Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?
Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.
Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?
Kommentit (6077)
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko että mies ja nainen ovat samanlaisia?
Mies ja vaimo ovat tarkoitettu täydentämään toisiaan, eikä tappelemaan reviiristään.
Sanoisin, että erot yksilöiden välillä sukupuoleen katsomatta ovat merkittävämpiä, jopa selvästi merkittävämpiä, kuin yleistettävissä olevat erot sukupuolten välillä. Yksilöllinen temperamentti vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen selvästi enemmän kuin ne yleistettävät ominaisuudet, jotka liittyvät siihen, millaiset geenit tai vehkeet ihmisellä on. Ylipäätään aina kun ihmisryhmistä puhutaan yleistäen, tyyliin "rymään x kuuluvat haluavat asioita y" niin esitetään sellaisia stereotypioita, jotka eivät koskaan toteudu siinä mitassa kuin niiden esitetään toteutuvan. Kaikkein totuudenmukaisimmillaankin ne kuvaavat keskimääräisiä taipumuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ja vaimo ovat tarkoitettu täydentämään toisiaan, eikä tappelemaan reviiristään.
Eroja on käytännössä vain lisääntymisbiologiaan liittyen, ei muuten.
Eroja on fyysinen voima suurempi miehellä.
Nainen haluaa turvallisuutta ja mies arvostusta ja kunnioitusta .
Kyllä mä naisena otan mielelläni vastaan ansaittua arvostusta ja kunnioitusta. Enkä nykyaikana tarvi 'prinssi Urheaa' puolustamaan itseäni. On kestämätön ajatus, että mies pelkästään sukupuolensa takia olisi arvostetumpi ja kunnioitetumpi! Juuri tästä syystä meilläkin on 'kukkoja' joiden röyhkeydellä ei ole mitään rajaa. Olen autistinen nainen, ja jostain syystä minusta ovat aina kiinnostuneet pehmeät ja tunteelliset, heikot "feminiiniset" miehet! En voi sellaista kunnioittaa, joka on tunteidensa ja oikkujensa vietävä, oli sitten mies tai nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että erot yksilöiden välillä sukupuoleen katsomatta ovat merkittävämpiä, jopa selvästi merkittävämpiä, kuin yleistettävissä olevat erot sukupuolten välillä. Yksilöllinen temperamentti vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen selvästi enemmän kuin ne yleistettävät ominaisuudet, jotka liittyvät siihen, millaiset geenit tai vehkeet ihmisellä on. Ylipäätään aina kun ihmisryhmistä puhutaan yleistäen, tyyliin "rymään x kuuluvat haluavat asioita y" niin esitetään sellaisia stereotypioita, jotka eivät koskaan toteudu siinä mitassa kuin niiden esitetään toteutuvan. Kaikkein totuudenmukaisimmillaankin ne kuvaavat keskimääräisiä taipumuksia.
Tämä! Kun korostetaan sukupuolta, samalla pyritään viemään ihmisitä oikeus olla yksilöllisiä persoonia. Nykyään tämä on räjähtänyt siihen, että syntyjään poika tai tyttö haluavat "vaihtaa" sukupuoltaan! Tai keksivät olevansa muunsukupuolisia tai jotain panseksuaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Kun korostetaan sukupuolta, samalla pyritään viemään ihmisitä oikeus olla yksilöllisiä persoonia. Nykyään tämä on räjähtänyt siihen, että syntyjään poika tai tyttö haluavat "vaihtaa" sukupuoltaan! Tai keksivät olevansa muunsukupuolisia tai jotain panseksuaaleja.
Mistään, mitä sanoin ei millään tavalla seuraa se, mitä sinä sanoit. Ketjua ei liene järkevää viedä trans-keskusteluun, mutta kehotan vakavasti tutustumaan aihetta koskevaan tutkimustietoon.
Kristinusko ei yritä häivyttää sukupuolieroja, vaan pitää niitä edellytyksenä lapsen terveelle kehittymiselle perheessä.Tarkoituksenmukaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä naisena otan mielelläni vastaan ansaittua arvostusta ja kunnioitusta. Enkä nykyaikana tarvi 'prinssi Urheaa' puolustamaan itseäni. On kestämätön ajatus, että mies pelkästään sukupuolensa takia olisi arvostetumpi ja kunnioitetumpi! Juuri tästä syystä meilläkin on 'kukkoja' joiden röyhkeydellä ei ole mitään rajaa. Olen autistinen nainen, ja jostain syystä minusta ovat aina kiinnostuneet pehmeät ja tunteelliset, heikot "feminiiniset" miehet! En voi sellaista kunnioittaa, joka on tunteidensa ja oikkujensa vietävä, oli sitten mies tai nainen.
