkään?
Toinen kysymys: Kun maailmaan syntyminen on peruuttamaton tapahtuma, eikö myös ylhäältä/uudestisyntyminen ole peruuttamaton tapahtuma?
Uudelleen kysymykset, vastattavaksesi.
Ei pelastusta voi menettää muuta kuin siitä itse luopumalla joko paatuneisuuden (katumattomuus) tai jumalan kieltämisen kautta. Joka tilanteessa on tervetullut katumaan ja palaamaan herran huomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai rakkaudesta heittää helvettiin ihan vaan siks,että rationaalin ihmisen aivot nyt ei taivu siihen stooriin. Justiinsa. There is no hate like christian love.
No joo. Minulla taipuu, ehkä voisit kehittää itseäsi älykkäämmäksi? Se voisi auttaa.
Lastenkaltaisten on taivastenvaltakunta. Lahjausko.
Onnellisten. Faktaa on.
Sinulla ei taida riittää kapasiteetti ymmärtämään sanojen merkityksiä. Kokeile vaikka googlaamista.
ei siinä ole mitään monimutkasta vaan tulkitsijoissa. koiras opettaa sulle paremmin pyyteetöntä rakkautta kun mikään saarnaaja.
Koiran rakkaus ei ole pyyteetöntä vaan perustuu siihen että ihminen jakaa tämän kanssa ruokansa. Nykymallissa ihminen pitää koiraa myös vankina. Se on siis niin kaukana pyyteettämästä kuin olla ja voi. Esimerkiksi lintujen ruokkimista voisi pitää pyyteettömänä. Utelias villieläin voi olla pyyteetön lähestyessään ihmistä. Mutta pääosin ne eivät tätä tee, sillä ihmisestä kirjaimellisesti haisee pahuus kilometrien päähän, kun suoli on täynnä moskaa ja eläimillä on paljon tarkemmat vaistot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin hyvä putkimieskin. mutta koira ei koskaan huijaa sua eikä sillä ole takaajatuksia, siitä pyyteettömyys. yhteenkään pyyttettömään ihmiseen en ole vielä törmänny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai rakkaudesta heittää helvettiin ihan vaan siks,että rationaalin ihmisen aivot nyt ei taivu siihen stooriin. Justiinsa. There is no hate like christian love.
No joo. Minulla taipuu, ehkä voisit kehittää itseäsi älykkäämmäksi? Se voisi auttaa.
Onnellisten. Faktaa on.
Sinulla ei taida riittää kapasiteetti ymmärtämään sanojen merkityksiä. Kokeile vaikka googlaamista.
Ehkä kuitenkaan sinä et ymmärrä minua. Et ehkä muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenkaltaisten on perusteeton usko taivasten valtakuntaan. Korjasin vähän.
Ei vaan lapset elävät taivasten valtakunnassa, joka on maan päällä, sillä eivät ole omaksuneet vielä sairaalloista kapitalistis-materiaalista todellisuuskäsitystä. Jotkut aikuisetkin elävät siellä, kutsutte heitä yleensä hulluiksi.
Muhamed se ei hifistellyt. Ei mitään monimutkaista. Menkää ja t a p p a k aa kaikki muun uskoiset, niin maa on meitin. Toimi muuten hirveän hyvin aikansa, nyt alkaa tökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin hyvä putkimieskin. mutta koira ei koskaan huijaa sua eikä sillä ole takaajatuksia, siitä pyyteettömyys. yhteenkään pyyttettömään ihmiseen en ole vielä törmänny.
Koiraa ja ihmistä ei voi verrata keskenään tässäkään asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Koiran rakkaus ei ole pyyteetöntä vaan perustuu siihen että ihminen jakaa tämän kanssa ruokansa. Nykymallissa ihminen pitää koiraa myös vankina. Se on siis niin kaukana pyyteettämästä kuin olla ja voi. Esimerkiksi lintujen ruokkimista voisi pitää pyyteettömänä. Utelias villieläin voi olla pyyteetön lähestyessään ihmistä. Mutta pääosin ne eivät tätä tee, sillä ihmisestä kirjaimellisesti haisee pahuus kilometrien päähän, kun suoli on täynnä moskaa ja eläimillä on paljon tarkemmat vaistot.
ei mulla ole tommosta suhdetta koiraani mutta kiva kun tajuat mitä ajantakaa. ollaan samalla sivulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo aika paljon sinusta kyllä sitten jos et ole rehellisiä ihmisiä kohdannut. Olet kuitenkin varmaan kohdannut aika monta ihmistä, jotka juttelevat sinulle siitä huolimatta, ettet ruoki heitä ja pidä heitä vankina.
