Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?
Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.
Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?
Kommentit (2092)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle Areenaan on juuri tullut neliosainen dokumentti Ior Bockin saagasta. Ihan älyvapaata touhua, mutta kuvaa hyvin sitä, miten helposti jotkut ihmiset uskovat ihan mitä tahansa ja tulevat "uskoon" mitä ihmeellisimmissä konteksteissa, tässä tapauksessa saagauskoon. On maailman luomiset ja paratiisit ja kaikki. Haastateltavana on myös todella luja saagauskovainen nainen, joka kertoo ensin olleensa uskossa Jeesukseen. Niinkin päin siis voi tapahtua. Mutta katsokaa itse ja ihmetelkää.
Jos jotain tuot, niin laita se linkki tähän. Mä en ainakaan ala etsiä Yleltä Ior Bockin dokumentteja saatika kohtaa, missä se itseään ex-kristityksi tituleeraava nainen on.
Vaikea sanoa siitä Ior Bockin saagauskovaisen naisen taustoista, onko ollut aina toinen jalka idän oppeihin päin - se ei todennäköisesti näy haastattelussa.
Onhan kirkossakin ihan uskoviksi tietämiäni, jotka on tuoneet meditaation kirkkoon. Mutta ihan heti en hellarivapislaisista tai vaikka Päivi Räsäsestä uskoisi että ovat vaihtamassa.
-Yhteiskristillinen
Miksi vaadit noin tylysti toista antamaan linkin, vaikka olet itse jättänyt vastaamatta moniin asiallisiin kysymyksiin etkä ole aina antanut linkkiä edes silloin kun sellaista on pyydetty sinulta toistuvasti?
Odottelen itsekin edelleen edes jonkinlaisia todisteita siitä, että Robert Marshallille tapahtui sairaalassa edes suunnilleen niin kuin hän väittää hänelle käyneen. Tai selitystä sille, miksei minkäänlaisia todisteita tunnu löytyvän mistään, jos kerran kyse on vastaansanomattoman merkittävästä ihmeestä.
Hienoa että olet etsinyt todisteita eli täällä on jopa aktiivinen harmaa. :) Meillä uskovilla on vaan tapana olla pyytelemättä toisiltamme ihmeparanemisista dokumentteja, koska ne on meille sellaista tuttua kauraa. Tai jos joku paranee ihmeellisesti niin sanotaan parit hallelujaat, mutta kun se asia on itsestäänselvyys, niin ketään ei kiinnosta paperien pyytäminen.
...siis se itsestäänselvyys ei tarkoita että jatkuvasti joku paranisi. Tai ainakaan silloin kun itse sitä odottaisi. Jumala on suvereeni ja tekee mitä haluaa ja milloin haluaa. Voi mennä parikin vuotta että en kuule flunssan paranemista kummempaa, mutta sitten tulee ryöppyjä että joku paranee syövästä ihmeen kautta, ilman hoitoja.
Mutta veikkaan että jos Marshall on ollu kaukaa viisas, niin on laittanu ne lääkärinpaperit sinne kirjansa liitteiksi. Niin mä ainakin tekisin. Toki ei-uskova lääkäri nyt ei kirjottaisi epikriisiin kuin "hyvin nopea paraneminen ja hoidon vaste erinomainen", ei "ihmeparaneminen" joten kertoisiko se ateistille mitään? Tai etsisikö ateisti niistä keisseistä 1/1000 mahiksen että voi parantua äkillisestikin ja luonnollisesti?
On niitä dokumentteja tai epikriisejä jotkut heilutelleet ja netissä on niitä, mutta kun ketään ei kiinnosta. En mäkään muista. Kathryn Kuhlmanilla taitaa olla parhaiten dokumentoidut ihmeparanemiset mut niistäkin on aikaa.
Se täytyy sanoa että selkeitä ja näyttäviä paranemisia ei nykyään tule, ne tuntuu tapahtuvan aina kropassa "piilossa." Joku syöpä paranee tai pehmoinen selkänikama/alaselkä luutuu yhtäkkiä normaaliksi. Jeesus paransi kuivettuneen eli halvaantuneen käden kaikkien edessä, mikä vaatii eniten uskoa. Käsi turposi normaaliksi: siihe ei nykyuskovat ole mun tietääkseni pystyneet.
