Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?

Vierailija
26.07.2026 |

Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.

Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?

Kommentit (4962)

Vierailija
4941/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos ei ymmärrä niin kannattaisi keskittyä ymmärtämiseen. Vasta sitten voi opettaa."

Eli et osaa vastata. Ymmärrän sen toki koska uskonnoissa ei lopulta ole koskaan kunnollista sisäistä logiikkaa. Siksi niihin pitää vain uskoa.

Olen jo vastannut enkä edelleenkään ole minkään sortin uskovainen. Olen ylpeästi 100% itsellinen ihminen.

Vierailija
4942/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hindu-uskonnolla ei kehitytä. Kastijärjestelmät edelleen  eriarvoistaa ihmiset."

'Onhan kristityilläkin oma "kastijärjestelmänsä". Papit ja piispat ovat parempaa väkeä.'

Onko Intian kastisysteemi yhä kattavasti toimiva? Ja mikä on kastien merkitys esim. yliopistoissa?

Kristinuskossa on oltava auktoriteetteja, jotka estävät oppia muuttumasta liikaa. Uskohan perustuu siihen, että auktoriteetti tulkitsee Raamattua ja kertoo sen uskoville. Uskovien tulee ottaa oppi vastaan kuuliaisesti, ilman vastaväitteitä.

Papit ja piispat on työntekijöitä ja viranhaltijoita, ei parempia ihmisiä mutta tietty esimerkillisyys olisi suotavaa.  

Ihmettelen vaan, mihin pappeja ja piispoja tarvitaan. Onko uskonnon harjoittaminen niin monimutkaista, ettei tavallinen pulliainen suoriudu siitä ilman "viisaampien" opastusta?

Kysymys oli retorinen, sillä Vatikaanin loistolle häviää monen valtionpäämiehen työhuone. Papisto, piispat ja paavi ovat siis tehneet itsestään tarpeellisia, jotta voisivat nauttia yhteiskunnallisesta erityisasemasta. Englannin hovissa oli ennen kirkollisia neuvonantajia ja meilläkin kirkonmiehet muodostivat oman säätynsä, jota voidaan hyvin verrata kastiin. 

Katolinen kirkko, tai sen esiaste n.vuodesta 150 alkaen ne piispat, paavit, pokkuroinnit ja krumeluurit keksi. 

Sitä ennen Jeesus ja apostolit antoivat päinvastaisen mallin. Paavali tilitti ylpeille ja silmäätekeville Korintin seurakunnan jäsenille:

1Kor.4

9 Sillä minusta näyttää, että Jumala on asettanut meidät apostolit vihoviimeisiksi, ikäänkuin kuolemaan tuomituiksi; meistä on tullut kaiken maailman katseltava, sekä enkelien että ihmisten,

10 me olemme houkkia Kristuksen tähden, mutta te älykkäitä Kristuksessa, me olemme heikkoja, mutta te väkeviä; te kunnioitettuja, mutta me halveksittuja.

11 Vielä tänäkin hetkenä me kärsimme sekä nälkää että janoa, olemme alasti, meitä piestään, ja me kuljemme kodittomina,

12 me näemme vaivaa tehden työtä omin käsin. Meitä herjataan, mutta me siunaamme; meitä vainotaan, mutta me kestämme;

13 meitä parjataan, mutta me puhumme leppeästi; meistä on tullut kuin mikäkin maailman tunkio, kaikkien hylkimiä, aina tähän päivään asti.

-Yhteiskristillinen

Miten tämä papistoon liittyy? Apostolit olivat aivan oma ryhmänsä, eikä heitä papeiksi kutsuttu.

Hehän olivat seurakunnan johtajia. Tietysti, hehän olivat Paavalia lukuunottamatta eläneet Jeesuksen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4943/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No elämähän nyt on, siihen kuuluu suhtautua."