Kukaan ei ole sanonut että sukupuolen takia olisi arvostetumpi.
Molemmilla sukupuolilla on oma roolinsa perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut vaimoni kanssa yhdessä 22 vuotta, joista naimisissa 17. Tunnistan 100% sen, että kummallakin on oma roolinsa. Tunnistan 0% sen, että minulla on miehen rooli ja vaimolla naisen rooli (paitsi sängyssä).
Ikääntyessä sukupuolten hormonaaliset erot tasaantuvat. Ikänaiset ovat hyvinkin jopa fyysisesti sitkeämpiä ja henkisestikin vahvempia kuin miehet. Alhaiset estrogeenitasot ja suhteellisesti kohonnut testosteroni sen tekee.
Naisen ja miehen eroja on testosteroni ja estrogeeni, jotka käyttäytyvät molemmat omalla tavallaan.
Nainen ja mies eivät ole tasa-arvoisia olemukseltaan.
Nainen ja mies ovat tasa-arvoisia eli yhtä arvokkaita, mutta eivät samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ikääntyessä sukupuolten hormonaaliset erot tasaantuvat. Ikänaiset ovat hyvinkin jopa fyysisesti sitkeämpiä ja henkisestikin vahvempia kuin miehet. Alhaiset estrogeenitasot ja suhteellisesti kohonnut testosteroni sen tekee.
Niin kun estrogeenin tuotanto vähenee ja loppuu vaihdevuosissa, jäljelle jää androgyyni hormonitoiminta. Palleja heille ei tule, joten niiden aiheuttamia heikkouksiakaan ei tule. Kivekset ja niiden tuottama testosteroni aiheuttavat hallitsemattomina ailahtelevuutta, alhaisuutta, aggressioita.
Ikänaisten tulisi kuitenkin opetella, miten saavuttaa mielihyvää ilman jatkuvaa estrogeeniä. Jotkut vanhat naiset muuttuvat melkoisen sietämättömiksi kiukku- ja valituspusseiksi. Vaihdevuodet ovat kuin uusi murrosikä, niihin on reagoitava ja elämäntapojaan muutettava. Se että itse sietää itseään ei vielä tarkoita, että muut jaksaisivat. Naiset, jotka puhuvat jatkuvasti kuolemasta ja ovat muuten negatiivisa - sellainen on äärimmäisen huonoa käytöstä toisia kohtaan. Ikä ei ole tekosyy huonolle käytökselle, yhtä lailla teinien pitää hillitä ja hallita itsejään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut vaimoni kanssa yhdessä 22 vuotta, joista naimisissa 17. Tunnistan 100% sen, että kummallakin on oma roolinsa. Tunnistan 0% sen, että minulla on miehen rooli ja vaimolla naisen rooli (paitsi sängyssä).
Se korostuu lasten kanssa, sillä vain toinen sukupuoli kykenee synnyttämään ja omaa imetyselimet sekä hoivavaiston. Mies ei tule koskaan kilpailemaan tässä naisen kanssa vaikka kuinka haluaisi ja kuika opettelisi lastenhoitoa, sillä lapsen ja äidin välinen side on biologian vuoksi moninkertaisesti vahvempi.
Sitten kun lapset on tehty niin liitto on käytännössä toveriliitto, mitään seksiä ei tarvita. Se on naisen häpäisyä.
Olipa puusilmäinen ja varmasti miehen mielipide. Vain mies voi olla niin sokea, ettei näe mitään mikä on naistyypillistä. Huh huh.
Arvostuksen ja kunnioituksen tavoittelu on sitä paitsi egolähtöistä, mitä pidetään kaikissa uskonnollisissa piireissä halveksuttavana ja pois jalostettavana piirteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasin tähän väitteeseen: "Nainen haluaa turvallisuutta ja mies arvostusta ja kunnioitusta."
Entäpä, kun mies haluaa olla koti-isä? Kun mies/nainen ei halua/saa lapsia? Kun nainen on kaikin tavoin vahvempi ja vastullisempi kuin mies? Tämä on yleistä. Valtaa ei voi luovuttaa kykenemättömälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se korostuu lasten kanssa, sillä vain toinen sukupuoli kykenee synnyttämään ja omaa imetyselimet sekä hoivavaiston. Mies ei tule koskaan kilpailemaan tässä naisen kanssa vaikka kuinka haluaisi ja kuika opettelisi lastenhoitoa, sillä lapsen ja äidin välinen side on biologian vuoksi moninkertaisesti vahvempi.
Sitten kun lapset on tehty niin liitto on käytännössä toveriliitto, mitään seksiä ei tarvita. Se on naisen häpäisyä.
Jäin isäni kanssa kahdestaan kolmivuotiaana. Pakko oli pärjätä, mutta pointti oli se, ettei lapsen kasvatus ole mahdotonta miehellekään.
Ja siis onko seksittömyys vai seksi muuten vaan naisen häpäisyä?
Jumala on salattu mysteeri, kunnes lopulta palaudumme hänen yhteyteensä.
Raamattu kertoo kyllä Jumalasta, mutta vajavaisesti ja erittäin vertauskuvallisesti. Kaikkinainen kiistely on asiatonta ja tarpeetonta. Jumala voi ilmaista itsensä ihmiselle monella tapaa, ei edellytä Raamatun tuntemusta eikä lukutaitoa. Jumalusko on lopulta hyvin yksinkertaista.
Onko tarkoitus tasapäistää ihmiset?
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä, Kristus on miehen pää, mies on naisen pää."
Eli naista pidetään alempiarvoisena. Tämä tuli selväksi.
Niin, onko sydän päätä ylempänä vai alempana?
Nainen tai vaimo on miehen (ihmisen) sydän.
"Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen. Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset."
Jumala rakensi ihmisen kylkiluusta sydämen.
Ihminen ilma sydäntä ei ole kuva Jumalasta.
Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen raskaaseen uneen, ja kun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen paikan lihalla. Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo. Ja mies sanoi: "Tämä on nyt luu minun luistani ja liha minun lihastani; hän kutsuttakoon miehettäreksi, sillä hän on miehestä otettu". Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi. Ja he olivat molemmat, mies ja hänen vaimonsa, alasti eivätkä hävenneet toisiansa.
Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.
Hän sanoi heille: "Teidän sydämenne kovuuden tähden Mooses salli teidän hyljätä vaimonne, mutta alusta ei niin ollut."
Pysyköön sydämeni vakaana sinun käskyissäsi, etten minä häpeään joutuisi.
Vierailija kirjoitti:
Jumala on salattu mysteeri, kunnes lopulta palaudumme hänen yhteyteensä.
Raamattu kertoo kyllä Jumalasta, mutta vajavaisesti ja erittäin vertauskuvallisesti. Kaikkinainen kiistely on asiatonta ja tarpeetonta. Jumala voi ilmaista itsensä ihmiselle monella tapaa, ei edellytä Raamatun tuntemusta eikä lukutaitoa. Jumalusko on lopulta hyvin yksinkertaista.
Jumala on ilmoittanut riittävästi itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kun estrogeenin tuotanto vähenee ja loppuu vaihdevuosissa, jäljelle jää androgyyni hormonitoiminta. Palleja heille ei tule, joten niiden aiheuttamia heikkouksiakaan ei tule. Kivekset ja niiden tuottama testosteroni aiheuttavat hallitsemattomina ailahtelevuutta, alhaisuutta, aggressioita.
Ikänaisten tulisi kuitenkin opetella, miten saavuttaa mielihyvää ilman jatkuvaa estrogeeniä. Jotkut vanhat naiset muuttuvat melkoisen sietämättömiksi kiukku- ja valituspusseiksi. Vaihdevuodet ovat kuin uusi murrosikä, niihin on reagoitava ja elämäntapojaan muutettava. Se että itse sietää itseään ei vielä tarkoita, että muut jaksaisivat. Naiset, jotka puhuvat jatkuvasti kuolemasta ja ovat muuten negatiivisa - sellainen on äärimmäisen huonoa käytöstä toisia kohtaan. Ikä ei ole tekosyy huonolle käytökselle, yhtä lailla teinien pitää hillitä ja hallita itsejään.
Tule puhumaan naisten itsehillinnästä sitten, kun rais kaustilastoissa on 50:50 osuus naisia.
Hormoneista johtuvia eroja pitää pystyä hillitsemään niin, etteivät ne vaikuta olemukseen haitallisesti. Tarkoitus on tulla muiden ihmisten kanssa toimeen.