-Yhteiskristillinen
Yhtä ainutta Kathryn Kuhlmanin sessioissa tapahtunutta " parantumista" ei ole dokumentoitu. Ei ainuttakaan. Ja näin, vaikka tilaisuudet jopa televisioitiin 1960- ja 1970- luvuilla Yhdysvalloissa.
" Yhteiskristillinen" on siis taas liikkeellä asenteella " musta ois hurjan kiva, jos asia olisi näin". Faktoista ei niin väliksi.
Ei monikaan odota mitään näkyviä äkillisiä fyysisisiä ihmeitä. Elämme maailmassa ja fyysisten lakien alaisina. Miksi jotkut jaksaa askarrella niiden parissa. Usko ei ole uskoa, jos se vaatii todisteita. Muistetaan sekin että Jumala toimii salassa eikä tarvitse ablodeja.
6:26 Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ette te minua sentähden etsi, että olette nähneet tunnustekoja, vaan sentähden, että saitte syödä niitä leipiä ja tulitte ravituiksi.
4:48 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Ellette näe merkkejä ja ihmeitä, te ette usko".
Raamatusta löytyy nämäkin Jeesuksen sanat:
22 Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.'
23 Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!'
En yritä olla raamatunope ja toivotaan että en puhu palturia, mutta tuo pitää ottaa kokonaisuudessaan.
Sitä ennen siinä luvussa Jeesus puhui ahtaasta portista, varoitti vääristä profeetoista, hedelmistään puu tunnetaan, ja sanoi, että "Ei jokainen joka sanoo Minulle "Herra, Herra, pääse Taivasten valtakuntaan, vaan se joka tekee Taivaallisen Isäni tahdon."
Eli mä liittäisin tämän aika paljon sellaisiin menestysteologisiin jenkkijulistajiin (osa heistä on ihan kyl vilpittömiä kristittyjä). Koska sitten UT:ssa on toinen kohta missä Jeesus jakaa maailmanlopussa porukkaa oikealle ja vasemmalle sen mukaan, kuinka on auttanut köyhiä ja käynyt sairaita ja vankeja katsomassa.
Ja se miksi Jeesus sanoi "en koskaan ole teitä tuntenut", niin Jeesus pitää TUNTEA. Olla uudestisyntynyt ja senkin jälkeen viettää aikaa Jumalan seurassa. Nuo väärät profeetat toimivat Jeesuksen ohi, ilman Häntä.
Hyvät teot ja ihmeet tulee läheisen Jumala-suhteen kylkiäisinä, ei ilman Jeesusta.
Katsoin jokunen kuukausi sitten opetuksen, että mitä Jeesus kysyy meiltä kuoleman jälkeen? (Siis aina ei kysy, kohtaamisia on erilaisia. Mutta siis millainen testi meitä odottaa Sanan mukaan)
1) "Miten suhtauduit eläissäsi Minuun: otitko Minut sydämeesi?" Tää on tärkein.
2) Miten suhtauduit kaikista heikompiin? Autoitko heitä (ei ilman ykköskohtaa, eli teot ei pelasta)?
3) Apua en muista...joku oli se 3.kohta. Pitää tsekata! Toki yks kohta kävis tähän: jos häpeää Jeesusta tässä maailmanajassa, Hän häpeää meitä tulevassa ajassa.
Nyt ei saa erehtyä luulemaan että teoilla pelastuttaisiin. Ei pelastuta. Mutta se kertomus vuohista ja lampaista osoittaa, että usko pitää näkyä teoissa, muuten se usko on kuollut.
-Yhteiskristillinen
P.s.
tuolla reddit.com:ssa saattaisi olla hedelmällisempää kirjoitella, kun siellä on samanmielisiä. Täällä vaan pyritään tyrmäämään mielipiteet. Esim. tuolta voi lähteä liikkeelle:
https://www.reddit.com/r/Christianity/comments/u451yz tai www.quora.com (siellä kyllä kaikenlaisia kirjoittajia)
Kirjoittajat eri maista, mutta kun kysyt jotain suomeksi, vastaukset käännetään suomeksi.
suomi24 -palstallakin jotain kirjoittelua, mutta aika paljon vaan sitä Paavali-jankkausta.
Heh, uskomusten kyseenalaistaminen ei ole tyrmäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kathryn Kuhlmanin kautta tulleet ihmeparanemiset alkoivat siten, että ihmiset itse tulivat kertomaan hänelle parantuneensa tämän kokouksessa, mistä nainen oli ihmeissään.