Kyllä jos unohdamme jumalat ja toteamme että elämä nyt on sitä mitä on sattunut tulemaan. Silloin kaikessa elämän järjettömyydessä alkaakin olla paljon järkeä. Mutta jos uskotaan että kaiken takana häärää joku jumala, ei voi ihan vain todeta vain että "elämä on".

Vierailija
4944/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä osaan. Ehkä sina voisit jo myöntää ettet edes aikonut missään vaiheessa kuunnella ymmärtäen."

Minä yritän keskustella ja siihen kuuluu argumentaatio puolin ja toisin. En voi mitään sille jos sinulta argumentit nyt loppuivat tähän. Se on toki ymmärrettävää koska logiikalla ei voi selittää epäloogisia asioita.

Älä jaksa, olemme keskustelleet näistä jo pitkän ajan. Nyt pärjäätte ilman minun opettamistani, on aika uusille opettajille.

Vierailija
4945/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen jo vastannut enkä edelleenkään ole minkään sortin uskovainen. Olen ylpeästi 100% itsellinen ihminen."

Miksi sitten yrität selittää jonkun tietyn uskonnon oppeja ja käsityksiä jos et niihin usko itsekään?

Vierailija
4946/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä jaksa, olemme keskustelleet näistä jo pitkän ajan. Nyt pärjäätte ilman minun opettamistani, on aika uusille opettajille."

Mikset voi vain rehellisesti myöntää että sinulla ei ole tähän vastauksia?

Vierailija
4947/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No elämähän nyt on, siihen kuuluu suhtautua."

Kyllä jos unohdamme jumalat ja toteamme että elämä nyt on sitä mitä on sattunut tulemaan. Silloin kaikessa elämän järjettömyydessä alkaakin olla paljon järkeä. Mutta jos uskotaan että kaiken takana häärää joku jumala, ei voi ihan vain todeta vain että "elämä on".

Sama asiahan se on joja tapauksessa. Ei ole pakko ajatella muuta kuin elämää tavallisella arkisella tavalla ja pärjää hyvin.

Vierailija
4948/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

joja tapauksessa 

Korjaan, joka tapauksessa.

Vierailija
4949/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sama asiahan se on joja tapauksessa. "

Ei tietenkään ole. Tuohan on sama kuin katsoisit mitä Venäjällä tapahtuu ja sanoisit että ei kannata ajatella mikä on Putinin osuus ja vastuu siitä.

Vierailija
4950/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen jo vastannut enkä edelleenkään ole minkään sortin uskovainen. Olen ylpeästi 100% itsellinen ihminen."

Miksi sitten yrität selittää jonkun tietyn uskonnon oppeja ja käsityksiä jos et niihin usko itsekään?

Kerron sen minkä tiedän todeksi, sinä yhdistät ne asiat itse eteenpäin johonkin.

Vierailija
4951/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Älä jaksa, olemme keskustelleet näistä jo pitkän ajan. Nyt pärjäätte ilman minun opettamistani, on aika uusille opettajille."

Mikset voi vain rehellisesti myöntää että sinulla ei ole tähän vastauksia?

Koska en valehtele.

Vierailija
4952/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska en valehtele."

Todista sitten se ja anna niitä vastauksia.

Vierailija
4953/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Koska en valehtele."

Todista sitten se ja anna niitä vastauksia.

Et saa.

Vierailija
4954/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et saa."

Siis valehtelit.

Vierailija
4955/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ymmärrettävää  jos sanotaan että Jumalan poikaa uskomalla ja seuraamalla  pelastuu.

Sehän on Raamatun sanoma. Yksinkertaista. 

No mitä virkaa niillä lopuilla sadoilla sivuilla sitten on? Ymmärrän toki, että ennen tarvittiin takan sytykkeitä, mutta tuon sanoman esittämiseen olisi vähempikin sivumäärä riittänyt.

Maailmankaikkeuden luojalla, ihmisen luojalla on asiaa  ihmiselle. 