Koiraa on jalostettu vuosituhansia pokkuroimaan ja alistumaan ihmiselle. Se on niillä geeneissä. Koira saa melkeinpä enemmän mielihyvää ihmisen huomiosta kuin ruuasta, näin evoluutio on koiraa opettanut. Onko se sitten hieno asia tai hieno luontokappale, joka on alistettu alistumaan ihmiselle. Ennemminkin kertoo ehkä sinun sairaalloisesta luonteestasi, jos pidät alistuvaisuutta hienoutena. Maailma on kuitenkin täynnä toinen toistaan hienompia ja upeampia asioita, joita ei tosin voi omistaa ja jotka eivät alistu sinulle. Mutta voisit ihailla niitä, jos et olisi sairaalloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan lapset elävät taivasten valtakunnassa, joka on maan päällä, sillä eivät ole omaksuneet vielä sairaalloista kapitalistis-materiaalista todellisuuskäsitystä. Jotkut aikuisetkin elävät siellä, kutsutte heitä yleensä hulluiksi.
Lapsista huolehditaan, ei niiden tarvitse ajatella. Sosialismissakin eletään materiaalisessa todellisuuskäsityksessä, se ei taida tukeutua pyhään henkeen sekään. Niukemmassa toki kuin vrt. kapitalistisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei mulla ole tommosta suhdetta koiraani mutta kiva kun tajuat mitä ajantakaa. ollaan samalla sivulla
Ai, käykö koirasi töissä ja ostaa itse omat ruokansa vai? Tuskinpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoko on sun mielestä krstillistä käytöstä? Ei paljoa houkuta tuohon jengiin liittyä.
Tarkoitukseni ei ole kuulostaa tekopyhältä.
Älykkyys ei auta. Jumala tekee hengen eläväksi. Lahja.
Älykkyys auttaa. Turha tehdä hyvistä asioista huonoja. Kannattaa valjastaa käyttöön koko oma persoonallinen potentiaali. Ihmisen älyllisyys on lahja Jumalalta eikä sitä sovi kieltää, sehän olisi hyvin epäkunnioittavaa.
Ihmisen älykkyys ei ole vaatimus sille, että Jumala herättää kuolleen henkesi ja tekee sen eläväksi.
Kuolluthenki tarkoittaa erossa Jumalata olevaa ihmistä.
Kotieläimeksi tarkoitettu eläin on oikeassa asemassa ollessaan kotieläimenä. Fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiraa ja ihmistä ei voi verrata keskenään tässäkään asiassa.
missä asiassa ? toimiihan koirat pormestareinakin. kuinka vahva sun uskos on jos tarvit jonkun kertoo sulle miten uskoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsista huolehditaan, ei niiden tarvitse ajatella. Sosialismissakin eletään materiaalisessa todellisuuskäsityksessä, se ei taida tukeutua pyhään henkeen sekään. Niukemmassa toki kuin vrt. kapitalistisessa.
Kumpikaan näistä ei ole yhtä kuin taivasten valtakunta. Tieteellinen termi joka vastaa sitä voisi olla magical thinking, mutta sekin on vain ateisti-tieteilijöiden paras arvaus siitä, mitä taivasten valtakunta voisi olla. Se kun on materialisteille aika lailla saavuttamattomissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, käykö koirasi töissä ja ostaa itse omat ruokansa vai? Tuskinpa.
vaimo ruokii koirat en minä. älä saivartele mitä jeesuskin sanois ?
Älykkyys auttaa. Turha tehdä hyvistä asioista huonoja. Kannattaa valjastaa käyttöön koko oma persoonallinen potentiaali. Ihmisen älyllisyys on lahja Jumalalta eikä sitä sovi kieltää, sehän olisi hyvin epäkunnioittavaa.