Ihmiset parani (osa vain hetkeksi eli ei ollut oikea paraneminen), mutta ateistit väittivät niitä psyykkisen vapautumisen aiheuttamiksi, ja ilkesivät jopa väittää että niveltulehdus on yksi suurimpia itsesuggestiolla parannettavia. Jaa-a, pitää kertoa tämä kivuliaasta niveltulehduksesta kärsivälle tutulleni, että alapa vain ajatella positiivisesti.
Vertaisarvioituja tutkimuksia ei tehty, mutta kaikki paranemiskertomukset pohjautuu ihmisten omiin kertomuksiin. Syöpiä parani:
"Kuhlmanin New York Timesin muistokirjoituksessa todettiin, että "Richard Owellen, Johns Hopkinsin sairaalan syöpätutkimusosaston jäsen, joka esiintyi usein neiti Kuhlmanin tilaisuuksissa, todisti useista parantumisista, joita hän sanoi tutkineensa". [ 2]
Täälläpäin on (en kerro tarkemmin tunnistussyistä) henkilö, jolla 6 eri erikoislääkäriä todensi syövän. Seurakunta rukoili, hoitoja ei oltu vielä aloitettu. Kun syöpää piti leikata, oli se kadonnut.
Onko luonnollisen selityksen mahdollisuus? Kyllä. Oliko silti ihme? Hyvin todennäköisesti koska välissä rukoiltiin. Eli 99 % varmuudella, jätän 1 prosentin lahjaksi ateistille jotta häntä ei harmita :)
Edelleen: Jeesus sanoi "te olette nähneet Minut ettekä siltikään usko."
-Yhteiskristillinen
Väitetysti sanoi joku matkasaarnaaja siten. Mitään todisteita asiasta ei ole. Miksi jumalalle on tärkeää, että uskotaan kuulopuheita vailla mitään näyttöä?
Onko sulla tapana useinkin epäillä sun läheistesi tarinoita? Sellaisten joiden mielenterveyden tiedät olevan ok?
-Yhteiskristillinen
Kyllä, jos ovat uskovaisia. Tiedän nimittäin, että ovat indoktrinaation uhreja. Lapsi kun ei osaa kyseenalaistaa vanhempiensa juttuja. Niin sinullekin on käynyt. Jos olisit syntynyt hinduperheeseen Intiassa, saarnaisit nyt ihan eri jumalista.
Miten ateistiperheissä tai maallisissa perheissä kasvaneet ja uskoviksi tulleet ?
Vaikka syntyisi jumalattomaan perheeseen, voi lapsi saada yhteyden Jumalaan. Lapsilla ja eläimillä Jumala-yhteys on luonnostaan, se on tämä maailma joka rikkoo välit Jumalaan.
Eläimillä on yhteys Jumalaan? Mitä ihmeen sekoilua taas?
Ihan Raamatussa sanotaan, että eläimilläkin on sielu. Ihan sillä sanalla, vanhempi Raamatun käännös. Ei löydy uusimmista käännöksistä.
Mistään sielusta ei ole mitään näyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Enkä mä tiedä onko tämä aina edes käännytystyötä. Mä vaan puhua pulputan, uskonasiat on hurjan mielenkiintoisia. Jos joku haluaa tietää niin toki kerron. Ja hei, on mulla ihan "elämäkin" palstan ulkopuolella.
-Yht.kr
Tieto ja tiedon hankkiminen on paljon mielenkiintoisempaa. Kokeilisit joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kathryn Kuhlmanin kautta tulleet ihmeparanemiset alkoivat siten, että ihmiset itse tulivat kertomaan hänelle parantuneensa tämän kokouksessa, mistä nainen oli ihmeissään.
Ihmiset parani (osa vain hetkeksi eli ei ollut oikea paraneminen), mutta ateistit väittivät niitä psyykkisen vapautumisen aiheuttamiksi, ja ilkesivät jopa väittää että niveltulehdus on yksi suurimpia itsesuggestiolla parannettavia. Jaa-a, pitää kertoa tämä kivuliaasta niveltulehduksesta kärsivälle tutulleni, että alapa vain ajatella positiivisesti.
Vertaisarvioituja tutkimuksia ei tehty, mutta kaikki paranemiskertomukset pohjautuu ihmisten omiin kertomuksiin. Syöpiä parani:
"Kuhlmanin New York Timesin muistokirjoituksessa todettiin, että "Richard Owellen, Johns Hopkinsin sairaalan syöpätutkimusosaston jäsen, joka esiintyi usein neiti Kuhlmanin tilaisuuksissa, todisti useista parantumisista, joita hän sanoi tutkineensa". [ 2]
Täälläpäin on (en kerro tarkemmin tunnistussyistä) henkilö, jolla 6 eri erikoislääkäriä todensi syövän. Seurakunta rukoili, hoitoja ei oltu vielä aloitettu. Kun syöpää piti leikata, oli se kadonnut.
Onko luonnollisen selityksen mahdollisuus? Kyllä. Oliko silti ihme? Hyvin todennäköisesti koska välissä rukoiltiin. Eli 99 % varmuudella, jätän 1 prosentin lahjaksi ateistille jotta häntä ei harmita :)
-Yhteiskristillinen
Väitetysti sanoi joku matkasaarnaaja siten. Mitään todisteita asiasta ei ole. Miksi jumalalle on tärkeää, että uskotaan kuulopuheita vailla mitään näyttöä?
Onko sulla tapana useinkin epäillä sun läheistesi tarinoita? Sellaisten joiden mielenterveyden tiedät olevan ok?
-Yhteiskristillinen
Kyllä, jos ovat uskovaisia. Tiedän nimittäin, että ovat indoktrinaation uhreja. Lapsi kun ei osaa kyseenalaistaa vanhempiensa juttuja. Niin sinullekin on käynyt. Jos olisit syntynyt hinduperheeseen Intiassa, saarnaisit nyt ihan eri jumalista.
Miten ateistiperheissä tai maallisissa perheissä kasvaneet ja uskoviksi tulleet ?
Vaikka syntyisi jumalattomaan perheeseen, voi lapsi saada yhteyden Jumalaan. Lapsilla ja eläimillä Jumala-yhteys on luonnostaan, se on tämä maailma joka rikkoo välit Jumalaan.
Ihan Raamatussa sanotaan, että eläimilläkin on sielu. Ihan sillä sanalla, vanhempi Raamatun käännös. Ei löydy uusimmista käännöksistä.
Luonnollisesti. Raamatun mukaan "sielu" on veressä, joten kaikki, jossa on verta sisältää "sielun".
Kuitenkin on paljon jumalattomia ihmisiä, mitä heidän sielulleen on tapahtunut?
Kaikilla ihmisillä on sielu/persoona mutta kaikilla ei ole Jumalan eläväksi tekemää henkeä.
Sielun/persoonan on kuoltava, jotta se voi syntyä uudelleen ja elää iankaikkisesti.
Mark. 12:27 Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien. Suuresti te eksytte.
Vierailija kirjoitti:
"Myös uskovainen joutuu kadotukseen, jos pitää samalla kiinni synneistään eikä tee niistä parannusta. Me olemme kaikki samalla viivalla, jos alamme leikkiä synnin kanssa."
Mitä mieltä olet siitä että syntymä on peruuttamaton? Maailmaan ja ylhäältä uudestisyntyminen.
Tai siitä että Jeesus ei kadota yhtäkään niistä , jotka isä on hänelle antanut.
Väite "kerran pelastettu aina pelastettu" on kalvinistinen harha. Raamatussa on erittäin paljon kohtia, joissa varoitetaan jättämään uskonkilvoitusta kesken.
Jeesus totesi "katsokaa ettei kukaan teitä eksytä" ja "muistakaa Lootin vaimoa." ja vielä "Joka pysyy minussa (Jeesuksessa) ja minä hänessä, hänellä on iankaikkinen elämä.
Paavali varoitti ettei "ketään jäisi taipalelle" tällä uskonvaelluksella.
Uudestisyntymässä asemamme Kristuksessa muuttu. Saamme sinetiksi Pyhän Hengen. Voimme kompastua syntiin, jopa piehtaroida siinä jonkun aikaa, mutta jos siihen jää, se alkaa paaduttaa ihmistä. Itselläni oli monen vuoden synkkä kausi jolloin hellin tietoista syntiä helmoissani, enkä ollut jokapäiväisessä yhteydessä Jeesuksen kanssa. Sain tehdä parannusta siitä ja nyt olen yli vuoden ollut lähellä Jeesusta ja hänen neuvonpidossaan. Monet tutut Raamatunpaikat avautuivat aivan uudella tavalla. Jumala on aina lähellä ihmistä ja rakastaa, mutta ihmisen oma valinta vie ihmistä joko lähemmäs tai kauemmas Jumalasta. Näin omalla kohdallani. Jos uskova jatkaa tarpeeksi kauan paatumuksen tiellä, jossain kohtaa tulee raja vastaan. Joko seuraa Jeesusta tai sitten ei seuraa. Uskoa voi monessakin sydämen tilassa.
Vertaus 10 morsiusneidosta on otettava vakavasti. Jeesus kertoo "silloin on taivasten valtakunta oleva 10 morsiuneidon kaltainen". Taivasten valtakunta, ei tämä maailma. Taivasten valtakunta, Jeesukseen uskovat ihmiset. Kaikki odottivat Jeesuksen paluuta. Kaikki väsyivät ja nukkuivat. Silti vain viisi oli valmiina ja toiset viisi eivät olleet. Toisilta puuttui öljy astiasta. Jotkut sanovat että öljy kuvaa Pyhää Henkeä. Öljy on jotain jota ei voi toisen kanssa jakaa. Jotkut sanovat että öljy kuvaa ihmisen jokapäiväistä keskusteluyhteyttä Jumalan kanssa. Vaikka ihminen olisi tullut kerran uskoon, hänellä on Pyhän Hengen sinetti ja voi puhua vaikka kielillä, mutta jos jokapäiväinen yhteys puuttuu, Jeesus ei voi sanoa "minä tunnen sinut" vaan hän joutuu sanomaan "minä en tunne sinua".
Vierailija kirjoitti:
Sielu on henki ihmisessä.
Ihminen on yksi persoona.
Ihmisen persoona on yksilöllinen.
Yksilöllinen sielu/persoona tarkoittaa, että se on erillinen Jumalasta. Erillisyys Jumalasta on "helvetti".
Ei jumala ole jättänyt meille yhtään mitään.
Raamatun ovat kirjoittaneet tyypit jotka yrittivät hyötyä sillä tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle Areenaan on juuri tullut neliosainen dokumentti Ior Bockin saagasta. Ihan älyvapaata touhua, mutta kuvaa hyvin sitä, miten helposti jotkut ihmiset uskovat ihan mitä tahansa ja tulevat "uskoon" mitä ihmeellisimmissä konteksteissa, tässä tapauksessa saagauskoon. On maailman luomiset ja paratiisit ja kaikki. Haastateltavana on myös todella luja saagauskovainen nainen, joka kertoo ensin olleensa uskossa Jeesukseen. Niinkin päin siis voi tapahtua. Mutta katsokaa itse ja ihmetelkää.
Jos jotain tuot, niin laita se linkki tähän. Mä en ainakaan ala etsiä Yleltä Ior Bockin dokumentteja saatika kohtaa, missä se itseään ex-kristityksi tituleeraava nainen on.
Vaikea sanoa siitä Ior Bockin saagauskovaisen naisen taustoista, onko ollut aina toinen jalka idän oppeihin päin - se ei todennäköisesti näy haastattelussa.
Onhan kirkossakin ihan uskoviksi tietämiäni, jotka on tuoneet meditaation kirkkoon. Mutta ihan heti en hellarivapislaisista tai vaikka Päivi Räsäsestä uskoisi että ovat vaihtamassa.
-Yhteiskristillinen
Anteeksi, mutta mitä tarkoitat tuolla nimimerkilläsi "yhteiskristillinen"?
Täällä on hyvä selitys yhteiskristillisyydestä, jos tahdot kuulla siitä muutakin kuin nimimerkki Yhteiskristillisen kannan: https://www.luterilainen.net/yhteiskristillisyydessa-luterilainen-havia…
En ihan joka sanaa jaksanut lukea.
Mutta olipa siinä umpiluterilainen joka kirjoitti itse että luterilainen usko on ainut oikea. Jahhas :D Yli 30 vuotta kirkonpenkkiä kuluttaneena voin sanoa että Luther pääsi katolisen purkamisessa puoliväliin, mutta jätti paljon ihmistekoista mutta hurskaalta vaikuttavaa rojua.
Otan nopeasti nuo 4 kohtaa:
1).Ehtoollinen.
Tota, edelleen peräänkuulutan vatsahuuhtelua kaikille ehtoollisen nauttineille. Ei ole kukaan vastannut. Löytyykö sieltä vatsoista DNA:ltaan lähi-itäläisen miehen verta ja lihaa?
Ei, koska ehtoollinen on Jeesuksen omin sanoin "MUISTOateria". Jeesus on kyllä läsnä ehtoollisessa, mutta vain hengellisesti.
2) kaste. Se mitä olen 3 eri kaupungin yhteiskristillisiä piirejä eläissäni kolunnut, niin yhteiskristillisille hellarivapislaisille riittää, että luterilainen on kastettu ainakin nyt sen 1 kerran. Eli tuo on soopaa että vapaat suunnat ei edellyttäisi kastetta. Kaste pelastaa, mutta vasta uskon jälkeen, uskon yhteydessä. Ei yksinään.
3) Yksin uskosta/armosta.
Vapaat suunnat opettaa että pelastus on 100 % lajia "sola gratia ja sola fide". Mutta se uskon lahja ei hyödytä, jos sitä ei omaksu ja halua omalle kohdalle. Eli mainoskielellä se "etukoodi pitää aktivoida".
Just luin tänään Heprealaiskirjettä "mutta se kuulemansa sanoma ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut heihin". Uskoa ja pelastusta on mahdollista myös vastustaa, ja suurin osa ihmisiä vastustaa.
Ei Jumala pelasta väkisin. Vaan sitä 100 % Jeesuksen valmistamaa lahjaa pitää haluta ja pyytää.
Mikähän se 4.oli? En muista.
-Yhteiskristillinen
"Mutta olipa siinä umpiluterilainen joka kirjoitti itse että luterilainen usko on ainut oikea."
Miksi sanot noin? Artikkelin kirjoittaja ei todellakaan väittänyt mitään tuollaista. Sen sijaan hän totesi selvästi, että "Muissakin kristinuskon suuntauksissa kuin tunnustuksellisessa luterilaisuudessa löytyy tosiuskovia, jotka pelastuvat." Ja "Luterilaiset ajattelevat, että katolinen kirkko on toki olemassa myös luterilaisen tunnustuskunnan ulkopuolella kaikkialla siellä, missä Jumalan sanan saarna, kaste ja ehtoollinen ovat sytyttäneet ihmisissä vanhurskauttavan uskon Kristukseen Vapahtajanaan."
1).Ehtoollinen.
Kuten olen sanonut sinulle tässä keskustelussa jo kahdesti aiemminkin, luterilaista ehtoolliskäsitystä koskevat väitteesi on silkkaa hevonpaskaa. Luther ja luterilainen kirkko opettaa vesiselvästi, että ehtoollisleipä ja -viini ei koskaan lakkaa olemasta leipää ja viiniä vaan ne pysyvät koko ajan leipänä ja viininä. Kopioin tähän vielä uudestaan, mitä Luther kirjoittaa Vähä katekismuksessa:
"MIKÄ ON ALTTARIN SAKRAMENTTI? VASTAUS:
Se on leipään ja viiniin sisältyvä Herramme Jeesuksen Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Hän on sen itse asettanut meidän, kristittyjen, syötäväksi ja juotavaksi.
MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:
Pyhät evankeliumin kirjoittajat Matteus, Markus ja Luukas sekä pyhä Paavali sanovat näin: "Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen, kiitti ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja juokaa tästä kaikki; tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni.""
2) Kaste
Kirjoituksen pointti meni sinulta täysin ohi. Yhteiskristillisissä piireissä ei voi opettaa kasteesta, koska muuten täytyisi valita, kenen kastekäsitystä opetetaan. Tunnustuksellisesta luterilaisesta näkökulmasta se on iso ongelma, koska luterilaisen opin mukaan Jumala lahjoittaa kasteessa ihmiselle uskon. Luterilainen uskonkäsitys/pelastusvarmuus ei perustu ihmisen omaan uskonratkaisuun, kokemukseen omasta uskosta tms. vaan kasteen armoon, joten kasteopetuksen sivuuttaminen on todella merkittävä ongelma.
Pelastusarmeija haluaa muuten pysytellä niin kovasti erossa kaikista kastekiistoista ja keskittyä olennaiseen, että siellä ei kasteta ketään. Uskotko sinä, että Pelastusarmeijaan kuuluvat kastamattomat uskovat pääsevät taivaaseen?
3) Yksin uskosta/armosta.
"Vapaat suunnat opettaa että pelastus on 100 % lajia "sola gratia ja sola fide"."
Iso osa vapaista suunnista opettaakin tuolla tavalla, mutta vaikka he käyttävät samoja sanoja kuin tunnustukselliset luterilaisetkin, monet heistä tarkoittavat niillä eri asiaa kuin luterilaiset. Sama pätee myös kohtaan "Vapaa tahto", jota en lähde käsittelemään tässä sen tarkemmin, koska luterilainen opetus aiheesta on loogisesti ristiriitainen ja mielestäni täysin kestämätön. (Luterilaisuudessa siis opetetaan, ettei ihminen voi itse myötävaikuttaa omaan pelastumiseensa. Toisaalta kuitenkin opetetaan, että uskossa pysymistä voi edesauttaa käymällä sanankuulossa ja osallistumalla sakramentteihin.)
Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen.
- Tehtävä ei ole mahdoton sillä ennenkin ihmiset ovat kyenneet ymmärtämään samat asiat. Kiistelemisen syyt vaihtelevat, kannattaa kysyä jokaisen omia syitä kiistelyyn. Syitä voivat kuitenkin olla esimerkiksi tyhmyys, asenneongelmat tai vaikkapa viha ja katkeruus.
Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä?
- Ihminen tietää että elämässä täytyy selvitä.
Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?
- Eivät halua uskoa. Kun ei ole halunnut uskoa niin ei pystykään välttämättä enää uskomaan vaikka haluaisikin. Jumala sallii tämän eri syistä, syyt ovat aina yksilölliset. Syy voi olla esimerkiksi se että intentio on väärä eikä Jumala salli sen toteuttamista, joskus siksi että ihminen on mennyt liian pitkälle kieltämisensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Myös uskovainen joutuu kadotukseen, jos pitää samalla kiinni synneistään eikä tee niistä parannusta. Me olemme kaikki samalla viivalla, jos alamme leikkiä synnin kanssa."
Mitä mieltä olet siitä että syntymä on peruuttamaton? Maailmaan ja ylhäältä uudestisyntyminen.
Väite "kerran pelastettu aina pelastettu" on kalvinistinen harha. Raamatussa on erittäin paljon kohtia, joissa varoitetaan jättämään uskonkilvoitusta kesken.
Jeesus totesi "katsokaa ettei kukaan teitä eksytä" ja "muistakaa Lootin vaimoa." ja vielä "Joka pysyy minussa (Jeesuksessa) ja minä hänessä, hänellä on iankaikkinen elämä.
Uudestisyntymässä asemamme Kristuksessa muuttu. Saamme sinetiksi Pyhän Hengen. Voimme kompastua syntiin, jopa piehtaroida siinä jonkun aikaa, mutta jos siihen jää, se alkaa paaduttaa ihmistä. Itselläni oli monen vuoden synkkä kausi jolloin hellin tietoista syntiä helmoissani, enkä ollut jokapäiväisessä yhteydessä Jeesuksen kanssa. Sain tehdä parannusta siitä ja nyt olen yli vuoden ollut lähellä Jeesusta ja hänen neuvonpidossaan. Monet tutut Raamatunpaikat avautuivat aivan uudella tavalla. Jumala on aina lähellä ihmistä ja rakastaa, mutta ihmisen oma valinta vie ihmistä joko lähemmäs tai kauemmas Jumalasta. Näin omalla kohdallani. Jos uskova jatkaa tarpeeksi kauan paatumuksen tiellä, jossain kohtaa tulee raja vastaan. Joko seuraa Jeesusta tai sitten ei seuraa. Uskoa voi monessakin sydämen tilassa.
Vertaus 10 morsiusneidosta on otettava vakavasti. Jeesus kertoo "silloin on taivasten valtakunta oleva 10 morsiuneidon kaltainen". Taivasten valtakunta, ei tämä maailma. Taivasten valtakunta, Jeesukseen uskovat ihmiset. Kaikki odottivat Jeesuksen paluuta. Kaikki väsyivät ja nukkuivat. Silti vain viisi oli valmiina ja toiset viisi eivät olleet. Toisilta puuttui öljy astiasta. Jotkut sanovat että öljy kuvaa Pyhää Henkeä. Öljy on jotain jota ei voi toisen kanssa jakaa. Jotkut sanovat että öljy kuvaa ihmisen jokapäiväistä keskusteluyhteyttä Jumalan kanssa. Vaikka ihminen olisi tullut kerran uskoon, hänellä on Pyhän Hengen sinetti ja voi puhua vaikka kielillä, mutta jos jokapäiväinen yhteys puuttuu, Jeesus ei voi sanoa "minä tunnen sinut" vaan hän joutuu sanomaan "minä en tunne sinua".
Raamatun mukaan kylläkin sanotaan, että "minä en ole koskaan teitä tuntenut" , eli kyseiset henkilöt, eivät ole koskaan aikaisemminkaan olleet Jeesuksen tuttuja, joten miksi olisivat olleetkaan pelastuneita ikinä?
Uskonnollista aktiivisuutta heiltä ei sen sijaan näytä puuttuneen.
Eli eikö tämä viittaamasi kohta ennemminkin puhu juuri tuon parjaamasi "kerran pelastettu, aina pelastettu" - teologian puolesta.
eri
Matt 7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllinen sielu/persoona tarkoittaa, että se on erillinen Jumalasta. Erillisyys Jumalasta on "helvetti".
Eikä tarkoita, jokainen ihminen on aina jo syntyessään yksilö ja yksilöllinen ihminen.
Sielu eli henki liittyy ihmiseen Jumalan kautta. Henki on osa yksilöllistä ihmistä.
Fyysisen elämän näkökulmasta ihminen on yksilö, yksi persoona joka on yksilöllinen eli persoonallinen.
Vierailija kirjoitti:
Sielu eli henki liittyy ihmiseen Jumalan kautta. Henki on osa yksilöllistä ihmistä.
Fyysisen elämän näkökulmasta ihminen on yksilö, yksi persoona joka on yksilöllinen eli persoonallinen.
Raamatun kohta Juudaan kirje 18-19, apostolit sanoivat: "viimeisenä aikana tulee pilkkaajia, jotka vaeltavat jumalattomuutensa himojen mukaan". Nämä ne saavat aikaan hajaannusta, ovat sielullisia, henkeä vailla.
- Mitenkähän tuo sielullisuus tässä pitäisi ymmärtää?
Joku olikin jo kirjoittanut, että yksilöllinen sielu, persoona, on erillisyyttä Jumalasta.
Hah , KAIKKI uskonnot ovat ihmisten itsensä keksimiä. Tyhmät uskovat niihin. Tähän on helppo ratkaisu: keksi itse uskonto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarkoita, jokainen ihminen on aina jo syntyessään yksilö ja yksilöllinen ihminen.
Ei ole yksilö, vaan yhtä Jumalan kanssa. Siksi ihmisen on tultava lasten kaltaiseksi. Jumalan näkökulmasta ei ole olemassa kuin yksi ihminen/persoona. Yksilöllisyys on kadotus.
Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta".
"Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua."
Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.
Koska raamattu on suulliseen perintöön ja nuotiolla kerrottuihin tarinoihin perustuva tarinakokoelma. Suullinen perintö muuttuu hieman joka kerta kertojan ja kuulijan mukaan. Tarinan perusidea suunnilleen säilyy mutta yksityiskohdat muuttuvat.
Mieltä kiehtovat tarinat mm veden päällä kävelystä ja kuolleiden heräämisestä jäivät elämään pitkiksi ajoiksi ja lopulta joku kirjoitustaitoinen kirjoitti tarinat muistiin siten kuin hän ne muisti.
Raamatun tarinat jumalasta eivät poikkea mitenkään niistä suullisesti kiertäneistä, noin 10 000:sta muista aiemmista ja myöhemmistä jumalkertomuksista. Jännittäviä ja vaiherikkaita tarinoita yliluonnollisista olioista ja niiden voimista ja ihmeellisistä teoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vastannut kysymyksiin:
1. Mitä mieltä olet siitä että syntymä on peruuttamaton? Maailmaan ja ylhäältä uudestisyntyminen.
2. Tai siitä että Jeesus ei kadota yhtäkään niistä , jotka isä on hänelle antanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Yhteiskristillinen
-Yhteiskristillinen
Mistään sielusta ei ole mitään näyttöä.
Millä nimellä kutsut minuutta/persoonaa mieluummin?
Tulin tänään siihen johtopäätökseen, että avaruudella on rajat. Koska sen ulkopuolella on Jumala itse. Koko kaikkeus on kuin matto, jonka Hän ajan lopulla käärii rullalle (Imestyskirjan kuvaus) ja koska Hän on Luoja, on luominen Hänen olemuksensa, hänen kerrotaan luovat uudet taivaan ja uuden maan. Kyllä siinä kaikessa ihminen on hyttysen ininä. Ja silti on monilla pokkaa uhota ja mahtailla ja väittää ettei Jumalaa ole. Ilman Luojajumalaa ei ole yhtikäs mitään.