Jumala on ilmoittanut mitä, missä, milloin ja toimii sen mukaan. 

Eli Raamatun sanoma ei olekaan niin yksinkertainen kuin minua edeltänyt kommentoija väitti?

Jumalanvaltakunnan lait ovat eri kun maailmanlait.

Totta, ne ovat mielikuvituslakeja.

Jumalanvaltakunnassa ei sido materia, se on ero kaikkiin muihin maailman uskontoihin.Jumalan valtakunta on ylivoimaa.

En kyllä usko että ainuttakaan jumalaa materia sitoisi uskonnosta riippumatta. 

Kukaan muu ei pysty herättämään kuolleita ,kun Luoja. Tai siirtämään vuoria.

Eiköhän hinduiltakin joku jumala noihin hommiin löydy.

Hindun pitäisi pystyä tuohon itse kun on saanut opiskella tuhatsivuisia salaisia vanhoja tekstejä täsmälleen oikein, harjoitellut ja harjoitellut. Toki vain harvat ja valitut. Muuten yhteisö on aina sama kehittymätön,  jossa uskonto näkyy vain ulkoisessa palvonnassa ja koristeluissa. Jumalia on sata joka sormelle. Surullista että palvotut eläimet kuten norsut, ovat niin kurjasti kohdeltuja siinä arkielämässä. 

Mitä jos hindulaisuuden ja buddhalaisuuden tilalla olisi ollut protestanttinen kristinusko Intiassa...en viitsi edes sanoa millainen siisti hyvinvointivaltio se olisi.

-Yhteiskristillinen

Intian talous on suorastaan raketoinut 90-luvulta lähtien. Hindulaisuuden ansiosta vai siitä huolimatta?

Historiallisesti kristinusko taas on jarruttanut kaikkea yhteiskunnallista kehitystä länsimaissa.

Todellakin siitä huolimatta. Länsimainen kapitalismi on löytäny sinnekin. Sitä ennen ja vielä nytkin saatiin katella lehmänruhoja Gangesissa ja lukuisia kerjäläisiä.

Et siis kiistä sitä, että kristinusko on jarruttanut kehitystä länsimaissa?

Vierailija
4956/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä, tämäkin on totta. Tämä johtuu siitä että Jumalakin haluaa opettaa asiat oikein eikä halua usuttaa ketään pahantekoon."

"Opettaa" on aika lievä ilmaus siitä että hukuttaa kerran käytännössä koko maailman, tappaa kymmeniä tuhansia ihmisiä kansanmurhilla ja vitsauksilla jne.

No elämähän nyt on, siihen kuuluu suhtautua.

Aika yliolkainen suhtautuminen jumalan sadistisuuteen.

Vierailija
4957/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä osaan. Ehkä sina voisit jo myöntää ettet edes aikonut missään vaiheessa kuunnella ymmärtäen."

Minä yritän keskustella ja siihen kuuluu argumentaatio puolin ja toisin. En voi mitään sille jos sinulta argumentit nyt loppuivat tähän. Se on toki ymmärrettävää koska logiikalla ei voi selittää epäloogisia asioita.

Älä jaksa, olemme keskustelleet näistä jo pitkän ajan. Nyt pärjäätte ilman minun opettamistani, on aika uusille opettajille.

Ylimielinen mu*kero sinä olet, etkä mikään opettaja.

Vierailija
4958/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron sen minkä tiedän todeksi, sinä yhdistät ne asiat itse eteenpäin johonkin.

Olet siis uskovainen. Tai muussa tapauksessa minä olen kolmipäinen lohikäärme.

Vierailija
4959/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimielinen mu*kero sinä olet, etkä mikään opettaja.

Kiitos, olen tästä peräti ylpeä.

Vierailija
4960/4962 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis uskovainen. Tai muussa tapauksessa minä olen kolmipäinen lohikäärme.

Voit sinä minua uskovaiseksikin sanoa, ei se haittaa mitään koska ei se muuta asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi